Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, E.C. skrev:

Kan ikke du vennligst utdype hvordan noe kan gå bedre på 95 enn på 98?

Lettere å antenne 95 enn 98 så hvis ikke bankesensorer og tenning reagerer retarderer kan det resultere i at noe går bedre.  Muligens ikke så lenge før noe blir ødelagt, men dog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kvasi skrev:

Lettere å antenne 95 enn 98 så hvis ikke bankesensorer og tenning reagerer retarderer kan det resultere i at noe går bedre.  Muligens ikke så lenge før noe blir ødelagt, men dog.

 

Men 98 har større energi når den først antenner. Så hvis man ser bort fra sensorer og tenker en gammal injection motor fra 1990 så går den bedre på 98 enn 95. Men 95 går billigere og mer effektivt og gir samme effekten som 98. Bare at 98 gir mer effekt under fullt pådrag. Det er min erfaring. På nye biler med bank, map, lambda osv så er det ikke noen forskjeller vil tro annet enn at 98 er sunnere for drivstoffslangene over tid. 

Kjører 95 til vanlig men 98 på løpsbilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Evopower skrev:

Men 98 har større energi når den først antenner. Så hvis man ser bort fra sensorer og tenker en gammal injection motor fra 1990 så går den bedre på 98 enn 95. Men 95 går billigere og mer effektivt og gir samme effekten som 98. Bare at 98 gir mer effekt under fullt pådrag. Det er min erfaring. På nye biler med bank, map, lambda osv så er det ikke noen forskjeller vil tro annet enn at 98 er sunnere for drivstoffslangene over tid. 

Kjører 95 til vanlig men 98 på løpsbilene. 

Ja, og nei.
En "gammel" motor har ingen nytte av høyere oktan hvis den ikke er tunet for det, men kan ta skade av lav oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Men 98 har større energi når den først antenner. Så hvis man ser bort fra sensorer og tenker en gammal injection motor fra 1990 så går den bedre på 98 enn 95. Men 95 går billigere og mer effektivt og gir samme effekten som 98. Bare at 98 gir mer effekt under fullt pådrag. Det er min erfaring. På nye biler med bank, map, lambda osv så er det ikke noen forskjeller vil tro annet enn at 98 er sunnere for drivstoffslangene over tid. 

Kjører 95 til vanlig men 98 på løpsbilene. 

Tror energiinnholdet i 95 oktan og 98 oktan er likt, men forskjellen er at 95 oktan selvantenner på en tidligere temperatur enn 98 oktan og dermed vil 98 oktan tåle høyere kompresjon enn 95 oktan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe Nettopp.

@KvasiDet er ikke verre å antenne 98 enn det er å antenne 95, men 95 selvantenner lettere. Ettersom selvantenning alltid er uønsket og til feil tidspunkt så får man ikke produsert mer kraft med 95 enn med 98. Det er dog riktig at man ikke får noe mer ut av en bil ved å fylle på 98 om bilen er laget for å gå på 95. Biler som er laget for både 95 og 98 vil gå litt bedre på 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, E.C. skrev:

 

@KvasiDet er ikke verre å antenne 98 enn det er å antenne 95, men 95 selvantenner lettere. Ettersom selvantenning alltid er uønsket og til feil tidspunkt så får man ikke produsert mer kraft med 95 enn med 98. Det er dog riktig at man ikke får noe mer ut av en bil ved å fylle på 98 om bilen er laget for å gå på 95. Biler som er laget for både 95 og 98 vil gå litt bedre på 98.

Det var "turbokarlsen" i Mjøndalen som sa det en gang jeg var der med en godt trimmet Audi. Men det kan jo tenkes at han tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg har nemlig jobbet på en lab som har blandet sammen racing oktan med RON godt forbi 100, samt testet ut en del biodrivstoff. Til vanlig tester de RON og MON, samt cetantall på diesel. Jeg er ingeniør og har jobbet i riktig miljø i noen år, så det ga meg ikke helt mening det som ble nevnt om 95 og 98. 

Det er dog ikke det første gang jeg leser litt rare ting på nettet. Det vanligste er at biodiesel får mye dritt, selv om det er forskjellige måter å lage biodiesel på og det som er merket som biodiesel på pumpene i dag ikke er noe verre enn "vanlig" diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2020 at 9:00 PM, Fredrik 90 said:

 

Når vi først snakker om BMW og V8...hva slags bensin fyller folket på sine BMW med V8 motor. Bør min N62 ha 98 eller kan jeg fint kjøre med 95.

Jeg har dette merket i lokket og ble selvfølgelig litt stressa av det , har ikke så god tilgang på 98.

Så jeg fikk KOED til å kontakte ALPINA som forklarte at motoren tok ikke skade av 95,

men en kunne oppleve litt mer forbruk og mindre effekt .

Har ikke merket noe forskjell , men fyller helst 98 , går som ei kule uansett 😃

20200201_155610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hanssae skrev:

Jeg har dette merket i lokket og ble selvfølgelig litt stressa av det , har ikke så god tilgang på 98.

Så jeg fikk KOED til å kontakte ALPINA som forklarte at motoren tok ikke skade av 95,

men en kunne oppleve litt mer forbruk og mindre effekt .

Har ikke merket noe forskjell , men fyller helst 98 , går som ei kule uansett 😃

20200201_155610.jpg

Jeg er ingen ekspert, men hadde jeg hatt din bil med den motoren pluss at det står den skal ha 98 så hadde ikke jeg turt å brukt noe annet. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint de gangene 98 ikke er å oppdrive. En kamerat er tømrer og kjørte ML63 AMG varebil en periode. Han kjørte stort sett lokalt på Hurum, og hver Fredag måtte han til Drammen for å fuele opp med 98/99 Oktan.

Nå har motorene bankesensorer som sørger for at det går fint på 95, men 98/99 er klart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, hanssae skrev:

Ja det var derfor jeg ville ha svar på det fra fabrikk ,

men som sagt så fyller jeg som oftest 98 , men ikke alltid det passer å kjøre en liten time for å finne 98 😉

Alle Shell på haugalandet skal vel ha Vpower, som er 98-99 oktan 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Snagg30 said:

@hanssae ja ser den, er det såpass langt til nærmeste stasjon med 98? Det blir vell mindre og mindre stasjoner med 98. Men du kan eventuelt bruke det som en god unnskyldning til å kjøre bilen, det hadde jeg gjort ;) 

Ja jeg må til Stavanger 3 mil inkl  Ryfast 😏 Så når bommpengene kommer der så blir det 8 liter bensin og 280 i bompenger for å fylle tanken :uh:

Er ikke så nøye om 98 er litt dyrere da 😀

Endret av hanssae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...