Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@hanssae du hadde vel kjøpt deg et lite småbruk på Strandalandet? Eller var det bare hytte? Jeg vokste opp på gard og der har vi en stasjonær dieseltank fra en Texaco-bil stående som fylles på med noen tusen liter når det trengs - farga diesel til traktorene og blank diesel til bilene. Til en pris laaangt under hva en betaler ved pumpene. Kanskje det kan være en løsning? :D Rart at ikke Essoen på Jørpeland har 98 oktan 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Evopower said:

Åå... 😅 Har sett bilen din "såppas ofte" her at jeg trodde du bodde her. Men stemmer jo når du sier det. Bodd med Skre selv inntil nylig 😀

Det er fruen som turnerer der oppe når jeg er på jobb 😎

Hun foretrekker den foran Golfen sin 😋

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Kan noen forklare kjapt hvordan man bestiller brukte deler på Koed??!


På samme måte som nye, velg brukte deler, finn det du vil ha og legg i kurven.

Sist jeg bestilte derifra iallefall men det er en stund siden

Glem det, var inne og kikket og det ser ikke ut som det går lengre .. 

Edit 2  :)  Let opp delen på vanlig måte, hvis de har den brukt kommer det opp som et alternativ.

 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2020 at 4:11 PM, FredrikE24 said:

Det går nok fint de gangene 98 ikke er å oppdrive. En kamerat er tømrer og kjørte ML63 AMG varebil en periode. Han kjørte stort sett lokalt på Hurum, og hver Fredag måtte han til Drammen for å fuele opp med 98/99 Oktan.

Typisk Norge. Norske håndverkere tjener godt og kjører firmabiler deretter, Chevrolet Suburban/Tahoe, GL420CDI etc.  De slipper lån fra lånekassen og er raskere ute i arbeidslivet enn folk flest. Allerede fra 20-22-års alder har de en solid månedslønn. I Norge er det absolutt det smarteste valget...

I Europa kjører "håndverkerne"  VW Caddy eller Peugeot Partner, mens her hjemme går det oftest i stygg-dyre million SUVer på grønne skilt....Er ikke rart det er dyrt å pusse opp hus i Norge når rørleggeren kommer i en 2017 Suburban til 970 000kr. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke oftest i stygg-dyre biler, men at det forekommer skal jeg ikke si noe på. Norge er ganske spesielt sånn sett, det er ganske få andre land i verden der du kan jobbe som butikkmedarbeider i en lavpriskjede og faktisk ta deg råd til en BMW om du jobber litt kveld og helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man i et mindre firma uten de store utgiftene som lokaler, administrasjon og denslags er inntjeningen svært god ja. De større firmaene har mer enkle kassebiler fordi kostnadene rundt driften av bedriften er langt høyere, også skal gjerne aksjonærene ha sitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt arti med håndverkere som velger litt annerledes da. Kan se argumentene for at noen kjøper en fin bil på firmaet og unner seg en litt bedre arbeidshverdag.  Statistikken er vel forøvrig ganske klar på at det er mye Caddy og Partner her i landet og, men jeg vil tro at mange av transporter e og Vito'ene som selges i Norge ofte er litt bedre utstyrt enn varebilene på kontinentet. 

 

https://www.tungt.no/logistikk/de-mest-solgte-varebilene-i-2019-oversikt-6869333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Werther skrev:

Typisk Norge. Norske håndverkere tjener godt og kjører firmabiler deretter, Chevrolet Suburban/Tahoe, GL420CDI etc.  De slipper lån fra lånekassen og er raskere ute i arbeidslivet enn folk flest. Allerede fra 20-22-års alder har de en solid månedslønn. I Norge er det absolutt det smarteste valget...

Helt klart lurt å velge og bli håndverker. Jeg hadde selv utbetalt nesten like mye som 20årig håndverker som jeg hadde som ingeniør 2år etter endt utdanning. Derfra stiger man raskere på lønnsstigen, men 5år uten jobb merkes. Håndverkerkompisene ligger lenger forran i etableringsfasen enn meg. Jeg er imidlertid ikke lei jobben min etter 5år som ingeniør. Åpnes stadig nye dører og muligheter. Håndverkeryrket var jeg lei allerede etter læretiden. Godt betalt, men kan bli litt kjedelig i lengden, og man skal jo jobbe i noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel at det gjerne er unntakene som kjører disse luksus bilene på grønne skilter. De aller fleste håndtverkere kjører jo en helt alminnelig varebil, da disse gjerne er mest praktiske. Men jeg har en kamerat som kjører en 2018 Chevy Silverado, han driver sitt eget firma og jobber mye. Har har alltid kjørt amerikansk og Silveradoen var kanskje siste sjanse til å kunne kjøpe en helt ny amerikansk pickup i Norge med V8 motor. Dette handler vel så mye om lidenskap som praktisk nytteverdi. Når du reiser på jobb kl 06 om morran, står på ett tak og jobber i sludd og stiv kuling, tar tunge løft osv så bør det være fint å kanskje ha en god bil som "belønning". Jeg sitter på ett varmt og godt kontor og kikker ut på uværet, mens dissa gutta virkelig står i det. 

Og helt ærlig, hadde jeg skullet hatt en yrkesbil selv så hadde jeg ikke gidder å humpe rundt i Caddy eller Partner. Det hadde nok blitt noe amerikansk på grønne skilter på meg også, men kanskje ikke så nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...