Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja fæl er den, men jeg har en mistanke om at jeg kommer til å like den bedre med tiden. Jeg HATER forandringer, men over tid så klarer jeg å tilpasse meg sånn passelig greit. For meg så er årene 1986 til 2002 BMW sin "Golden era", alt bare vokste inn i himmelen og alt de tok i ble til suksess. Men det betyr ikke at jeg ikke liker f eks dagens modeller eller tidligere modeller, F10/11 var en suksess og en av BMW sine beste modeller igjennom tidene. I dag har vi kanskje den beste 3-serie generasjonen vi så langt har hatt, G30/31 er helt konge osv. Men det mangler noe for å komme dit de var for mange år siden, og ærlig talt så tror jeg at vi aldri får se BMW i en slik form igjen. Til det er myndighetenes restriksjoner og krav til inntjening blitt for viktig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff igår ble jeg skuffet gitt....

Satte meg ned på en kafé og der stod en Audi a1 30 tfsi eller hva det het.

Tenkte dæven ,godt å se noen kjøper biler med store motorer for dette må da gå fælt 😎

Vel ser eier går mot bil ,og jeg går diskret etter ,for denne skal jeg ha med meg ved oppstart.

FAEN!!!

Hva er dette ???

Du hørte den jo ikke,og på toppen av det hele så hørtes det ut som en tre sylindret motor.

Og jo det stemte var jo det og med 115 hk .

Nå har jeg null greie på nyere Audi ,men sette sånn en tall benevnelse bak en bil ,da trodde jeg jo virkelig at der var deretter i motor og.

For bilen så jo tøff ut og med div netting i frontspoiler ,fine massive felg nei veldig skuffet nå.😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sveigis skrev:

Huff igår ble jeg skuffet gitt....

Satte meg ned på en kafé og der stod en Audi a1 30 tfsi eller hva det het.

Tenkte dæven ,godt å se noen kjøper biler med store motorer for dette må da gå fælt 😎

Vel ser eier går mot bil ,og jeg går diskret etter ,for denne skal jeg ha med meg ved oppstart.

FAEN!!!

Hva er dette ???

Du hørte den jo ikke,og på toppen av det hele så hørtes det ut som en tre sylindret motor.

Og jo det stemte var jo det og med 115 hk .

Nå har jeg null greie på nyere Audi ,men sette sånn en tall benevnelse bak en bil ,da trodde jeg jo virkelig at der var deretter i motor og.

For bilen så jo tøff ut og med div netting i frontspoiler ,fine massive felg nei veldig skuffet nå.😩

Men dette er jo Audi, de spiller spillet med tallene, A4 vs 3 serie osv osv.

Det har de alltid gjort, mens BMW har alltid toned ned prestanda, i virkeligheten så presterer de langt bedre. 
 De fortsetter med talleken på e-tron modellene også dessverre, høyt innsalg, skuffende i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Men dette er jo Audi, de spiller spillet med tallene, A4 vs 3 serie osv osv.

Det har de alltid gjort, mens BMW har alltid toned ned prestanda, i virkeligheten så presterer de langt bedre. 
 De fortsetter med talleken på e-tron modellene også dessverre, høyt innsalg, skuffende i virkeligheten.

Regnet med noe sånt ,som sagt null peil på nyere Audi og kommer nok ikke til å sette meg noe inn idet heller .😀

Var greiere før når det het s4 og s6 ,da visste man at det var noe koslig noe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som synes de nye modellbetegnelsene til Audi er bedre enn det var. Det er lenge siden modellbetegnelsene hadde noe med slagvolum i motor å gjøre, så det å kvitte seg med 1,8TDI, 2,0TDI etc. var vel bare på tide. Denne type rebranding har jo BMW drevet med i flere år allerede, så det å arrestere Audi på at "40 TDI" er en 2,0 liter blir ikke korrekt når selv X5 40e er en 2,0 liter. Man kan først som sist like gjerne lære seg at modellbetegnelsen nå er ytelse/effekt i hierarkiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er nok en av de som synes de nye modellbetegnelsene til Audi er bedre enn det var. Det er lenge siden modellbetegnelsene hadde noe med slagvolum i motor å gjøre, så det å kvitte seg med 1,8TDI, 2,0TDI etc. var vel bare på tide. Denne type rebranding har jo BMW drevet med i flere år allerede, så det å arrestere Audi på at "40 TDI" er en 2,0 liter blir ikke korrekt når selv X5 40e er en 2,0 liter. Man kan først som sist like gjerne lære seg at modellbetegnelsen nå er ytelse/effekt i hierarkiet.

Men nå har vel Audi alltid hatt motorbetegnelser som faktisk stemmer med hva som står under panseret. 2,0 TDI er en to liter, 3,0 TDI er en treliter. På de motorene de har hatt litt diffuse motorvolum på så har de f eks bare hatt TDI (typisk for 1,6 diesel med 110) eller TFSI (da 2,0 bensin med 252 hk). Før så var det jo veldig enkelt på disse bilene, 1,8T var en 1,8 liter med Turbo..uten T var uten turbo. 2,4...2,8...3,2 osv osv

Det at BMW har "jukset" med betegnelsene er jo ikke noe nytt, dette har de holdt på med i 40 år. Dette er etablert, i motsetning til de forvirrende betegnelsene som Audi kommer med. Du vet at en BMW 228i stort sett er en motor høyt oppe i sortimentet, eller en 340i. En 520d er en vanlig motorisert 5-serie mens en 530e er midt på treet. Men du har jo ingen anelse om hva en 40 TDI er, er det en bil med 150 hk eller 250 hk? Også ser du kanskje en Q5 med 45 TDI og tenker at det er sikkert en kraftig motor, men det er en 190 hk diesel... A6 40 TDI er en 204 hk toliter, mens en 50 TDI er en 286 hk V6er på tre liter.

Hvor ble det av siste generasjon A6 forresten? både G30 og E klasse selger jo ganske bra. Mens siste A6 ser jeg kun på veien når jeg er i utlandet, pusher Audiselgerene e-Tron på alle som kommer inn hos dem? Veldig synd, i sedan så er nye A6 en usedvanlig lekker bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra BilNorge.no - det som Audi her driver med er ingenting annet enn totalt forvirrende.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48458

Quote

innen modellseriene skal et tosifret tall avsløre omtrent hvor stor motoreffekt bilen har. Dette vil gjelde biler med forbrenningsmotor så vel som hybrider og elbiler.

Tallene vil indikere bilens effekt i kilowatt. For eksempel vil tallet «30» benyttes for biler med effekt fra 81 til 96 kW (110-130 hk) mens «45» indikerer at motoren yter mellom 169 og 185 kW (230-251 hk).

Biler med effekt over 400 kW (544 hk) skal bære tallet 70 som er øverst i hierarkiet. I alle tilfeller skal tallene brukes i kombinasjon med betegnelsen for motorteknologien – TFSI, TDI, g-tron eller e-tron.

I fremtiden vil spekteret strekke seg fra Audi Q2 30 TFSI med 115 hk til Audi Q7 50 TDI med 272 hk.

Noen andre enn meg som ble råka av mindfuck her nå? :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Nå som man har et varierende modellsortiment bestående av rene bensin- og dieselbiler, hybrid, elektrisitet etc., er det kanskje viktigere enn noen gang å finne en modellbetegnelse som passer for alt. At Audi nå vraker slagvolumbetegnelsen sin er derfor fullt forståelig. Systemet er sannsynligvis ikke vanskelig å forstå heller, men som BMW-eier ville det sikkert vært mer naturlig om de startet modellbetegnelsen på 20 (for å dra referanse til BMWs "20", MBs "200") osv. Uansett, for Audi-eiere er nok BMWs modellbetegnelser minst like rotete (om ikke mer). Det gir ingen god forklaring at en 530i er firesylindret, en 530d er sekssylindret og en M135i er firesylindret, men som for Audis del - høyere nummer er mer effekt/mer påkostet bil/"høyere status".

Ta for eksempel BMW M550d vs. M550i - hvor forvirrende er det ikke at det med samme modellbetegnelse leveres en I6 og en V8, og at effekten varierer fra 400hk til 530hk? Sett utifra perspektivet om effekt, burde M550i vært en M555i/M560i.

Det sagt, mener jeg likefullt at BMW har en solid jobb foran seg med å rydde opp i forvirrende modellbetegnelser. Med BMWi-implementering i normale serier, er det duket for større forvirring enn noen gang, der det blant annet ryktes om at i7 vil bli hetende i7 M60 (erstatter for M760i), 750i (V8 ICE), i750 (elektrisk "750") etc. Her liker jeg faktisk Mercedes´ sine nye betegnelser, da det muliggjør å bruke de gamle tradisjonelle navnene med nye motoralternativer. BMW burde endret til følgende;

750i (bensin)
750d (diesel)
750e (elektrisk)
750ie (bensin+elektrisk)
750de (diesel+elektrisk)
750h (hydrogen)

..ryddig og oversiktlig, fremfor at noen skal heter i7, andre i750i og noen 750 med bokstaver bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "alle" vet at en 530 er midt på treet, drit i hvor mange sylindrer den har...det blir stadig mer irrelevant dessverre. Det handler om hvor modellen står på modellstigen. Alle vet at det begynner med 316i og slutter med ett høyt tall som 335 eller 340i. Men hva er en A3 40 TDI? Er det kraftig eller svak motor? Hvor er en A6 50 TDI på modellstigen? Dette er hva som er så forvirrende med de nye betegnelsene til Audi, hvor stor motoren er og hvor mange sylindre den har kommer i annen rekke. Alt dette er helt ulogisk lagt opp, langt mer ulogisk enn det systemet BMW bruker. Der vet i det minste folk hvor modellen står i forhold til andre modeller med større eller mindre motorer. Mercedes har også en bra og innarbeidet logikk her, hvor du vet at en 200 modell er lavt nede mest en 450 modell står høyt oppe. Som hos BMW så sier det ikke mye om motorstørrelser og antall sylindre, men hvor motoren er på "rangstigen"

Det greiene med I7 M60 osv er veldig ulogisk, her håper jeg BMW kommer opp med ett bedre navneforslag. Forsåvidt også på hybridene, men der har vel med effekten å gjøre. At den X5 45e legger seg mellom X5 40i og 50i effektmessig, da passer det med 45 tallet. Det er jo åpenbart noe sånt Audi har prøvd seg på, men det hele ender opp i kaos for dem som ikke er veldig inne i Audi. Motsatt så vet stort sett enhver Audifan (eller annen bilinteressert) at en 316i "kjip" og en 340i er "bra". Sånnsett så mener jeg BMW sitt system virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet virker større når du drar paralleller til BMWs modellsortiment og hvilke modeller den enkelte konkurrerer mot. Per nå er nok tallbetegnelsen til Audi noe ukjent (ettersom det ikke har vært på markedet lenge), men det tar nok ikke lang tid før man skjønner hvilken modell som konkurrerer mot den aktuelle BMW eller Mercedes. Ellers fungerer jo Audis tall på lik linje med det du mener fungerer bra på BMW - jo høyere tall, desto høyere opp i hierarkiet er den.

A6 40 TDI (204hk) konkurrerer mot 520d (190hk)
A6 50 TDI (286hk) konkurrerer mot 530d (286hk)
S6 TDI (347hk) konkurrerer mot 540d (340hk)

Jeg synes for øvrig at Audis tallbetegnelser får motoren til å høres kraftigere ut enn den er (sannsynligvis fordi vi drar paralleller mellom A6 40 TDI og 540d - "40-betegnelsen"), men det er nok gjort helt sikkert bevisst rent markedsmessig. Dog er det et faktum at Audi nå har samme "hierarkisystem" som BMW og Mercedes, men med andre referansetall. Ellers tror jeg nok kanskje du overvurderer "alles" kunnskap om BMW og at alle vet at innsteg et 316/318 og topp er 340. Ellers høres unektelig A4 40TDI mer gromt ut enn 318d, til tross for at de er konkurrenter (?).

Jeg tror for øvrig at vi vil se litt mer kaos fra BMW når deres fullelektriske modeller rulles ut, spesielt i de tilfellene det blir levert flere forskjellige batterityper. iX3 sies skal hete iX3 sDrive75 (fra et effektmessig hierarki er jo dette bare "tragisk").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg har siklet skikkelig mye på E83 X3 2,5si, 3.0si, 3.0sd, 3,0d, 30d, 35d etc. i det siste. Vi snakker åpenbart om en glemt modell, men designmessig synes jeg faktisk svært mye stemmer, og det lukter erkeekte BMW i de fleste elementer. Det kule med E83-generasjonen er jo at man også fikk X3 med komfortseter. Skikkelig irriterende at BMW har gått vekk fra dette på de påfølgende X3 generasjonene.

En slik bil, med et lite senkesett og noen hyggelige E53/E70 felger måtte virkelig gjort seg!

bmw-x3-30sd-e83-286hp.jpeg
440_1965502408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...