Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Saltkjelen

Jeg er helt enig, dette er en litt glemt modell som med rett motorisering kan være en aldri så liten gledesspreder. Jeg husker da jeg jobbet på Bavaria når disse ennå var i produksjon, da fikk vi inn en M-sport 3.0SD med 286 hester. Den fikk jeg kjørt litt og den har jeg liksom aldri helt glemt, gikk som ei kule. Har tenkt på en sånn med lett tuning til ca 330 hk, da snakker vi sleeper. Jeg likte godt sekserbensin variantene også. E60 og E90 med bensinsekser er veldig stillegående og dempede, men X3en har herlig seksersnerr fra eksosen ved pådrag. Sånn god gammeldags BMW lyd. Det bringer meg inn på det du også sier, her er det overraskende mye BMW dna. Når den kom fikk den mye kritikk, men nå i ettertid når vi ser hvor BMW har gått med sine SUVer så synes jeg E83 X3 fremstår som mer unik. 

Det aller beste her her at disse nå er veldig billige, særlig hvis man tør hente en i Tyskland eller Sverige. Absolutt en modell det er verd å merke seg for fremtiden 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen +1! Merkelig å si det, ettersom både jeg og kona har vært skjønt enige om at denne ikke er noe fin å se til. Men de bilene har virkelig begynt å trigge meg den siste tiden, hjelper heller ikke at en kollega av kona har en litt slitt 3.0sd M sport utgave som nok snart skal selges 😛.  Og at naboen som vi leier carportplass av til Minien har kjøpt seg en svært fin 2.0d (da er det M47? Xdrive20d ble vel N47) med komfortseter. De er skikkelig kule rett og slett!  
Men det har vel vært en del fordelingskasseproblemer med disse?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si at E83 X3 faller helt igjennom med toliters diesel, særlig 150 hestern som kom helt i starten. Bråkete og ukultivert, i det hele tatt en fæl greie. Husker den kom som Sdrive 18d også med kun bakhjulstrekk, var en periode helt på slutten av 2000 tallet de kom med sånne strikk motorer. Husker E87 116d LE med 90 hester, den var jævlig dau... Eller E60 520d LE med 150 hester. Det var jo da det ble økt fokus på CO2 utslipp og da kom de med disse spare motorene. Den verste hadde dog Volvo, med sin store S80 DriveE...1,6 liters diesel med 109 hester. Vi snakker her om en bil på størrelse med en 5-serie med 109 hester 🤣 Far til en kamerat kjøpte en sånn ny, mener den brukte 13,5 sek til 100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde en E83 X3 3.0i. Jeg vet ikke helt.. Blekklyd i dørene, stumpete fjæring og støy? Jeg ble ikke imponert. Det bilholdet ble økonomisk ruinert av en M54 som eksploderte ekspansjonstanker og røyk toppakninger.

Synes forøvrig at faceliften i rett farge og utstyr + motor er tiltalende.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også smugtittet litt på e83 sånn litt nå og da, og har lett etter en unnskyldning for å ha en slik med litt morsom motorisering (uten at det har blitt med noe mer enn tankene...).

Med huskjøp får jeg også en garasjeplass og to til, men til gjengjeld gikk det rimelig hardt utover økonomien, slik at en tredje bil er ganske i det blå for tiden. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, X3en må definitivt være en facelift, og den bør ha en sekssylindret motor. Jeg har funnet en X3 35d i Sverige som har gått lite og har sort interiør med komfortseter og sort taktrekk. Denne likte jeg skikkelig godt, men kursen gjør dessverre at bilen blir en del dyrere. 

@Fredrik 90 Du som har importert bil nylig. Var det en komplisert affære?

@awt Hvem har snakket om tre biler? Opelen byttes vel ut til fordel for en E83, vel? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

Med huskjøp får jeg også en garasjeplass og to til, men til gjengjeld gikk det rimelig hardt utover økonomien, slik at en tredje bil er ganske i det blå for tiden. 😛

Her ser jeg ikke problemet, er ikke den andre bilen din en Opel Astra? 😅

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:


@Fredrik 90 Du som har importert bil nylig. Var det en komplisert affære?

@awt

Nei det var overraskede enkelt i grunnen. Bare sørg for at du får med en bra kjøpekontrakt og begge deler av vognkort. Tegn norsk forsikring på bilen og kjør den hjem på svenske skilter. Når du krysser grensa så betaler du momsen på bilen, da får du ett skjema som heter "Grunnlag for avgiftsberegning", dette er det viktig at tollsted stempler (sammen med kvittering på betalt moms). Da kan du kjøre 30 dager på svenske skilter så lenge du har gyldig forsikring. Bukk visning på trafikkstasjon, jeg anbefaler Drammen da de er svært runde og service innstilte her. Her vil han be om begge deler svensk vognkort, og papirene du fikk på grensa. Dette er blitt veldig forenklet de siste åra, å importere bil fra ett EU land er lekende lett. Største jobben er å dra å hente bilen, om den står langt unna.

Men stikkordene er:

Begge deler svensk vognkort 

Kjøre på svenske skilt

Kjøpekontrakt 

Skjema "Grunnlag for avgiftsberegning"

Drammen trafikkstasjon

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astraen er æresmedlem. 😛

Neida, Astraen byttes nok ut i en kjedelig elbil når den tar kveld. Selv om en e83 (eller andre biler jeg har sett på) kanskje ikke er det mest spennende ser jeg likevel for meg at den hadde blitt mer type kosebil/prosjektbil, så kan Astraen eller det den enn erstattes med fortsette som barnehagetransportbil og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo det at så lenge man må igjennom noen bommer eller pendle ett stykke hver dag, så er det vanskelig å forsvare noe annet enn en elbil. Men...når man slipper begge disse "utfordringene" så mener jeg de bør være fritt frem å kjøre noe artig. Jeg tenker å kjøre spennende og ufornuftige, men billige biler til hverdags nå mens det ennå er mulig (og rimelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen kjører gjennom bom når hun skal på jobb, og en evt. elbil blir jo bilen hun bruker i det daglige, samt den som blir naturlig å bruke til barnehage/handling/skole/håndball/speider/cheerleading/allidrett og alt slikt fjas.

Selv kjører jeg igrunn ikke så veldig mye, og har jo X4-en, men hadde vært morsomt med noe som ble litt mer prosjekt og litt mindre familiebil. En e82 er nok mer aktuelt enn en e83, men til gjengjeld er det en annen prisklasse, samt kun fire seter (skulle gjerne hatt fem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, awt skrev:

Selv kjører jeg igrunn ikke så veldig mye, og har jo X4-en, men hadde vært morsomt med noe som ble litt mer prosjekt og litt mindre familiebil. En e82 er nok mer aktuelt enn en e83, men til gjengjeld er det en annen prisklasse, samt kun fire seter (skulle gjerne hatt fem).

E87 130i burde være noe for deg, du er jo kjent med disse 1-serie fra før 😀 Jeg kikka en del på disse før jeg endte opp med 545i. Det er mulig å få en fin M-sport 130i inn fra Sverige for rundt 150 000 kr. Det er mye morobil for pengene, og jeg vil påstå det er en sikker investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke uaktuelt, men det måtte såfall vært en e81 (3-dørs), og da må man nok noe opp i pris (og ned i utvalg), da de kom noe senere. Noe annet morsomt hadde vært e63 635d, men da må man enda mer opp i pris.

...men som nevnt så skjer det neppe med det første uansett. Fokuset nå er å gjøre ferdig/klargjøre huset vi bor i før det blir flytting til sommeren:

6478E851-A854-4E8A-83FD-5EED7EE0793B.thumb.jpeg.1ea89f0dc761e5fafbe7c7074487d89a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...