Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Herlige -20 i innlandet her jeg bor. Motor og kuppevarmer jobber overtid om dagen, i tillegg til dårlig batteri så går jeg en skummel tid i møte. Dog skal BMW diesel ha en ting, det fins ikke mer lettstartet bil i skikkelig kulde. Ser gutta på jobb med Volvo, Audi og VW, står og gløder flere ganger i opptil 30 sekunder av gangen, og bilene hoster og harker seg i gang. BMW'en gløder i 2 sec og starter tvert, dette er uten motorvarmer på jobb🤪

 

Dog kan jeg anbefale BMW sin gummi fornyer og silikon fjerner. Handla på GS i fjor etter og ha benyttet meg av swissvax seal fluid. Leste senere på nettet at denne IKKE kan brukes på BMW. 

 

83122288909

83122298199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

Herlige -20 i innlandet her jeg bor. Motor og kuppevarmer jobber overtid om dagen, i tillegg til dårlig batteri så går jeg en skummel tid i møte. Dog skal BMW diesel ha en ting, det fins ikke mer lettstartet bil i skikkelig kulde. Ser gutta på jobb med Volvo, Audi og VW, står og gløder flere ganger i opptil 30 sekunder av gangen, og bilene hoster og harker seg i gang. BMW'en gløder i 2 sec og starter tvert, dette er uten motorvarmer på jobb🤪

 

Dog kan jeg anbefale BMW sin gummi fornyer og silikon fjerner. Handla på GS i fjor etter og ha benyttet meg av swissvax seal fluid. Leste senere på nettet at denne IKKE kan brukes på BMW. 

 

83122288909

83122298199

Her er det heldigvis ikke såå kaldt. Sikkert maks -7 grader. 😅

Tror faktisk det er låsekassen eller noe relatert til det som har frøse fast, men jeg burde nok ha smurt opp pakninger osv uansett 😂

Har ikke merket noe til startvansker på min enda. Var en dag den måtte gløde litt (vanligvis så ser man jo ikke noe til det på disse), og var litt rufsete gange de første omdreiningene men kom seg raskt 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var -8 her i dag ved start. BMWen starter selvsagt tvert, av og til glødes det i et par sekund når det er så kaldt, men aldri opplevd startproblemer med disse helt ned i 15-20 kalde. Og de produserer varme, det er annet enn jeg har opplevd i Passat med tilsvarende dieselmotor.

MINIen starta greit, men med en omdreining ekstra, merker batteriet kanskje begynner å bli modent for utskifting etter 14 år.. men når den starta var elektronikken så kald og alt gikk så tregt at varsellampene som normalt forsvinner etter start ikke forsvant etter systemsjekken, og varsellampene kom i tur og orden opp i displayet 😂 ABS, service, bremser osv. Stoppa og starta bilen igjen, og alt var som normalt :D jaja, den sa vel bare i fra at det var noe kaldt i dag :D 

@tennbrikket jeg kjøpte også disse fra BMW. Har satt inn dørpakningene på BMWen med dette, så får se hvordan det funker :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snagg30 skrev:

Må da vær slitsomt å kjøre rundt med, så stor skjerm vil lyse opp godt. Og er det nødvendig ?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Ky6KX6/kjempeskjerm-i-nye-mercedeser

Det jeg ikke skjønner er hva som er forskjellen på å fikle med telefon og å glane i disse skjermene. Det ene får du noen sinnsyke bøter for og det andre er helt lov.

Jeg er sykt glad for at G30en har mulighet for både touch, gestikulering og dreiehjul/hurtigtaster i midtkonsoll. Bytte av stasjon/sang og telefon kan jeg betjene på rattet med visning i HUD. Det er sånn moderene infortainment systemer skal være..."watch and learn Mercedes!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke denne streben etter størst mulig skjerm. Virker som alle toppsjefer tenker at folk kjører seg bort i ett kjør og må ha et størst mulig kart foran seg for å navigere seg tilbake igjen. Jeg har på radioen eller Spotify, så og si aldri kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er hva som er forskjellen på å fikle med telefon og å glane i disse skjermene. Det ene får du noen sinnsyke bøter for og det andre er helt lov.

Jeg er sykt glad for at G30en har mulighet for både touch, gestikulering og dreiehjul/hurtigtaster i midtkonsoll. Bytte av stasjon/sang og telefon kan jeg betjene på rattet med visning i HUD. Det er sånn moderene infortainment systemer skal være..."watch and learn Mercedes!"

Der sa du det Fredrik! Akkurat det jeg tenkte igår også, enten er det 3 prikker og 5k i bot for tlf trykking eller trykke på bilens skjerm 0 prikker 0 i bot. Da blir det fort det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel ikke store skjermer i seg selv, men de tilfellene der de overlesses av informasjon. Det er fint å ha muligheten til å få opp et stort kart, så lenge det går an å slå det av når du ikke har bruk for det. Gjort riktig kan det fungere bra med store skjermer, tror jeg. Bortsett fra det grunnleggende med at touch ikke blir like bra som ordentlige knapper, og at det er fryktelig dyrt å reparere disse skjermene hvis de svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ogee1 skrev:

Det største problemet er vel ikke store skjermer i seg selv, men de tilfellene der de overlesses av informasjon. Det er fint å ha muligheten til å få opp et stort kart, så lenge det går an å slå det av når du ikke har bruk for det. Gjort riktig kan det fungere bra med store skjermer, tror jeg. Bortsett fra det grunnleggende med at touch ikke blir like bra som ordentlige knapper, og at det er fryktelig dyrt å reparere disse skjermene hvis de svikter.

din nye har vel maredes eneste bil hvor stemme styring fungerer, selv om den fortsatt ikke er veldig smart. 

Prøv å si, jeg er varm til den... alle normale mennesker skjønner hva man man skal gjøre... og noen tror at biler skal bli helt selvkjørende om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, flobben skrev:

din nye har vel maredes eneste bil hvor stemme styring fungerer, selv om den fortsatt ikke er veldig smart. 

Prøv å si, jeg er varm til den... alle normale mennesker skjønner hva man man skal gjøre... og noen tror at biler skal bli helt selvkjørende om noen år. 

Jeg har fortsatt ikke klart å komme i gang med å snakke til duppeditter, så vi får se hvor mye nytte jeg får av talefunksjonen i XC40. :-) Android Automotive i XC40 er på mange måter ganske avansert, men Volvo har likevel klart å gjøre det enkelt. Og så har de beholdt ordentlige trykknapper for de viktigste funksjonene. Ikke har de falt for fristelsen til å putte inn en diger skjerm midt i dashbordet heller. Den "lille" 9-tommers skjermen ser egentlig håpløst gammeldags og liten ut, men den er faktisk stor nok i massevis til å gi en god brukeropplevelse. Igjen fordi de ikke overlesser brukeren med informasjon.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg har fortsatt ikke klart å komme i gang med å snakke til duppeditter, så vi får se hvor mye nytte jeg får av talefunksjonen i XC40. :-) Android Automotive i XC40 er på mange måter ganske avansert, men Volvo har likevel klart å gjøre det enkelt. Og så har de beholdt ordentlige trykknapper for de viktigste funksjonene. Ikke har de falt for fristelsen til å putte inn en diger skjerm midt i dashbordet heller. Den "lille" 9-tommers skjermen ser egentlig håpløst gammeldags og liten ut, men den er faktisk stor nok i massevis til å gi en god brukeropplevelse. Igjen fordi de ikke overlesser brukeren med informasjon.

Ja, Volvo er veldig flinke på brukergrensesnitt i praktisk bruk, så får det være at journalister mener noe annet. 

Fattern kjørte seg akkurat en v90, og den er ganske intuitiv på de funksjonene man bruker mest, men gode fine knapper. Selv om min xc70 nok er enda enklere uten denne trykkskjermen i midten. 

Kunne egentlig ha tenkt meg å bytte ut xc70 med en xc40 hel elektrisk, men sliter med å forsvare kostnaden da bilen allerede i dag er alt for lite brukt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais!

Hva synes folk om BMW iX her? er den hypet opp, eller kan den faktisk leve opp til det BMW har lansert av specs?

Jeg så med nødt til å gå over til 100% elektrisk for ca. 2,5 år siden for egen del. Årsaken er at jeg kjører mye i byens sentrum (Oslo) og i tillegg er avhengig av å kunne parkere i sentrum (noe som har blitt vrient med fossilbil ettehvert...)

Reisen begynte jo egentlig i 2014, men da som bil nummer 2. Nå kjører jeg elektrisk primært. Årsaken er at det viste seg at det å kjøre elektrisk var bedre enn ventet. Bilene er ofte innovative og sprekere enn sine fossile brødre og søsken.

P.T kjører jeg Taycan som bil nr. 1 da jeg savnet å kjøre tysk premium med gode kjøreegenskaper slik som jeg har vært vant med fra BMW (hadde tesla før dette, men kjørefølelsen og kvalitet er ikke sammenlignbar).

Vurderte jo Audi og EQC, men likte ikke oppsettet i audien og kjøredynamikken må sies å være sammenlignbar med en svær amerikansk sofabil. I tillegg er Audien ekstremt strømtørst uten å ha noe særlig krefter/ytelse å mynte med (0-100 tid, dynamikk ved kjøring på landevei m.m). Mercedes sin EQC er en flott bil, men den virket mer som en ventepølse (treg lading og bygget på GLC plattformen) I tillegg er ikke Audi merket for meg i forhold til media (iDrive) og møller (som jeg ikke har god erfaring med) og Mercedes kjenner jeg ikke noe særlig til.

Nå sitter jeg å sikler litt på iX. Jeg likte i3'en, dog litt rar i design (samme gjelder forsåvidt iX'en) men byggkvaliteten og plattformen til i3'en er formidabel. Det at i3'en har karbonkompositt chassis, eksteriørdeler som kan byttes ut med nye til "billig penge" og at den egentlig ikke får bulker, er i mine øyne utrolig kult.

iX virker som en lovende bil. Den har xDrive, tilhengerfeste, mye krefter, forhåpentligvis gode kjøreegenskaper og masse plass. Jeg trenger forsåvidt ikke plassen, men det hadde vært digg å kunne kjøre henger uten å måtte låne bil/dra ut E46'en til dette (bruker henger 2-3 ganger i uken). Jeg venter dog på pris... den er visst like stor som en X5, og det kan fort høres ut som den nærmer seg 700-800.000 selv med MVA-fritak...Helt nye BMW iX - Bilia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...