Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har transportert foreldrene sine 520iA med singelvanos nedover på kontinentet flere ganger. Min oppfatning med den er det den gang late draget fra bunn som er slitsomt, men sålenge man pisker den hardt og får opp farta så kan man fint cruise med speedometeret rett over 200km/t i time etter time om trafikken tillater det. Har aldri prøvd å teste toppfart, det har igrunn aldri vært hensikten, men har vært en veldig komfortabel skyss. Rundt 14timers reise rett sydover på motorvei. Østerrike er slitsomt mtp. Fartsgrenser, men Slovenia og nedover Balkan så kan man snakke seg unna de større bøtene uten problem og i Tyskland er jo ikke fartsgrensene noe problem.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne iX videoen var egentlig litt vittig, iallfall i forhold til det andre fjaset de kom med før. Kort fortalt, bilene har personlighet og kan snakke. En E65 begynner å kjefte på en iX for å være en ung "drittunge". iXen er frekk igjen og de krangler frem og tilbake om hvem som er best. E65en blir til slutt fornærmet og kjører å gjemmer seg. iXen får dårlig samvittighet og kjører rundt inne på BMW Welt og leter etter den for å si unnskyld. Så blir de venner og lyset slås av 🤪 Man må se det med glimt i øyet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne videoen og tenker at dette er en film man husker (noe som er poenget med gode reklamefilmer). For yngre BMW entusiaster er E65 en relativt ukjent modell, men det er ikke tilfeldig at BMW valgte akkurat denne modellen til å være den gamle bilmodellen. E65 var fra første dag utskjelt for designet, men den var også state of the art når det gjaldt teknikken. Klare likheter til iX med andre ord og det er derfor intet nytt at BMW tør gå helt nye veier med designet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at han roter fælt og med overlegg kompliserer tingene så han har en historie å fortelle (type: leser bibelen som fanden gjør det). Alt BMW ønsker å fortelle er ikke mer avansert enn jeg beskriver i mitt tidligere innlegg. BMW har vært der før og vet hva som holder seg over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg synes at han roter fælt og med overlegg kompliserer tingene så han har en historie å fortelle (type: leser bibelen som fanden gjør det). Alt BMW ønsker å fortelle er ikke mer avansert enn jeg beskriver i mitt tidligere innlegg. BMW har vært der før og vet hva som holder seg over tid. 

Poengene står. Det at han overkompliserer har mest med Youtube sin algoritme å gjøre, at videoen skal være over 10minutter. Da blir det unødvendig snakk, for å møte kritereier så han tjener penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg liker denne videoen og tenker at dette er en film man husker (noe som er poenget med gode reklamefilmer). For yngre BMW entusiaster er E65 en relativt ukjent modell, men det er ikke tilfeldig at BMW valgte akkurat denne modellen til å være den gamle bilmodellen. E65 var fra første dag utskjelt for designet, men den var også state of the art når det gjaldt teknikken. Klare likheter til iX med andre ord og det er derfor intet nytt at BMW tør gå helt nye veier med designet. 

Tja, de yngre menneskene som i dag er entusiaster vet vel godt hvilken modell E65. Det er jo nettopp de eldre modellene yngre BMW entusiaster trekkes mot, da de nyere modellene ikke har samme appellen og er i en annen prisklasse. Det er bilprodusentenes markedsførings avdeling som drømmer om at biler som 1-serie skal kjøpes av unge urbane folk på 22 år. I sannheten kjøpes de folk på over 40 år 😅

E65 var state of the art, sjelden har vel en bil gitt oss så mange innovasjoner. Men jeg sliter med å se hva som er så state of the art med iX. Denne modellen skal jo appellere til min generasjon, såkalte millennnials. Men hverken meg eller noen av de jevnaldrende jeg har snakket med liker denne bilen. De kan godt foretrekker andre innovative elbiler som f eks Tesla, men iX har jeg enda til gode å høre om noen som liker. 

2 timer siden, Geir Anders skrev:

I kontekst med videoen nevn over her;

Syns han har noen gode poeng.

Han har helt klart noen gode poenger her. BMW sin markedsførings avdeling er helt ute av kontroll og skader mer en de gjør godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg har ikke et inntrykk av at E65 generelt har blitt en ungdomsbil. De færreste unge i dag hadde kommet ut av mor og far's favn da modellen hadde sin storhetstid for 10-15 år siden, så for dem er E65 i dag en gammel modell som de ikke kjenner alt for godt.

Dette fører frem til hvem som er den primære kundegruppen for iX. Jeg tenker type 30+ med yngre barn, opptatt av miljøet og flittige brukere av sosiale medier. Hele formen på reklamefilmen viser dette og der gir jeg Robert Mitchell rett i at bl.a språket/formen som benyttes i filmen peker mot folk som ser og hører på moderne filmer/serier og musikk. Han liker ikke denne formen, men den generelle tonen i dag er faktisk ganske hard og dette er også noe vi litt eldre legger merke til. Kanskje er BMW's markedsføringsavdeling bare litt for mye i takt med tiden - såpass at litt mer konservative yngre folk reagerer. Kanskje handler det om en kulturforskjell - amerikanerne er jo litt av noen hyklere den veien. På den ene siden kan jo ikke språket i filmer og musikk bli for utagerende og vulgært, men når de skal være seriøse blir det nesten asketisk sett fra Europa.

Jeg vet ikke, men umiddelbart reagerte jeg ikke negativt på filmen. Jeg synes faktisk at det var litt artig at de brukte nettopp E65 som den gamle modellen. De kunne ha brukt E60 (som har mye av den samme teknologien) og kanskje hadde dette gjort en forskjell med tanke på formen og målgruppen?     

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Jeg har ikke et inntrykk av at E65 generelt har blitt en ungdomsbil. De færreste unge i dag hadde kommet ut av mor og far's favn da modellen hadde sin storhetstid for 10-15 år siden, så for dem er E65 i dag en gammel modell som de ikke kjenner alt for godt.

Dette fører frem til hvem som er den primære kundegruppen for iX. Jeg tenker type 30+ med yngre barn, opptatt av miljøet og flittige brukere av sosiale medier. Hele formen på reklamefilmen viser dette og der gir jeg Robert Mitchell rett i at bl.a språket/formen som benyttes i filmen peker mot folk som ser og hører på moderne filmer/serier og musikk. Han liker ikke denne formen, men den generelle tonen i dag er faktisk ganske hard og dette er også noe vi litt eldre legger merke til. Kanskje er BMW's markedsføringsavdeling bare litt for mye i takt med tiden - såpass at litt mer konservative yngre folk reagerer. Kanskje handler det om en kulturforskjell - amerikanerne er jo litt av noen hyklere den veien. På den ene siden kan jo ikke språket i filmer og musikk bli for utagerende og vulgært, men når de skal være seriøse blir det nesten asketisk sett fra Europa.

Jeg vet ikke, men umiddelbart reagerte jeg ikke negativt på filmen. Jeg synes faktisk at det var litt artig at de brukte nettopp E65 som den gamle modellen. De kunne ha brukt E60 (som har mye av den samme teknologien) og kanskje hadde dette gjort en forskjell med tanke på formen og målgruppen?     

   

Dette her har ikke du noe greie på Fredrik, beklager å måtte si det på den måten. Nå er jeg en del år yngre enn deg, og jeg ferdes en god del i BMW miljøet. Mitt soleklare inntrykk av unge BMW entusiaster er at de primært interesserer seg for biler som E46, E39, E90, E60 og selvsagt de "nyere" F modellene. Dette har ikke noe med når de ble født å gjøre, min favoritt er jo E34 og den kom på markedet to år før jeg ble født. Dette henger sammen med at bilene er på veien og man blir påvirker/fasinert av å se dem i trafikken. Se bare på E30, den har fascinert BMW entusiaster i alle aldere. Jeg har ikke sagt at E65 er en ungdomsbil, men de aller fleste unge BMW entusiaster vet at den er der. Og du skal ikke lenger enn til E60 før vi snakker om en vanlig ungdomsbil. Biler som E28, E23 og E12 derimot begynner å bli litt for gammel til at ungdommen har den store interessen. 

Du har de samme tankene om iX sin kundegruppe som BMW. Realiteten vil nok være en helt annen. Majoriteten av iX kundene vil være 40+, og ikke i 30 åra. Folk fleste i 30 åra har små barn og har ikke anledning til å kjøpe en familiebil til en million kroner. Jeg tror også svært mange av BMW sine eksisterende kunder ikke kommer til å vurdere denne. Jeg tror rett og slett at disse yngre, miljøvennlige folka som er glad i sosiale medier vil velge noe annet. Jeg tror ikke en 2,3 tonn SUV med 500 hk er bilen de normalt vil identifisere seg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hmmm... Jeg er helt enig helt frem til E60 og derfor nevnte jeg spesifikt den modellen, men E65 ikke så. Den tidligere profilen her inne, Wicky, var ganske enestående i så måte ved at han faktisk så potensialet i E65 før de aller fleste selv om han var ung. Ikke at han er den eneste, men E65 er definitivt ikke en spesielt populær eldre modell blandt de unge. Ihvertfall ikke i forhold til E38, E39 og E60.

Alderen på bilmodellen har lite å si hvis den først er etablert som populær og finnes i et relativt stort antall. Da vil de unge flokkes rundt modellen som med f.eks E30, E34, E36, E46, E39 og E60. Eldre og nå relativt sjeldne modeller og generelt knapt så hypede modeller som f.eks E23, E31, E32 og E65 er mer for spesielt interesserte og årsaken er den samme bare med motsatt fortegn. Dette er ikke modeller som er mye i fokus og når det gjelder E31 så har den også blitt ganske kostbar, men av helt andre årsaker.

Årsgruppen 30+ inkluderer også folk i 40 årene, men ikke folk i 20 årene og jeg tenker derfor at BMW vet hva de gjør med reklamekampanjen. iX er ikke sportslig på tradisjonell måte, men hvis alternativet er en stor BMW modell som f.eks en 5-serie, X5 eller en 7-serie så gir markedsfokuset mening. Jeg er imidlertid litt usikker på hvor langt man kan strekke dette i relasjon til 7-serien, men dette er kanskje ikke direkte poenget med filmen og E65. Den var trolig mer for å vise det teknologiske nivået i en historisk kontekst og at BMW har hatt temmelig omdiskuterte designløsninger før, men for å huske/vite dette krever det at man har nådd en viss alder.

Den aktuelle reklamefilmen har helt klart en del sofistikerte meldinger/signaler og dette er interessant, men om det er den riktige måten å presentere iX på er jeg litt usikker på. Mange unge forstår åpenbart ikke budskapet og da blir det litt feil, men på den annen side igjen er disse ikke i målgruppen for bilen - bare veldig aktive på sosiale medier. 

Litt ved siden av og min personlige oppfatning så har nok ganske mange omtanke for miljøet, men dette har også sine grenser. Minst like viktig for mange er at de gjør de riktige tingene som er sosialt korrekt som f.eks å ha en elektrisk bil, kjøpe brukte ting og gå turer på fjellet.          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 ....men E65 er definitivt ikke en spesielt populær eldre modell blandt de unge. Ihvertfall ikke i forhold til E38, E39 og E60....

Men jeg har heller ikke hevdet at E65 er en populær ungdomsbil. Du skrev at de som er unge entusiaster i dag ikke har noe kjennskap til E65, noe jeg mener er direkte feil. Under her er ett sitat fra det du skrev og som jeg reagerte på.

20 timer siden, Fredrik skrev:

..For yngre BMW entusiaster er E65 en relativt ukjent modell..

Hvorpå jeg da svarer følgende: 

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

....Tja, de yngre menneskene som i dag er entusiaster vet vel godt hvilken modell E65 er...

Da slår du plutselig over på at E65 ikke er en vanlig ungdomsbil, noe jeg er helt enig i og noe annet har heller ikke vært noe tema. Men du gir deg fortsatt ikke på at E65 er helt ukjent for unge entusiaster som er født etter la oss si 2002. De har altså ingen aning om hva en E65 er....7-serien mellom 2001 og 2007, men de alle liker E60 som er nært beslektet?  

11 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Jeg har ikke et inntrykk av at E65 generelt har blitt en ungdomsbil. De færreste unge i dag hadde kommet ut av mor og far's favn da modellen hadde sin storhetstid for 10-15 år siden, så for dem er E65 i dag en gammel modell som de ikke kjenner alt for godt.   

 Jeg vet ikke om vi bare misforstår hverandre eller hva det er, for meg virker det helt absurd at en såpass betydelig modell som E65 skal være totalt ukjent for nye entusiaster til merket. Det henger bare ikke på greip. Jeg skal være enig i at E65 og 7-serien generelt har en overraskende liten fanskare, men dette henger vel sammen med at 7-serien distanserer seg mest fra BMW sitt image som små og sporty biler. Men å si at entusiaster til merket ikke er klar over dens eksistens, det er tull og tøys.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror kanskje at vi misforstår hverandre litt for jeg er ikke uenig i det du skriver. Mitt poeng er at det er forskjell på å kjenne litt til en modell og faktisk kjøpe den. Jeg tenker at hadde det vært litt mer fokus på E65 blandt entusiaster og/eller spekulanter ville modellen uten tvil ha vært mer populær blandt de unge. Man får uten tvil mye BMW for pengene (litt som med din toppmodell av E60) så det er ikke modellen i seg selv som er problemet. Den er bare ikke i fokus (kjent nok) til at unge oppfatter den som en kul bil å ha. Et eller annet sted skal inspirasjonen til å kjøpe en slik bil komme fra (kanskje spesielt når man ikke selv opplevde at den var på markedet og fikk begjæret) og når "ingen" har modellen blir terskelen veldig høy. Noen må først se potensialet med en modell før andre kommer etter.

Jeg husker for noen år siden da E38 ble ganske populær som ungdomsbil. Den ble en slags ultimativ sleeper fordi noen plutselig så potensialet (og vel fortjent mener jeg for E38 er en kul bil). E32 opplevde aldri helt det samme selv om den modellen også er kul. Noen må med andre ord tråkke opp løypen slik at andre kan se hvor de skal gå. Noen "influencere" (entusiaster) må først skape moten for å si det litt vittig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vi nok mer på bølgelengde ja, det er ikke alltid lett å forstå en påstand riktig nå man leser på nett. Det gir som for misforståelser.

Jeg føler at E38 er den 7-serien som har fått mest oppmerksomhet, særlig i sosiale medier nå i ettertid. Ellers så synes jeg det er rart at populariteten til de øvrige modellene i 7-serien er såpass laber. Men jeg kan jo bare spørre meg selv...jeg liker 7-serie veldig godt men jeg kunne ikke umiddelbart tenke meg en. Det måtte blitt en E32 750i/740i eller E38 750i...men da snakker vi jo om hobby/finværsbiler. Jeg følger jo markedet for 5-serie med V8er nøye, man får i dag ikke tak i en E60 med V8er for noe særlig under 180 000 kr. Men jeg har sett flere E65 745i den senere tiden til langt under dette. Og E65 er jo mer bil enn en E60, men folk vil ikke ha det...dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror at det bare er et spørsmål om tid før noen ser potensialet med E65. Jeg tenker at når store meningsdannere (influencere på nettet) som f.eks Doug DeMuro og Magnus Walker begynner å interessere seg for en bilmodell følger mange etter. Det er interessant å se på hva disse har gjort for å få MB Geländewagen og gamle urestaurerte 911'er på kartet. Historien om Magnus Walker er spesielt interessant for få forsto til å begynne med hva han egentlig holdt på med når det gjelder bl.a "urban cowboy" stilen og temmelig rufsete 911'er. De "fine" med moderne Porscher ville ikke vedkjenne seg ham og lurte på hvorfor han så ut som en uteligger, men litt etter litt klarte han å skape en mote.

Noen innovatører må med andre ord gå først før andre kommer etter og slik skapes en mote. Kunsten er selvfølgelig å se potensialet tidlig, men dette er egentlig få forunt å ha evnen til. Jeg tenker at du viser litt vei med dine BMW'er og at måten du er BMW entusiast på er både interessant og spennende. Jeg vil tro at du bl.a inspirerer flere til å beholde eldre BMW'er nogenlunde originale, noe som er en veldig fin ting i min bok... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik vi har sett noe av det samme bare i mindre skala i BMWccn noen ganger. Det var en stund som absolutt alle skulle ha E30 318Is. Da saumfarte man Europa i et par år og tok inn mange biler. I 02/classic avdelingen så var det veldig populert med E3 i noen få år. Menneskene er flokkdyr på godt og vondt.

Det er bare særinger som meg som har funnet ut at det eneste salige er store firedørsbiler også holder jeg meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...