Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Fredrik skrev:

@Evopower OK... og hva tror du evt. er motivet for å innføre strenge restriksjoner i stort sett hele verden der myndighetene har tillit nok i befolkningen til å gjøre dette? Jeg nevner tillit til myndighetene for dette er ikke en selvfølge i store deler av verden. 

Har du som myndighet et folk som følger deg og har tillit til deg, så kan du gjøre hva som helst. Folket lyster deg uansett og du kan kjøre på med den skjulte agendaen mens fokuset er på det du som myndighet (som igjen styrer media) har lagt ut til folket. 

De plassene hvor folket ikke har tillit til myndigheter der blir det vel slik det ofte er: opptøyer, vold, og fjas. De sitter ikke hjemme og lar myndighetene ødelegge fremtiden  rett foran nesa på dem. Men det hjelper jo ikke med opptøyer heller 😅 

Motivet er vel det å teste ut hvor langt kan vi dra dette før folket begynner å lure og nekte å lystre ordre? I et forsøk på å se hvor de kan legga lista på andre ting i fremtiden. Slik det er nå ser det ut til at vi sluker alt som blir sagt 😂

Hva den eventuelle skjulte agendaen er, har jeg ikke utdanning i statsvitenskap til å kunne si. Men temaet interesserer meg og vi finner det nok ut før eller senere. 

Se forøvrig Netflix dokumentaren the social dilemma. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Evopower skrev:

Har du som myndighet et folk som følger deg og har tillit til deg, så kan du gjøre hva som helst. Folket lyster deg uansett og du kan kjøre på med den skjulte agendaen mens fokuset er på det du som myndighet (som igjen styrer media) har lagt ut til folket.

Dette er etter min mening å snu hele problemstillingen på hodet. Årsaken til at folk i mange land ikke har tillit til myndighetene er at de er delvis eller helt korrupte (altså ulike regimer og bananstater). I de fleste andre land er dette heldigvis mindre utbredt. USA er litt spesielt i denne sammenhengen, men vi får håpe at president Biden klarer å vinne nok tillit blandt amerikanerne slik at de også får kontroll på smittespredningen. Trump var katastrofalt dårlig til å håndtere dette og det vil helt sikkert komme et etterspil.

Hva mener du er den skjulte agendaen du nevner over?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest deg opp etter hvert som forskning (også av uavhengige ikke-statlige aktører) har dukket opp om viruset @Evopower? Har vært med på diskusjoner med de som setter spørsmålstegn med graden av tiltak, men det du skriver her virker litt søkt. Forskning fremfor Netflix - for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Evopower skrev:

Slik er det nok mange som opplever det også. 

Ikke for å tråkke på noen tær, men jeg synes det er underlig at man kan ha det vondt i en slik tid. Dette går over, det kommer an på hvor lenge politikerne skal holde på med dette. Men det blir normalt igjen.

Helt sykt å se hvor mange som har hjemmekontor. Det viser jo hvor få som faktisk lager noe og hvor mange som heller har det veldig bedagelig på jobb (smart valg da man utdannet seg) 

Men, dere har da en jobb tross alt. Tenk på alle andre bedrifter som legges ned nå. Jeg kan ikke ha hjemmekontor, kunden får ikke bygget huset sitt over at jeg er hjemme. Men jeg har likevel en jobb som er veldig fri og avstandsbasert heldigvis. Forstår jo de på kontor som sitter oppihverandre. Kontorceller er jo historie og åpent landskap er jo det alle skal ha, noe jeg alltid har vært imot. 

Uff ja, man får ikke tatt seg en øl 😂 det viser i-landet vi bor i og hvor godt vi har det. Eller hvor godt vant vi er. 

Ingen trening nei, so what? Motorsport som jeg driver med er også lagt ned pga corona. Samme som fotballen for de som driver med det. Jeg tar det knusende med ro, det er ikke noe savn. Mer tid å pusle med bilen. 

Hverdagen min består i jobb, hjem, deretter skru litt og se på tv. Ny dag. Besøker veldig skjeldent folk, slik ble jeg for noen år siden og har trivdes med det siden. Jeg kan ikke sist jeg besøkte noen av egen vilje. Familiemiddager liker jeg heller ikke, har lite slekt rundt her også. Så det blir det besøket til jul og bursdag 😂 Sosiale sammenhenger hater jeg. Er aldri ute på noe enten byliv, konserter eller andre sammenkomster. Det andre sosiale er motorsport i klubben her, men det er ikke et savn om jeg må stå over 2-3 år. Nei, livet mitt er en corona hverdag egentlig, og sånn sett midt i blinken 😀 Jeg synes synd på de som må ha sosial sammenkost og være aktive, de må slite etterhvert. Samtidig godter jeg meg over de som har det vondt basert på at de mister alle godene vi har i dette luksus samfunnet. Det er jo bare for en stund. Og mange er bortskjemte (ikke alle). men de som syter mest i denne tiden har en fellesnevner og det er de såkalt vellykkede og trente friske og sosialt gode mennesker. 

Sleng beina på bordet og wait it out. Så går alt fint. 

Du drar i gang med hersketekniker så det synger etter, hva skal man svare?

nå har det seg sånn at folk på kontor også produserer ting, f.eks. så bidrar den jobben jeg gjør at folk får penger inn på kontoen sin engang i måneden. (Finansinstitusjon)

at du ikke liker å omgås mennesker er jo bra for deg, for meg er det noe jeg takler dårlig å ikke gjøre. Så det å kunne ta en øl med kolleger er faktisk viktig for min mentale helse.

jeg overlever, jeg innretter meg etter tiltakene som kommer, men det betyr ikke at jeg støtter de og er enige i de. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

Har egentlig hatt livet på pause et år nå, siden man jobber hjemmefra, blir det lite mulighet for å ta en øl med kolleger.

så for meg er livet skikkelig dritt for tiden, og merker at jeg sliter hardt mentalt for tiden, med de nedstengningene som kom nå ble det ikke akkurat bedre.

Jeg må vel være så ærlig å si at jeg føler litt det samme som deg. Livet blir satt på vent og det er umulig å planlegge noe som helst, og det er fryktetlig slitsomt for en planlegger som meg. Dette går på psyken løs, man føler friheten er tatt fra enn. Selv om det er til det beste for oss, så er det tungt å ikke kunne gjøre noe som helst. 

Jeg er en veldig rastløs person, og jeg har ett sort behov for å føle frihet rundt meg. Som den rastløse personen jeg er så tåler jeg ikke å sitte hjemme lenge, jeg må ut og jeg må langt bort hjemmefra. Dette er jo mye av årsaken til at vi reiser på biltur nedover kontinentet så ofte...den totale frihetsfølelsen. Jeg trenger å komme meg bort for min egen psyke sin del. Hadde vi ikke hatt båten i sommer så hadde det klikka for meg, men det er ikke noe særlig å reise i båten nå Januar... Dessuten så må jeg ut av Norge og vekk fra nordmenn...

Jeg kan ikke ha hjemmekontor, men jeg kan heller ikke være ute hos kundene mine. Det irriterer vettet av meg, igjen så føler jeg meg "fanget" og må sitte på kontoret på jobb. Men jeg er heldig og er stadig frisk, både jeg og madammen har ikke tapt økonomisk på korona, snarer tvert i mot egentelig. Men penger er ikke alt, friheten, muligheten til å være sosial og bevege seg fritt rundt i samfunnet er uvurderlig for sånne "uro kråker" som meg. Og det er tøft, det skal jeg ærlig innrømme. Media gjør jo heller ikke saken bedre, jeg er så forbanna lei av å lese om korona, Trump og Biden, elbiler, antibillisme, klimamas og krenk at jeg får lyst til å spy. Det at det må ett tragisk jordras til for å ta vekk fokuset til media i knappe to uker er helt sykt... media mista raskt interessen for dette og dundra videre i samme spor. Jeg vurderer sterk å kutte ut aviser nå, men da kommer det jo bare opp på Facebook eller sosiale medier...du slipper jo faen ikke unna. Så skal du på toppen av alt face at hobbyen din, den eneste lidenskapen du har her i livet skal trues...noe som igjen truer muligheten til å ta egene valg. Hvis ikke jeg kan kjøre bil, sånn bil jeg selv vil kjøre så har ikke jeg min lidenskap lenger. Å kjøre elbil er ikke løsningen for meg, annet enn fra a til b i såfall. Jeg vil kjøre E34en min, jeg vil gamle biler med V8 og V12 motorer. Jeg har ikke tenkt å la ei fi...e i Oslo bystyre nekte meg å kjøpe og kjøre f eks en 850I og nyte bilglede. Men man blir jo jævlig usikker da, når det trues med slik fra høyeste hold. Tanken om å skaffe seg ett bosted i utlandet (Tyskland eller USA) for deler av året har slått meg. Men forløpig så må finne ut hvordan det kan forenes med jobb og...ja korona da. Men går alt til hælvette her hjemme, og da tenker jeg på klimahysteri så vil dette vurderes. 

Jeg vet at mye av dette er i-lands problemer, men nå bor vi i ett land hvor vi kan tillate oss å ha disse i-lands problemene. Da må vi nesten deale med dem, og ikke bare blåse av det. Skal jeg være helt ærlig så synes jeg det er nok negativitet, nå vil jeg se lyset i enden av tunellen på dette korona styret. 

Edit: Ble mye tekst her nå, men kjente jeg måtte skrive av meg litt 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som etterhvert vil får seg en vekker når vi får konkurser i mange bransjer, 2-3 biler, hytte og hus osv kan fort ryke, og jeg tror vi ikke har sett starten på en økonomisk nedtur ennå.Har selv realtiv stor kundemasse(reiseliv) som balanserer på en knivsegg, disse vil gå konkurs i 2020.

Endret av bricks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en sikker jobb men det føles rart og kjøre tog som er nesten tomme. Samtidig så er det jo endel som må på jobb og da føles det meningsfullt og frakte de få. Samtidig så begynner jeg og føle litt på brakkesyken. Det er nesten godt og komme på jobb og møte kollegaer, selv om vi må sitte i en stor sirkel på pauserommet for og holde tilstrekkelig avstand. Det skal bli godt når vi blir vaksinerte og kommer tilbake til en noenlunde normal tid igjen. Nå er det bare og satse på at det blir landstreff i Geiranger i sommer.

Jeg har ikke tenkt noe voldsomt på at det er en merkelig tid om dagen men jeg tok meg i det 1. januar. Jeg ble bare trist av og se på nyttårskonserten fra Wien. Det føltes bare feil at de måtte spille uten publikum. Det var like før jeg begynte og gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg tror vi aldri kommer tilbake til hverdagen vi kjente før coronaen kom dessverre. 

Det er vanskelig å mene noe sikkert om dette, men det er noen ting som er ganske klart allerede nå og det er at hjemmearbeide kommer til å bli mye mer vanlig i fremtiden. Det at mange virksomheter nå må tilpasse seg en ny hverdag for å overleve økonomisk fører også til nye muligheter som f.eks redusert behov for kontorlokaler med alt hva dette betyr av reduserte utgifter.

Dette igjen vil føre til at folk kan bo andre steder enn f.eks å klumpe seg sammen i Oslo. Dette igjen vil påvirke etterspørselen etter boliger i Oslo som igjen vil påvirke prisnivået. Et annet aspekt er at folk nå virkelig lærer å handle på nettet. Dette vil nok ganske sikkert gjøre det vanskelig for forretninger som selger varer som lett kan kjøpes på nettet (f.eks klær, sportsutstyr, bøker etc.). Mange har også begynt å kjøpe matvarer på nettet der varene kommer på døren med bud eller de henter selv ved spesielle utleveringssteder der man blir sittende i bilen, mens varene blir lesset i bilen (vi gjør dette og det er ganske praktisk og hurtig).

Dette vil selvfølgelig føre til at mange butikker må stenge, men det blir også skapt nye arbeidsplasser bak kulissene for folk skal jo stadig ha f.eks matvarer, klær, sportsutstyr, bøker etc. Sentrum av byene samt kjøpesentre med yrende liv vil nok få et annet format i fremtiden, men det er vanskelig å se for seg hvordan. Mange som i dag jobber i butikk må finne seg et annet arbeide.

Mange restauranter og kafeer er avhengige av at folk faktisk befinner seg i byene, men når de ikke har et godt påskudd til å være i byen (som f.eks jobb og/eller å handle) vil mange slike steder utvilsomt få problemer. Tilsvarende også med hoteller for når folk jobber hjemme og byene preges av tomme lokaler vil turistene reise andre steder (opplevelsesferie vil ganske sikkert bli populært).

Reiser til utlandet vil bli kraftig redusert i lang tid fremover. Landene vil bli "grønne" på ulike tidspunkter og mange land vil oppleve tilbakeslag. Det hele henger på hvor bra vaksinene virker mot fremtidige mutasjoner av viruset. Allerede nå kjenner vi til den britiske, men det er også nye mutasjoner fra Sørafrika og Brasil (og flere vil sannsynligvis oppstå). Uansett så vil den usikkerheten som skapes gjøre at mange tar forbehold og ferierer hjemme i Norge istedenfor. På litt lengre sikt kan jeg forestille meg at noen land blir vedvarende grønne (f.eks Danmark og Finland) og folk kan reise dit (forutsatt at Norge også er grønt), men Storbritania viser hvor vanskelig dette er selv om man har et velutviklet helsevesen og generelt tillit til myndighetenes anbefalinger/påbud.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som denne pandemien setter endel folk på prøve.. Spesielt hva angår de som blir nødt til å ha hjemmekontor eller faktisk de som mister jobben sin. Kjenner jo endel som gjorde det og. For min del var vel den perioden helt sinnsykt hektisk på jobb. Bekreftelsen fikk vi og av ledelsen at det var en voldsomt oppgang i drivstoff på samtlige Uno-X og YX stasjoner. Sommern hjalp ikke så veldig heller på når alle hadde sin Norges ferie og stasjoner gikk tomme før vi rakk å komme med leveransen.. Vi håpte på at det skulle bli noe roligere i vinter siden det alltids blir det men er jo langt ifra det. Og vi ser hvor skjørt egentlig hele vår bransje blir hvis noen blir smitta. Med en bil som deles av 3 andre sjåfører på samme bilen blir den ene smitta så står hele bilen fram til alle er klarert. Det skal jo ikke mye til sånn sett hvis alle sjåfører blir smitta så har vel selskapet en stor utfordring. Det går vel egentlig for mange bransjer der ute. Og nå er vi inne i enda en fase med nedstenging.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner så kjennes det på jobb og fritid med venner / familie.. jeg også merker det men har da en jobb å gå til. Leverer matvarer (Fisk) så tror ikke vi blir stengt ned med det første men derav så må jeg også holde meg frisk. 
 

ang media så følger jeg lite med der lenger da jeg føler det blir så mye mas og ting blir Hype opp så mye.. for å ikke snakke om clicbait!! Facebook logget jeg av for god tid tilbake så man slippet det maset. 
ang nedstenging så synes jeg man skulle gjort det ordentlig for lengesiden.. hadd ikke blitt ålreit for mange men kanskje det beste på sikt?! Jeg veit ikke men tror bare dette med avstengning i små perioder bare utsetter problemet. Ikke lest meg opp for mye eller satt meg så mye inn i Div ting men jeg er også lei dette! Men familien ( stortsett ) er friske og det samme er unga så kan ikke klage for mye! 
 

bare synd mange lider av dette men folk takler det også på forskjellige måter. For noe så er dette sikkert en bra ting ... men folk flest kjenner nok på dette ja. Håper bare slt blir litt bedre mot sommeren så man kan få levd litt igjen. Tror ikke alt blir som før men litt mer normalt må man kunne håpe på:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik skrev:

Dette igjen vil føre til at folk kan bo andre steder enn f.eks å klumpe seg sammen i Oslo. Dette igjen vil påvirke etterspørselen etter boliger i Oslo som igjen vil påvirke prisnivået.

Er det én ting som er sikkert, så er det at mulighetene for å ha hjemmekontor og dermed bosette seg "hvor som helst", ikke vil medføre en prisreduksjon på boliger i Oslo. En storby vil alltid være populært, og Oslo kommunes underregulering av nye boliger i kombinasjon med lave renter, sørger for at Oslo og dens nærliggende områder (Follo, Romerike og Asker/Bærum) vil ha en boligprisvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende å lese i media om prisvekster og styr i Oslo og omegn må jeg si. 😛

Skal selge her nå, og realiteten er at vi nok sikkert går i null etter ti år. Hadde vi ikke gjort alt av oppussing selv (altså leid inn folk i stedet) hadde vi nok gått i tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...