Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@sveigis

Det er dog litt viktig så skille mellom det som skjer i indre bygder og i kystbyene. Dette du beskriver her kan nok passe til situasjonen i de fleste indre bygder i hele landet vil jeg tro. Det er kulturelle forskjeller mellom innland og kyst. 

Heldigvis har ting bedret seg veldig mye i Arendal de siste 20 årene, og du har helt rett i at det var mye bråk i byen før i tiden. Særlig på 80 og 90 tallet så hadde man noen utfordringer med spetakkel på byen. Mye gode og artige historier, og ikke minst ett veldig stort bilmiljø. Men hvis man ser på her vi bor kontra det sentrale Østlandet (Oslo området) så ser jeg mye fordeler med her vi bor. Ting er stille og fredelig, lavere bokostnader, pen natur og generelt mindre farer i samfunnet (som jo er naturlig i en mindre by). Dette er jeg sikker på at vi to som sørlendinger er enige om. Men det finnes fordeler og bakdeler med alt. Men det er viktig å påpeke at det begynner å bli en stund siden 90 tallet, og mye har skjedd. Bråk på byen finner man i alle byer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@sveigis

Det er dog litt viktig så skille mellom det som skjer i indre bygder og i kystbyene. Dette du beskriver her kan nok passe til situasjonen i de fleste indre bygder i hele landet vil jeg tro. Det er kulturelle forskjeller mellom innland og kyst. 

Heldigvis har ting bedret seg veldig mye i Arendal de siste 20 årene, og du har helt rett i at det var mye bråk i byen før i tiden. Særlig på 80 og 90 tallet så hadde man noen utfordringer med spetakkel på byen. Mye gode og artige historier, og ikke minst ett veldig stort bilmiljø. Men hvis man ser på her vi bor kontra det sentrale Østlandet (Oslo området) så ser jeg mye fordeler med her vi bor. Ting er stille og fredelig, lavere bokostnader, pen natur og generelt mindre farer i samfunnet (som jo er naturlig i en mindre by). Dette er jeg sikker på at vi to som sørlendinger er enige om. Men det finnes fordeler og bakdeler med alt. Men det er viktig å påpeke at det begynner å bli en stund siden 90 tallet, og mye har skjedd. Bråk på byen finner man i alle byer. 

Her skal jeg være enig helt klart ,samtidig Fredrik er det jo sånn at de som bor i storbyer stortsett trives med det ,og jeg har null problemer med å skjønne de at når de kommer nedover i områder som her vi bor ,kan virke tjaaa type kjedelig og sees kun som sommerparadis eller hytteemne .

Uansett trives stortsett overalt der er greie mennesker ,og kan ha det kjekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, sveigis skrev:

Her skal jeg være enig helt klart ,samtidig Fredrik er det jo sånn at de som bor i storbyer stortsett trives med det ,og jeg har null problemer med å skjønne de at når de kommer nedover i områder som her vi bor ,kan virke tjaaa type kjedelig og sees kun som sommerparadis eller hytteemne .

Uansett trives stortsett overalt der er greie mennesker ,og kan ha det kjekt.

 

Absolutt, og det er litt det jeg forsøkte å få frem også litt lenger opp. Alt har sin sjarm, og det har helt klart sine fordeler å bo her vi bor. Jeg personlig mener vi har flere fordeler her vi bor kontra i en storby, men det er jo nettopp fordi jeg er herfra og bor her. Det blir jo det samme som å si at jeg liker BMW bedre enn Audi, fordi jeg kjører BMW. Har man vokst opp i storbyen og bor der, så er det helt sikkert vanskelig å se for seg ett liv i en småby. Da er det kanskje lettere å akseptere de utfordringene som det er ved å bo i Oslo. På samme måte som vi her nede på en måte blir vant til små forhold og de bakdelene det medfører. 

Men å tro at alle utenfor Oslo er en gjeng med innavla nisser som går på NAV og slåss i helgene, det blir helt feil. Det er en stereotype man som Sørlending ofte møter på og som jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Jeg var en av disse fremmede kule typene fra storbyen som stakk av med en lokal jente fra et lite tettsted, men historien begynner faktisk i storbyen (Oslo) der denne jenten befant seg da jeg møtte henne. Det interessante var da jeg noen måneder senere for første gang skulle besøke henne hjemme langt ute på landet her i Danmark.

Hun var på juleferie hjemme hos foreldrene og jeg var på tur til det sydlige Spania med Porsche 928 S'en. Det var tidlig om morgenen første juledag da jeg banket på. Bilen var parkert litt nede i gaten for ikke å vekke for mye oppsikt på den aktuelle adressen, men "nyheten" om at jeg skulle komme hadde selvfølgelig spredd seg (sannsynligvis via en av brødrene til min kjæreste), så mens jeg sto der og ventet på at noen skulle lukke opp døren kom det allerede folk for å kikke på bilen.

Besøket var veldig koselig, men min kjæreste fortalte meg senere at ryktene selvfølgelig begynte å svirre og de var ikke bare av den hyggelige sorten. Hvem var denne nordmannen som har råd til en kostbar Porsche? Hva hadde min kjæreste gjort for å tiltrekke seg en sånn type?

Mange har fordommer så det holder og dette er litt trist, men også i noen grad forståelig. Det var den gangen på 80-tallet veldig langt fra Oslo til en mindre by i Norge og selvfølgelig enda lenger til et lite tettsted langt ute på landet i Danmark.

Jeg husker forøvrig at Jahn Teigen, som var fra Tønsberg, i et intervju fortalte hvordan dette var på 70-tallet. Han var ikke høy i hatten da han flyttet til Oslo og dette tiltross for at han allerede hadde hatt en ganske stor karriere i bandet Popol Ace. Oslo var en veldig stor by i forhold til Tønsberg og han følte seg liten på flere nivåer. Det hadde han imidlertid liten grunn til å føle for han var en fantastisk artist. Allikevel forlot småbyen i ham aldri og han flyttet da også etterhvert langt ut på landet i Skåne (så kunne han også være nærmere datteren som studerte i København).

Selv har jeg tatt reisen fra en oppvekst og tidlig voksenliv i Oslo (Vindern) til et koselig sted rett utenfor Aarhus i Danmark. Her er det ganske landlig, men det tar kun 10-15 minutter å kjøre inn til sentrum av Aarhus. Begge barna er selvfølgelig danske og preget av at de har vokst opp utenfor en storby, men deres attitude er allikevel helt annerledes enn Teigens. Jeg har selvfølgelig ubevisst preget mine barn så for dem er ikke Aarhus, Oslo eller København et fremmed sted på den samme måten. Min datter har sogar i halvannet år bodd midt i London (Belgravia). Tiden er på godt og vondt heldigvis en helt annen i dag... :)   

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

@sveigis Jeg var en av disse fremmede kule typene fra storbyen som stakk av med en lokal jente fra et lite tettsted, men historien begynner faktisk i storbyen (Oslo) der denne jenten befant seg da jeg møtte henne. Det interessante var da jeg noen måneder senere for første gang skulle besøke henne hjemme langt ut på landet her i Danmark.

Hun var på juleferie hjemme hos foreldrene og jeg var på tur til det sydlige Spania med Porsche 928S'en. Det var tidlig om morgenen første juledag da jeg banket på. Bilen var parkert litt nede i gaten for ikke å vekke for mye oppsikt på den aktuelle adressen, men "nyheten" om at jeg skulle komme hadde selvfølgelig spredd seg (sannsynligvis via en av brødrene til min kjæreste), så mens jeg sto der å ventet på at noen skulle lukke opp døren kom det folk for å kikke på bilen.

Besøket var veldig koselig, men min kjæreste fortalte meg senere at ryktene selvfølgelig begynte å svirre og de var ikke bare av den hyggelige sorten. Hvem var denne nordmannen som hadde råd til en Porsche? Hva hadde min kjæreste gjort for å tiltrekke seg en sånn type?

Mange har fordommer så det holder og dette er litt trist, men også i noen grad forståelig. Det var den gangen på 80-tallet veldig langt fra Oslo til en mindre by i Norge og selvfølgelig enda lenger til et lite tettsted på landet i Danmark.

Jeg husker forøvrig at Jahn Teigen, som var fra Tønsberg, fortalte i et intervju hvordan dette var på 70-tallet. Han var ikke høy i hatten da han flyttet til Oslo og dette selv om han allerede hadde hatt en ganske stor karriere i bandet Popol Ace. Oslo var en veldig stor by i forhold til Tønsberg og han følte seg liten på mange nivåer. Det hadde han imidlertid litt grunn til å føle for han var en fantastisk artist. Allikevel forlot småbyen i ham aldri og han flyttet da også etterhvert langt ut på landsbygden i Skåne.

Selv har jeg tatt reisen fra en oppvekst og tidlig voksenliv i Oslo (Vindern) til et koselig sted rett utenfor Aarhus i Danmark. Her er det ganske landlig, men det tar kun 10-15 minutter å kjøre inn til sentrum av Aarhus. Barna er selvfølgelig danske og preget av at de har vokst opp utenfor en storby, men deres attitude er allikevel helt annerledes enn Teigens. Jeg har selvfølgelig preget mine barn så for dem er ikke Aarhus, Oslo eller København et fremmed sted på den samme måten. Min datter har sogar i halvannet år bodd midt i London. Tiden er på godt og vondt heldigvis en helt annen i dag... :)   

         

Artig historie det du skriver og et fint sammendrag av alt her .😊

En fun fact er at Helge Hammelow Berg og Jahn Teigen var mye hos mormoren til kona mi når disse var unge .

Mormoren og mor til Helge var venninner .

Angrer på at jeg ikke sa ja til å flytte til Vestfold på midten av 2000 tallet .Nærme alt for meg .😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det høres kjedelig ut å sementere seg en plass. Gjerne ha en base over flere år, men ikke gro fast. Viktig å utforske og leke litt i livet for min del. Familie er ikke en begrensning. Godt vi er forskjellige. Kunne nok trivdes både på Svalbard, i Geiranger, Oslo eller Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke langt utenfor bykjernen før ting roer seg. Jeg vokste opp i Oslo og lekte ute alene(uten voksne) fra jeg var tre år, og gikk med min tvillingbror til barnehagen alene. På Oslo øst. Folk er hyggelige, det er bra med fritidstilbud, nære marka, kollektivtransport er topp osv. Det fantes både nynazister og div. Narkomiljøer der man vokste opp. Dette gikk i perioder mtp. Utbredelse, men ikke noe man som den vanlig mannen i gata gikk og tenkte så mye over..

Erfaring med Oslo vest er at ting ser bra ut på utsiden, men på innsiden er det gammelt og slitt. Bilen er som regel fin da. Ikke er menneskene så veldig hyggelig alltid heller. Jeg kjørte i sin tid feilretting på Altibox da dette var helt nytt på Nordstrand og Høvik. Senere ekspanderte dette til å dekke hele Stor-Oslo. Rimelig store forskjeller på folk. For min del trives jeg nok best på øst-siden, men ikke alle områder av den hvor jeg kunne bosatt meg.

Jeg bor et kvarter syd for Oslo S og synes det er tipptopp. Bussen går så ofte at jeg ikke gidder å kikke på rutetabellen en gang. Omtrent hele døgnet. Så Oslo er da ikke så ille. Det har jo alt man ikke har her jeg bor, og det er lett tilgjengelig. Hadde det ikke vært så dyrt for en bolig på 70-100kvm m/garasje i Oslo kunne jeg fint bodd der.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

En fun fact er at Helge Hammelow Berg og Jahn Teigen var mye hos mormoren til kona mi når disse var unge .

Mormoren og mor til Helge var venninner .

 

Er det en historie som fortjener oppfølging, så er det denne. 

Hallo? Helge "Reisesjekken" Hammelow Berg og Jahn Teigen på en gang?? Det må ha vært et helvetes nachspiel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Erfaring med Oslo vest er at ting ser bra ut på utsiden, men på innsiden er det gammelt og slitt. Bilen er som regel fin da. Ikke er menneskene så veldig hyggelig alltid heller. Jeg kjørte i sin tid feilretting på Altibox da dette var helt nytt på Nordstrand og Høvik. Senere ekspanderte dette til å dekke hele Stor-Oslo. Rimelig store forskjeller på folk. For min del trives jeg nok best på øst-siden, men ikke alle områder av den hvor jeg kunne bosatt meg.

Med fare for og virke veldig fordomsfull så kan man bare spørre konduktørene våre. Stort sett alle sammen sier det er hyggeligere å jobbe på lokaltogene mellom Oslo-Lillestrøm enn mellom Oslo-Asker. De fleste sier også det er triveligere folk på Østfoldbanen enn på Vestfoldbanen. Rart det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hva skal jeg si. Jeg vokste opp på en nydelig gård ved en fjord i Suldal i Ryfylke, en av vannkraftens store vugger i Norge. Med kun hytter nede ved sjøen, og 2km og en halvtimes gange i oppoverbakke til nærmeste nabo, og drøye 9km/15min kjøring opp og ned til hovedveien (Rv13) og enda litt lengre til bygdesenteret (som også er kjent for Ungkarsfestivalen som dreiv på i mange år :D ) er det nok det en mildt sagt kan kalle en avsidesliggende plass. «Der ingen kunne tru at nokon kunne bu» har faktisk lagd program om den andre av nabogårdene våre, for å sette det litt i perspektiv... :) . «Byen» (aka Stavanger) var ca 3t kjøring unna og noe vi dro til på handletur i helgene, Oslo var mer et sommerferiemål. 

Lite nynazisme og narkomiljøer der i gården, men bygdene er ikke bare uskyldige de heller lengre, rusmiljøene har en unik evne til å bre om seg. Alt er til gjengjeld veldig synlig og gjennomsiktig i ei lita bygd, folk vet stort sett mer om deg enn du gjør selv, på godt og vondt.

Når det er sagt, en utrolig fri oppvekst på måter folk fra storbyen ikke helt kan forestille seg; egen båt når jeg var 6 år, traktorkjøring og crosskart rundt på gården og skogsveier fra tenårene, før veien gikk videre til lett MC når jeg var 14. Måtte jo lære meg å kjøre sykkelen før lappen skulle tas :D . Måtte på hybel for å gå på videregående, der jeg traff kona mi (virker som det hjalp med hull i potta på 125-kubikkeren, ble etterhvert en ivrig eksosrype :D ), før turen gikk videre til militæret i Bardufoss på Samband, og deretter ingeniørstudier i «storbyen» Stavanger. Og her bor vi enda, i et lite tettsted 15min utenfor, enn så lenge :) 

 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Werther skrev:

 

Er det en historie som fortjener oppfølging, så er det denne. 

Hallo? Helge "Reisesjekken" Hammelow Berg og Jahn Teigen på en gang?? Det må ha vært et helvetes nachspiel. 

De gutta sammen med Lage Fossheim var definitivt krutt. De "rulet" byen (Oslo) som man sa for noen år siden. Allikevel så var Teigen litt sårbar og ubekvem i hverdagen. Han kjøpte bl.a en stor klassisk herskapsbolig på toppen av Dagaliveien i Oslo (rett nedenfor Besserud i Holmenkollen), men solgte den etter relativt kort tid. Kanskje ble det for prangende eller kanskje var det livet i overhalingsbanen (som man sier på dansk når alt bare er sus og dus) som plaget ham. Det var helt sikkert mer enn nok av fester og villige damer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Werther skrev:

 

Er det en historie som fortjener oppfølging, så er det denne. 

Hallo? Helge "Reisesjekken" Hammelow Berg og Jahn Teigen på en gang?? Det må ha vært et helvetes nachspiel. 

Det var svigermor som fortalte alt dette og dette var jo lenge før min karriere ,men garantert morro 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Nesflaten-kvilldal området eller? Jobbet der i 2 år. Det er virkelig landlig ja. Som du sier så er det en berikelse å vokse opp slik hvertfall når man har motorinteresse.

Har selv alltid bodd i Haugesund og jeg er dritalei hele plassen av veldig mange grunner 😅 Det er jo litt vanskelig å flytte nå når man er etablert, så kanskje et lite anger at jeg ikke flytta etter militæret. Tror nok totalt sett at området Kristiansand-Larvik er et ideelt geografisk området å bo i. Bra klima og nærme storbyer og utlandet. Bedre veier, større bilmiljø selv om bygda også har stort bilmiljø i form av Volvo 240. Men bil er litt mer enn det:)

Har hytte i indre Buskerud, og der er det en befrielse å være. Et lite tettsted som enda ikke er preget av statens miljøjag. Man ser snøscootere på veien om vinteren, patrol dieseler som står å rakler å går på tomgang utenfor butikken mens eieren er inne, flotte skogsbilveier hvor det blir grisekjørt litt. Mye er basert på landbruk, skogbruk og et lite sentrum med det nødvendigste. Her kan jeg godt tenke meg å flytte til også. Hytta er 100 år med er råtefri pga det tørre klimaet. Mens her hjemme regner vi vekk og ting råtner etter 5 år. 

Er du fra Suldal så vet du hva regn er. Det kraftverket må være selvforsynt sånn sett 😅

Nei etterhvert så alderen kommer så er det to ting jeg trekkes mot. Det er motorfrihet og tørt klima. Akkurat stikk motsatt av hva den regntunge fotballbyen, sykkelbyen, bil motstanderbyen Haugesund er 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rune-K skrev:

Med fare for og virke veldig fordomsfull så kan man bare spørre konduktørene våre. Stort sett alle sammen sier det er hyggeligere å jobbe på lokaltogene mellom Oslo-Lillestrøm enn mellom Oslo-Asker. De fleste sier også det er triveligere folk på Østfoldbanen enn på Vestfoldbanen. Rart det der. 

Jeg tenker at det egentlig ikke er så stor forskjel, men at mye handler om sosiale normer og kanskje litt usikkerhet i forhold til folk man ikke kjenner (igjen relatert til sosiale normer). Det er ingen tvil om at i forhold til den såkalte sosioøkonomiske pyramiden er ting ofte litt slitsomt i det vestlige Oslo og Bærum (samt andre tilsvarende steder). Det tar litt tid før den naturlige selvsikkerheten er på plass hvis man kommer utenfra. For andre som ikke kjenner til annet er dette ikke noe man tenker over og man oppfører seg som folk flest.

Jeg krummer tærne av pinlighet når jeg leser om hvordan bortskjemte drittunger fra f.eks Bærum ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Slikt er et skjendsel for alt og alle uansett hvor du kommer fra. Vi var kanskje ikke alltid mors beste unger, men vi visste selv om vi var priviligerte i det minste hvordan man oppfører seg og hvor grensen går. Jeg har egentlig aldri brydd meg om sosiale forskjeller og tenker at hvis folk bare er hyggelige og nogenlunde oppvakte så er alt fint. Vi er alle forskjellige og kommer fra ulike steder (heldigvis) og er man positiv og generelt vennlig imøtekommende kommer man veldig langt.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune-K said:

Med fare for og virke veldig fordomsfull så kan man bare spørre konduktørene våre. Stort sett alle sammen sier det er hyggeligere å jobbe på lokaltogene mellom Oslo-Lillestrøm enn mellom Oslo-Asker. De fleste sier også det er triveligere folk på Østfoldbanen enn på Vestfoldbanen. Rart det der. 

Er vel ingen overraskelse det. Når alle naboene dine i Asker kjører Model X eller Model S inn til hovedstaden og du er en peasant som må bruke kollektivt for å komme deg til og fra jobb så er det nok litt fare for at du er litt grinete og ufin mot de rundt deg 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...