Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Evopower nei, Suldalseid :) Er mange grender spredt utover store områder i Suldal, har barndomsvenner i Kvilldal bl.a.. jobbet du på kraftverkene der da? Kvilldal og RSK? 
 

Det er rart med det, jeg har ikke hatt noen spesifikke preferanser på boplass, men vi har opp gjennom årene før vi ble foreldre reist mye hjemover i ferier og helger, og etterhvert som årene går, to gjerne blir til tre både hos seg selv og hos vennepar, så trekkes både en selv og venner etterhvert  mot hjemlige trakter. Kanskje av praktiske hensyn, men jeg har alltid savna fjell og skikkelig vinter her ute på Jæren. Og jeg blir aldri helt 100% fortrolig med vinden. Fjella var jeg ingen stor bruker av når jeg bodde der, annet enn i skitrekk, men de senere åra har stiløping, toppturer osv fanget min interesse, og da er naturen i Indre Ryfylke svært tiltrekkende og ikke minst slående vakker. Haugesundere er jo storbrukere av Sauda blant annet :D Så har en venner der som også interesserer seg for mye det samme. I tillegg så er jo boligmarkedet en faktor når en etterhvert ønsker seg større bolig, og gjerne ha ha mulighet til å bygge boligen en vil ha, med hus- og tomtepriser en brøkdel av hva de er her ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sørlendinger har god erfaring med disse breiale vestkanfolka som flere av dere snakker om. Om sommeren så har vi jo skjærgården full av dem her, enten i hytter eller båt. Jeg personlig har ikke problemer med det da jeg kan være ganske breial selv, iallfall til sørlending å være (vi har jo rykte på oss for å være stille og beskjedene).
 

Jeg glemmer ikke en fyr i en Fairline på noen og 40 fot som hadde rigga seg til i gjestehavna i Risør, på naboplassen hadde han slengt fra seg gummijolla. Det var siste ledige plassen i hele havna, og den holdt han av for en kompis som var på vei. Frekk var han også når jeg påpekte at det var ikke sånn ting fungerte. Men etter en diskusjon så flytta han motvillig jolla si. Men det jeg vil frem til her er at de kommer ned her og legger igjen en hel helvetes med penger, også lar vi dem stort sett få styre på å bestemme i de fire ukene i Juli. Så retter de baugen på båten eller fronten på Cayenna østover igjen. Så går alt tilbake til normalen og bordene på uterestaurantene blir ledige for oss og de beste båthavnene blir tilgjengelige igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

Jeg krummer tærne av pinlighet når jeg leser om hvordan bortskjemte drittunger fra f.eks Bærum ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Slikt er et skjendsel for alt og alle uansett hvor du kommer fra. Vi var kanskje ikke alltid mors beste unger, men vi visste selv om vi var priviligerte i det minste hvordan man oppfører seg og hvor grensen går. Jeg har egentlig aldri brydd meg om sosiale forskjeller og tenker at hvis folk bare er hyggelige og nogenlunde oppvakte så er alt fint. Vi er alle forskjellige og kommer fra ulike steder (heldigvis) og er man positiv og generelt vennlig imøtekommende kommer man veldig langt.    

Jeg har jobbet veldig mye i Bærum og Oslo Vest, og kjenner dessverre lusa på gangen.

Bæringer er, uansett om de er arvinger eller innflyttere, generelt frekke og ufine. De er aggressive, kravstore og ufine. Jeg har møtt altfor mange av disse ifbm jobb, og for all del - det finnes unntak. Det er mange herlige, kjempehyggelige bærumskæller uansett alder, men dessverre er fryktelig mange av dem rasshøl som fortjener et balltre i bakhue. 

Veldig trist at folk blir korrumperte av penger og overfladiskhet - altfor mange glemmer hvor de kommer fra og hva som er meningen med livet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er kjempefint at du er fornøyd av å bo i Arendal og på selveste vestkanten og Hisøy (for å bruke dine ord), men må du til enhver tid rakke ned på alle andre som ikke gjør som deg? Så fort man er uenig i det du skriver og måten du ordlegger deg på, så har man åpenbart ikke vært andre steder enn asfaltjungelen, og hersketeknikkene kommer for fullt. At andelen narkomane og kriminelle øker med antall innbyggere, burde vel strengt tatt ikke komme som noen overraskelse, og jeg er sikker på at Arendal har sitt å stri med de også, uten at jeg til enhver tid trenger å fremheve eller påpeke dette.

Sent til ballet her, men forumets mest treffende innlegg i 2021 er nok allerede skrevet!

Er selv født i Arendal og har deretter bodd en del år i Grimstad. Fin plass om sommeren, men kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake til Sørlandet. Trenger dog ikke rakke ned på Sørlandet for å fremheve Stavanger - holder å påpeke at det er fint her, for de som liker fin natur, utvikling, trivelige folk og masse regn.

Hadde vært kjedelig om alle skulle bodd på samme plass, så herlig at folk har forskjellige preferanser og gjerne trives der de er - og ikke minst samtidig har forståelse for at alle ikke ønsker det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Walkabout skrev:

Hadde vært kjedelig om alle skulle bodd på samme plass, så herlig at folk har forskjellige preferanser og gjerne trives der de er - og ikke minst samtidig har forståelse for at alle ikke ønsker det samme.

Riktig. Jeg stortrives i Molde og kunne aldri tenkt meg å bo i Oslo, ligeså kunne nok de som bor i Oslo aldri tenkt seg å bo her heller :) Og det er kjempebra. Det er derimot kjekt å feriere litt i eget land og oppleve nye plasser.

Man tilpasser seg selvsagt litt etter økonomi og jobbmuligheter hvor man bor, men da er man kanskje på et enda mer lokalt stadie. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marius2002 skrev:

Man tilpasser seg selvsagt litt etter økonomi og jobbmuligheter hvor man bor, men da er man kanskje på et enda mer lokalt stadie. :) 

Man kan tilpasse seg det meste. Jeg har f.eks flyttet til et annet land og blitt værende der i 21 år. Nå er ikke Danmark så annerledes enn Norge utover geografien, men litt åpen for nye impulser må man være. Det viktigste er derfor mindsettet/tankemønsteret og at man er villig til å lære lokale skikker og sedvaner (type: when in Rome, do as the Romans do).

Allikevel kan det dukke opp ting man ikke tenker på når man flytter til et annet land som voksen. Jeg var en gang for noen år siden til en jobbsamtale her i Danmark der intervjueren plutselig frustrert utbrøt at han ikke kunne finne meg noen steder. Han hadde selvfølgelig googlet meg og bortsett fra det vanlige var det intet lokalt han kunne gå videre med. Det meste av min bakhistorie var den gangen fra Norge (Oslo). Jeg har aldri tatt en utdannelse i Danmark eller f.eks vært aktiv i foreninger. Ergo hadde vi ingen relasjoner, noe som for ham åpenbart både var vanlig og viktig å ha i sitt netteverk. Jeg svarte syrlig at vi ikke alle kan være lokale i en internasjonal verden der folk ofte tar utdannelser og/eller jobber i andre land. Jeg behøver vel ikke å fortelle at jeg ikke fikk jobben selv om jeg ellers var mer enn kvalifisert. 

Det handler med andre ord om mindsettet. Man kan være veldig lokal og provinsiell uten å være klar over det selv, som denne intervjueren var. Jeg lurer på om han hadde sagt det samme til f.eks en tysker eller brite, men det tror jeg ikke for da ville det mer eller mindre ha vært opplagt at vi ikke hadde felles relasjoner. Så på den måten ble han kanskje litt lurt av at dansk og norsk (bokmål) ikke er så forskjellig, noe som egentlig er en god ting når man er til et jobbintervju som norsk i Danmark. Jeg snakker et tilpasset norsk som etterhvert kanskje er litt mer dansk enn norsk.           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Walkabout skrev:

Hadde vært kjedelig om alle skulle bodd på samme plass, så herlig at folk har forskjellige preferanser og gjerne trives der de er - og ikke minst samtidig har forståelse for at alle ikke ønsker det samme

Amen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dere ,nå må vi finne noe annet å diskutere her .😊

Vi har fått konstatert følgende :

-F90 skal ikke bo i Oslo 

-Saltkjelen skal definitivt holde seg i Oslo området , til nød en liten tur utenfor Østlandet 

-Berumsfolk er kranglete og arrogante 

-Jeg er som poteten , tilpasset overalt .

Ja det meste av meninger fra hele landet her , veldig hyggelig 😊

Nå slår vi et slag for prat om den mest omdiskuterte 7 serien noensinne , nemlig e65!

Var et ærend igår og der stod jaggu en e65 første generasjon sort ,svær og tøff:

928A4AF0-C495-4BAD-B74A-CC221EA35FDC.thumb.jpeg.3b15b5cd9ced636aab0bf4fbb6fa1ac8.jpeg

Jeg liker de når de er gjort noe med og hvertfall facelift .

Jeg har til og med gått sålangt at om jeg selger x5 , så kunne jeg kjøpt en sånn av de siste .

Men dette er jo biler for spesielt interesserte, og jeg yter stor respekt for de som synes de er type...ekle .

Sort facelift,senk,lakkerte lister, style vet av pokker felg ja da hadde jeg kost meg .

Men kun meg her i huset .

Om noe sånt kom i hus ,hadde det blitt trøbbel visstnok ,falt ikke i smak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E65 er en av de bilene som må ha riktig farge. Jeg husker de første pressebildene som kom som var tatt i en ubestemmelig gråfarge. De var helt forferdelige. Den ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder og modellen synes jeg har vokst på meg. Ville jeg hatt en? nja. Hvis noen andre betaler når noe ryker så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ahj skrev:

Helt enig @sveigis! :) 

E65 er ikke helt min bil, alltid synes E38 var langt penere samme med F01. Føler at E65 enten elsker du den eller hater den. 

For min del så er e38 absolutt pen ,men dog litt for gammel til å liksom fornye seg og F01 er jo den peneste ,men da måtte jeg solgt noe av det jeg har og du vet ,jeg vil jo ikke selge.😊

 

16 minutter siden, Rune-K skrev:

E65 er en av de bilene som må ha riktig farge. Jeg husker de første pressebildene som kom som var tatt i en ubestemmelig gråfarge. De var helt forferdelige. Den ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder og modellen synes jeg har vokst på meg. Ville jeg hatt en? nja. Hvis noen andre betaler når noe ryker så ja.

Den støttes Rune .

Riktig farge har mye og si på disse .

Og er derfor jeg har lyst på en ,ja for det har jeg virkelig den har gått fra grusom til å bli en pen bil for min del .

Det som skremmer meg grusomt er kostnadene ja.

Fant et eksempel på en som hadde passet meg noe ala sånt :

BF8B6809-2B32-4940-B835-DE6D393FDD08.thumb.png.7c3a851f48e533acdf94356d971de7fd.png

Litt sånn russisk mafia stil over de .

Skal ikke se bortifra at jeg kjøper en sånn etterhvert .

Men dæven da må jeg jobbe hardt med familien .

Orker ikke et helvete hver dag for en ussel bil .

Jo forresten har sagt at e28 hadde blitt igjen huset uansett valg i livet.😊
Edit ,nå pusser jeg opp hjemme her ,så kanskje jeg får en ekstra stjerne i boken for et kjøp senere i livet .😅

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E65 LCI kunne jeg tenkt meg også, men måtte blitt en diesel 😄 Bensin R6 hadde nok blitt for svakt, V8 har sine dyre plager og V12 er visst ikke så billig de heller. 

Tror de kler en mørk farge best, men de så ikke så gale ut i hvit heller. Kom over denne blå Individual bilen, og den falt godt i smak. Denne med brunt skinn hadde vært perfekt. 😄

8-FBE6545-C84-A-40-BC-8056-2-EB633-BAA534.thumb.jpg.d57ac3805e3dcb826325e317616f4c38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E65 er en typisk "transition" modell mellom gammel og ny stil og teknologi (E38 vs F01). Ikke ulikt det E90 og E60 på den samme tiden var for hhv. 3 og 5-serien. Forskjellen er at BMW den gangen også hadde bruk for en designendring og dette ble veldig mye mer prominent på E65.

Jeg er stadig behersket imponert over E65, men designet har med årene definitivt vokst på meg. Jeg ville nok ikke ha kjøpt modellen - i alle fall ikke i forhold til en helt original og pen E38.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shattered skrev:

Synes fortsatt E65 er grusomt stygg, liker ikke facelift heller. :lol: godt vi er forskjellige. 

mange jeg har snakka med liker ikke ræva på e53. Jeg synes den er helt ok, men skjønner jo hvorfor folk ikke liker den :P

Du Erik ,er altfor ung til å like disse ,så dette skjønner jeg 😅,Neida folk er forskjellige og det liker jeg .

2 timer siden, Daniel. skrev:

E65 LCI kunne jeg tenkt meg også, men måtte blitt en diesel 😄 Bensin R6 hadde nok blitt for svakt, V8 har sine dyre plager og V12 er visst ikke så billig de heller. 

Tror de kler en mørk farge best, men de så ikke så gale ut i hvit heller. Kom over denne blå Individual bilen, og den falt godt i smak. Denne med brunt skinn hadde vært perfekt. 😄

8-FBE6545-C84-A-40-BC-8056-2-EB633-BAA534.thumb.jpg.d57ac3805e3dcb826325e317616f4c38.jpg

Nydelig og for min del på en sånn ,så måtte det blitt diesel.

 

1 time siden, Fredrik skrev:

E65 er en typisk "transition" modell mellom gammel og ny stil og teknologi (E38 vs F01). Ikke ulikt det E90 og E60 på den samme tiden var for hhv. 3 og 5-serien. Forskjellen er at BMW den gangen også hadde bruk for en designendring og dette ble veldig mye mer prominent på E65.

Jeg er stadig behersket imponert over E65, men designet har med årene definitivt vokst på meg. Jeg ville nok ikke ha kjøpt modellen - i alle fall ikke i forhold til en helt original og pen E38.

Ja og skal si det ble designendring og da denne kom helt klart Fredrik .

E60 falt jeg pladask for når den kom ,e90 litt lengre tid .

E65 å herregud tok lang tid .

Som jeg nevnte så er jo e38 i type original og pen veldig flott ,men til mitt bruk så blir den litt gammel .

Det jeg merker og blant flere ,er at folk faktisk for øynene opp for de,spesielt facelift og det synes jeg er bra.

Er ganske sikker på at man kan finne flotte eksemplarer av disse type sære modeller i utlandet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...