Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Kvasi jeg svarer for alle, håper jeg: nei. Det forklarte @tennbrikket på forrige side :) Slitedeler telles ikke som feil, med mindre de ikke holder nogen lunde forventet levetid, alt etter bruk/kjørestil.
Jeg regner også med at man skjønner at når bilen bikker km-stand som garantien strekker seg til(uansett alder, selv utenfor garanti), så kan det dukke opp fler slitasjeskader og andre "feil". Det betyr derimot ikke at bilen er en drittbil. Foringer, stag, turbo osv. står gjerne da på løpende bånd. Det føles sikkert som en drittbil om man må ta alle kostnadene på en gang, i frustrasjon, men ikke i det store og hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det fungere det forbudet mot fossile biler i Oslo som de skal innføre til neste år? Er ladbare hybrider greit så lenge de går på strøm? Jeg har en god bekjent som bor i Oslo og kjører bil til og fra jobb...bor og arbeider innenfor Ring 3. Han bor på Sørenga og jobber i Nydalen, han kjører en F20 118d xDrive LCI. Man kan jo si at han kunne tatt kollektivtransport, men han parkerer i fellesgarasje hjemme og på jobb, så det er ganske komfortabelt å kjøre selv om det kanskje er litt tullete i byen. Saken er at han nå har bestillt ny 330e Touring og er redd for å ikke kunne kjøre den fra neste år. Denne bilen kan han utelukkende kjøre på ren strøm til sitt bruk innenfor Ring 3. Elbil er ikke ett alternativt da de enten kjører til Sørlandet til hans famile eller til Trondheim til damas familie.

Sliter med å finne hva som defineres som null utslipps bil. En PHEV er en elbil når den kjøres på strøm, det må da hensyntas at disse bilene nå kan kjøre ganske lange distanser på ren strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan vil det fungere det forbudet mot fossile biler i Oslo som de skal innføre til neste år? Er ladbare hybrider greit så lenge de går på strøm? Jeg har en god bekjent som bor i Oslo og kjører bil til og fra jobb...bor og arbeider innenfor Ring 3. Han bor på Sørenga og jobber i Nydalen, han kjører en F20 118d xDrive LCI. Man kan jo si at han kunne tatt kollektivtransport, men han parkerer i fellesgarasje hjemme og på jobb, så det er ganske komfortabelt å kjøre selv om det kanskje er litt tullete i byen. Saken er at han nå har bestillt ny 330e Touring og er redd for å ikke kunne kjøre den fra neste år. Denne bilen kan han utelukkende kjøre på ren strøm til sitt bruk innenfor Ring 3. Elbil er ikke ett alternativt da de enten kjører til Sørlandet til hans famile eller til Trondheim til damas familie.

Sliter med å finne hva som defineres som null utslipps bil. En PHEV er en elbil når den kjøres på strøm, det må da hensyntas at disse bilene nå kan kjøre ganske lange distanser på ren strøm. 

Forbudet mot fossilt blir nok i mange år fremover kun et forbud mot å aktivere forbrenningsmotoren inne i en gitt sone i byer og tettsteder.

Oslo blir nok permanent utslippsfri i selve byen, da dette er politikernes arbeidsplass og utstillingsvindu for resten av verden (litt "se på oss!" ) politikerne spinner videre på dette på sin egen karrierestige og kan senere få posisjoner i diverse klimapanel og verdensorganisasjoner for klima. Er så utrolig lykkelig for at jeg ikke bor der i mdg-land :)

Nå som phever er oppe i 6-8 mil på strøm så er vel det ingen problem å kjøre på eldrift i byene. Phev defineres nok ikke som nullutslippsbil, men de får lov å kjøre i utslippsfrie soner. Blir du tatt med motoren i gang likevel, så vanker det vel en klekkelig bot. Enkleste melkekua i norge er jo billistene. Har man miljøsaken i ryggen så ka man komme unna med hva man vil som stat.. 

Tror nok ikke en solid phev er et dumt valg for fremtiden, siden man kan bruke de både på langtur og i grønne soner i byene. Elbil blir fort ganske ens-sporet for mange. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at regelene må utformes i henhold til den teknologien som er tilgjengelig. Det blir for enkelt å si at alle kan klare seg med elbil, ferdig! Det begynner å komme så mye ladbare hybrider nå som går langt på strøm, både kostbare og mindre kostbare versjoner. Alt under 50 km rekkevidde ser man jo på som en vits i dag. 

Jeg derimot som kommer utenfra med fossilbil vil jo ikke lenger kunne reise til Oslo. Og vi som kommer utenfra med fossilbil vi er ganske mange hundretusen. Oslo blir for Oslo folk...

Jeg er absolutt glad for at jeg bor her jeg bor, her vil man ikke bilen til livs enten den går på strøm eller diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt oljekyndige her?? 

Ser GS har supertilbud på Castrol gtx 15-40. 

Kjører p.d.d på Castrol gtx 10-40. Oljen jeg vurderer er eksakt samme, bare 15w. 

 

Noen ulemper med dette? Kun fineværsdager med god temperatur bilen blir brukt. 

( 635csi )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...