Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Min tidligere sjef eier en Tesla med et regnummer rett over Bjørn sin, og det har vært noen heftige regninger fra verkstedet etter at garantitiden har gått ut for å si det mildt.

Dette poengterer Bjørn også i den seneste videoen. Han forteller at garantien på batteri og drivverk (tror jeg det var) går ut til høsten og at han selv ikke ville ha beholdt bilen etter denne tiden hvis han selv skulle ha betalt. Nå har han imidlertid fått en offisiell sponsor og dermed løser dette seg for Bjørn.

Jeg tror imidlertid ikke at han kommer til å beholde P85 modellen etter at han har fått Plaid+(eller var det Long Range?). Dette er som natt og dag (altså de 8 årene med utvikling) - og forskjellen er mye mer markant på elektriske biler enn på ordinære biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med luken hadde jeg noe tilsvarende på Mondeoen jeg hadde. Med tiden så gradvis ble luka mindre og mindre flush med bakfangeren. Her var årsaken en designfeil, gassdemperen som hold luka var festet i karroseriet med noen braketter som var underdimensjonerte. Bakluker på dagens biler er stadig tyngre, særlig med motorer til autoluke osv. Over tid så bøyde disse festene seg og luka ble akkurat sånn som på Teslaen. 

Jeg tror ikke en F10 fra 2013 med 350 000 km ville holdt seg så mye bedre, men den ville ikke hatt de innebygde designfeilene som Teslaen har. Men ut fra ett miljøperspektiv så kommer Teslaen skeivt ut, bytte av batteri krever langt større avtrykk enn ny N47 motor. En F10 med N57 har mest sansynlig ikke trengt å bytte motor en gang. Så er det jo hvilken av disse to bilene man tørr eie når det ikke er noe garanti på noen av dem. Jeg er ikke i tvil, tysker for the win 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Regnestykket blir noe ganske annet for en akademiker som ikke kan noe (og det er vel den typiske nordmann nå om dagen? 😅

Jeg hadde faktisk en akademiker med sin E-Golf innom verkstedet her om dagen. Han var ikke så imponert over lovnaden om billig bilhold av sin batteribil. Bilen var såvidt utenom garanti tiden og da sluttet den å ta imot lading, 24 000 kr på Møller. Nå var det på tide med nye bremser rundt om pga rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp dette som det har blitt satt fokus på den senere tiden. Elbiler vil ikke oppnå like lang levetid som en fossilbil. Det hjelper ikke med få bevegelige deler når de få delene koster tigangern kontra alle de delene som kan ryke i en fossilbil. Se så for dere når dagens langt mer komplekse elbiler blir 8 år gamle og garantiene går ut.

Ikke kom med den fantasien om gjenbruk av batterier til strømlagring i industrien. En eller annen gang skal disse resirkuleres, man bare flytter problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, 540is skrev:

Jeg hadde faktisk en akademiker med sin E-Golf innom verkstedet her om dagen. Han var ikke så imponert over lovnaden om billig bilhold av sin batteribil. Bilen var såvidt utenom garanti tiden og da sluttet den å ta imot lading, 24 000 kr på Møller. Nå var det på tide med nye bremser rundt om pga rust.

Dette er vel mer vag enn noe annet. Har hatt nok av de bilene til å vite at de bryter sammen etter garanrien går ut. Selv innen elbiler har de altså kalkulert holdbarheten til akkurat 5 år... Interessant. 

 

26 minutter siden, Kvasi skrev:

Hadde en elbil på pkk nylig. Rust på bremserør over batteriet og reparasjonsprisen ble så stor at bilen ble skrotet.
Har ventet på at dette skulle skje, og tenker det er noe vi får høre mer om etterhvert som veisaltet får virke på elbilene også.

Det er fullt mulig å legge bremserørene i en annen trasé. Dyreste utvei er ikke den som alltid blir best. Selvfølgelig må dere vel prise jobben som at det skal bli utført likt som fra fabrikk, men i slike tilfeller må det vel finnes en plan b? Legge bremserørene en annen trasé er mulig på e39 som også får rust over tanken, så da burde det vel gå på andre biler igså :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evopower skrev:

 

Det er fullt mulig å legge bremserørene i en annen trasé. Dyreste utvei er ikke den som alltid blir best. Selvfølgelig må dere vel prise jobben som at det skal bli utført likt som fra fabrikk, men i slike tilfeller må det vek finnes en plan b? Legge bremserørene en annen trasé er mulig på e39 som også får rust over tanken, så da burde det vel gå på andre biler igså :)

 


Det var ikke vi som ga tilbud på rep, hadde ikke lyst på jobben.  På denne ville bremserørene ligget ubeskyttet og som laveste punkt hvis man skulle dratt de alternativ rute bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, 540is skrev:

Jeg hadde faktisk en akademiker med sin E-Golf innom verkstedet her om dagen. Han var ikke så imponert over lovnaden om billig bilhold av sin batteribil. Bilen var såvidt utenom garanti tiden og da sluttet den å ta imot lading, 24 000 kr på Møller. Nå var det på tide med nye bremser rundt om pga rust.

VW utenfor garanti er dårlig ide uansett. 

Har hatt innom flere 5,5-6 år gamle VW med registerhavari, diffhavari osv. 

Ellers finnes det jo brukte deler til elbil også, men som på fossilbiler er jo det et sjansespill da deler kan ha designfeil osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg vet sannelig ikke om jeg ville kjøpt en moderne bil uten garanti uavhengig av drivverk. Det begynner og bli såpass mye som går i stykker på en moderne bil så det blir dyrt nesten uansett.

Det går jo an å ta motor og drivverksforsikring. Selvfølgelig ikke like godt å ha som garanti men det er jo litt trygghet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lars89 skrev:

VW utenfor garanti er dårlig ide uansett. 

Er fullstendig klar over det 💲💲Men det messes hele tiden over at batteribiler har så få deler som kan gå istykker. De har mindre mekaniske deler, men en hel haug med bla temperatursensorer og cellebalansemoduler i batteripakken. Ryker en av disse er det Viking neste. Hele batteripakken må ned, noe som tar mange arbeidstimer og så skifte deler. Så har vi kraftmodulen/modulene som styrer lading, like/vekselstrøm og fremdrift som ryker. De har og batteripakken har og kjølesystemer med bla varmepumper og bruk av AC gass. Så jeg tror ikke vi bilmekanikere blir arbeidsløse i fremtiden om VW og BMW slutter å lage biler med register som ryker.:cool: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På i3 også. Kan visst komme rust/irr på høyspentanlegget og Bmw sin løsning er selvfølgelig å bytte "alt" til en skyhøy kostnad. Høyeste pristilbudet jeg har sett var på 145k og da var verken motor eller batteri inkludert.

Er jo skremmende hvor åpent ting ligger mtp fukt og salt både på i3 og andre el/hybrid-biler.

Jeg håper det kommer flere spesialist-verksteder som kan løse disse kommende utfordringene på en bedre måte enn å bare bytte alt, evt kan man innføre panteordning som man allerede har på div andre bildeler. 

Norsk vinter er knallhard mot biler og visse type biler i feil del av landet har jo allerede en levetid ned mot 10-12 år mtp rust. Når man da i tillegg får stadig mer avansert teknikk/elektronikk snakker vi posensielt helt tullete kort levetid mtp hvor mye ressurser det koster å bygge en bil. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 @Lars89 @E.C. @Kvasi

Da er dommen klar! Bilen ble godkjent under forutsetning at ledningen til de påmonterte lysene ble klippet over. Så det gjorde jeg, med en lånt tang fra de som utførte EU/PKK.

Personen som godkjente bilen, ville ha godkjent lyktene om de var koblet med egen bryter, da som arbeidslys.
Der parerte jeg med at de da ikke er justerbare, noe som kreves i følge lovdata. Men dette kjente personen ikke til og ville uansett godkjent de.

Så det ble 0 hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...