Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Joda, jeg gikk over til Tidal grunnet MQA-støtte, men takler ikke brukergrensesnittet. Så over på Spotify igjen og ser jo at DACen viser 192kHz samplingsfrekvens mot 44,1kHz som tidligere. Så noe er det hvertfall.

Det er mange, mange år siden jeg har hørt et såpass dynamisk og bra lydbilde. Vi skal helt tilbake til tidlige CD'er som ikke var tuklet med i relasjon til å forhindre Mp3 konverteringer. Jeg har en ganske følsom hørsel og blir lett sliten hvis lyden i mine ører er stram og lite dynamisk. Slik har det også vært på Spotify helt frem til nå (derfor har jeg stadig gamle CD'er). Nå kan jeg imidlertid høre timesvis på Spotify og det er en sann nytelse.

Selv virkelig gamle låter som jeg husker hvordan var på LP for over 30 år siden lyder nå like fantastisk bra. Dette er faktisk ganske kult og jeg tenker at nettopp disse analoge innspillingene drar ekstra fordel av den høye oppløsningen på lyden (det er i alle fall der jeg merker at forskjellen er størst i forhold til tidligere).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder da også å finne musikk med bra innspillingskvalitet. Jeg hører på Tidal og enkelte ting høres ikke ut, tross master-kvalitet og what not. Alltid en like kjip opplevelse å høre på en sang man likte med bra utstyr i Hi-Fi eller Master, men så er innspillinga dritt og det er nesten som å høre på i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Sant. Ikke alt lyder like bra selv om lyden har en høy samplingsfrekvens. Det er stadig store forskjeller på Spotify, men det som er bra er imidlertid temmelig bra og kan ikke bli stort bedre. Det jeg reagerer mest positivt på er imidlertid at selve dynamikken i lyden generelt er mye bedre. Det er vanskelig å høre direkte forskjell (1:1), men når man hører flere låter etter hverandre (og virkelig lytter til låtene på et litt høyere volum) merker man lett forskjellen ved at lydbildet er mer harmonisk og ikke minst mer dynamisk (mindre stramt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig lyd på Spotify/Tidal kommer som regel helt fra kilden. Produksjonen. Et godt anlegg avslører dette fort. Det er til å leve med da ofte CD-mastringene av de samme albumene har samme problemer.

Nirvana Unplugged på gang. Bra album.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan streamer dere til anlegget da? Jeg har Tidal Hi-fi, og har frem til nå brukt PC koblet til dac. Men kjøpte nylig en skikkelig streamer (Auralic Aries G1) istedenfor å bruke PC. Synes dette ga et bra løft i lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som mener at så lenge det er digitalt har ikke kilden noe å si, jeg er uenig. Hatt 3 streamere og hørt forskjell på alle koblet inn i samme DAC.
Nå har jeg flyttet fra hus til leilighet og solgt hele hjemmekinoen og downsizet, så det spilles Tidal på Bluesound Node2 og Dynaudio Xeo 3 som er aktive høyttalere.

Film osv, PS5, Marantz NR1609, Dynaudio X24 senter, SA Saxo 8 bak og Velodyne Impact 10 sub.
Ikke giddet å koble opp LP og CD spillere etter å ha bodd her ett år men det sitter langt inne å selge kjenner jeg.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare hodetelefoner, har ikke hatt noen høyttalere å prate om pga. plass hjemme. På jobb er det bare uDac3 inn i Denon D2000. Hjemme er det Musical Fidelity M1DAC og M1HPA inn i Sennheiser HD800. Med sistnevnte er det ofte ikke mye som skal til for å merke dårlig kvalitet.

Lyd inn i DAC kan vel variere om man sender synkront eller asynkront. Hjemma har jeg optisk via Toslink til DAC, men går man på HiFi-forum så blir man nesten mobbet for å bruke optisk framfor Coax pga. jitter. Kjører man USB fram til DACen er man visst helt gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Intel NUC til streaming. Funker greit. Har hørt verre, CD og LP gidder jeg ikke, selv om mange liker det. En kamerat hører på det for kosens skyld, men bruker streamer til vanlig.

Lyd er veldig individuelt. Har sittet hos folk med dyrt utstyr som har vært forferdelig, og eieren selv digga det. Var snakk om Doxa-høyttalere med en Line Magnetic rørklump til noe over hundre. Fikk på en halvparten så dyr PrimaLuna røramp og det ble flott.

Jeg har hatt mine turer på Hi-Fi messa i Horten, og etter en dag med intens lytting og inntrykk er det godt å komme hjem å høre det man liker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn veldig nøye på lyd når det gjelder musikk. Spotify, Bluetooth og sony wh900 headset er hva som blir brukt på jobb. Men jeg er veldig opptatt av lyd under filmer. Jeg takler faktisk ikke å se noe annet enn komedie eller dokumentarer på Netflix. I f.eks action kategori så føler jeg lyden gjør så mye med hele opplevelsen. Christopher Nolan er veldig flink til å bygge inn en fantastisk lydopplevelse i filmen. Dunkirk og Batman trilogi som ett eksempel. Dunkirk med lossless lydbånd er en fantastisk opplevelse. Dette komprimerte greiene på Netflix fjerner jo alt kruttet. 

Streaming tar jo over filmbransjen. En 4k Netflix film er så komprimert at den har en størrelse på 20-30gb, bitrate er ikke mye å skryte av da, til sammenligning har Blu-ray versjonen en størrelse på 70gb+. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Intel NUC, men i kombinasjon med en HiFime Sabre 9018 DAC. Jeg bruker også et billig Koss Portapro headset, som har et lydbilde jeg alltid har likt (jeg har hatt 6-7 slike hodetelefoner). Jeg har et mye mer påkostet utstyr i stuen, men bruker det sjelden. 

Poenget må allikevel være "før og etter" opplevelsen med det samme utstyret - selv om kun fantasien setter grenser for hvor dyrt utstyr man kan ha. Jeg opplever en enorm forskjell med Spotify i dag kontra tidligere og dette er det viktigste for meg. Jeg vil ikke betale mer enn de 99 DKK pr. måned jeg betaler i dag for streaming av musikk (Spotify Premium) så umiddelbart får jeg nå mye mer for pengene :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, awt skrev:

...og så har man oss som kun bruker høyttalerene som er innebygget i TV-en. 😳

Da er vi to, har aldri brydd meg om å ha noe stereoanlegg i huset. Det skal sies jeg har hjemmekino anlegg i loftstua, men der har jeg lerret og projektor. Brukes kun til film 😅

I bilen liker jeg god lyd, men H&K anlegget i BMW holder i lange baner for meg. Dog er det sjelden jeg spiller høyt i bil nå for tiden, kan ikke det med ei på 8 måneder sittende bak. Går i radio eller madammen på siden som holder foredrag om hvor fort jeg kjører.  Kjører jeg alene så hører jeg ofte på podkast, det merkes at jeg har passert 30 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har også en Intel NUC, men i kombinasjon med en HiFime Sabre 9018 DAC. Jeg bruker også et billig Koss Portapro headset, som har et lydbilde jeg alltid har likt (jeg har hatt 6-7 slike hodetelefoner). Jeg har et mye mer påkostet utstyr i stuen, men bruker det sjelden. 

 

Du har Sonus Faber hvis jeg husker rett, men hvilken forsterker tror jeg ikke jeg har hørt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...