Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det så ikke verst ut det der! Store vinduer og mye lys er litt drepen for enkelte tver. Jeg syns Oled er skikkelig tøff teknologi, og i mørkerom er jo dette enestående. For min del blir det nok samsung qled, blir mye vinduer som slipper inn mye i lys, og der qled ganske overlegent.  Blir spennende å se hvordan jeg får løst det. Jeg kan heldigvis legge klart mye kabler. Mulig jeg kryper til korset og tester samsung sin 2021 atmos soundbar. Får se litt hvordan økonomien står til når alt er på plass.

Sikler litt på dette. Tror det skal være mulig med ett rimelig cleant oppsett: https://www.hifiklubben.no/denon-avr-x1600h--argon-audio-alto-surround-5.1_1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Det så ikke verst ut det der! Store vinduer og mye lys er litt drepen for enkelte tver. Jeg syns Oled er skikkelig tøff teknologi, og i mørkerom er jo dette enestående. For min del blir det nok samsung qled, blir mye vinduer som slipper inn mye i lys, og der qled ganske overlegent.  Blir spennende å se hvordan jeg får løst det. Jeg kan heldigvis legge klart mye kabler. Mulig jeg kryper til korset og tester samsung sin 2021 atmos soundbar. Får se litt hvordan økonomien står til når alt er på plass.

Sikler litt på dette. Tror det skal være mulig med ett rimelig cleant oppsett: https://www.hifiklubben.no/denon-avr-x1600h--argon-audio-alto-surround-5.1_1/

ja det nettopp derfor jeg har en qled tv idag.. men man kan lett se dens svake sider under mørke scener, ryktes at det snart kommer nye generasjon oled med lysstyrke som nærmer seg qled så det blir spennende å se ! 

det er litt spesielt når du tidligere her klagde på lyden på netflix filmer og samtidig vurdere en lydplanke :P alle disse atmosplankene baserer seg på å reflektere lyden mot vegger og tak, for at dette skal fungere i det hele tatt må du ha det perfekte rommet som ingen har. hadde selv lydplanke tidligere, og nå ville jeg heller kjørt 2 kanals stereo med gulvhøytalere enn å høre på en lydplanke.  men alt har sine begrensinger ! 

 

du som bygger nytt nå vil nok ha mulighet for mange lure løsninger for få det beste fra begge verdener uten å måtte gå på bekostning av plass, vil på det sterkeste anbefale 4 atmos kanaler i tak ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ingvaldsen skrev:

ja det nettopp derfor jeg har en qled tv idag.. men man kan lett se dens svake sider under mørke scener, ryktes at det snart kommer nye generasjon oled med lysstyrke som nærmer seg qled så det blir spennende å se ! 

det er litt spesielt når du tidligere her klagde på lyden på netflix filmer og samtidig vurdere en lydplanke :P alle disse atmosplankene baserer seg på å reflektere lyden mot vegger og tak, for at dette skal fungere i det hele tatt må du ha det perfekte rommet som ingen har. hadde selv lydplanke tidligere, og nå ville jeg heller kjørt 2 kanals stereo med gulvhøytalere enn å høre på en lydplanke.  men alt har sine begrensinger ! 

 

du som bygger nytt nå vil nok ha mulighet for mange lure løsninger for få det beste fra begge verdener uten å måtte gå på bekostning av plass, vil på det sterkeste anbefale 4 atmos kanaler i tak ;)

 

Altså jeg er jo ikke veldig kravstor på lyd. Men er som du sier, det blir fort jævlig dyrt bare man begynner.  Jeg har jo ikke noe veldig dyrt noe nå, men jeg syns selv det har skjedd mye på "forbruker" fronten iht lyd. Bruker følgende nå. https://www.samsung.com/uk/support/model/HT-H7500WM/XU/

En kamerat av meg er over snittet interresert i lyd, og bruker selv klipsch høyttalere sammen med en grei forsterker. Han ble positivt overrasket over samsung hjemmekinoanlegget, men da matet jeg lossless lydbånd til det. Kilden har overraskende mye å si for å få skikkelig trøkk av anlegget føler jeg. Jeg skal være så ærlig å si ved bruk av netflix så er det jo ikke noe trøkk i det hele tatt, men med DTS-HD lydbånd eller trueHD 7.1 er det ikke så verst. Hjelper vel litt på at rommet er nesten helt firkantet. Får se om jeg slenger på ett denon oppsett når man først driver.  Skulle hatt jævlig mye penger, det hadde løst utrolig mye (unødvendige) problemer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

Altså jeg er jo ikke veldig kravstor på lyd. Men er som du sier, det blir fort jævlig dyrt bare man begynner.  Jeg har jo ikke noe veldig dyrt noe nå, men jeg syns selv det har skjedd mye på "forbruker" fronten iht lyd. Bruker følgende nå. https://www.samsung.com/uk/support/model/HT-H7500WM/XU/

En kamerat av meg er over snittet interresert i lyd, og bruker selv klipsch høyttalere sammen med en grei forsterker. Han ble positivt overrasket over samsung hjemmekinoanlegget, men da matet jeg lossless lydbånd til det. Kilden har overraskende mye å si for å få skikkelig trøkk av anlegget føler jeg. Jeg skal være så ærlig å si ved bruk av netflix så er det jo ikke noe trøkk i det hele tatt, men med DTS-HD lydbånd eller trueHD 7.1 er det ikke så verst. Hjelper vel litt på at rommet er nesten helt firkantet. Får se om jeg slenger på ett denon oppsett når man først driver.  Skulle hatt jævlig mye penger, det hadde løst utrolig mye (unødvendige) problemer :P

klipsch er et godt eksempel på bras budsjettlyd, du kommer så godt som i mål med 20k. muligens mindre om du er på hugget på finn.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

klipsch er et godt eksempel på bras budsjettlyd, du kommer så godt som i mål med 20k. muligens mindre om du er på hugget på finn.no 

Ønsker helst å ligge nærmest halvparten av det, men er åpen for å sjekke bruktmarkedet. Heldigvis sikkert ett år til jeg trenger å tenke noe særlig på det. Venter enda på tegninger fra arkitekt, så gjenstår litt planlegging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits i å kjøpe Hifi nytt. Eneste jeg har kjøpt nytt er DACene. Men det var aldri avskrekkende dyrt. Hadde Klipsch RF7 MK1 i mange år. De tjente jeg 7 000kr på å selge ifjor høst.. 

Har et Parasound P3 og A23 forsterkersett. Kjøpte det for svimlende 3500kr på brukten da var det 5 år gammelt. Nyprisen var 22 000kr(10 996kr pr. Komponent). Effektforsterkerne jeg bruker kjøpte jeg for halv pris. Også de tjener jeg 4 000kr på selge idag.. 

En kamerat har noen svære amerikanske høyttalere med nyprislapp på noe over 150k. Betalte 23k for de brukt. Store høyttalere(typ 175cm høye og 115kg stykket) fenger ikke alle her på berget.

Når det gjelder Klipsch har Komplett ødelagt det markedet der. Kan gjøre gode dealer på Finn av denne grunn, men ikke betal for mye. Ellers er det lite spennende å eie, men om man ikke er så interessert er det et godt kjøp.

Mine Infinity Kappa 9 er fra 80-tallet, og de spiller perfekt de. Så det blir ikke gammelt så fort akkurat. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet enn bruktmarked for Hi-Fi er ikke verdt pengene. Forbedringene fra generasjon til generasjon er ofte minimale sett fra hvermannsen sine øyne (ører). Gode høyttalerne dropper ofte 20-50% i pris etter å ha vært nye og så bremser verdifallet mer eller mindre opp. Det er også fort gjort å selge for tilnærmet samme pris noen år etterpå. Jeg plukket opp en helintegrert NAD forsterker/receiver og et par B&W stativhøyttalere for under 3000kr. Å få til noe brukbart 5.1 til 10k bør være overkommelig.

Kvalitet i lyd gjenspeiler seg ofte i prisutvikling over tid. Jeg har kjøpt noen dyre ørepropper for en del år siden og de er mer eller mindre i salg den dag i dag (kommet i en bluetooth utgave). Prisen er ca. den samme. På samme tid som jeg kjøpte var det mye populært med Beats By Dre. Disse kunne koste ca. det samme, men plutselig var de til salgs for ned mot 1/3 av prisen og forsvant ut av markedet. Kan jo gjette hvilke av disse som har best lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tennbrikket skrev:

Ønsker helst å ligge nærmest halvparten av det, men er åpen for å sjekke bruktmarkedet. Heldigvis sikkert ett år til jeg trenger å tenke noe særlig på det. Venter enda på tegninger fra arkitekt, så gjenstår litt planlegging. 

det fine med hifi/hjemmekino er at du trenger ikke å kjøpe alt samme dag, start med en god reciver og fronthøytalere og ta det ettersom du finner gode kjøp brukt.  det var det jeg gjorde og slapp veldig billig unna, er faktisk en ganske bra opplevelse å se på film i stereo med 2 skikkelige gulvhøytalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi-fi er gøy det. Har AVR X4300H med CM9 i bi-amp. Har endt opp med å stort sett ha Denon spilleren i stereo, solgte b&w sub da CM9 gir god nok lyd.
 

Har en Denon HEOS HomeCinema i tv stue2, utrolig bra til den prisen. Trådløs sub på den. Denne kan jeg anbefale 👍

Bruker også en HEOS Drive til en del rom med ccm serien til radio og Spotify :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til stereo/hjemmekino; enig i at Klipsch er en høvelig rimelig og brukende vei til å få trykk og partyfaktor i stua men kombiner de for guds skyld ikke med en NAD forsterker. Da ender du opp med den dårligste matchen ikke bare i lydverden men i resten av den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

For oss som er glad Top Gear og Jeremy Clarkson. 

Har alltid vært stor fan av Top Gear og Clarkson. Han sier ting litt sånn som det er og det andre ikke tør, skulle hatt flere sånne 👍 Top Gear ble aldri det samme når trioen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2021 den 22.38, Kvasi skrev:

Tilbake til stereo/hjemmekino; enig i at Klipsch er en høvelig rimelig og brukende vei til å få trykk og partyfaktor i stua men kombiner de for guds skyld ikke med en NAD forsterker. Da ender du opp med den dårligste matchen ikke bare i lydverden men i resten av den også. 

Jeg har sånne høytalere rf82 ? Usikker men har en endre onkyo forsterker eller noe i kjellerstua. Spiller bra nok, har en Svs sub også men ikke koblet opp da det ikke trengs. Lite teknisk inn i lyd men liker lyd men kan lite 😂🤷🏼‍♂️
 

har noe Bose greier i stua og Bang & Olufsen i bilen. Sikkert ikke bra for lydfolk men for en fyr i gata så klager jeg ikke på kvaliteten :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Kanskje politisk ukorrekt i disse dager, men det er ikke tilfeldigvis noen her inne som er i Hamburg-området om dagen eller innen overskuelig fremtid? :) 

@leif harald har folk der fra tid til annen. Usikker på om han er her inne fortsatt, men han kan kontaktes andre steder hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...