Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Shattered skrev:

Min er original med 184hk.

Så hvor mange hestekrefter trenger en X53 X5 for å oppnå f.eks 250 Km/t (under de samme betingelsene som nevnt over)? 282 HK. Med 184 HK burde bilen kunne klare ca. 215 Km/t, men såvidt jeg kan se er den offisielle topphastigheten 200 Km/t. Differansen skyldes nok ganske sikkert drag coefficienten (Cd) og rullemotstand på dekkene. 

Som man kan se fra dette eksempelet er det nødvendig med ganske mange flere hestekrefter (helt generelt) bare for å øke topphastigheten med 20-30 Km/t over ca. 200 Km/t (kravet øker selvfølgelig jo hurtigere det går).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Men det en jo helt stødig i de fartene der. Det er jaggu ikke dårlig for en bil som nærmer seg 40 år.

Akkurat dette merker jeg med min E34 også. Den er oppgitt til 207 km/t med automat, men 520i har en utveksling som gjør at den akser helt greit over 100 km/t. Det går relativt stødig opp til ca 180-190 km/t så begynner det å gå sakte opp til topp. Dog skal det sies at den stadig klarer å oppnå sin opprinnelige topphastighet, målt med GPS så hadde jeg nøyaktig 207 km/t og da var det ikke mer å hente. Motormessig så synes jeg ikke 520en er noe grei å kjøre over 160 km/t...blir litt for mye turtall og støy. Men bilen er stødig som fjell til over 200 km/t, det merkes at selve bilen er konstruert for å ha kraftigere motorer med høyere fartsressurser. I B10 Biturbo form så oppnår jo E34 karroseriet opp i mot 300 km/t. 

1 time siden, Werther skrev:

 

Du burde nok søke alternative muligheter. 

Mest sannsynlig vil vi måtte leve med lockdown og stengte grenser/"frivillig" vaksine i mange år fremover, så man kan ikke regne med fri flyt over grensene og sommerferie hvor man vil slik som før Corona. 

Siden du bor i nærheten av motorveier ville jeg heller blåst ut der på nattestid midt i uka istedenfor å vente på noe som kanskje ikke kommer tilbake, Det positive med norske motorveier er at de ofte er ganske tomme på nattestid, og med veldig lite tungtransport.  Dog må man være obs på bompengeringene og eventuelt snitthastighet. Norge har dessverre blitt en småkommunistisk overvåkningsstat som logger alt og alle til enhver tid, så planlegg i det minste hvor, når og på hvilke strekker du kjører gris.  Friheten krymper inn år for år, så man må tilpasse seg og hva man sier/skriver. Akkurat som i DDR. 

Dette var dyster tankegang, myndighetene har jo gått ut å sagt at samfunnet skal gjenåpnes etterhvert som man begynner å komme i rute med vaksineringen. Men som denne pandemien har vist så kan vi ikke viste noen ting sikkert. Dette Kina viruset muterer seg jo til britiske og brasilianske mutasjoner. Ikke noen overraskelse at det er disse tre landene som gir oss utfordringer. Kanskje på tide at bla Briter innser at hygiene er noe som burde blitt tatt på alvor. Briter er stort sett noen jævla griser..

Ellers så skal jeg love deg at jeg har tøyet lovverket og fartsgrensene her hjemme. Er derfor jeg merker jeg må få kjørt fra meg, og offentlig vei i Norge er dessverre ikke stedet å gjøre dette på. Vi bor i ett land med nesten strengere straff for fartsovertredelser enn det er for seksualforbrytelser. Vi har ett usedvanlig velfinansiert utrykknings politi, hvordan gikk sivil UP fra Nissan Primera på 90 tallet til G31 530d i dag? Men vi har noen 110 soner her som jeg tøyer litt av og til, kan gå litt i 140-150 km/t for å holde meg hårfint under førerkort beslag grensen. Ellers så går det jo radig gjennom Steinsås tunellen på E18 mellom Kristiansand og Lillesand, firefelts motorvei og en lengde på 2,2 km. Her tester mang en sørlending toppfarten sin 😅

Men jeg håper at vi etterhvert kan gå tilbake til normalen, det må vi jo gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 (karosseriet) trenger teoretisk ca. 343 HK for å oppnå 300 Km/t så dette passer bra med at Alpina E34 B10 BiTurbo med sine 360+ HK akkurat nærmet seg 300 Km/t (med effekttap, rullemotstand etc.).

Jeg tror heller ikke at alt umiddelbart blir som før korona epidemien. Så langt har vi fått mutasjoner fra England, Sydafrika og Brasil, men sannsynligheten for at det kommer flere mutasjoner er dessverre ganske stor. Jeg tror at vi må leve med koronaen i flere år, men at det fremover vil handle om lokale restriksjoner fremfor hele landet (også i utlandet). Det vil bli no-go områder, mens andre områder vil være åpne så lenge det varer (av/på frem til epidemien gir seg).   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epideminen gir seg når verdensmakten har bestemt seg for at den skal være over. Det hele er en fiktiv mediaskapt illusjon. Vi som ikke tror på det, sitter å ser på at folk går rett på limpinnen og følger myndighetene slavisk som om de blir holdt i tråder. Frykten er på nytt skapt og det er vellykket. Folk går nå igjen med en klump i magen. Det forrige fryktverktøyet var terror. Da gikk man alltid å lurte på når det skulle smelle en bombe. Nå hører man ikke det lenger. Det som var alt en tid er plutselig helt borte. Kom an, våkn opp folkens. 

Så når blir ting normalt?  Det kommer an på hvor lenge verdenslederne skal holde på frykten og løgnen. Først skal de nok bryte ned noen økonomier og land. Førdt når folket er helt nede, åpner de opp igjen. Viktig å holde folk nede slik at man ikke føler frihet. Dette går igjen siden 30 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi her i huset savner og det å ta turen litt utenfor Norge men den som  venter på noe godt osv osv ..

Det nevnes Autobahn her og jeg glemmer ikke da vi var noen stykker nedover til Nurnburgring i 2015 ,var da med @Fredrik 90 da han hadde F10.

Alt var så gøy og bare det å ligge i høye hastigheter uten og være redd var deilig .

Husket jeg dubbet av litt i forsetet ,våknet til da lå f10en og Fredrik i 230 km 😊😊

Angående e34 ,så hadde vi en med med i en Alpina b10 3.5 og vi klarte 230 med den og 😊

Nei alt dette savnes ....

Og @Shattered,jeg har hatt min x5 i 190 km i Sverige for to årsiden ,ikke noe bil å ratte etter 150 ..

Altfor mye turtall ,nei absolutt ikke noe bil å kjøre fort med men det er mitt syn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner også det å kunne ta en tur ned på kontinentet. Kjøre alpepass, gå turer i fjellet og ligge på en strand i et land hvor du ikke hører en norsk stemme. 

Siste turen ble en uke med en Sixt M4 fra Munchen, spent å se om de har  bestilt nye M3/M4 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa min gamle 184hk E39 530Dat da den hadde Trf steg 2+ som vel var ca 260hk.   Det stoppet på 220-230km/t på speedometeret , om jeg gikk tom for gir eller om den ikke orka mer husker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...