Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 3/17/2021 at 9:35 PM, mabeta said:

Da burde du reise nå! For når grensene åpner kommer norge til å bli tomt for nordmenn... 😛

Forøvrig truffet norsktalende de merkligste steder i europa pre-korona, så når ting åpner igjen er ikke den minste strand trygg for sambygdinger.

 

For noen år tilbake var jeg ute på kjøretur alene i Italia, og tok kvelden i en liten by i Toscana. Satt ute ved en bar gatelangs og spiste middag og drakk øl da fire trøndere kommer gående gatelangs og setter seg ned på bordet ved siden av...

De holder skravla gående så det oser etter, non stop skravling. Jeg holdt helt kjeft og drakk øl mens jeg så på biltrafikken og hørte på trønder-skitprat i en halvtimes tid før jeg gikk. 

 

 

@Saltkjelen

Vedrørende E85 Z4M...

Disse har jo aldri vært billige i utgangspunktet, og har nådd bunnen og er nå på vei opp igjen. Personlig tror jeg ikke det er vits i å kjøpe en slik for å tjene penger, da du mest sannsynlig vil gå i null etter løpende driftskostnader.  Bedre å kjøpe en Z4M for å nyte den og kose deg bak rattet i en herlig roadster med grom rekkesekser med mange smil pr mil uten å tenke for mye økonomi.

Send en PM til @fxslin, han kjøpte en slik roadster i fjor eller forfjor. 

"Eldre" BMW er nesten garantert å øke i verdi så lenge de er meget bra vedlikeholdt, men det koster å ha de på veien.  BMW har heller ikke et like pengesterkt klientell som f.eks. Porsche, der gamle 911er blir solgt for over millionen uten problemer. 

Apropos Porsche, jeg trodde at du eide en 964? Eller var det ikke din jeg så bilde av for lenge siden?....

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

Er det ikke litt sånn at eldre BMW øker i pris hvis det er stor motor? Tenker på biler som E28 528i, E34 535i/540i, 325, 328i osv. Mens de utgavene med mindre motor mer eller mindre holder seg stabilt i pris, kanskje stiger bitte litt etterhver som de blir eldre og færre av dem. Sånn har det iallfall vært for E34 520i de siste 5-8 åra...en god og velholdt E34 520i vaker rundt 40-45 000 kr. 

Det er iallfall ikke dyrt å holde en gammel BMW på veien, tenker da på de modellene før E39 og E46. Tror ikke jeg hadde hatt noe billigere bilhold om jeg hadde hatt en Corolla fra 1994 i stede for E34en. Legg så til at min nærmer seg stygt 300 000 km, som forøvrig er ingenting for en E34 med M50 maskineri 😀 Rust er jo stort sett eneste problemet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har vel i utgangspunktet aldri kjøpt en bil med tanke om at jeg skal tjene på den, men ettersom jeg strengt tatt ikke har behov for bilen og det skal være en bil jeg kan ettermontere og fikle litt med, er det greit å ha en viss pekepinne på hva de omsettes for i dagens marked. I alle fall om man velger å legge en betydelig høyere sum på bordet enn en toppmotorisert X3/5-serie/6-serie/7-serie, noe en M-bil vil være i dette tilfellet. Det sagt, har jeg peilet meg ut en M-bil, men jeg må finne ut av hvordan ting kan løses ift. stengte grenser/karantene etc. Noen som vet om det er mulig å bestille bilfrakt med levering på tollen? I så fall løser jo det en hel del om man kan møte opp på tollen og betale alt der, men da kjøper man jo også bilen usett (noe som muligens kan være litt skummelt med en M-bil?).

Om det er meg du sikert til ift. Porschen, så tilhører den fetteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er det ikke litt sånn at eldre BMW øker i pris hvis det er stor motor? Tenker på biler som E28 528i, E34 535i/540i, 325, 328i osv. Mens de utgavene med mindre motor mer eller mindre holder seg stabilt i pris, kanskje stiger bitte litt etterhver som de blir eldre og færre av dem. Sånn har det iallfall vært for E34 520i de siste 5-8 åra...en god og velholdt E34 520i vaker rundt 40-45 000 kr.

Varierer litt, syns jeg.

Hvis du ser på f.eks E30 og E36 så skal jo folk ha en god del for selv en 320i liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Daniel. skrev:

Varierer litt, syns jeg.

Hvis du ser på f.eks E30 og E36 så skal jo folk ha en god del for selv en 320i liksom.

Ja det har du rett i, særlig på E30 så kan selv en 318i selges for en hel del penger. Pene E36 320i står også høyt, høyere enn tilsvarende E34. Men sånn har det alltid vært, 3-serie står seg best i pris, så 5-serie og billigst er 7-serie. Stikk motsatt av nyprisene på disse bilene 😂 Det er rart, for 5-serie er da mer til bil enn en 3-serie 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Saltkjelen skrev:

 Det sagt, har jeg peilet meg ut en M-bil, men jeg må finne ut av hvordan ting kan løses ift. stengte grenser/karantene etc. Noen som vet om det er mulig å bestille bilfrakt med levering på tollen?

Eventuelt kan du bare vente til coronaen er over 😀 om det tar 2 mnd eller 2 år bør ikke ha noe å si tenker nå jeg. Jeg hører undertonen i mange som snakker at man tror rett å slett ikke at landegrenser og livet blir det samme igjen de neste 20 åra. I så fall forstår jeg jo at du må finne en måte å få bilen over grensa på 😅 men bare å vente litt så tror jeg nok grensene er åpne igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Saltkjelen skrev:

Noen som vet om det er mulig å bestille bilfrakt med levering på tollen? I så fall løser jo det en hel del om man kan møte opp på tollen og betale alt der, men da kjøper man jo også bilen usett (noe som muligens kan være litt skummelt med en M-bil?).

Jeg importerte en bil i 2016, hadde avtale med en i Hamburg, han sjekket bil, anbefalte kjøp, ordnet alt det praktiske med Tysk mva, jeg betalte nettopris, ble bestilt transport gjennom ATS i Drammen, bilen hentet fredag i Hamburg, ankom Drammen søndag, hver mandag hadde ATS avtale om at biltilsynet. Jeg ga fullmakt til ATS, mandag ettermiddag fikk jeg Mail med utregning av mva/ engangsavgift. Hentet bilen Onsdag med skilter. Jeg betalte 1000 euro til han i Hamburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Eventuelt kan du bare vente til coronaen er over 😀 om det tar 2 mnd eller 2 år bør ikke ha noe å si tenker nå jeg. Jeg hører undertonen i mange som snakker at man tror rett å slett ikke at landegrenser og livet blir det samme igjen de neste 20 åra. I så fall forstår jeg jo at du må finne en måte å få bilen over grensa på 😅 men bare å vente litt så tror jeg nok grensene er åpne igjen 

Det kan man jo alltids gjøre, men det er en del faktorer som ikke gjør det aktuelt;

1. bilen jeg har funnet er antakeligvis solgt innen da
2. MDG kommer helt sikkert i en maktposisjon til høsten og vil gjøre eldre biler med stor motor svindyrt å importere fra nyttår av

Kan selvfølgelig påspandere meg en karantene, men det er jo lite ønskelig. Er nok derfor avhengig av å få et eller annet svensk firma til å frakte den over landegrensen. Vil tro dette er høyaktuelle problemstillinger nå om dagen som man ha funnet løsninger på?

1 time siden, Ampera skrev:

Jeg importerte en bil i 2016, hadde avtale med en i Hamburg, han sjekket bil, anbefalte kjøp, ordnet alt det praktiske med Tysk mva, jeg betalte nettopris, ble bestilt transport gjennom ATS i Drammen, bilen hentet fredag i Hamburg, ankom Drammen søndag, hver mandag hadde ATS avtale om at biltilsynet. Jeg ga fullmakt til ATS, mandag ettermiddag fikk jeg Mail med utregning av mva/ engangsavgift. Hentet bilen Onsdag med skilter. Jeg betalte 1000 euro til han i Hamburg.

Det kan jo være en mulighet. Hvordan fungerer det ift. refusjon av mva? Bilen jeg sikler på er hos en forhandler, men de kunne ikke gi momsfradrag(?) og selge bilen til eksportpris. Er dette fordi forhandleren bare er vanskelig, eller er kan det ordnes på annet vis? Hadde man fått fratrekk for svensk mva på bilen, så ville det blitt en latterlig billig bil. Hvor mye ligger en sånn tjeneste fra ATS på i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Evopower

Så du tror vi skal leve som øst Tyskere i 20 år fremover? Utreise forbud, forbud mot store forsamlinger, forbud mot ditt og datt.

Jeg tror ikke det. Men jeg hører mange har den frykten når de snakker. Som om ingenting åpner igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt mørkt på corona situasjonen selv ivertfall. Sitter i sverige pga jobb nå, blir vell karantene nr 6 eller 7 nå, ikke helt kontroll lengre. Ingen corona hos hverken meg eller mine kolleger enda selv om vi reiser verden rundt, men tror nok det blir ei god stund til ting er tilbake til normalen. Ser jo bare på ett år hvor mange mutasjoner som har komt, nesten sånn jeg er redd dette vil ta over stafettpinnen for vanlig års influensa. Corona er jo fælt for all del, men tenk det hadde vert en skikkelig styggedom sykdom vi hadde vert ute for. Globalisering er flott og praktisk, men i situasjoner som denne blir det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos corona, det er 100% føkt at ikke Norge, og verden, for lengst har hatt total lockdown. Steng ALT i to uker, alle handler det de trenger for å overleve og så er det "portforbud" i 14 dager så bør alt være i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvasi skrev:

Apropos corona, det er 100% føkt at ikke Norge, og verden, for lengst har hatt total lockdown. Steng ALT i to uker, alle handler det de trenger for å overleve og så er det "portforbud" i 14 dager så bør alt være i orden igjen.

Akkurat den der er jeg enig i, da hadde vi blitt kvitt mye av smitten i en smell. Total isolasjon i 14 dager for alle, det tror jeg hadde hjulpet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...