Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Alt er bare nyheter uten egentlig oppbakking fra fakta. Alt er kremsel. Det som jeg synes er skremmende, er at alle stoler blindt på nyhetene. "nå er det en ny mutasjon på vei" ok, da er det krise... Utifra hva? En nyhetsartikkel? Jeg kom i snakk med en doktor her forleden. Hadde på meg maske fordi jeg vil ikke støte noen (jeg tror ikke på coronaen men gjør som reglene sier iht smitte likevel for husfredens skyld) Doktoren møtte meg uten maske og var innenfor 1 meters regelen. Jeg spurte om denne doktorens syn på corona. De kunne ikke si noe om det direkte, men de satt på tallene og infoen og de gikk uten maske, så det burde vel si litt om hvor "farlig" det er. 

Alt vi hører er farlig farlig huff og huff død og død. Et kjent repitisjonsbegrep for å vri folkesinnet. Folk begynner bli fortvila og psykisk ødelagt. Dette er desverre den nye terroren, og den kommer fra en ledelse vi ikke skal vite om. Skape frykt er det beste verktøyet. Frata friheten og samtidig ha hjernevasket folk til å tro at fratatt frihet er det beste for allmennheten (jmfr ordet dugnad) er også meget effektivt. 

Motivet/hensikten får vi vel finne ut tidsnok. Jeg tror målet er å hemme alle land og gjøre at de fleste vil ende opp i et overkontrollert samfunn ala kina, korea og russland. Økononisk motivert for kanskje 10 mektige personer. Nå skal vi begynne å bli målt i hvor mye og hva slags søppel vi kaster også.... Det er stadig nye ledd i denne statlige overvåkningsprosessen. Den ene søppelfyllinga her har nærmest startet med avhør. Så har sluttet å gå der. For private vel å merke. Bedrifter går lettere gjennom. Sikkert for å stoppe svartarbeid og/eller stoppe friheten til folk. Det å kunne bygge og renovere selv er en frihet som fjernes. En av mange framover. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg er virkelig overrasket over at en ganske oppegående person som deg (basert på mange fine innlegg her inne) stadig ikke forstår eller vil akseptere at denne epidemien er alvor og en stor tragedie for altfor mange.

Jeg kan være enig i én ting og det er at mediene rapporterer inkonsistent om epidemien, men dette skyldes etter min mening først og fremst at det kan være vanskelig å ha et fullstendig overblikk over situasjonen samt den generelt manglende redaksjonelle redigering som dessverre preger nyhetsformidling i vår tid.

Du mener åpenbart at epidemien er et internasjonalt komplott/konspirasjon, men vet ikke hva motivet/hensikten er bortsett fra at du antyder at målet kan være å hemme alle land og gjøre at de fleste land vil ende opp i et overkontrollert samfunn a la Kina, Korea (du mener sikkert Nordkorea) og Russland.

Hvorfor skulle dette evt. være et mål for spesielt vestlige samfunn, men også resten av verden? Hvis dette er tilfellet vil det ikke da være korrekt å påpeke at samtlige regjeringer og nasjonalforsamlinger i vestlige demokratier er manipulert?

Det er jo heller ikke slik at de ikke har like store utfordringer med epidemien i f.eks Russland, som tross alt ikke har et like autoritært styresett som f.eks Kina og Nordkorea. Hva situasjonen reelt er i disse landene får vi ikke vite (av nevnte årsak), men såvidt jeg vet er grensen mellom Kina og Nordkorea hermetisk lukket. Dette har ført til alvorlig vare og matmangel i Nordkorea noe som igjen fører til at regimet sender opp raketter. Dette er en tradisjonell taktikk ved at regimet prøver å overbevise egen befolkning om at landet er truet og at man derfor må stå samlet mot fienden (som regel USA) selv om det er vare og matmangel (nettop derfor). På den måten klarer regimet å vende fokuset vekk fra egen inkompetanse og kyniske maktmisbruk.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay er ganske skuddsikkert. Har gjennomført tusentalls kjøp på den plattformen de siste 15 åra, alt fra skruer til eksosanlegg. Betaler utelukkende med PayPal noe som også sikrer erstatning hvis det skulle bli noe tull. De få gangene det har blitt noe tull har jeg fått refundert penger eller ettersendt ny vare. 

Selgeren av de felgene har over 10 000 tilbakemeldinger hvorav 99.8% er positive. Jeg ville ikke vært nevneverdig bekymret.

 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, awt skrev:

Jeg har bare kjøpt fangere, men gikk helt fint det. Hovedproblemet med tyskere er å få de til å sende til Norge, der er de ofte vanskelige.

Enig, men dette har også blitt MYE bedre siste 5 åra. Samtidig har til og med Tyskland fått øynene opp for PayPal, det har nok åpnet mange dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Evopower Jeg er virkelig overrasket over at en ganske oppegående person som deg (basert på mange fine innlegg her inne) stadig ikke forstår eller vil akseptere at denne epidemien er alvor og en stor tragedie for altfor mange.

Jeg kan være enig i én ting og det er at mediene rapporterer inkonsistent om epidemien, men dette skyldes etter min mening først og fremst at det kan være vanskelig å ha et fullstendig overblikk over situasjonen samt den generelt manglende redaksjonelle redigering som dessverre preger nyhetsformidling i vår tid.

Den som skal kunne betegnes som oppegående i dag, kan definitivt ikke orientere seg gjennom massemediene. Mediene ser det som sin oppgave å forandre verden, og vinkler journalistikken deretter. Hanne Skartveit i VG: - Jeg er veldig opptatt av, i min rolle som politisk redaktør, å prøve å bevare et ordskifte hvor vi klarer å bygge en bro, klarer å bygge en felles virkelighetsforståelse i det norske samfunnet. Og langt på vei har vi det, sier Skartveit.

Altså kan ikke mediene lenger betegnes som nyhetskilder. De har en annen agenda enn å rapportere som observatører. Mediene er aktive aktører i "å bygge en felles virkelighetsforståelse". Og det er ikke en forståelse som er formet gjennom demokratiske debatter og frie meningsutvekslinger. Den muligheten setter mediene en effektiv stopper for gjennom sitt arbeid for en "felles virkelighetsforståelse". Fri, demokratisk meningsdannelse er en trussel mot dette. Det er DERES virkelighetsoppfatning folket skal fôres med. Synspunkter som truer deres virkelighetsforståelse, blir brakt til taushet.

Oppegående folk søker derfor andre kilder.

 

Du mener åpenbart at epidemien er et internasjonalt komplott/konspirasjon, men vet ikke hva motivet/hensikten er bortsett fra at du antyder at målet kan være å hemme alle land og gjøre at de fleste land vil ende opp i et overkontrollert samfunn a la Kina, Korea (du mener sikkert Nordkorea) og Russland.

Hvorfor skulle dette evt. være et mål for spesielt vestlige samfunn, men også resten av verden? Hvis dette er tilfellet vil det ikke da være korrekt å påpeke at samtlige regjeringer og nasjonalforsamlinger i vestlige demokratier er manipulert?

Man trenger ikke se på pandemien som et komplott for å kunne erkjenne at den til de grader er overdrevet og utnyttet i en agenda. De politiske og økonomiske kreftene bak globalismen er nå så åpne om dette, at det skal godt gjøres å unngå å få dette med seg. Never Let a Crisis Go To Waste, skriver for eksempel Center for Global Development.

Hvert år samles verdens politikere og næringslivsledere i Davos, til Verdens Økonomiske Forum. Høyres Børge Brende er president, og APs Espen Barth-Eide har vært direktør. Norges politiske elite er altså dypt engasjert. Selv en innbitt leser av VG og Dagbladet bør ha fått med seg hva dette innebærer. For dette er ikke hemmelig lenger (det var holdt skjult i mange år, uten at det må være en konspirasjon av den grunn). Hva driver de med der? Tar de med seg ideer, og ikke minst målsettinger, tilbake til sine hjemland, hvor disse blir satt ut i livet? Det er i alle fall meningen. "The Great Reset" høres ut som en konspirasjonsteori, men det er tittelen på deres eget prosjekt. Verden skal gjennom en ekstrem forvandling, initiert av koronakrisen. Dette er fra deres egen webside, ført i pennen av deres egne ledere:

There is an urgent need for global stakeholders to cooperate in simultaneously managing the direct consequences of the COVID-19 crisis. To improve the state of the world, the World Economic Forum is starting The Great Reset initiative.

https://www.weforum.org/great-reset/

The COVID-19 crisis is affecting every facet of people’s lives in every corner of the world. But tragedy need not be its only legacy. On the contrary, the pandemic represents a rare but narrow window of opportunity to reflect, reimagine, and reset our world to create a healthier, more equitable, and more prosperous future.

https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/

Den som ikke har fått med seg dette, er uopplyst. Og den som avviser det, ja hva kan vi kalle en sådan?

Problemet er at politikken iverksettes utenfor demokratisk kontroll. Den springer ikke ut fra folkemeningen, men fra selvoppnevnte eliter i fremmede makter som har samlet seg om felles mål, som aldri har vært luftet for velgerne i noe land. De aller fleste velgere er fullstendig uvitende. Vi blir presentert valgflesk hvert fjerde år, så drar de folkevalgte til konferanser i utlandet hvor de får inspirasjon om de store linjene i politikken, som iverksettes på hjemmebane uten å spørre velgerne, og uten å si noe som helst om det.

Det var dette demokratiet ble opprettet for å hindre. Samfunnsendringer skulle bestemmes av frie menneskers meningsutveksling, ikke påtvinges befolkningen fra etablerte maktstrukturer. Fordi historien viser at det går galt gang på gang.

PS: Ser dette kan feiltolkes som et litt krast tilsvar til deg, Fredrik, det var ikke meningen, jeg bare utnyttet din kommentar til å komme med min egen meningsytring om temaet. Så ta det i beste mening.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har for store forventninger til hva de klarer å få til @Basse Lusk. Politikere er mennesker, og de er på ingen måte noen super mennesker. Det betyr at de er ikke mer oppegående en deg og meg. De fremstår nok av og til som det fordi de prater på inn og utpust. Men hør etter, mye er overflatisk store linjer og meninger som er relativt enkelt å snappe opp og være enig i. Begynner du å grave blir de fort svar skyldig, det nettopp fordi de kan ikke stort alle emner. Noen særområder har de satt seg inn i og kan en del mer om. Blir litt som i din normale dag jobb, du kan veldig mye om de teamene du jobber med i det daglige, kommer man litt utenom så har man noen meninger, men blir de utfordret så blir man fort svar skyldig. 

Med tanke på hvor mange som går inn og ut av politikken ville en skjult agenda med å rive ned og endre hvordan man lever ha kommet fort ut. Ja de drar på noen konferanser i løpet av året, men se på hvor vanskelig det er å få til kultur endringer på små ting i bedrifter. Hvordan tror du det er å få til det i et helt land? Og tro at en liten gruppe mennesker skal få til det, få med media og alle media folk i samme retning, nei det har jeg lite tiltro til. 

Jeg kan være enig i at media fortiden fremstår som ikke objektive nok. Det bunner for meg ut i økonomi. Click-bait-journalistikk er det viktigste fortiden, og da er store overskrifter ofte vinklet negativt det beste. Hans Rosling factfulness boken tar opp en del av dette. Der har han også dokumentert hvor virkelighetsfjerne både normale og makt mennesker faktisk er. 

Nei, verden er nok drevet av tanken om bedre liv. For de aller fleste er det frihet og tilgang til basis behov. Når man får det så ønsker man seg mer komfort. Å snu på levesettet så den generell befolkning får dårligere levevilkår er neppe mulig (hvis man ikke starter krig) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Basse Lusk skrev:

PS: Ser dette kan feiltolkes som et litt krast tilsvar til deg, Fredrik, det var ikke meningen, jeg bare utnyttet din kommentar til å komme med min egen meningsytring om temaet. Så ta det i beste mening.

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men konteksten er avgjørende for hvordan man velger å tolke innholdet og konsekvensene. Epidemien er dessverre reell nok og ikke et komplott (hvilket var mitt poeng).

Det er imidlertid ikke overraskende at noen ser nye muligheter som en følge av uroen epidemien har skapt og dermed utvikler en alternativ politisk og/eller økonomisk agenda. Den enes død er den annens brød, tap og ulykke kan være til gavn for andre (for å sette dette på spissen).

Det beste eksempelet på dette er USA's politiske og økonomiske hegemoni etter den andre verdenskrigen. Før krigen var både det britiske imperiet og det franske koloniveldet intakt. Disse landene satte den økonomiske og politiske dagsordenen. Etter krigen lå begge landene med brukket rygg, mens USA opplevde en økonomisk og politisk vekst verden aldri hadde sett maken til tidligere.

For å unngå at det igjen skulle bli en alles kamp mot alle på det europeiske kontinentet (hele 1800 og første del av 1900 tallet hadde vært en lang rekke kriger i Europa) ble den såkalte kull og stålunionen opprettet i 1951. Dette var forløperen til EF/EU som etterhvert skulle bli et politisk og økonomisk prosjekt for å motvirke amerikanernes hegemoni på området samt ikke minst forhindre nye kriger i Europa.

Slik jeg tolker dagens politiske bilde i Europa (og i USA) handler veldig mye om hvilken side av det politiske spekteret som setter dagsordenen og bestemmer narrativet. Liberalistene er på offensiven og har alliert seg med den økonomiske eliten. På den andre siden finner vi mer radikale krefter som har alliert seg med div. NGO'er og protestbevegelser (miljø, BLM, LGBT etc.).

Poenget i denne sammenhengen er imidlertid at korona epidemien har skapt uro i ellers relativt stillestående vann og dette skaper nye muligheter. Det er ikke slik at epidemien er skapt for å skape uro så nye muligheter på godt og vondt kan oppstå (type: ryste posen grundig).

        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...