Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, fupsaker skrev:

Dessverre hadde jeg bilen i så kort tid at jeg fokuserte på kjøreopplevelsen, men av det jeg har sett og lest av tester sier at den fint kan driftes rundt i snøføyka. Noe 20-trinns ESP finner du ikke, men tre, om den er lik min eTron50. 

Jeg prøvesatt taycan her og må vel si at med to kids på fire og sju blir den dessverre for liten. 
Selv er jeg 186 og klarte ikke å sette meg selv bak meg selv, og e-tron gt er vel identisk bil. 
Ser absolutt hva du mener med kjøreopplevelse i e-tron kontra 3-serie, men for meg som kom fra x5 så er kjørefølelsen i e-tron omtrent det samme.

kunne vært spennende å se hva taycan stv. Utgaven tilbyr av plass, men begynner å bli mye penger der også dessverre.

synes også det er rart at e-tron gt rs ikke har tre motorer slik som e-tron 60s, men kommer kanskje i en senere utgave.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 540is skrev:

Dette står det på vegvesen.no angående etterkontroll:  

Etterkontroll

Ved etterkontroll skal det kontrolleres at mangelmerknadene er fullstendig utbedret, og at reparasjonen ikke medførte følgefeil som ikke ville blitt godkjent ved en periodisk kontroll

Takker - ser jo at det kan tolkes som at bremser må funksjonstestes etter reparasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser må funksjonstestes ja. Samt sjekke at kaliper osv er riktig montert.

Sikkert mange som bare kikker gjennom felgen etter en blank skive, men det er ikke godt nok i mine øyne. Må jo sjekke understellsnummeret også. 

På jobb tar vi 300 for en etterkontroll der kunde har skrudd selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik said:

Samarbeidet mellom VW og Porsche går helt tilbake til Porsche 356 i 1948 (...)....

Joda, er med på Porsche og VW sin historikk sammen som sådan, hvem som prøvde å ta over hvem og familierelasjoner innad i VAG, men siktet mer på om du merker slektskapet mellom en Panamera og en... Golf, for å si det sånn. Har en følelse av at Porsche er særdeles flinke på å differensiere modellene sine mtp kjørefølelse- og egenskaper og særegenhet. Kan ikke si at jeg kjente mye til VW-DNA i kollegene mine sine 991 S som jeg lånte, ei heller 996 4S’en jeg også lånte en helg som bryllupsbilen vår, selv om jeg er klar over båndene og eierforholdene her. Nåja, nok om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaska likegreit G30en under med svamp jeg... Føler meg helt frisk altså, har ikke tippa over for meg 😅 Men jeg måtte sørenmeg låse døra til verkstedet mens jeg holdt på, var tre karer i hvite frakker som forsøkte å ta seg inn....🤔

F42ABDBB-1B69-4746-809A-E8CBF3451B2C.thumb.jpeg.7b477e21579fb8b32812a9a05dab046a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, flobben skrev:

Jeg prøvesatt taycan her og må vel si at med to kids på fire og sju blir den dessverre for liten. 
Selv er jeg 186 og klarte ikke å sette meg selv bak meg selv, og e-tron gt er vel identisk bil. 
Ser absolutt hva du mener med kjøreopplevelse i e-tron kontra 3-serie, men for meg som kom fra x5 så er kjørefølelsen i e-tron omtrent det samme.

kunne vært spennende å se hva taycan stv. Utgaven tilbyr av plass, men begynner å bli mye penger der også dessverre.

synes også det er rart at e-tron gt rs ikke har tre motorer slik som e-tron 60s, men kommer kanskje i en senere utgave.

 

 

Jeg er 180, så med barnesete til poden bak gikk det bra. Skal også ha barn nummer to i slutten av mai, da blir det enda ett sete. Det vil nok funke for oss med så små barn, tror jeg. Hva angår tre motorer: Det skjer nok ikke. Andre motorer på Taycan/eTronGT. De har kraftigere motor bak med to gir, kanskje det ikke er plass med mindre de bytter ut enhetene? Samtidig: 800v-arkitektur i de nevnte, mens det er 400v i vanlig eTron. Kan også spille inn. E60S er for øvrig brutal med 973nm. Har kjørt den også, utrolig gøy at 2,7t bil kan flytte seg slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg vaska likegreit G30en under med svamp jeg... Føler meg helt frisk altså, har ikke tippa over for meg 😅 Men jeg måtte sørenmeg låse døra til verkstedet mens jeg holdt på, var tre karer i hvite frakker som forsøkte å ta seg inn....🤔

F42ABDBB-1B69-4746-809A-E8CBF3451B2C.thumb.jpeg.7b477e21579fb8b32812a9a05dab046a.jpeg

Jeg har gjort det samme bare på lastebil. Eieren polerte alt under etter at vi vasket.

dessverre ikke tilgang til grav/lift lenger så får ikke gjort det samme selv lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Jeg har gjort det samme bare på lastebil. Eieren polerte alt under etter at vi vasket.

dessverre ikke tilgang til grav/lift lenger så får ikke gjort det samme selv lenger. 

Det er iallfall en utrolig digg følelse å ha gjort det. Gjorde det i fjor også, i tillegg til at jeg igjennom vinteren har brukt understells vasker på høytrykken ca en gang i måneden (i tillegg til å spyle under ved hver vask). Det så ikke galt ut under til å ha gått en hel vinter, så god underspyling hjelper. Jeg har mer troa på det enn å grise til bilen med understells masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Nå er det vel lite hjelpi og spyle og svampe plastdeksler? Skal du først vaske bilen under ville jeg før brukt tiden på og demontere deksler og få spylt rent enn å dra over svampen på deksler😅 

Ja nå kom jeg deg i forkjøpet der da, for jeg løsna selvsagt på dekslene for å inspisere. Kikka under i fjor, men da hadde jeg jo ikke hatt bilen så lenge, så det var interessant å kikke under igjen for å se etter en hel vinter jeg har kjørt selv. Jeg vet jo ikke hvordan forrige eier har kjørt, siden bilen ikke hadde vinterdekk når jeg kjøpte den så lurer jeg på hvor mye han egentelig kjørte om vinteren. Men under der var det ikke skittent i det hele tatt, kun skittent under de fremste dekslene under fremfangeren og litt bak forhjul. Nå fjerna jeg ikke kanalskjørter eller varmedeksel over eksos, det gadd jeg ikke. Men BMW har på G30 gjort en god jobb med å sørge for at skitt og møkk ikke kommer under dekselene. Det er noe annet enn hva men kan si om F10/11...her samla det seg opp og laget fremtidige rustfeller.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben

Jeg har Taycan. Er 186 selv, og synes ikke bilen er trang bak. Men jeg har glasstak på min, som gjør at takhøyden bak blir tilstrekkelig. Uten glasstak blir det ikke nok plass i høyden. Beinplassen er bra, så lenge man ikke sitter med beina samlet :P 

Far på 190 har sittet bak flere ganger på langtur (2-4 timer) og han klager ikke. Sitter visst komfortabelt nok. Iom. at han har Model X, så trodde jeg at han ville klage, men neida :D.

Kan hende du er litt for vant med plassen i X5’en. Taycan tilbyr forøvrig en helt annen sitteposisjon foran. Prøv å skyve setet langt ned i bilen og tilt sitteputen oppover. Da bruker du ikke alt for mye av plassen bak, og man «ligger» ikke lenger i setet :).

 

På 2.4.2021 den 9.47, fupsaker skrev:

Jeg er 180, så med barnesete til poden bak gikk det bra. Skal også ha barn nummer to i slutten av mai, da blir det enda ett sete. Det vil nok funke for oss med så små barn, tror jeg. Hva angår tre motorer: Det skjer nok ikke. Andre motorer på Taycan/eTronGT. De har kraftigere motor bak med to gir, kanskje det ikke er plass med mindre de bytter ut enhetene? Samtidig: 800v-arkitektur i de nevnte, mens det er 400v i vanlig eTron. Kan også spille inn. E60S er for øvrig brutal med 973nm. Har kjørt den også, utrolig gøy at 2,7t bil kan flytte seg slik. 

Turbo S utgaven har jo 1050nm kun på de 2 motorene 😁.

Ja, den 60S’en virker sprek. Har dog ikke prøvekjørt den da jeg oppdaget at Audi ikke har noen god historikk på verditap enn så lenge (elbil).

En kollega solgte sin E-tron 55 Fasttrack til fordel for Taycan. Nyprisen var 845.000. Etter 27.000km og 1 år kjørt fikk de ikke mer enn 610.000. Det de 235.000 i verditap på 1 år 🥲. Jeg har faktisk aldri hatt NOEN elbil der tapet 1 år har vært over 100.000. De to Teslaene jeg hadde lå på rundt 70.000 i tap etter 2 år.... i3S’en min tapte seg ca. 26.000 etter 8 mnd.

 

På 1.4.2021 den 13.16, E.C. skrev:

Har den noe slags sportsmodus? Det artige på Model 3 hjemme er at du kan sette den i track mode og 100% rwd, samt en stabilitetskontroll i 20 steg. Da kan du faktisk snurre rund på p-plasser når snøen kommer. Noe tilsvarende på Audien?

Taycan og Audi deler drivlinjen. På Taycanen er det sportsmodus (sport og sport+ slik vi kjenner fra nyere BMW). I tillegg kan man skru av alt av assistanse på bilen. Da blir den helt vill 🤤

Så forutsagt at det er samme muligheten i Audien, så vil du nok kunne ha det litt moro på både asfalt og snø 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Turbo S utgaven har jo 1050nm kun på de 2 motorene 😁.

Ja, den 60S’en virker sprek. Har dog ikke prøvekjørt den da jeg oppdaget at Audi ikke har noen god historikk på verditap enn så lenge (elbil).

En kollega solgte sin E-tron 55 Fasttrack til fordel for Taycan. Nyprisen var 845.000. Etter 27.000km og 1 år kjørt fikk de ikke mer enn 610.000. Det de 235.000 i verditap på 1 år 🥲. Jeg har faktisk aldri hatt NOEN elbil der tapet 1 år har vært over 100.000. De to Teslaene jeg hadde lå på rundt 70.000 i tap etter 2 år.... i3S’en min tapte seg ca. 26.000 etter 8 mnd.

Det er skremmende, men slik det ser ut i dag kan jeg kanskje få noe over 600k for min 1 år gamle E50 Advanced Sport, innbyttepris fra forhandler på 550k. Så tapet mitt blir ikke like stort som for han. Så det frister jo mer og mer å selge og få noe annet uansett. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

@flobben

Jeg har Taycan. Er 186 selv, og synes ikke bilen er trang bak. Men jeg har glasstak på min, som gjør at takhøyden bak blir tilstrekkelig. Uten glasstak blir det ikke nok plass i høyden. Beinplassen er bra, så lenge man ikke sitter med beina samlet :P 

Far på 190 har sittet bak flere ganger på langtur (2-4 timer) og han klager ikke. Sitter visst komfortabelt nok. Iom. at han har Model X, så trodde jeg at han ville klage, men neida :D.

Kan hende du er litt for vant med plassen i X5’en. Taycan tilbyr forøvrig en helt annen sitteposisjon foran. Prøv å skyve setet langt ned i bilen og tilt sitteputen oppover. Da bruker du ikke alt for mye av plassen bak, og man «ligger» ikke lenger i setet :).

Jeg prøvesatt en som nok hadde setet slik som du sier, langt ned og langt bak.(er det noen annen måte å ha seter på), men kom f.. nesten ikke ut når jeg satte meg i baksetet. Beina låste seg helt nedi bak der. 

Alt går nok, men med barneseter og alt dilldall som skal med så er nok dessverre Taycan ikke bilen for vår familie. 

Selv E-tronen er ofte fullpakket og XC70 har flere ganger måtte trå til. Men stv utgaven hadde vært digg, men blir for nå litt for mye penger på bil. Akkurat pusset opp bad og kjøpt meg mer inn i firmaet. Må prøve å ikke havne på luksusfellen helt med det første

 

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...