Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jaggu meg en fin gruppe entusiaster dette her...👍

https://carbuzz.com/news/tesla-fanboys-send-mustang-mach-e-owner-death-threats

Vi har jo alle opplevd litt rivalisering med entusiaster fra andre merker. Noe har vært litt ondsinnet og annet har vært med en god dose ironi. Mercedes entusiaster og BMW entusiaster har ofte stått steilt mot hverandre, det har vært kebabtralle, drosje, gubbebil og Bayersk Makk Werk. Jeg klarte å hisse en skikkelig på meg på Danskeferga når jeg ikke ga meg på tørre møkka om at W124 _ikke_ er verdens beste bil. Særlig når jeg kunne dokumeterete at E34 slo den i flere kvalitetsundersøkelser back in the days...det var sårt for ham 😂 Audi entusiaster vil ikke ha noe å gjøre med noen (Quattro vet du..det er tingen). Japse entusiaster er opptatte av hvor langt de kan kjøre bilene sine med minst mulig vedlikehold... "Hiacen min har gått 800 000 km på samme olja" alt tysk er søppel. Volvo entusiaster messer om at siste ekte Volvo var 940, kinesere har har ikke sansen for. Amcar folket er opptatt av at bilene dems spiser små elbiler til frokost, mens de ser ett en snøhaug de kan parkere RAMen opp i kun for å demonstrere at de er "uovervinnelige". De frankofile skrur, reparerer, sveiser rust, skrur igjen, limer sammen interiør som faller av og tetter hydraulikk lekkasjer med tyggis...osv osv. Så har du Tesla entusiastene da...de kom til for noen få år siden...og dæven for ett nytt nivå de tok dette med merketilhørighet til. Værst er det i USA, men man ser tendenser her hjemme. I USA opplever de stadig det dem kaller ICEing, ICE biler som med vilje parkerer og blokkerer hurtigladerene dems. Det er absolutt ikke en uprovosert handling... Nå har Tesla sekten begynt med drapstrusler også, og den tar dette med merkerivalisering til ett nytt nivå. Men det er kanskje ikke så rart...når Tesla ledes av en klovn som Musk. Som i beste sende tid kaller en britisk reddningsmann for pedo når han redder ut noen barn fra en oversvømt grotte. Eller når han kaller BMW og Mercedes for idioter som ikke følger hans visjoner. Da kan man ikke vente annet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt bryr seg om hva andre kjører. Det eneste unntaket må være for de som kjører direkte trafikkfarlige vrak ellers skal folk som bruker sine egne penger få lov til å kjøpe nøyaktig det kjøretøyet de ønsker, uten at det er noen andres sak.

Folk som har bilinteresse burde kanskje heller støtte hverandre litt mer, uansett drivlinje. Man får allerede stikk fra andre kanter om hvor dumt det er å bruke SÅ mye penger og tid på bil, så det å få trusler og det som er fra "sine egne" blir bare tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er mer enig i at bilentusiaster under ett bør stå samlet, særlig siden vår interesse er sterkt truet fra politisk hold. Ikke bare vil man fossile biler til livs, man vil alt av bilkjøring til livs...selv elbiler. Det er jo bare å se på Oslo det. 

Men at det blir litt sånn "pappaen min er sterkere enn din" tror jeg det alltid vil være. Det er jo litt det samme som de som har fotball interesse, man har ett lag man heier på. Men som med enkelte fotball fans så er nå en del bilentusiaster i ferd med å synke så dypt for å pisse på "motstanderene". Så er det jo det vanlige med at noen få ødelegger for veldig mange, som i eksempelet over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg er mer enig i at bilentusiaster under ett bør stå samlet, særlig siden vår interesse er sterkt truet fra politisk hold. Ikke bare vil man fossile biler til livs, man vil alt av bilkjøring til livs...selv elbiler. Det er jo bare å se på Oslo det. 

Det er rart dette med Oslo. AP er drit redd for å miste makten så de lar MDG gjøre som de vil. Ordføreren ser man bare når det er tenning av lys ved juletider. MDG flyr rundt hogger trær for å fjerne parkeringsplasser fra de som stemte på dem og som trenger plassene. Samt bygger sykkelfelt i håp om at Ola Nordmann sykler midt på vinteren i 20 minus. 

Jeg er for miljøet, men i mine øyne er det fader ikke mye miljø å kutte ned trær for så å sleppe ut masse eksos for å bygge noe rødasfalt for noen som sykler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig bra at gang- og sykkelstier bygges. Nå kan ikke lille Molde sammenlignes med Oslo, men det er flere plasser her i området hvor det savnes. Og her sykler bare flere og flere, og bare en promille av de som sykler er miljøparti-folk. Med det sagt kan ikke utbyggingen gå på bekostning av parkeringsplasser. Parkeringsplasser er det alt for lite av. Hele tiden. Jeg kan være enig i bilfritt sentrum, men da må parkeringsplasser være bygd i umiddelbar nærhet eller kanskje under byen. I en "kjeller" som mange kjøpesentre har, hvis det lar seg gjøre. Molde er som sagt ikke Oslo selv om vi har en ordfører som uttrykte seg litt misforstående på et helt feil tidspunkt for litt siden :lol:. Så... jeg har ikke fasit for annet ann hva som passer meg i min by.

Lite sidespor: Jeg husker når det kom gratis parkering for elbiler, hva skjedde? Jo, elbiler tok opp plassene her i byen og stod parkert hele dagen. Jeg fant aldri plass å stå. Det endte med at den ordningen ble fjernet. Misbruk av fordeler altså. Litt slik de som kjøper seg 85" TV på Elkjøp til 70000,- og ser VM og når VM er over så benytter de seg av 30 dagers fornøydgaranti som Elkjøp opererer med.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Det er rart dette med Oslo. AP er drit redd for å miste makten så de lar MDG gjøre som de vil. Ordføreren ser man bare når det er tenning av lys ved juletider. MDG flyr rundt hogger trær for å fjerne parkeringsplasser fra de som stemte på dem og som trenger plassene. Samt bygger sykkelfelt i håp om at Ola Nordmann sykler midt på vinteren i 20 minus. 

Jeg er for miljøet, men i mine øyne er det fader ikke mye miljø å kutte ned trær for så å sleppe ut masse eksos for å bygge noe rødasfalt for noen som sykler. 

Akkurat det der er litt rart. Oslo AP virker som de er vesentlig lenger ut på venstresiden enn det AP nasjonalt er. Støre har jo sagt at en regjering med MDG er totalt uaktuelt, noe han sier for å fortsette å være venn med SP og Vedum. For uten Senterpartiet så kommer ikke AP i regjering, og det er litt bra fordi SP er ett bilvennlig parti. Dog skal det påpekes at SV er nesten like farlig for oss bilentusiaster som MDG, og SV har stor sjanse for å havne i regjering til høste. Grøss og gru sier jeg...

Akkurat det som skjer i Oslo tror jeg ingen skjønner noe av. Sånn sett fra utsiden så er det MDG som styrer den byen, de har fritt spillerom og AP tillater det meste de finner på. Hvor splittet AP er kom jo bare til synes når det gjaldt utbyggingen av E18 vest korridoren. AP Oslo gikk sammen med MDG i mot, mens AP på stortinget stemte for utbygging...sammen med Høyre og FRP. Sånn det fremstår for meg så forsøker AP å ri to hester, de vil holde vennskapet med SP og sentrum samtidig som de ikke vil svikte sine gamle venner på venstresiden. Resultatet er ett vinglepetter parti som ingen vet hvor de har. Amcars bilpolitiske utvalg har stilt samtlige partier spørsmål hvor de står i henhold til bilbruk i fremtiden, forbudsoner, fossilforbud osv. Da svarer AP at de ikke skal forby bilkjøring, og legge til rette for at både fossile biler og elbiler skal kunne brukes. Men når miljøstiftelsen Zero stiller nesten samme spørsmål, da går de inn for ett totalforbud mot bruk av fossilbiler innen få år og fremtidige begrensinger i all bilbruk (også elbiler). Altså ett judas parti som kun sier det dem tror spørreren ønsker å høre. Dog er det verd å merke seg at Høyre er positive til å teste ut forbudsoner mot bilkjøring, Høyre folkens...den så jeg ikke komme. Jeg har stemt Høyre ett par ganger, kommer ikke til å gjøre det igjen. Det tør jeg ikke ettersom jeg er glad i å kjøre min fossilbil hvor jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos SVs posisjon til å komme i regjering til høsten, kan det jo være greit å lese over denne artikkelen fra Kapital; https://kapital.no/reportasjer/leder-og-kommentar/2021/02/01/7611571/kommentar-trygve-hegnar-fest-skattebeltet?fbclid=IwAR0hWB9OBvxa9J9ZAYGXSjIjBr_zCzM1Utm2dAc0P-ZOuu0nzQb-Aek4kSg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Og apropos SVs posisjon til å komme i regjering til høsten, kan det jo være greit å lese over denne artikkelen fra Kapital; https://kapital.no/reportasjer/leder-og-kommentar/2021/02/01/7611571/kommentar-trygve-hegnar-fest-skattebeltet?fbclid=IwAR0hWB9OBvxa9J9ZAYGXSjIjBr_zCzM1Utm2dAc0P-ZOuu0nzQb-Aek4kSg
 

Ja meningsmålingene er ganske dystre saker, det ligger veldig godt an til å bli regjerings skifte. Da er jeg redd "festen" er over, næringslivet og de fleste privatøkonomien har såvidt kommet seg etter Corona...så skal vi få dette å slite med. Norges økonomi kommer til å stagnere og mest sannsynlig gå tilbake med rødgrønn regjering. De kommer til å gjøre kjøp og bruk av elbiler dyrere, men for at folk ikke skal kjøpe fossilbiler så kommer de til å gjøre disse enda dyrere. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk flest i dette landet nå ønsker å bytte regjering. Det går jo ikke akkurat dårlig her, på tross av Corona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Og apropos SVs posisjon til å komme i regjering til høsten, kan det jo være greit å lese over denne artikkelen fra Kapital; https://kapital.no/reportasjer/leder-og-kommentar/2021/02/01/7611571/kommentar-trygve-hegnar-fest-skattebeltet?fbclid=IwAR0hWB9OBvxa9J9ZAYGXSjIjBr_zCzM1Utm2dAc0P-ZOuu0nzQb-Aek4kSg
 

Trygve Hegnar's politiske lederartikler i Kapital er jo ganske legendariske. Han har i år faktisk skrevet disse lederartiklene i 50 år og de har egentlig forandret seg lite med årene. Min bestefar abonnerte på Kapital, Seilas og Stern så når sommerferien kom lå disse magasinene fremme på stuebordet når vi var på familielandstedet. Jeg var 12-13 år gammel i 1979-80 da jeg begynte å lese i disse magasinene. Jeg kan bl.a huske artikler om Alexander Kielland ulykken og de såkalte "Kleppe-pakkene" (etter tidligere finansminister Per Kleppe fra AP og som Hegnar virkelig raljerte over).

Uansett mange år senere i 1993-94 ble firmaet jeg jobbet for kjøpt opp av Periscopus, som er Trygve Hegnars investeringsselskap. Dette medførte at jeg også flere ganger møtte Hegnar. Han er effektiv og type no nonsense - helt ok for min del :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Uansett mange år senere i 1993-94 ble firmaet jeg jobbet for kjøpt opp av Periscopus, som er Trygve Hegnars investeringsselskap. Dette medførte at jeg også flere ganger møtte Hegnar. Han er effektiv og type no nonsense - helt ok for min del

Jeg har selv hilst på Trygve mange ganger da jeg i 10 år jobbet på Windy Boats ,veldig grei og prate med og særedeles opptatt av trivsel ,samtidig veeeeeldig direkte .

Når han kom kjørende i sine røde bukser i Jaguaren sin og kom opp i produksjonen,ja da ble jobbet så glassfiber og aceton sprutet 🤣.

Han var sånn som kom bort satte seg ned og pratet med deg og viste engasjement og takknemlighet for de han hadde på gulvet.

Sjefen under han derimot ....Han snakker vi IKKE om,sier bare æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

Sjefen under han derimot ....Han snakker vi IKKE om,sier bare æsj.

Var Heiberg Andersen så ille? Trodde det var produksjonssjefen der ute som var en kødd jeg. 

Min jevngamle fetter bodde ute på Skarpnestangen når vi var unger, så vi suste mye rundt på fabrikkområdet til Windy Boats på kveldstid. Oppi gamle støpeformer og fulle av glassfiber på klærne og greier. Kikka på de ferdige båtene som sto på rekke og rad, noen ganger kunne man se hvor de skulle leveres. Det var Frankrike, Italia, Sverige og Spania det gikk i kan jeg huske, må ha vært en av Sørlandets hotteste eksportvare disse båtene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Windy Boats var ikke bare Sørlandets hotteste eksportvare, men trolig en av Norges hotteste eksportvarer på den tiden. Båtene var sexy og hadde et design som overgikk de fleste av konkurrentene. Vi hadde en slags vaktmester som passet på landstedet utenfor Grimstad når vi ikke var der. Han jobbet for Windy Boats. En sommer var det ekstremt tørt så vi hadde problemer med å få nok vann fra brønnen på øyen. Løsningen ble en støpeform fra Windy + en presenning over full av ferskvann som ble delvis trukket opp på stranden. Ikke til drikkevann, men til alt annet :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sveigis skrev:

Han var en mann som ikke var noe tess.

Jeg jobbet der i ti år og så hvordan han var .

Fy flate for noen båter og så gøy å jobbe der 🥰🥰

Sier du det ja, det var jeg ikke klar over. Var jo litt merkelig at direktøren var Oslo basert og hadde kontor der mens bedriften han ledet hadde hovedkontor i Arendal. Han var vel også personlig kompis med Hegnar om jeg ikke tar feil. 

Ja de båtene der er virkelig noe for seg selv, ypperlig kvalitet og finish. En kollega av meg kjøpte i fjor en 2003 modell 32 Scirocco, nydelig båt som har holdt seg utrolig bra. Selv sikler jeg på en 37 Grand Mistral, men da ryker G30en i såfall. Så da sier det seg selv at det ikke blir noe av enda 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Windy Boats var ikke bare Sørlandets hotteste eksportvare, men trolig en av Norges hotteste eksportvarer på den tiden. Båtene var sexy og hadde et design som overgikk de fleste av konkurrentene. Vi hadde en slags vaktmester som passet på landstedet utenfor Grimstad når vi ikke var der. Han jobbet for Windy Boats. En sommer var det ekstremt tørt så vi hadde problemer med å få nok vann fra brønnen på øyen. Løsningen ble en støpeform fra Windy + en presenning over full av ferskvann som ble delvis trukket opp på stranden. Ikke til drikkevann, men til alt annet :)     

Han kjenner jeg meget godt Fredrik vaktmesteren du nevner 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...