Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Sier du det ja, det var jeg ikke klar over. Var jo litt merkelig at direktøren var Oslo basert og hadde kontor der mens bedriften han ledet hadde hovedkontor i Arendal. Han var vel også personlig kompis med Hegnar om jeg ikke tar feil. 

Ja de båtene der er virkelig noe for seg selv, ypperlig kvalitet og finish. En kollega av meg kjøpte i fjor en 2003 modell 32 Scirocco, nydelig båt som har holdt seg utrolig bra. Selv sikler jeg på en 37 Grand Mistral, men da ryker G30en i såfall. Så da sier det seg selv at det ikke blir noe av enda 😅

Nei grei var han sånn sett på alle mulige måter ,men vrang og forholde seg til og kunne være driten som vi sier det her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet svaret på dette ? 
 

skal hente båten min i Sverige ( rekker og kjøre tur / retur innen 24-t 

er vel pågrevet test før reise og på vei hjem men slipper vel karantene pga er henting av eiendler samme som vedlikehold av hytter som folk drev med? Ringte den covid tlf og hu mente det var lov da det var under hytte, campingvogn / eiendler.. men andre sier nei og står liksom ikke mye på nett. 
 

snart sommer så kjenner litt på stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, liffi skrev:

Noen som vet svaret på dette ? 
 

skal hente båten min i Sverige ( rekker og kjøre tur / retur innen 24-t 

er vel pågrevet test før reise og på vei hjem men slipper vel karantene pga er henting av eiendler samme som vedlikehold av hytter som folk drev med? Ringte den covid tlf og hu mente det var lov da det var under hytte, campingvogn / eiendler.. men andre sier nei og står liksom ikke mye på nett. 
 

snart sommer så kjenner litt på stresset. 

Slik jeg har forstått dette så er det 2 ting de ser på. Nødvendig reise eller ikke nødvendig reise. Siste gir karantene på hotell. Så spørs det om det å hente båten er nødvendig reise. Tror det kommer veldig an på hvem du møter på grensa dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risk å ta da ja.. 10 dager på hotell er lønnsomt ! Jeg anser det som meget nødvendig da båten står ute nå men det driter vel de på grensa i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir så i tvil når de på FHI sier det er ok og dra 🤔 snakket med tollen også, det fikk jeg et ja å et nei og tredje gang fikk jeg beskjed om å kontakte et frakt selskap. Plan B er å lage fraktbrev ordne det på den måten men litt usikker mtp karantene der også. Tror man slipper sålenge det er jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkte dette veldig da jeg skulle hente hjem E60en fra Sverige i høst. Jeg hadde jo egentlig funnet og kjøpt en som sto nord i Sverige, men da alt var klart til å fullføre handel så farget FHI hele Nord-Sverige rødt. Dette var en Fredag og jeg hadde avtalt å hente bilen førstkommende Mandag etter. Det var ingen forståelse for at jeg skulle hente bil jeg allerede hadde gjort en avtale om kjøp på. Det var full 10 dagers karantene. Dette var ikke en nødvendig reise fikk jeg beskjed om. Jeg løy å sa at jeg alt hadde betalt bilen og selger ikke kunne lagre den for meg, det hjalp ikke. Var bare å hente bilen, men karantene måtte jeg belage meg på.

Sør Sverige var fortsatt grønt/gult så da ville tilfeldighetene ha det til at den bilen jeg faktisk endte opp med å kjøpe dukket opp på Blocket syd for Stockholm. Så da var det å hive seg rundt å få den hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, liffi skrev:

Man blir så i tvil når de på FHI sier det er ok og dra 🤔 snakket med tollen også, det fikk jeg et ja å et nei og tredje gang fikk jeg beskjed om å kontakte et frakt selskap. Plan B er å lage fraktbrev ordne det på den måten men litt usikker mtp karantene der også. Tror man slipper sålenge det er jobb 

Får du en arbeidstillatelse/papir at det er en jobb så skal du slippe karantenehotell. Vi har ved noen få anledninger jobbet over grensa det siste året ( vi er godkjent som elektroinstallatør i Sverige ) for norske hytteiere. Så lenge det er jobb skal du slippe karantene, men usikker på hvordan det er med testing. Vi har riktignok ikke jobbet over grensen siden nyttår, og jeg vet det håndteres ekstremt forskjellig på grensa. Bor jo i grensekommune og det er plenty med svenske håndtverkere ansatt i Halden. De siste månedene har det vært helt lotto hvordan de blir møtt på grensa og hvilke krav som stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Får du en arbeidstillatelse/papir at det er en jobb så skal du slippe karantenehotell. Vi har ved noen få anledninger jobbet over grensa det siste året ( vi er godkjent som elektroinstallatør i Sverige ) for norske hytteiere. Så lenge det er jobb skal du slippe karantene, men usikker på hvordan det er med testing. Vi har riktignok ikke jobbet over grensen siden nyttår, og jeg vet det håndteres ekstremt forskjellig på grensa. Bor jo i grensekommune og det er plenty med svenske håndtverkere ansatt i Halden. De siste månedene har det vært helt lotto hvordan de blir møtt på grensa og hvilke krav som stilles.

Vi (ABB) hadde en spesialist fra Finland hos oss en uke før Påske. Måtte søke sjøfartsmyndighetene for å få han inn...

Det ble innvilget med 10 dagers karantene ved ankomst og test før avreise, deretter hjem i karantene og ny test etter 3/4 dager. Litt usikker på reglene ved grensa nå kontra da? Det endres hele tiden, så vanskelig å være oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Vi (ABB) hadde en spesialist fra Finland hos oss en uke før Påske. Måtte søke sjøfartsmyndighetene for å få han inn...

Det ble innvilget med 10 dagers karantene ved ankomst og test før avreise, deretter hjem i karantene og ny test etter 3/4 dager. Litt usikker på reglene ved grensa nå kontra da? Det endres hele tiden, så vanskelig å være oppdatert.

Det er korrekt, det er ganske umulig. Men reglene er vel noe annerledes for dagpendlere over grensa? Her nede ved Svinesund jobber vi jo på tvers av grensa, med oppdrag og ansettelsesforhold overalt. Mener det er snakk om dokumentasjonskrav og testing 2-3 ganger i uka etc.

Men, hvordan det håndheves og hva som gjelder fra dag til dag er helt opp til personen som stopper deg har jeg inntrykk av. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dette har blitt strammet kraftig inn på etter fadesen med all arbeidsinnvandringen som kom til landet igjen på høsten ifjor. Da var det heldigvis kunden jeg jobbet for på den tiden som tok tak og sørget for karantenebrakker for dem og jeg(vi eksterne) fikk egne brakker med et rom pr. Firma. I tillegg satt vi og programmerte prosessanlegget derfra mens operatører og driftsteknikere fløy rundt i prosessen på vår kommando. Funka faktisk overraskende bra. Av sikkerhetshensyn( fare for datainnbrudd) må som regel programmering foregå på site.

Jobbet i tillegg med en svenske som ukependlet fra Trollhättan. Et skriv fra arbeidsgiver og en snabbtest på Svinesund hver mandag var alt som skulle til for hans del. Byttet arbeidsgiver nå, men var slik ut Januar hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn fra jobb i utlandet sist lørdag, var ivertfall bra intervju da. Fikk selv "sone" hjemme pga arbeidsreise med dokumentasjon. 

Var ivertfall mye mere "intervju" på Gardermoen kontra når jeg kom hjem i Januar og Mars. Tror nok dem tenker som så at har den stått der igjennom vinteren så kan den stå der noen uker til og du må på hotell. Er ikke det mulig å drøye noen uker? Virker som smitten brenner bra fort ut med de tiltake som er nå. 

Nytt denne gangen var også at en måtte ha tatt antigen/hurtigtest som var innenfor 24t. Usikker på hvor strenge dem er på sånn svippturer, men tror nok det er lurt for å slippe den diskusjonen om du tar turen. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...