Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tror jeg hadde valgt et annet verktøy enn Lancer Evo til dragracing... :) de er derimot bygd for aktiviteter jeg aldri ville tatt med en 2-tonns dieselstasjonsvogn på. Evo var drømmebilen min (spesielt VI TME) når jeg var liten (selvsagt, som den Mitsubishi-familien jeg vokste opp i), og satte den over dens argeste konkurrent Impreza STi. Husker jeg synes det var stas at Galanten min hadde samme motorkode som Evo, 2-liters firer, 4G63. Og der stoppet vel likheten 😛 . Nå er det mer sofistikerte biler som vekker min interesse (typisk E46 M3), men det er noe med kombinasjonen av enkle japanske sedaner med funksjonelle ekstreme vinger og spoilere, smikkfulle av elektroniske systemer for å gjøre dem raskest mulig rundt en bane eller i skogen som gjør at jeg stadig fascineres av disse bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Tror jeg hadde valgt et annet verktøy enn Lancer Evo til dragracing... :) de er derimot bygd for aktiviteter jeg aldri ville tatt med en 2-tonns dieselstasjonsvogn på. Evo var drømmebilen min (spesielt VI TME) når jeg var liten (selvsagt, som den Mitsubishi-familien jeg vokste opp i), og satte den over dens argeste konkurrent Impreza STi. Husker jeg synes det var stas at Galanten min hadde samme motorkode som Evo, 2-liters firer, 4G63. Og der stoppet vel likheten 😛 . Nå er det mer sofistikerte biler som vekker min interesse (typisk E46 M3), men det er noe med kombinasjonen av enkle japanske sedaner med funksjonelle ekstreme vinger og spoilere, smikkfulle av elektroniske systemer for å gjøre dem raskest mulig rundt en bane eller i skogen som gjør at jeg stadig fascineres av disse bilene. 

Må si meg enig der. Bare se på Adam LZ sin Evo. Gikk da ganske så bra på banen den, imponerende av en 4wd å sette ny banerekord(tror han satte banerekord). 
Ellers så er jo F1x M550d raskere enn E60 M5 på drag. Noe man synes er ganske så rått av en diesel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt interessen for de Evo bilene, ei Impreza WRX. Men jeg har jo som bilentusiast lagt merke til disse bilene opp igjennom åra. Er det ikke akkurat på dragstripen disse bilene gjør seg bemerket? Synes jeg ser dem kjører ifra både superbiler og muskelbiler mens blå stikkflammer står ut av eksosen bak. Grunnen til at episoden jeg var vitne til var så artig er jo nettopp på bakgrunn av mitt inntrykk av disse bilene. De går noe jævlig rett frem, eller det vil si de gjorde iallfall det når dem var nye. Da var det litt kult å se det jeg vil karakterisere som en "vanlig" familiebil  holde følge uten problemer. Og det viser jo bare hvordan utviklingen har gått. En F30 320d er like rask på 0-100 som en E30 M3....

@ahj 

F10 M550d var oppgitt til 0-100 på 4,7 sek, noe som gjorde den til verdens raskeste dieselbil da den kom tilbake i 2013. F11 M550d brukte 4,9 sek til 100. Litt imponerende å tenke på at den gikk like godt som E60 M5, dette var en langt yngre bil tilbake i 2013. Men se på G21 M340d, 0-100 på 4,5 sek..mens F10 M5 gikk på 4,4 sek. Nå skal det sies at alle disse dieselbilene her har firehjulstrekk som vil hjelpe dem i nettopp starten, over 100 vil ingen av de klare seg mot disse M bilene. Jeg vi reiste jo mange ganger på tur sammen i ett reisefølge med bla en E39 M5. 530en hadde greit heng på M5en opp til ca 180-190 km/t...da begynte M5en å dra ifra. G30en min derimot tror jeg skulle klare å da den, og jeg tror en G31 M550d også skulle klart en E60 M5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 nei, dette er enkelt sagt homologiserte rallybiler, laget for å få lov til å konkurrere i WRC. Og «rett fram» er vel ikke akkurat korrekt karakteristikk av WRC. Du kan jo tenke deg, i de raskeste løpene (type Finland) topper WRC-bilene ut på rundt 200km/t på rettstrekkene, og ligger å durer på turtallssperra i 6. gir over lengre tid. Har vært på et par Rally Sweden, det er rimelig fascinerende å høre. Men grep og hastighet gjennom sving er mer fascinerende. 
Gateversjonene er på samme måte bygget for grep i sving og rask svingkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hva dataen sier er en ting, men hva som skjer i virkeligheten er noe annet. Selvfølgelig vil en større motor med mer toppeffekt gå bedre i høyere hastigheter. Men bilen som har en bedre start vil selvfølgelig komme fortere opp i farten, mens den andre må da først ta igjen. 

Men det betyr ikke at xDrive biler alltid har perfekt start. Som min egen, den til tider har hjulspinn i første gir med LC 

Dette er ikke GPS, så ta det med et lite klype salt. 

aks.thumb.jpg.c3bd0cf2aa60fa37f3ef198d29ea9705.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

@Fredrik 90 nei, dette er enkelt sagt homologiserte rallybiler, laget for å få lov til å konkurrere i WRC. Og «rett fram» er vel ikke akkurat korrekt karakteristikk av WRC. Du kan jo tenke deg, i de raskeste løpene (type Finland) topper WRC-bilene ut på rundt 200km/t på rettstrekkene, og ligger å durer på turtallssperra i 6. gir over lengre tid. Har vært på et par Rally Sweden, det er rimelig fascinerende å høre. Men grep og hastighet gjennom sving er mer fascinerende. 
Gateversjonene er på samme måte bygget for grep i sving og rask svingkjøring. 

Det viser egentelig hvor lite jeg har satt meg inn i disse bilene. Vet jo at dette er "rallybiler" for gata, men dem går jo godt rett frem også. Som jeg sa så synes jeg at jeg ofte har sett dem gjøre det bra på dragstripen i USA. Skal jeg være ærlig så synes jeg dette er blandt med mest opphypa bilene som finnes, samme med Supra, Skyline og NSX også. Hva gjør disse som ikke en 911 Turbo S kan? Mulig de koster litt mindre, jeg vet ikke. 

Men som sagt, japanske biler er ikke min kopp te så dette kan jeg ikke nok om 😅

10 minutter siden, ahj skrev:

@Fredrik 90 Hva dataen sier er en ting, men hva som skjer i virkeligheten er noe annet. Selvfølgelig vil en større motor med mer toppeffekt gå bedre i høyere hastigheter. Men bilen som har en bedre start vil selvfølgelig komme fortere opp i farten, mens den andre må da først ta igjen. 

Men det betyr ikke at xDrive biler alltid har perfekt start. Som min egen, den til tider har hjulspinn i første gir med LC 

Dette er ikke GPS, så ta det med et lite klype salt. 

aks.thumb.jpg.c3bd0cf2aa60fa37f3ef198d29ea9705.jpg

I de aller fleste tilfeller så vil bilen med størst toppeffekt klare å innhente det forspranget en svakere motorisert xDrive bil vil få. Denne videoen her illustrer egentelig veldig godt det vi snakker om her:

640d xDrive tar avgårde og presterer mest sansynlig den beste 0-100 tiden av disse. Men du ser hvordan M5en henter den inn på slutten der, M140i uten xDrive klarer ikke å ta 640d igjen. Med xDrive så ville M140i kommet på andre plass. På rullende start er alt helt forandret, her er henger xDrive bilen med i starten før den sakte blir frakjørt av de andre...M5en flyr avgårde til slutt. 640d mister sin toppeffekt der de andre har sin toppeffekt, derfor taper den til slutt mot de andre to. Naturligvis 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru har jeg alltid hatt litt sansen for men ikke verstingutgavene. De vanlig bilene derimot var veldig solide biler. Hvordan de er nå aner jeg ikke. Synd at de bytter designer oftere enn andre bytter underbukser og aldri til det bedre.

Men når de begynte og komme på 80 tallet så fikk man en bra bil med firehjulstrekk til en fornuftig pris. Når det samtidig var boksermotor og et drivverk som tålte alt fikk man en veldig bra bil hvis man trengte 4X4. Naboen kjørte en Subaru 1800 pickup i mange år. I USA tror jeg den ble kalt Bratt. Framkommeligheten på den med 4X4 og lavgir var helt enestående. Samtidig så var den like komfortabel som og nesten bedre enn en vanlig bil. Det er en bil jeg godt kunne tenke meg nå. Den hadde jo til og med targatak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2021 den 15.50, Saltkjelen skrev:

Tatt diagnose? Det er jo ikke helt ukjent at CIC/NBT har vært litt klikk, og at dette kan påvirke lyd på B&O.

Oppdatering! Dro til en fyr som er god på diagnose og programmering så løste seg. Lasta inn ny programvare og styra litt så fungerte det :) deilig !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke til å stikke under en stol at lakken på denne virkelig trenger en god behandling, men lakkverkstedet kan da ikke ha vært helt heldig med fargevalget på bakdøren her? 🤔 Eller vil lakken endre seg såpass mye i løpet av årene? Den "gamle" lakken ser jo mer blå ut.

IMG_20210430_151411.thumb.jpg.f44354e6679bc34e30192e4d26def7e2.jpg

Håper å få prioritert eksteriøret litt nå i år siden det stort sett har gått i motor, understell og drivverk 🤔

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Daniel. skrev:

Nå er det ikke til å stikke under en stol at lakken på denne virkelig trenger en god behandling, men lakkverkstedet kan da ikke ha vært helt heldig med fargevalget på bakdøren her? 🤔 Eller vil lakken endre seg såpass mye i løpet av årene? Den "gamle" lakken ser jo mer blå ut.

IMG_20210430_151411.thumb.jpg.f44354e6679bc34e30192e4d26def7e2.jpg

Håper å få prioritert eksteriøret litt nå i år siden det stort sett har gått i motor, understell og drivverk 🤔

Nei, det der er absolutt ikke bra. Er fargeforskjell på min også etter en lakkering, om enn ikke like synlig. Innhentet en uavhengig rapport som konkluderte med at det ikke var fagmessig utført arbeid, og nå ser set ut til å løse seg ved at lakkverkstedet utbedrer👍🏻 Så kanskje det er veien å gå om de slår seg vrange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Nei, det der er absolutt ikke bra. Er fargeforskjell på min også etter en lakkering, om enn ikke like synlig. Innhentet en uavhengig rapport som konkluderte med at det ikke var fagmessig utført arbeid, og nå ser set ut til å løse seg ved at lakkverkstedet utbedrer👍🏻 Så kanskje det er veien å gå om de slår seg vrange.

Nei, slik det ser ut nå så er det jo voldsom forskjell, men jeg mistenker at noe av det skyldes lakktilstanden på resten av bilen. 🤔

Denne skal ha samme farge som min, Black Sapphire metallic. Tror ikke det er mye ulike nyanser av denne fargen.

Spoiler

16274500722_f1fa679f51_k.jpg
16087803428_6474b335bc_k.jpg

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Think, Leaf, e-Soul, Berlingo, i-Pace og nå en dieselbil med nypris på litt under 2MNOK? Interessant bil-CV. Han kjører nok hva som helst om "the price is right". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...