Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

E55 kom i 2003 som ett svar på E39 M5, mens E63 kom vel i 2006 (usikker) som ett svar på E60 M5. 476 hk og nesten to tonn skal ikke klare å kjøre fra en E61 M5. 

Jeg vet ikke, men såvidt jeg kan se er E55 offisielt 0,4 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn E60 M5. Legg så til at M5'en sikkert er litt hurtigere enn det offisielle tallet angir, men blir hemmet av kun bakhjulstrekk og en til tider noe upresis gearkasse - så tror jeg at det vi ser ikke er så langt fra sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg vet ikke, men såvidt jeg kan se er E55 offisielt 0,4 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn E60 M5. Legg så til at M5'en sikkert er litt hurtigere enn det offisielle tallet angir, men blir hemmet av kun bakhjulstrekk og en til tider noe upresis gearkasse - så tror jeg at det vi ser ikke er så langt fra sannheten. 

Er du sikker på at de Mercedes tallene der ikke er for en W211 E63? Etter hva jeg klarer å finne ut så skal en S211 E55 AMG med 5G kassa gå 0-100 på 4,7 sek.

https://www.car.info/en-se/mercedes-benz/e-class/e-55-t-amg-6840295

Tallene for tilsvarende E61 M5 med SMG (viktig å presisere siden SMG er noen hundredeler raskere enn manuell) skal være 0-100 på 4,8 sek. 

https://www.auto-data.net/no/bmw-m5-touring-e61-5.0i-v10-507hp-automatic-9867

Men som alle har lært i løpet av årene så er BMW veldig nøkterne med sine tall. Noe de også var for 13 år siden. E61 M5 er i realiteten en 4,5 sekunders bil.  Noen har også målt den helt ned i 4,3 sek på 0-100.

https://fastestlaps.com/models/bmw-m5-touring

Så i realiteten så skulle i denne testen M5en kommet inn på andre plass. RS6en har alt for mye hester for at M5en noen gang ville hatt en sjanse. Og det som er litt interessant, og som kanskje underbygger min teori om en "syk" SMG kasse er at M5en slår E55en når kassene gires manuelt. Mens når kassa selv skal gire så har den ikke en gang sjans til å henge på de to andre. 

Uansett så tror jeg nok jeg ville tatt E61 M5 her. Det er noe med dens sjeldenhet og at den ser ut som en racerbil i stasjonsvogn form. Det hadde vært så rått om G31 kom som M5, men jeg tviler. BMW M er redd for at det skal gå ut over salget av X5 M og X3 M, totalt meningsløse M biler sammenliknet med en M5 Touring. Men M3 Touring kommer da, det blir tøft 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Uansett så tror jeg nok jeg ville tatt E61 M5 her. Det er noe med dens sjeldenhet og at den ser ut som en racerbil i stasjonsvogn form.

Helt enig. Av disse bilene ville jeg uten tvil ha valgt E60 M5 og kanskje spesielt som Touring iom. at det kun ble bygget 1025 stk. I USA kom E60 M5 (kun sedan) også med 6-trinns manuell gearkasse og disse vil jeg tro er ganske attraktive i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med E60/E61 er at den innvendig eldes fort føler jeg.

Jeg er på markedet for ny bil, jeg er faktisk så åpen for alt innen BMW i det lavere prissjiktet(jeg kjører til og fra butikken vinterstid og noen hytteturer ila. Året..) at søket mitt er kun «BMW». Det er jammen mye drit å få kjøpt. Noe sier meg at den generelle bruktbilprisen med bensinmotor har økt noe siden sist jeg var ute på markedet?

Etter å ha saumfart nettet for E36 og E39 i noen uker så har jeg funnet ut at jeg må legge litt mer penger i det og opp på E60/E61. E9x med rekkeseks er jo helt vilt dyrt..

Sammenlignet med E39en jeg har, så virker E6x så utdatert og lite tidløst i dashbord og interiør. I bilen jeg har nå har jeg en Android-basert-spiller som kan alt. Har man slike muligheter i en E6x??

Rekkefire bensin/diesel er utelukket med mindre man snakker om M42/M43.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke innvendig i E61 er noe gammelt, føler det mer i E39en som jeg tok ut av lagring nå. Bilen er også stillere og du opplever den mer moderne. Du kan ha android skjerm i E6x, men husk å ha fungerende CCC/M-ASK ettersom lyden går inn i den via AUX, dermed vil ikke bytte av skjerm som i E6x er faktisk kun skjerm hjelpe noe på trollete lydanlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et interiør som virkelig har tålt tidens, så er det virkelig interiøret i E60/E61. Kompromissløst og moderne design hvor linjer, vinkler og sammenføyninger stemmer. Bilen og teknologien er også såpass moderne at det er relativt enkelt å oppgradere bilen til å holde dagens standard. Skal man ha kvalitet og det siste innen multimedia er det overkommelig å montere både NBT EVO ID5 og ID6, og ønsker man M-sportsratt fra F-serie, så kan dette også monteres. Får man et E6x-interiør i Individual-utførelse med Merinoskinn, så har man en finish og en interiørkvalitet som overgår G3x 5-serie.

iVzSbrBf9kRqZlQH2F5rZ_MgS5IonOw0CbnXodXi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CIC kom originalt mot slutten av livssyklusen til E6x, så denne er jo relativt rett frem å ettermontere. Med litt triksing og miksing kan man også få original DAB+ samt Combox. CIC fremstår som relativt moderne til tross for at systemet nå kan se litt utdatert ut. Det er litt mer mikk å få NBT, NBT EVO ID4, ID5 eller ID6, men det er på ingen måte vanskelig. Problemene rundt klimavisningen er også ordnet så det ser akseptabelt ut. Jeg vil kjøre på med dette den gangen jeg skal i gang med en E6x igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at E60 interiøret har holdt seg helt utrolig bra. Men jeg tror man legger merke til dette først om man har kjørt mye nyere BMW. Først da legger man merke til at det ikke har skjedd radikale ting på interiørfronten for 5-serie. Du har multimedie skjem midt i øverst i dasjbordet, du har iDrive kontrolleren der den alltid har vært, comfortsetene er noe av de beste du kan sitte i, du har HUD. Dette er en beskrivelse som kan passe til hvilken som helst nyere BMW i dag...så innser man at den også passer på ett nå 18 år gammelt interiørdesign. Kanskje de smartest plasserte koppholderene i BMW sin historie og det hele er designet sammen på en utrolig tidløs måte 👍

Jeg har jo den originale iDriven i min 2004 modell, og jeg må si det fungerer veldig greit egentelig. Den er jo omstendelig å bruke, men når man først bli vant til det så går det forsåvidt greit. Alt virker som det skal også, ikke dårlig for en teknologi som var ganske fersk da den kom. 

Kvalitets messig synes jeg E60 var ett steg tilbake for E39 og oppfølgeren F10. Men i motsetning til E39 så har E60 klart seg bra for rust. En annen fordel med E60 er at deler finner man over alt, en hver høgger har flere biler stående til en hver tid. Dog så var jo dette den første "moderne" 5-serien så ting begynner jo å bli litt komplisert å fikse selv herifra. 

Har du lyst på E90 med sekser så må du kjøpe den i Sverige. Her hiver dem de etter deg, avgiften er på 20 000 kr tallet en vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får utvide søket på Blocket kanskje ja! 
 

Jeg har aldri eid en nyere bil enn 1999 jeg så(om det høres rart ut, så har min eldre bror aldri eid en bil nyere enn 1985, BMW det og forøvrig, så her leder jeg), jeg har bare kjørt E60 pre LCI noe(en 523i med N52 forøvrig) og det er en fin bil. Føler at man kjører i konstant nedoverbakke sammenlignet med M52B20. Men er litt sånn at jeg savner de forutsigbare linjene i E39-interiøret. Du kan spore det helt tilbake til E12. Koppholdere er noe jeg aldri har brukt i noen bil, så det har jeg aldri brydd meg om, eller tenkt så mye på.

Jeg har festet en trådløs lader til telefonen på undersiden av plata rundt girvelger. Så der ligger telefonen fint og lader samtidig. På E60 så sklir telefonen rundt uansett hvor man legger den. Fant ut at passasjersetet var det beste stedet.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere som holder seg til eldre biler.
Denne tilhører en kamerat i Sørfjorden og bringer tankene tilbake til det første året jeg hadde førerkort i 1977. Da hadde han en 59 modell, så 60/61 mod. Disse ble brukt opp. Jeg var fast sjåfør, så eier kunne ta seg en fest. Den som er bilde av er 63 modell, og hel og fin og fri for rust. Her hadde du ikke mye moderne hjelpemidler, men en solid 6 på 2,6 l.

Skal luftes sammen med andre eldre biler.

EDC00A91-B094-45CE-A3E0-ED4DCE321636.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, FredrikE24 said:

På E60 så sklir telefonen rundt uansett hvor man legger den. Fant ut at passasjersetet var det beste stedet.

Spot on. Legger telefonen under radioen, gir gass litt senere og da flyr den av gårde 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...