Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, E.C. skrev:

Noen her med Continental Premium Contact 6? Bra grep, men føler at du får stadig svak vibrasjon i bilen. Det er som om dekka kontinuerlig prøver å fortelle deg at "nå kjører du på litt grov asfalt". Kan hende jeg har placebo etter å ha byttet fra vinterdekk, men kanskje noen med samme opplevelse her? To av hjula har rundt 100gram i lodd (hver), det kjennes dog ikke ut som kast i hjul da det pleier å være mer vibrasjon ved visse hastigheter, mens dette er mer kontinuerlig.

Jeg kjører dem på e61 i 235/40r19 og var nettopp ute en tur. Vanskelig å si noen på komfort opp mot andre dekk, da jeg kom ifra 17". Men det er helt klart stivere og grovere som du sier. Mine dekk er av typen med skum inni for bedre lyddemping. Har voldsomt kast i venstre fram rundt 110-140. Dekksjappene sier det ikke er dekkene men nav/drivaksling.

Men til det du sier.... Vil ikke si de er ukomfortable men du merker det er sommerdekk ja :) veigrepet er upåklagelig. Men Neste gang blir det michelin.

Hvilken dim kjører du på? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FredrikE24 skrev:

Det ble en E61 525iAT på meg. Pruta 15 000kr og henta den i nord. Det er kjøremaskin må jeg innrømme. 

Jeg har kjørt Ørland-Oslo med en høy snittfart før(godt over 100) med E39, men denne gangen var det mye lenger.

Turen begynte ca. 5mil nord for Mo i Rana, 9t og 45min senere er jeg hjemme syd for Oslo. Prøv å gjøre det med en EL-bil. Eller en Ford Mondeo for den saks skyld. Hadde med meg en kompis. Bilen hans ligger nå på Finn. Han skal ha BMW. 

Snittfart på rett over 100km/t over hundre mil er imponerende..

Etter å ha kjørt så langt i strekk var hodet tungt av søvnmangel, men kroppen ellers var klar for mer.. Sportsseter forøvrig.

Motoren passer bilen utmerket.

Gratulerer med en meget godt valg 😀 E60/61 er noe av det mest tidløse som finnes når det kommer til kjøreegenskaper. Jeg tror ikke BMW helt var klar over hvor høyt de la lista i 2003 når denne bilen ble lansert 😀

Imponerende distanse du kjørte, for å ha en snittfart på 100 km/t så må det ha gått unna. Jeg tør egentelig ikke kjøre så fort over lengre tid i Norge lenger, UP er den mest velfinansierte underetasjen i politet. 

Også er det hver gang noen er frempå med "prøv dette med elbil" så skal det bli en greie av det. Denne strekkningen på denne tiden går ikke med elbil, punktum! Og for å komme i nærheten så må du ha en elbil som koster langt over en million. Samme som da vi kjørte Paris-Madrid på under 10 timer, med snittfart på 150 km/t. Da hadde vi oss ett par gode stopp også, vi hadde vel toppen 20 minutter per stopp. Trenger ikke mer for å fylle diesel, pisse og spise en hamburger. Da viste G30en seg som den sjuke langtur maskinen den er, makan til måte å svelge unna mil på i høyt tempo. Å kjøre rundt med den lokalt her hjemme er en fornærmelse for hva slike biler egentelig er kapable til. Vis meg den elbilen som kjører 1300 km på 10 timer med to 20 minutters ladestopp. Ingen elbiler holder mål i lengden når man gjevnt over holder høy snittfart. 

2 timer siden, Evopower skrev:

 

Dette er vel kjernen i mye av det som diskuteres her. Elbil eller fossil. Bil med sjel eller ikke sjel. Er M5 for stor og tung eller ikke? Herlig aktuelt av Chris Harris. 

Det er med en klump i magen jeg ser dette. Av disse to sier han vel at audien er det kliniske korrekte valget av disse, og den er rask og fornuftig. Men velg M5 mens du enda kan. Den siste M uten elhjelp. Og at de fledte aldri vil få råd til en M5 CS er jo litt dritt 😅 chris harris har nok råd og kommer nok til å sette en slikCS ved siden av E28 m5 han har. Den første og siste m5 på en måte. 

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan ha begge deler, hvorfor må det liksom være enten det ene eller det andre? Som denne testen viser så er begge deler fullgode alternativer for folk som skal ha bil i dette segmentet. Det kommer bare an på hva man foretrekker og vektlegger. Elbil forkjempere er veldig opptatt av at alt skal over på strøm, men er det egentelig nødvendig? I dagens samfunn med de store valgmulighetene vi har ville det jo være naturlig å kunne velge. Og det tror jeg også er den fremtiden vi får, jeg tror ikke alt skal over på full elektisk. Jeg tror aldri vi får se f eks en Porsche 911 som man ikke får med fossilmotor i hekken, disse bilene vil alltid være fossile på en eller annen måte. Vi må selvsagt bare venne oss til at fossilbilene elektrifiseres, men hvis dette løses på samme måte som f eks BMW har gjort i 545e så er ikke dette noe å gråte over. Man kan si F90 M5 er siste fullfossile M5, neste generasjon vil elektrifiseres (det vet vi vel egentelig ikke). Når man hører elektrifiseres så tenker alle elbil, særlig i Norge. Folk sliter med å definere dette. Hvis 545e som jeg nylig testet kan være ett hint om hva en ladbar hybrid M5 kan være så har vi mye moro i vente. Mange har kritisert sånne to i ett løsninger som ladbare hybrider er, men de senere generasjonene ladbare hybrider begynner å gi litt mening nå. Mange av dem bli jo ett fullgodt alternativ til elbil. Det er ikke få Model X som har gått i bytte på X5 45e....

Jeg tror og er egentelig ganske sikker på at fossilmotoren skal være med oss i all fremtid, i godt kompaniskap med en elmotor og ett batteri 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Evopower said:

Jeg kjører dem på e61 i 235/40r19 og var nettopp ute en tur. Vanskelig å si noen på komfort opp mot andre dekk, da jeg kom ifra 17". Men det er helt klart stivere og grovere som du sier. Mine dekk er av typen med skum inni for bedre lyddemping. Har voldsomt kast i venstre fram rundt 110-140. Dekksjappene sier det ikke er dekkene men nav/drivaksling.

Men til det du sier.... Vil ikke si de er ukomfortable men du merker det er sommerdekk ja :) veigrepet er upåklagelig. Men Neste gang blir det michelin.

Hvilken dim kjører du på? 

Kjører 245/45R18, skulle egentlig ha hatt 245/40R18 (som på vinterdekka), men siden jeg hadde to bra dekk og to utslitte så kjøpte jeg "feil" for å matche foran og bak. Neste gang blir alle byttet til original dimensjon. Speedometeret er i alle fall 100% korrekt nå sammenlignet med GPS. Tenkte egentlig at det skulle være litt mykere siden det er mer profil, men kanskje jeg tar feil. Det er dog XL dekk, så mulig stivere sidevegg som gjør at jeg føler mer i rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg synes E39 var en god turbil. E60/61 virker å være bedre. Bilene blir stadig bedre forstår jeg.

Har E39 og har hatt E61 å av de 2 så må jeg ærlig innrømme at jeg liker E39'en bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har noen tips her? Jeg har nå fylt 98 blyfri siden jeg kjøpte M3, men jeg såg i går i lokket at det stod 95-98 så da går jeg ut ifra man kan fylle begge dele? Men hva er vitsen med 98? Er det verdt å fylle det pga bedre kvalitet eller er det hipp som happ og penger ut vinduet siden den kan kjøre på 95?

 

FF5204FC-82B6-4156-B1B6-868C9F7BBB25.thumb.jpeg.c67a1dfbdf9b2bf941ae959246363ad1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok fint kjøres på 95 Oktan til normal bruk. Her må man gå en tur i brukermanualen.

Mine biler har forøvrig ROZ/RON 91-98. Så du skal nok ikke være redd for å fylle 95 på din M3. Det er laveste aksepterte oktan.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Flataas skrev:

Har E39 og har hatt E61 å av de 2 så må jeg ærlig innrømme at jeg liker E39'en bedre

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det som er uvant for meg nå er at E61 føles veldig mye større, både innvendig og utvendig. Den føles som en Mercedes 211 egentlig den har et slags "overheng".
E39 virker mer kompakt. Jeg liker også interiøret i E39 bedre. Det er mer klassisk BMW.

Jeg trodde ikke disse bilene kunne bli mer støysvake, men særlig med tanke på motorstøy tar E60/E61 det til et nytt nivå.

Forskjellen er formidabel på landeveien. E39en er fin den altså, men man føler seg ikke på samme måte som en del av bilen. Jeg vrir på rattet i E61en og bilen går i den retningen jeg vil momentant.
E39en trenger litt tid på å "sette seg". Har forøvrig kjørt mye E39 i mitt liv, i ulike hjulkonfigurasjoner, men stadig med originalt understell. Det er dette jeg har likt best med E39.

Jeg liker begge to. Tror det blir ille å selge E39 :)

Så for de som er i markedet for en bruksbil med noen estetiske skavanker, men en mekanisk solid E39 med fremtidsutsikt på minst to år, så får man bare ta kontakt. Jeg skal få den EU-godkjent ila. Juni var planen.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broom har ansatt en nokså ubesluttsom journalist, og en som sannsynligvis har en litt annen horisont hva gjelder tidsregning og matematikk. Hadde jeg ikke visst svaret, ville jeg vært nokså usikker på hva som var svaret. :P 

https://www.tv2.no/broom/14019151/?fbclid=IwAR1zBmrzuWR04j6MNy8yvSWSf6YmzvyoG6js18-NGpaWpuERP2LtGTHJ2S8

"Sjokkerende rask: Nye Tesla Roadster skal klare 0-100km/t på såvidt over ett sekund"

"Sjokkerende rask: 0-60mph på 1,1 sekunder"

"For de aller fleste bør en akselerasjon på 0-60 mph, på rett under 2 sekunder [...]"

"[...] vil klare 0-60 mph på svimlende 1,1 sekund. Altså 0-100 km/t på et drøyt sekund!"

"[...] raskeste serieproduserte bil, målt 0-60 mph (96 km/t)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke Broom jeg, det slutta jeg med for lenge siden...makan til elendig biljournalistikk skal man lete lenge etter. Jeg hadde en "rant" om han Benny for en stund siden, skal ikke ta den igjen. Synes vel egentelig at det er en hel gjeng nisser som driver Broom. Jeg søker utenlands når det gjelder bilstoff, eneste Norske jeg egentelig tar litt seriøst er Finansavisen Motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik 90 said:

. Jeg søker utenlands når det gjelder bilstoff, eneste Norske jeg egentelig tar litt seriøst er Finansavisen Motor.

Bladet Bil (som nå dessverre har blitt Bil Autofil?) fra Bilforlaget har for meg alltid stått som en fanebærer av seriøs biljournalistikk. Så kjøper jeg et norsk bilmagasin er det utelukkende det jeg kjøper. Og bruker mye BilNorge.no som også er Bilforlaget. Er det utenlands går det mest i CAR og Evo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter innom Car and driver, Road&track, TopGear, EVO, bmwblog, motor1, speedhunters og Jalopnik så bør være greit dekka men tar gjerne imot tips til flere gode sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerte på Autofil fra første nummer og helt frem til i fjor, da gadd jeg ikke mer. Jeg synes 70% av stoffet handlet om elbiler og de resterende bare fjas, så da var det stopp. Abonnerte også på Bil i mange år, men de hadde en periode hvor de var veldig kjeldige synes jeg. Ble litt mye Toyota Yaris Verso og Nissan Note synes jeg 😅

I dag er det kun Amcar og BMW Car som dropper ned i postkassa mi i papirform. Så kjøper jeg Auto Motor und Sport i bladhylla, den tyske utgaven. Men for å ikke høres helt ut som verdens eldste 31 åring så leser jeg mye på nett også. Kan anbefale BMW Blog, Drivetribe, Jalopnik og Top Gear. Følger også med på You Tube, da for det meste Car Wow, Autocar og Throttle House.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...