Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg abonnerte på Autofil fra første nummer og helt frem til i fjor, da gadd jeg ikke mer. Jeg synes 70% av stoffet handlet om elbiler og de resterende bare fjas, så da var det stopp. Abonnerte også på Bil i mange år, men de hadde en periode hvor de var veldig kjeldige synes jeg. Ble litt mye Toyota Yaris Verso og Nissan Note synes jeg 😅

I dag er det kun Amcar og BMW Car som dropper ned i postkassa mi i papirform. Så kjøper jeg Auto Motor und Sport i bladhylla, den tyske utgaven. Men for å ikke høres helt ut som verdens eldste 31 åring så leser jeg mye på nett også. Kan anbefale BMW Blog, Drivetribe, Jalopnik og Top Gear. Følger også med på You Tube, da for det meste Car Wow, Autocar og Throttle House.

Throttle House er en kanal jeg virkelig har fått sansen for, jeg syns de balanserer veldig godt mellom tull/fjas og nyttig informasjon. Samtidig tester de ikke bare de nyeste bilene, men drar gjerne med en gammel ekvivalent til en brøkdel av prisen for å sammenligne hva som har skjedd med modellen de siste 10 årene. 

Siste videoen nå var vel av Dodge Viper ACR, vanvittig kul episode. En bil jeg har glemt helt bort, men som er skikkelig tøff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten diskusjon hjemme om dagen. Driver og planlegger husbygging, der det meste er i boks i form av tegninger og tomt. Hatt litt samtaler med arkitekten denne uken angeånde hvem som skal stå ansvar for hva. Trengte noen som kunne stå for våtrom, for så vidt greit. Fattern ringte til en "bekjent" som kunne gjøre dette, så sant det ikke var fliser.  Nå er visst jeg skikkelig "koko" hvis jeg da velger å gå for fliser da det er myye bedre å gå for gulvbelegg på våtrom. Jeg slo meg vrang med engang, da jeg syns (subjektivt) at gulvbelegg på bad er typisk kommunalebygg, syns ikke det er noe fint i det hele tatt.  

 

Det er jo såklart "mitt" hus, men fattern har tatt på seg "prosjektleder rollen". Er jeg skikkelig på villspor hvis jeg velger å gå for fliser? Vi har to bad nå, hvorav begge er flisbelagte, og jeg kunne aldri tenkt meg noe annet.  Er jo selvsagt mer tidskrevende å legge fliser, og det med membran, men sjanse for lekkasje og fuktskade på ett flisbelagt våtrom kan da "umulig" være "normalt" nå om dagen? 

 

Er det noen andre "deal breakers" på gulvbelegg på våtrom over fliser? Jeg ser sikkert kun på utseende, da gulvbelegg ikke faller i smak hos meg i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fagmannen som faren din kjenner mener det er koko med fliser, så står det nok mer å faller på hans kompetansenivå. Å lage baderom med fliser er jo ingen komplisert sak. Personlig hadde jeg gått for banemembran/sveisemembran med fall på undergulv og flatt gulv med nedsenket dusjsone med fall mot unidrain-sluk langs vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forarbeid er nøkkelen. En del legger for tynn membran om de velger smøremembran, dessverre. Membran er dyrt og folk kjiper inn ved å pushe mest mulig m2 pr. spann, istedet for å følge oppskriften på forbruk pr. m2.. Gå gjerne for det Saltkjelen anbefaler. Men med godt forarbeid så går alt bra og du går for fliser. Ikke kjip inn på membran selv om det koster og ikke ta snarveier :) 

Ta bilder og dokumenter arbeidet underveis. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.  Skal ikke gi meg på fliser, bare litt vanskelig å diskutere med en håndtverker som har 40år+ med erfaring, spesielt når man er midten av 20 åra med jobb og bakgrunn innen for data og IT, rettere sagt 10 tommeltotter.  

Det blir brukt håndtverkere med lang erfaring på prosjektet, så jeg er ikke redd for utførelsen. Bare litt irriterende når fattern bruker litt herseteknikk i diskusjonen.

Satser på at det blir en ordning, er jo fortsatt en lang vei før man kan tenke på å begynne med bad. Håper kanskje og få ryddet tomten iløpet av neste uke, venter på svar angående litt masseutskiftning. Håper på minst mulig "skjulte" utgifter fremover nå, regner med det dukker opp noe. Prisen på materialer er jo liksom ikke noe han får gjort noe med heller, typisk at det skulle øke det året jeg skulle bygge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

fattern var innom lokale byggvareforhandleren i går å spurte om pris for "ca" hele huset, måtte vente til 1 juni ,ja 🤑

Jepp. Du kan beregne ca. 25% oppgang jevnt over på material(varierer såklart noe), mens eksempelvis OSB-plater skal opp ca. 70%. Så folk vil nok få seg et sjokk når samme varene i fjor var bare halve prisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ditt å gå for fliser, det er ditt hus og du som skal bo der. Personlig så kan jeg ikke tenke meg noe så lite attraktivt som gulvbelegg på våtrom, det blir for mye institusjonspreg. Om en håndtverker med 40 års erfaring slår seg vrang på dette så betyr det at han ikke har hatt nok utfordringer i sitt yrkesaktive liv. Da går han fastlåst i ett gammelt sport fra den gang gulvbelegg var vanlig på våtrom. Flislagte våtrom er mye mer forseggjordt og jeg vil også tro det er posetivt for den generelle standarden på boligen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser med påfølgende membran er like sikkert som vinylbelegg all den tid at ingen av de to skal holde lenger enn bransjekravet, samt at begge deler vil ved fagmessig utførelse holde så lenge at det holder "din tid" 

Usikkerheten rundt membran, sluk, variasjoner i utførelse osv, oppstår pga varierende kvalitet på de som utfører, og som fører til at fliser kan være større risiko enn belegg. Men det er ytterst skjeldent. Gå for det peneste. Fliser så klart. 

Når det er sagt tror jeg at jeg ville valgt vinylbelegg i enkelte våtrom (vaskerom og slikt) men det kommer helt an på hus til hus. Bad der skal der være flis :)

Hilsen en med våtroms sertifikat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2021 den 8.40, Fredrik 90 skrev:

Jeg abonnerte på Autofil fra første nummer og helt frem til i fjor, da gadd jeg ikke mer. Jeg synes 70% av stoffet handlet om elbiler og de resterende bare fjas, så da var det stopp. Abonnerte også på Bil i mange år, men de hadde en periode hvor de var veldig kjeldige synes jeg. Ble litt mye Toyota Yaris Verso og Nissan Note synes jeg 😅

I dag er det kun Amcar og BMW Car som dropper ned i postkassa mi i papirform. Så kjøper jeg Auto Motor und Sport i bladhylla, den tyske utgaven. Men for å ikke høres helt ut som verdens eldste 31 åring så leser jeg mye på nett også. Kan anbefale BMW Blog, Drivetribe, Jalopnik og Top Gear. Følger også med på You Tube, da for det meste Car Wow, Autocar og Throttle House.

Everyday driver på youtube har mye bra innhold også 😀 ellers enig  i yaris verso beskrivelsen av Bil som nå nesten er utelukkende elbilblad blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2021 at 10:00 AM, Snagg30 said:

Noen av dere som har noen tips her? Jeg har nå fylt 98 blyfri siden jeg kjøpte M3, men jeg såg i går i lokket at det stod 95-98 så da går jeg ut ifra man kan fylle begge dele? Men hva er vitsen med 98? Er det verdt å fylle det pga bedre kvalitet eller er det hipp som happ og penger ut vinduet siden den kan kjøre på 95?

 

98 oktan gir deg noen flere hester.  Så din E46 M3 vil yte litt bedre på 98, dette har blitt bevist flere ganger. 

Men BMW sine seksere trives godt på både 91, 95 og 98. Så det spiller egentlig ingen rolle med mindre man kjører relativt mye hvert år. Selv fylte jeg 95 på min eks-E34 M5 med S38B38, og fyller som regel 95 på min nåværende Z3 med S50B32. Mest pga pris må jeg innrømme. Fyller 98 hvis det er under 17kr literen, ellers går det i 95.

Kan ikke si jeg har merket store, eller noen forskjeller i ytelser. Er for spesielt interesserte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har en bil som begynner å bli veldig gammel, altså 25 år og eldre så kan det være lurt å fylle 98 uansett hva slags motor man har. 95 bensin har etanol innblanding og dette tærer og spiser på gamle bensinslager og ledninger. 98 bensin har ikke etanol innblanding og er sånnsett snillere mot ett aldrene drivstoff system.

Selv kjører jeg 95 på min 27 år gamle E34, men det er fordi jeg har bytta bensinslangene i motorrommet for noen år siden. Sånn sett er da faren for bensinlekkasje og påfølgende  motorbrann forebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Takk for utfyllende svar. Jeg kjører jo en del mer nå en jeg sikkert vil gjør neste sommer siden det et første M bil. Men jeg kjører ikke på bane og bilen blir heller ikke pisket så enormt mye, eller egentlig ingenting sett opp i mot hvor hardt de kan piskes rundt. Men det er akkurat det med prisen, nesten 19kr literen så blir det ganske mye, har allerede brukt trippelt så mye på M3 en G21 vi hadde i drivstoff. 

 

@Fredrik 90 Gjelder det og km.stand? Min bil er 15 år og har gått 75.000km eller går det kun på alderen?

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...