Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Snagg30 skrev:

Nå som dere prater om bane kjøring, hvordan fungerer det med forsikring om man er uheldig i 200kmt? Må man avklare med de først?

Så vidt jeg vet er Porscheklubben blant de eneste som har fått forhandlet frem en kaskoavtale som gjelder ved banekjøring her til lands ( If forsikring ). Min forsikring via BMWCCN ( også i IF) dekker i allefall ikke, med mindre jeg har oversett noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Nå som dere prater om bane kjøring, hvordan fungerer det med forsikring om man er uheldig i 200kmt? Må man avklare med de først?

Ingen dekker dette uansett, i tyskland er det faktisk noen aktører som dekker  banekjøring på tyskregistrerte biler.

 

sjekker du papirene dine så står det til og med at kjøring på nurburgring ikke er dekket selv om turistkjøringen der er regnet som offentlig vei i tyskland

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

sjekker du papirene dine så står det til og med at kjøring på nurburgring ikke er dekket selv om turistkjøringen der er regnet som offentlig vei i tyskland

Gjensidig dekker ikke.

Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som f.eks Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring - se punkt under "Hvilke skader/dekkes ikke"

det å ta bilen ut på bane er aksept av risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ingvaldsen said:

Her lærte jeg noe nytt, her må ccn på banen å få ordnet noe !

 

Nja, tviler på at de får til det samme. Blir vel i så fall krav om å være 30+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Nja, tviler på at de får til det samme. Blir vel i så fall krav om å være 30+.

Satt i annet perspektiv så er banene vi har i norge veldig trygge mtp uhell

skal litt til for å ødelegge for store summer om man kjører spor

på nurburgring derimot er marginene små

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Kjører man spor på en bane med klare regler så er det nok ikke så gærnt. Er det derimot sladd-o-rama med 20 åringer som har ribba en bil importert fra Sverige til 20k er det neppe noen som gidder å forsikre slikt. Det er selvfølgelig satt litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk rattet Audi e-Tron GT i dag, og jeg må rett og slett erkjenne at dette var en fantastisk flott bil. Ideelt sett skulle man mikset utseendet til e-Tron GT og interiøret til Taycan eller i4. Da snakker vi potent bil. Kjenner det er litt ergerlig at i4 er en helt annen biltype enn dette. 
 

DDBED488-8ADA-4808-88F8-A4FCDCAFA010.thumb.jpeg.b2326804fa287586afe1e53cbc1d597f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott bil det der, har sett litt på videoene til Teslabjørn når han tester den. Har ikke kjørt den selv, men bare sittet i en RS versjon som sto hos Audi forhandleren her. Jeg er sååå glad for at Audi her viser vei og går bort fra de interiørene som bare har skjermer og ingen knapper. Som f eks A6, A7 og A8. 

Eneste jeg synes trakk litt ned var noen detaljer som jeg synes var litt spartanske. Satte meg i en A6 som sto på siden og interiøret her virker mer påkostet. Som f eks RS logoen i seteryggene foran, dette er bare ett trykk på ett plast deksel i e-Tron GT. På M bilene er dette ett løst med ett emblem med belysning som fremhever M logoen når det er mørkt. Bare noen små ting som dette synes jeg trakk ned. Ellers en bil det hadde vært interessant å prøve en vakker dag 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring og banekjøring:

Den største økonomiske risikoen for et forsikringsselskap ligger i personskade med en prosentvis invaliditet, ikke i verkstedregningen.  På Rudskogen og Vålerbanen skal det litt til å skade seg selv eller andre, mens på Ringen er luftambulanse et relativt vanlig syn da det er få steder man kan kjøre av banen uten å treffe autovernet.

Porsche-klubben argumenterer for at banedagene i deres regi er kjøreopplæring.  Som tidligere kjøreinstruktør i Porsche-klubben synes jeg kjøreopplæring er spesielt viktig for dette merket da mye av vekten ligger på bakakselen.  Hvis man ikke er ferdig med å gire/klutsje når man går inn i svingen så er det som å kaste en slegge med skaftet først.  Det samme gjelder endel andre momenter.  Men det som er viktigst er at man må lære seg å overstyre instinktene sine i slike biler: Får man sladd i en sving så vil de aller fleste instinktivt gå av gassen.  I en 911 så får man da samme effekt som om man hadde dratt hardt i håndbrekket i svingen.  Det å få nok kjøreopplæring under trygge forhold øker sannsynligheten for at man reagerer riktig på offentlig vei og dermed reduserer sjansen for ulykker og spesielt ulykker med personskade.

I og med at man pusher egne grenser så hender det, spesielt på Rudskogen, at det går med en Porsche etter et møte med autovernet.  Heldigvis er dette sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

på ringen kjører de også biler og motorsykkel om hverandre, så der kan det jo skje potensielt store personskader eller død 

Alltid spennende å prøve å komme trygt forbi en motorsyklist med fullt nedlegg.  Av eneulykker med bil så er det nok  Schwedenkreutz som gir de største personskadene, men det er bare synsing fra min side.  Når man mister kontrollen der så treffer man gjerne autovernet nærmere 90 grader i høy hastighet, mens andre steder på banen er man nærmere 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...