Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Opplevde noe snodig på motorveien i dag. Kjører hjem fra Kristiansand med 545en, holder godt driv i ca 130 km/t+. Kjører forbi en sort Golf fra ca 2010 med en ung mann i. Han begynner å så å legge seg bak meg, men med veldig god avstand. Ikke noe uvanlig i det, veien her tillater litt godt tempo. Sånn går det i minst 2-3 mil, jeg cruiser på cruisecontrollen og han ligger ett godt stykke bak meg og følger meg. Så etter en stund så setter han opp farta og kommer forbi meg, skjærer inn foran meg med maks en halv billengde... "Torsk" tenker jeg men han fortsetter i høyt tempo så jeg må ikke bremse. Jeg gjør ingen ting av situasjonen ettersom han ikke hindrer meg, bare la seg inn idiotisk nærme meg. Så kjører han av på en avkjørsel, bremser godt opp sånn at jeg tar han igjen....så viser han meg fingeren!! For hva da liksom? Var vel jeg som burde vise han fingeren for å avskjære meg rett før 😂

Funderte litt på hvorfor han gjorde det. Kanskje han fikk en steinsprut fra min bil, vi var nede 110 km/t bak en Kia som okkuperte venstrefila. Da lå han nærme meg, når jeg endelig fikk "kjefta" Kiaen over i høyre fil så gassa jeg godt på. Da spruter det litt småstein bakover...men dette var jo lenge før han kjørte forbi meg og kjørte av E18.

Dette er samme strekkningen jeg tidligere i sommer kjørte forbi en G20 330e hvor fører og hans kvinnelige passasjer begge satt med telefonen opp foran trynet mens de kjørte i 120 km/t 😅

Noen ting slutter aldri å overraske meg  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt ganske store forskjeller mellom om høy og lav pris for tiden

Her i Trondheim ser jeg det fikk fra ca 13kr/l til 17kr/l så høy pris er nesten 30% høyere enn lav pris. Jeg tipper bensinsselskapene tjener penger også på lav pris, men at de virkelig tjener på de få som må tanke når prisen er høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse svingningene er ganske særegne for Norge. Drøyt å få en forskjell på 100-200 spenn på en full tank om man kjørte forbi stasjonen et kvarter for sent eller for tidlig. Hvis justeringa er så kontinuerlig som stasjonene prøver å få det til å virke som så får de ha en kontinuerlig oppdatert live-pris, som om teknologien ikke er der. Det er jo ikke sånn at oljeprisen flyr opp 30% på 1 sekund. Samme våset som elbilladere som skal ha kundepris, drop-in og "kan ikke betale med bankkort". Jeg skjønner at de skal tjene penger, men det bør da gå an å gjøre uten å måtte ty til bs-forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2021 den 22.51, Marius2002 skrev:

@Hpi der skal jeg trå forsiktig. 16B er det mest vanlige og jeg vil tro det går fint. Men siden C er anbefalt så tør jeg ikke si noe sikkert. P90 har jeg ikke personlig vært borti, kun P40 Go -P80. 
Håper og tror iallefall du blir fornøyd og ser frem til å høre feedback :D 

Ja da var omsider den nye AVA P90 Evolution kommet i hus og jeg må bare si wow for en maskin.  Det ble endel forsinkelser pga corona så det endte med at de røde washking edition versjonen fra bilpleiekongen fikk levering i slutten av September. Som et alternativ kunne man få en vanlig P90 evolution med en tilbehørspakke til 2500,- for tort og svie.  Jeg valgte da å hoppe på denne og fikk med bl.a 35 meter slange, 15 meter + 20 meter  og forskjellige lanser og dyser.  Tommel opp for både AVA og Bilpleiekongen for å strekke seg langt for å ha fornøyde kunder. Jeg kom fra en litt eldre Karcher K5 så forskjellen er helt enorm.  Jeg var tidligere han som "alltid vasket bilen" i gata her og nå kommer det til å bli enda verre 😊

Måtte investere i en skikkelig skumkanon samtidig så da ble det MTM pf 22.2

Har den på en 15A C kurs og det har gått bra så langt men det kommer elektriker førstkommende Tirsdag og legger opp en ny 16A C kurs 

90-1.thumb.jpg.3e9db226ccf0195d6269a589fc7c77fa.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Jeg kom fra en litt eldre Karcher K5 så forskjellen er helt enorm.

Jeg burde ikke spørre siden svaret kan bli dyrt (har K5 Classic selv), men hva er forskjellen?  Vannmengde og trykk? 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pekka skrev:

Jeg burde ikke spørre siden svaret kan bli dyrt (har K5 Classic selv), men hva er forskjellen?  Vannmengde og trykk? 🙊

Ja i hovedsak vannmengde, trykket er vel ganske likt. En K5 gir i beste fall 450 liter i timen. Ava P90 gir 730 liter i timen. Forskjellen oppleves som veldig stor. Det føles som trykket er større i P90 enn i K5 men det er nok den mye større vannmengden som gjør at det føles slik. Det går mye fortere å få såpa av bilen. I tillegg har den småting som at man kan koble utstyr rett på pistol uten lanse hvis man ønsker å komme nærmere bilen eller står i en stige f.eks.  Kombidyse som kan velge mellom 20grader eller 60grader spredning på vannet for å nevne noe 😊

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snagg30 skrev:

@Hpi tenkte meg du kom til å bli fornøyd :D 

Ja jeg er mektig imponert, den var faktisk vesentlig bedre enn jeg hadde trodd 👌😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Nettopp, trykket mot området som man vasker varierer med avstanden til dysa, så det styrer man til en viss grad selv. Vannmengden? Not so much, for den er fast.

Helt sant, AVA har dyser med forskjellige spredning av samme grunn. 0°, 25°, 40° og 60°. 0° skal kun brukes på stein etc. Jeg bruker dyser med 40° eller 60° spredning på bilen 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannmengdetall på høyttrykkspyler er en maksverdi. 

Mange kobler til på 1/2" hageslange som igjen er koblet til en 12mm kobberrør som er avgrenet på et 15mm rør i garasjen. Da får maskinen te tøft med å holde oppgitte liter. 

3/4" slange og minimum 18mm kobber eller 22mm pex gjør susen. 

De fleste utekraner er halvtoms så om man investerer i en industriutekran (3/4") så blir det en annen verden :)

Som rørlegger synes jeg det er merkelig at halvtoms er standarden på utekraner i hus. Spesielt i en tid hvor bassenger og avansert vask av bil har blitt så populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...