Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Snagg30 skrev:

Hvordan kan alt her vær grønt og ok når BMW bruker 2 år / 30.000km? 

 

81CF0B39-0D93-48BB-8D91-5A8F63B9BAB7.thumb.jpeg.87f6f3f911cbdbbe9d19d4ba7d57430e.jpeg 

Er det ikke bare at de er godkjent av bmw sine servere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Er det ikke bare at de er godkjent av bmw sine servere da?

Jeg trodde at vist en bil ikke følger service planen som fabrikanten hadde satt opp som jeg trodde var 2 år eller 30.000km så skal det og vise i historikken der og da med "rød" skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Sålenge service er tatt i henhold til BMWs intervall så blir det OK i grønt. Overstiger det intervall blir det vel oransje(?) og en merknad hvor mye over mener jeg. Hos meg har alltid dato kommet før km-stand. 30000km høres rett ut det i henhold til BMWs plan. Det anbefales derimot en oljeskift i mellom der, men det blir ikke registrert i bilen og du må selv ta initiativet(også kostnaden om du har serviceavtale). Ha en perm utenom hvor du samler billag :) 

Din bil har enda ~4000km eller ~2 måneder i favør BMW mellom de to servicene der.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

@Snagg30 Sålenge service er tatt i henhold til BMWs intervall så blir det OK i grønt. Overstiger det intervall blir det vel oransje(?) og en merknad hvor mye over mener jeg. Hos meg har alltid dato kommet før km-stand. 30000km høres rett ut det i henhold til BMWs plan. Det anbefales derimot en oljeskift i mellom der, men det blir ikke registrert i bilen og du må selv ta initiativet(også kostnaden om du har serviceavtale). Ha en perm utenom hvor du samler billag :) 

Joda jeg er klar over det :)  Jeg reagerte bare på at første service ikke var før på 47.000km. Får det ikke helt til å stemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snagg30 skrev:

Joda jeg er klar over det :)  Jeg reagerte bare på at første service ikke var før på 47.000km. Får det ikke helt til å stemme

Ah, tenkte ikke på start :D Vel, det burde vært 2 servicer til ført opp der. En før 30000km og en når den var helt ny, ish 50-100km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

Ah, tenkte ikke på start :D Vel, det burde vært 2 servicer til ført opp der. En før 30000km og en når den var helt ny, ish 50-100km.

Men de servicene som "burde vært der" vist det stemmer at de burde det så skal det vell merkes at de ikke har blitt tatt med oransje eller rød skrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted uten riktig software/lisens kan fjerne servicevarsel/nullstille teller, men får ikke skrevet inn i det digitale serviceheftet så sannsynligvis er det tatt service/oljeskift på uorg verksted før de to som er tatt originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lars sier, enkelte som ikke har tilgang til service-server kan legge service inn på bilen "offline" slik at det ser riktig ut, helt til bilen synkroniseres mot BMW-server og den uoriginale servicen da fordufter.

Når alt dette er sagt så har jeg sett en del merkelige ting på finn gjennom tidene der det påstås at service-intervaller er fulgt. 35-40k km på en M-motor over 3,5 år. De som går 40k på samme olje tar bilder av servicehefte for å vise hvor bra bilen er fulgt opp. Og jeg som hadde kjempedårlig samvittighet for å skifte olje etter nesten 3 år og 15k km med kun sommerkjøring (indikatoren var selvfølgelig midtveis på grønt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett elbil spørsmål, eller snarere ett ladespørsmål. Skal kjøre fra Arendal til Oslo med en Mustang Mach-e, der skal jeg parkere i ett p hus i sentrum (enten Ibsen eller Paleet). Kan man lade mens man står her? Og koster det penger å lade ut over parkeringen?

Jeg parkerte utendørs i Oslo med en plug in hybrid i fjor, tenkte at her kunne jeg lade litt mens jeg likevel sto stille. Men da måtte jeg ha noe RIF id greier så jeg fikk ikke ladet.

Å kjøre til Oslo uten å lade en Mach-e er ikke noe problem, selv med mitt tempo. Så planen min er å lade mens bilen likevel står stille de timene jeg er i Oslo, for så å forhåpentligvis kunne kjøre rett hjem igjen uten å stoppe for å lade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste treige ladere som man finner på p-plasser behøver en RFID-brikke og en avtale. Hurtigladere har drop-in med SMS-betaling. Ofte er det ganske håpløse opplegg, var hele grunnen til at jeg kjøpte Tesla i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

De fleste treige ladere som man finner på p-plasser behøver en RFID-brikke og en avtale. Hurtigladere har drop-in med SMS-betaling. Ofte er det ganske håpløse opplegg, var hele grunnen til at jeg kjøpte Tesla i sin tid.

Aldri brukt rfid, bare apper når jeg har ladet de siste to årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

De fleste treige ladere som man finner på p-plasser behøver en RFID-brikke og en avtale. Hurtigladere har drop-in med SMS-betaling. Ofte er det ganske håpløse opplegg, var hele grunnen til at jeg kjøpte Tesla i sin tid.

RFID brikke var det jeg måtte ha den gangen ja. Så man kan altså ikke lade elbil mens man står stille i sentrum for å gjøre ærend? Uten å måtte styre med å skaffe seg brikke og avtale som sikkert koster en haug med penger. Har regnet ut at jeg trenger ikke lade mye for å ha nok til å kjøre hjem igjen, så at laderene i p huset er treige gjør ikke noe. 

Det byr meg imot å måtte stoppe langs veien hjem fra Oslo igjen. Når jeg er ferdig med det jeg skal i Oslo sentrum så vil jeg bare sette på cruisecontrollen og komme meg hjemover. Kjenner jeg har lyst til å kjøre G30en allerede, men jeg har bestemt meg for å prøve denne turen med elbil for å se hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, flobben said:

Aldri brukt rfid, bare apper når jeg har ladet de siste to årene.

Det sier vel mest om hvor mye jeg har ladet på slike stasjoner. Det stemmer nok som du sier, var ikke meningen å villede. Grunnen til at jeg hadde RFID var at jeg kunne knytte flere avtaler på samme brikka, dermed hadde jeg den liggende i bilen om det ble "nød". Appene har jo rukket å skifte både navn og eier og det som er, mens brikka ligger der bare. Har vel blitt testet ut hele to ganger på snart to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...