Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har greie på antenne og elektriske duppeditter 😅

Har kjøpt meg en campingvogn og har montert en slik:

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/antenne-og-parabol/TRI109150/triax-ufo-dvb-t-sat-antenne-hvit?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6254&gclid=CjwKCAjw87SHBhBiEiwAukSeUdimzVaLVYPpErs1GiL7PN7ifko6uw7K8ObxnNuJCALlV5ye9r11ZxoCFXcQAvD_BwE

 

Så har jeg en antenneforsterker som ser slik ut:

IMG_20210713_210722805.thumb.jpg.3be3ab82befdb62699caffde4aee3c23.jpg

 

Men jeg får ikke liv i antenna. 

Har koblet på en RiksTV boks. Koblet antennekabel fra UFO til IN på forsterker, og fra OUT på forsterker til RiksTV boksen. Men finner ingen signal, og antenna lyser ikke. ( Som den skal om strømforsyning er i orden ) 

 

Noen som kan forklare? Funker ikke antenneforsterkeren min som strømforsyning i tillegg kanskje? 

Eller har jeg gjort noe feil?

Liker ikke «skjegget» på disse Twist-on F-konnektorene. Du er 100% sikker på at du ikke har kontakt mellom senterleder og skjerm? Er kabeltypen du har brukt RG6 75ohm eller tilsvarende? Hvor mange millimeter med senterleder stikker ut av enden på F-konnektoren? Er den for lang så kan det ta borti noe jord/skjerm inni forsterkeren.

 

jeg antar at du tester feltstyrke med en DVB-T tuner tilkoblet?

Om du bypasser forsterkeren. Får du noe som helst utslag?

Det er ikke bra å ha for lang avstand mellom forsterker og antenne. Husk også at kabel før ikke klamres med stifter eller noe som klemmer kabel eller har skarpe knekker. Det skaper refleksjoner i kabelen(påvirker karakteristisk impedans) og svekker nivået.

Sitter en forsterker i antenna? Isåfall er det bra, og ganske uvanlig. Da er dette bare en strømforsyning. Så her må man være nøye med termineringene.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Liker ikke «skjegget» på disse Twist-on F-konnektorene. Du er 100% sikker på at du ikke har kontakt mellom senterleder og skjerm? Er kabeltypen du har brukt RG6 75ohm eller tilsvarende? Hvor mange millimeter med senterleder stikker ut av enden på F-konnektoren? Er den for lang så kan det ta borti noe jord/skjerm inni forsterkeren.

 

jeg antar at du tester feltstyrke med en DVB-T tuner tilkoblet?

Om du bypasser forsterkeren. Får du noe som helst utslag?

Det er ikke bra å ha for lang avstand mellom forsterker og antenne. Husk også at kabel før ikke klamres med stifter eller noe som klemmer kabel eller har skarpe knekker. Det skaper refleksjoner i kabelen(karakteristisk impedans) og svekker nivået.

Antar man må kjøpe en slik også.

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/antenne-og-parabol/TRIAX5339531/triax-stromforsyning-12v-220v-f-tilkobling-ifp-522?_gl=1*5y4tl9*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIt_v4seLg8QIVRe-yCh2pRwTSEAAYASAAEgKW7PD_BwE&gclsrc=aw.ds#
 

Forsterker gir vel ikke strøm til selve antenna? Antar den bare booster signalet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men det må jeg si, bank i bordet men så langt så har E60 545i vært en av de bedre bilene jeg har eid faktisk. Alt virker som det skal, bruker ikke olje ut over det som er normalt for en V8. Har vel toppa opp litt ett par ganger på 12 000 km. Det har ikke vært mye på denne som har gått i stykker, drittbiler som dette vist nok er. Kun slitedeler og preventivt vedlikehold. 

Noen små quirks har den jo, slurer ett lite sekund i revers hvis jeg rygger opp en bakke, suser litt fra takluka på motorvei og motor svetter litt i bakkant. Men hey...vi snakker om en 17 år gammel E60 her. Også digger jeg å kjøre den, virkelig en glede å kjøre V8 i hverdagen 😀

Er nok mange positive opplevelser med disse motoren også, ja. Ser jo f.eks det med N63 motoren. Ser veldig mange som opplever havari og problemer ellers, men så har du et par her inne som har hatt null problemer med sine. :)

BMW motor som ikke svetter olje er vel nesten mer alarmerende. Da er det nok tomt 😨

V8 er kjekt ja, savner å ha det selv.

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Om jeg skal sette fingern på noe, så er det Landsail dekkene som sitter forran. Men også disse funker bemerkelsesverdig bra for å være kinadekk.. nesten så jeg fint kjøper det neste gang jeg skal ha dekk?

Jeg er veldig glad i M52/M54. Fryktelig skeptisk til alt som heter N.

Landsail virker faktisk ikke å være så himla gale i forhold til pris og som du sier, at de er kinadekk.

Har hatt LS588 UHP på to ulike sett og kan ikke akkurat si at de var noe gale sånn som enkelte mener. Litt støy, men det kan nok skyldes mye på at det var 19" med 35/30 profil.

N52 virker å være bra. Har tidligere postet en 330i fra statene med over 373.000 miles som på ingen måte viste noe tegn til det. N53 osv er gjerne litt mer komplisert med direkteinnsprøytning, også har du N54/55 med turbo(er) i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjennern skrev:

Du kan mate strøm til antenneforsterker over coaxen om denne sitter i/ved antenna. Da fungerer avbildede boks kun som strømforsyning. Det er vel den samme boksen du har linket til der. Har bare erfaring med Glamox av ufo-typen. Her er antenna passiv og forsterkeren sitter innendørs. Dårlig løsning.

Jeg tenker man først bør utelukke termineringene. Det er sannsynlig at det er kortslutning om man ikke er særlig vant til å terminere F-kon. Er det antydning til kortslutning blir det feil med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Er nok mange positive opplevelser med disse motoren også, ja. Ser jo f.eks det med N63 motoren. Ser veldig mange som opplever havari og problemer ellers, men så har du et par her inne som har hatt null problemer med sine. :)

BMW motor som ikke svetter olje er vel nesten mer alarmerende. Da er det nok tomt 😨

V8 er kjekt ja, savner å ha det selv.

Landsail virker faktisk ikke å være så himla gale i forhold til pris og som du sier, at de er kinadekk.

Har hatt LS588 UHP på to ulike sett og kan ikke akkurat si at de var noe gale sånn som enkelte mener. Litt støy, men det kan nok skyldes mye på at det var 19" med 35/30 profil.

N52 virker å være bra. Har tidligere postet en 330i fra statene med over 373.000 miles som på ingen måte viste noe tegn til det. N53 osv er gjerne litt mer komplisert med direkteinnsprøytning, også har du N54/55 med turbo(er) i tillegg.

Hadde LS588 på E39en jeg hadde også. Koster 600kr dekket og de funka som tusan de. Ikke jeg som kjøpte de, men den forrige eieren. Eneste jeg kan utsette på de er at de kunne slippe på våta om man pusha grensene og at de fort begynte å riste om bilen ble stående et par uker mellom hver gang man var ute og kjørte. Som i og for seg var mitt bruksmønster. Etter et par mil var ristingen over. Dette gjaldt forøvrig også E61en da jeg hentet den i Mo i Rana. Hadde nok stått en stund og Landsailene rista voldsomt. Da jeg kom til Mosjøen så var det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Du kan mate strøm til antenneforsterker over coaxen om denne sitter i/ved antenna. Da fungerer avbildede boks kun som strømforsyning. Det er vel den samme boksen du har linket til der. Har bare erfaring med Glamox av ufo-typen. Her er antenna passiv og forsterkeren sitter innendørs. Dårlig løsning.

Jeg tenker man først bør utelukke termineringene. Det er sannsynlig at det er kortslutning om man ikke er særlig vant til å terminere F-kon. Er det antydning til kortslutning blir det feil med en gang. 

Er enig med deg at termineringen ser dårlig ut, så den bør fikses. Men bildet viser en Triax IFA218 som er ren forsterker etter det jeg kan se? Mens den jeg linket til er Triax IFP522. Ikke sikkert det betyr noe, er lenge siden jeg drev med slikt. Men lurer på om antenna er aktiv, står forsyningsspenning 5-24V på Elkjøp sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er en lysdiode i den. Jeg sitter på Mobilen og skulle nok gjort litt mer research, men du har nok rett. Virker ikke som boksen som er avbildet er rett type og gir ikke spenning til ekstern forsterker men ér en forsterker. Da funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har greie på antenne og elektriske duppeditter 😅

Har kjøpt meg en campingvogn og har montert en slik:

Men jeg får ikke liv i antenna.

Hvorfor gidder du? :)

Kjøp en Apple TV og stream TV heller, mye enklere og man slipper å slåss for å få signaler på rare steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt drøy, men videoen viser like gjerne en klassisk S-Max. Går så vidt i fartsgrensen eller under, legger seg ikke over i høyre fil etter en passering, fordi det er en trailer 500m foran som han vil innhente i løpet av de neste 3 minuttene, så like greit å bli i venstre fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at folk ikke kan legge seg inn når det er over 500 meter til neste bil irriterer meg noe fryktelig. Jeg er like unådig som en tysker på Autobahn  når jeg havner bak slike, på med fjernlysa til de tar hintet og fjerner seg. Sist på vei hjem fra Oslo så ligger det en torsk i en X3 og "sover" venstre fil i 110 km/t, til slutt så brenner jeg forbi på høyre side siden høyre felt var tomt. Da skal han plutselig ligge helt i hekken på meg i 130 km/t+.... hva er greia? Det virker som om noen tror de skal sette tempoet på motorveien. "Jeg kjører fort nok så det får holde for de bak meg".

Noe annet er når du kjører inn på tofelts motorvei, når du akselerer på akselerasjonsfeltet. Folk som er på veien pleier ofte da å gasse på for de vil ikke ha deg ut foran seg. Dette går det jo "sport" i for meg, så jeg entrer jo aksfeltet med bilen klar med kassa i Sport+ og horna i panna. Når den stiplede linja er slutt har de på veien vikeplikt og må slippe meg inn i dems kjørebane. Så kommer det en Volvo T8 (de er notoriske) legger seg på gassen, jeg kommer opp på siden for full damp, kommer i tet og blinker ut når den stiplede linja er slutt. Da er det armer og bein, tuting og visning av finger...for hva? Jeg entrer hans felt i 130 km/t i ei 90 sone, idioten er jo selv skyld i at han må bremse for å slippe meg inn. Hadde han fortsatt i 95 km/t så hadde jeg ikke vært til hinder for ham uansett...jeg kjører 100 i 90 sona 😅 Nei det er mye man kan ase seg opp over i trafikken, er noen tider på døgnet og noen strekker det er en ren plage å kjøre.

44 minutter siden, Kvasi skrev:

Folk med dashcam har imponerende god kunnskap om ferdigheter og egenskaper til andre førere/kjøretøy. 

Jeg skjønner hvorfor folk har dashcam, det er mye rar kjøring der ute. Men noen tror jeg har så knølete kjørestil at de stadig opplever å få roadrage mot seg, og sånnsett føler seg trygge på å ha ett kamera. Hva med heller å se på egen kjøring? Og at ikke alle oppfører seg som galninger...

Det var jo den historien om han gamlingen i den Hyundaien som kjørte ut rett foran meg i 70 sona. Som akselererte så sent opp til 70 at jeg bare smatt forbi fordi jeg ikke gadd å vente på hans sommel. Var ikke snakk om å gasse på for ikke å hindre trafikken bak. Han ble dritsur og pekte triumferende på kameraet han hadde i ruta...som om jeg bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å "slippe inn" folk foran seg er at når de kommer på motorveien så har de gjerne vært en tur hjemme først, så den steinen i dekkspora fra oppkjørselen som lagde tapp-tapp-tapp-lyd i asfalten i 70 km/t forlater dekket når man kommer opp i 110 km/t og sentrifugalkraften øker.

Skjer også gjerne når man ligger i venstre på to-felts, så kommer det en rakett rett fra rampa og i venstre og en småstein smeller i ruta. På vinteren er det gjerne byttet ut med biler som har flere kg is på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...