Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Var å kjørte nye 992 GT3 i helgen. Eneste som var skummelt med den bilen var at den stod på Cup dekk, noe som gjorde det ørlite grann glatt til å begynne med...

Jeg ble også villedet av lyden i bilen 😅. Støynivået var høyt… (byttet gir for tidlig i starten). Bilen klarer jo 9000rpm uten problemer og når det høres ut som om det bortimot er åpent mellom motor og coupé så tror man jo at det er «på tide» å bytte gir aaaalt for tidlig 😂 (selvfølgelig fordi jeg aldri har kjørt en så moderne bil med såpass sprekt turtall med unntak av BMW E92 M3 i 2009, men da lot jeg DKG jobbe).

Uansett. Fy søren for en bil! 🤩🤤. Samboer foreslo at vi skulle selge i byen og kjøpe utenbys, så vi kunne kjøpe GT3 😂… men GT3 blir nok litt for hardcore som daily uansett 😬 både for lommebok og for bruk til og fra jobb…..

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig fått henger lappen og skal på tur i uken og hente en bil, jeg kan trekke 2tonn med min G30. Nå har hengeren egenvekt på 650kg og bilen 1410kg så totale vekt vil da bli 2060kg altså 60kg for mye, hvor strengt er reglene på slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snagg30 skrev:

Har nylig fått henger lappen og skal på tur i uken og hente en bil, jeg kan trekke 2tonn med min G30. Nå har hengeren egenvekt på 650kg og bilen 1410kg så totale vekt vil da bli 2060kg altså 60kg for mye, hvor strengt er reglene på slikt? 

Det kommer nok an på hvem du møter.  Personlig hadde jeg dritt i det å bare tatt sjansen, men skal du langt? Jeg tenker mer på girkasse og drivverk jeg, å makse ut hengervekta og kanskje på bakkete veier 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snagg30 skrev:

Har nylig fått henger lappen og skal på tur i uken og hente en bil, jeg kan trekke 2tonn med min G30. Nå har hengeren egenvekt på 650kg og bilen 1410kg så totale vekt vil da bli 2060kg altså 60kg for mye, hvor strengt er reglene på slikt? 

Forutsatt at vektene stemmer noenlunde er jo dette uproblematisk.. regner med du har tenkt å ha iallefall 60kg i kuletrykk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 @Shattered @Slavearbeider'n @Ampera Tar det her :) Hiace er driftsikre og igrunn en legendarisk varebil. Arbeidshest. De blir herjet med. Å kjøre Hiace med bakhjulstrekk eller 4x4 har jo blitt et høydare i hverdagen hos fagfolk, på grunn av morofaktoren og en suksess på grunn av holdbarhet og økonomi. De er nøktern og luksus er fremmedord. Men de går og går og er enkle i kontruksjonen. Men. 400000,- for en gammel Hiace…. Grensen er der passert for 370000,- siden…. Jeg liker Hiace og man fikk de med Arctic Truck oppgradering som gjorde sitt. Anyway, treffer stadig på Hiace i full sladd på vinteren. Toyota leverer, som alltid, og det er ikke uten grunn at Hilux og Hiace er å finne i ørkenbelagte strøk. Arbeidsbil. Punktum. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det kommer nok an på hvem du møter.  Personlig hadde jeg dritt i det å bare tatt sjansen, men skal du langt? Jeg tenker mer på girkasse og drivverk jeg, å makse ut hengervekta og kanskje på bakkete veier 😅

Ikke noe problem på g31 540i å trekke en e90 på bilhenger. Men det å grise tune en 540d uten å tenke på girkassa og tro at en som får tilsendt tuning filer fra Russland tenker på girkassa til eier, det er greit og ikke noe galt for girkassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det kommer nok an på hvem du møter.  Personlig hadde jeg dritt i det å bare tatt sjansen, men skal du langt? Jeg tenker mer på girkasse og drivverk jeg, å makse ut hengervekta og kanskje på bakkete veier 😅

Skal kjøre bilen fra Trondheim - Ålesund så et stykke er det, men har funnet en annen henger med 100kg mindre egen vekt så da er jeg innafor :) 

1 time siden, TRF skrev:

Forutsatt at vektene stemmer noenlunde er jo dette uproblematisk.. regner med du har tenkt å ha iallefall 60kg i kuletrykk ;)

Med din kommentar ble det et lyn kurs med Google på kuletrykk i dag tidlig, var ikke klar over dette før du sa noe. Jeg ser i vognkortet at "tillaten koplingslast" er 90kg. Siden du driver med motorsport har du sikkert kjørt en del med bil transport, hvordan gjør du det her, skal man prøve og få 90kg på kula eller prøve seg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ja det er jeg klar over, men det står tillat vekt er 90kg, betyr det da at det er det optimale trykk på kula eller skal man legge seg noe under?

 

 

Du får noen enkle tips her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ja det er jeg klar over, men det står tillat vekt er 90kg, betyr det da at det er det optimale trykk på kula eller skal man legge seg noe under?

Det er maks kuletrykk som er tillatt på din bil. Jeg vil si, at med last, som du skal kjøre med. Så bør kuletrykket på bilen være mer enn 50 kg, kanskje enda mer for å få en mer stabil tilhenger. Men 90 kg er sannsynligvis ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg litt fram når jeg kjøpte ny båthenger og du merker stor forskjell om kuletrykket er feil. Det var mye mer stabilt med 75kg enn 40 kg. En vanlig badevekt og en liten planke så finner du lett kuletrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...