Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Snagg30 dette blir en fin tur for 540i :) en tommelfingerregel jeg bruker selv om bilen er overdimensjonert for det den skal dra, er å bruke lave og lette gir, innbille at motoren er svakere enn den er. Dvs 3500 omdreininger og lett på gassen istedenfor 1400 omdreininger og fullt trøkk på gassen. Det genererer mer boost og mer varmgang og mer slitasje. Ikke at det er noe problem på dagens biler, men jeg liker å ha det som en vane. Vipp den gjerne over i sport når bakkene kommer. Go tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Men det å grise tune en 540d uten å tenke på girkassa og tro at en som får tilsendt tuning filer fra Russland tenker på girkassa til eier, det er greit og ikke noe galt for girkassa. 

Det høres jo ikke noe særlig lurt ut, glad jeg brukte en seriøs aktør når jeg fikk "oppjustert" min bil 😀 Men å tune disse bilene er noe jeg virkelig anbefaler, det er en veldig flott oppgradering. Men det må som sagt gjøres ordentlig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Var å kjørte nye 992 GT3 i helgen. Eneste som var skummelt med den bilen var at den stod på Cup dekk, noe som gjorde det ørlite grann glatt til å begynne med...

Jeg ble også villedet av lyden i bilen 😅. Støynivået var høyt… (byttet gir for tidlig i starten). Bilen klarer jo 9000rpm uten problemer og når det høres ut som om det bortimot er åpent mellom motor og coupé så tror man jo at det er «på tide» å bytte gir aaaalt for tidlig 😂 (selvfølgelig fordi jeg aldri har kjørt en så moderne bil med såpass sprekt turtall med unntak av BMW E92 M3 i 2009, men da lot jeg DKG jobbe).

Uansett. Fy søren for en bil! 🤩🤤. Samboer foreslo at vi skulle selge i byen og kjøpe utenbys, så vi kunne kjøpe GT3 😂… men GT3 blir nok litt for hardcore som daily uansett 😬 både for lommebok og for bruk til og fra jobb…..

Hvilken bil prøvde du 😊

Er mange som bruker GT3 til daily om sommeren. Koster ikke stort mere enn å drifte en tilsvarende Carrera 4s.. Det som koster er når man skal bruke det aktivt på bane🤢... og det må man nesten med en GT3 😎

Er superfornøyd med min ( 991 )! Kjørt den 4k i sommer, og det er kun "tullkjøring" 

( Som tømrer av yrke og med små barn er det vanskelig og bruke den til det daglige 😅 ) Men med engang jeg har mulighet tar jeg den på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TRF skrev:

Forutsatt at vektene stemmer noenlunde er jo dette uproblematisk.. regner med du har tenkt å ha iallefall 60kg i kuletrykk ;)

Alvorlig mange hengere har høyere egenvekt enn angitt. Dette gjelder også biler, så at dette er uproblematisk med og gå utifra vognkortvekt ( rekner med det ) er vel og ta i..? Ser vertfall det på min egen henger og bil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være uproblematisk å gå ut ifra dette fordi det er det du har å gå etter. Det er ikke slik at man kan forvente at noen tar både hengeren og det som skal fraktes på den på en vekt før turen starter all den tid vektene er oppgitt i teknisk data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter jo også det at fører til enhver tid er ansvarlig for aktuell vekt. Dvs si at er man i tvil og nærmer seg maksvekt, så skal man innom på nærmeste vekt for å sjekke. For det er aktuell vekt når man blir stoppet som man blir bøtelagt for. Ikke hva tallene i teorien sier at man har bakpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står ikke vektene på hvert hjørne og turen til den nærmeste vekta kan være lengre enn turen du har planlagt.

Jeg hadde lagt til grunn at tekniske vekter stemmer og vil tro at en kontrollør bør greie å resonnere seg dit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg sier tusen takk til dere alle sammen, tror jeg aldri har stilt et spørsmål her inne som ikke har blitt godt besvart med gode opplysninger. Har litt mer selvtillit for turen nå :) 

Virker som du overtenker dette. 🙃

Uansett, kulevekt er viktig, men du merker også fort om

1) hengeren faller bakover med draget til værs
2) hengeren er så tung at bilen ser ut som en polakk på vei over grensen (beklager til evt. polakker, det var en spøk)

Selv ligger jeg på mellom 80-120kg på kulen med campingvogn, alt etter hvordan ting er lastet der og da.

Vedr. kulevekt kan man strengt tatt ikke plusse på denne. Altså veier hengeren 2000kg på akslingene og man har 100kg på kulen veier den faktisk 2100kg, enkelt og greit. Når det er sagt er det ikke alltid kontrollørene henger seg opp i det, men det kan være greit å ha en plan for om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Alvorlig mange hengere har høyere egenvekt enn angitt. Dette gjelder også biler, så at dette er uproblematisk med og gå utifra vognkortvekt ( rekner med det ) er vel og ta i..? Ser vertfall det på min egen henger og bil.. 

Siste generasjon

D0DE823D-D4DB-4AF0-8B0A-F7FA00E36307.jpeg

52DDCC4C-926A-47D2-BBD0-3DE9CCFF03AD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Siste generasjon

D0DE823D-D4DB-4AF0-8B0A-F7FA00E36307.jpeg

52DDCC4C-926A-47D2-BBD0-3DE9CCFF03AD.jpeg

Skjønte det utifra 992😅 men er ikkje mange av disse i Norge, den som ligger for salg nå på finn er dyrere enn og bestille ny. Men er ikke nok biler i produksjon. Så skal du ha GT3 må du nok belage deg på å handle brukt 😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...