Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Man kan mene mye om de forskjellige drivlinjene, men det er faktisk digg å kjøre elbil som en daily. For ikke snakke om hvor deilig det er med oppvarmet eller nedkjølt bil (nei, webasto er ikke i nærheten..).

Det skal jeg være enig i, veldig deilig å kjøre el som daily driver. Kan småkjøre uten dårlig samvittighet, dra på ved kald bil og den sømløse og kontante gassresponsen. Men sånn i lengden så synes jeg det blir litt ensformig uten lyd og følelsen at noe rører seg. Så elbil som eneste bil ville gjort meg gal i lengden. Selv lyden i min sekser diesel er veldig tilfredstillende å ha når man trøkker god på f eks ut på motorveien. Uten lyd forsvinner mye av kjøregleden, lyd hører liksom til en del av kjøreopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av bil: Er det OK å skrive 2015 modell når den er produsert juli 2014? Sitter litt langt inne å gjøre det, tenkte jeg kunne høre hva andre mener om det.. Bilen er jo en 2015 modell når den er produsert i juli 14 i henhold til BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjennern skrev:

Salg av bil: Er det OK å skrive 2015 modell når den er produsert juli 2014? Sitter litt langt inne å gjøre det, tenkte jeg kunne høre hva andre mener om det.. Bilen er jo en 2015 modell når den er produsert i juli 14 i henhold til BMW.

Sleng med en kommentar om det i annonsen så er du safe tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjennern skrev:

Salg av bil: Er det OK å skrive 2015 modell når den er produsert juli 2014? Sitter litt langt inne å gjøre det, tenkte jeg kunne høre hva andre mener om det.. Bilen er jo en 2015 modell når den er produsert i juli 14 i henhold til BMW.

Selvfølgelig. Årsmodell og produksjonsdato er to helt forskjellige ting.

Min X4 er produsert enda tidligere i 2014, men er fortsatt en 2015-modell (2014-modell X4 finnes ikke engang).

Hadde heller ikke skrevet noe om produksjonsdato, feltet for førstegangsregistrering er stort sett dekkende nok der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange "noobs" som kjøper og selger bil. Jeg ser folk skrive 1. gangs registrert i Norge og antall eiere i Norge som "totalen" + diverse annet rart. Jeg vil si at man ikke taper noe på å oppgi korrekte opplysninger om sin bil, selv om potensielle kjøpere bør greie å klikke seg gjennom sidene til SVV for å finne ut av det på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hallgrim86 skrev:

Om bilen du bytter ut med El-bil er noe litt spennende vil det være en nedgradering, men for folk flest som bytter ut en 1.9tdi rakkelverk så er ikke det noe problem. Det er ingenting spennende med en tam diesel eller bensinbil. En elmotor er bare en veldig sprek dieselmotor uten alt spetakkelet.

For egen del pendler jeg mye i kø og på motorvei og jeg savner ingenting fra min tidligere bil, en 225XE. iX3 som jeg har idag er den perfekte bruksbil for oss. 

På sikt ønsker jeg å kjøpe en BMW M-Modell, men det er nok lenge til med økonomien min. Jeg forstår ikke hvordan dere får råd til alle de råe bilene dere kjører her inne.

Er man bilentusiast har jeg vanskelig for og forstå greia med og kun ha en 225xe.. 🙈 

Trenger ikke god økonomi for og kjøre M bil. Men det vil vere en stor fordel og ha god kunnskap på kjøp/salg og gjøre gode handler. Og man bør vere nevenyttig og ha litt pågangsmot. Det er dyrt og vere lat ;)

Skal man feks. Sette bort bilen til polering så man kan binche serier på Netflix istedenfor og gjøre jobben selv, så koster det. 

 

T.d kjøpte jeg en 18mod. M3, storkoste meg med bilen i 1,5 år. Brukte den 10k km bl.a nedover Europa osv. Solgte den med 15k i gevinst. Så da fikk jeg dekket alt jeg kostet på ink. Bakdekk ;)

Og med en eldre M bil går jo prisen opp, eller verstefall står stagnert.. 

 

Jeg har kapital til en grei leilighet plassert i biler jeg ikke trenger. Det er ikke tvil i at det mest økonomiske ville være og selge bilene og cashe ut en leilighet, men herregud hvor kjedelig! 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Saltkjelen skrev:

Man kan mene mye om de forskjellige drivlinjene, men det er faktisk digg å kjøre elbil som en daily. For ikke snakke om hvor deilig det er med oppvarmet eller nedkjølt bil (nei, webasto er ikke i nærheten..).

Hah! Den kan jeg slå. Prøv med VAG diesel, hvor adblue fryser under 8 minus, såpass med trekk fra dører/vinduer at lue er obligatorisk fra alt under 3 grader, en dsg kasse som med et lite touch på gassen går fra 6 gir til 2 gir(her snakker vi ikke kickdown, men 1% gass) og uten varsel når spylervesketanken er tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Skulebollen skrev:

Elbil er jo genialt på nesten alle tenkelige måter, og forstår godt alle som kjøper det. Men og være bilentusiast og leve kun med elbil er for meg uforståelig.

Jeg tror jeg gjør det i en overgangsfase med i4'n (som elektrisk entusiastbil) og etter det finne en BMW/Alpina med forbrenningsmotor etterhvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg tror jeg gjør det i en overgangsfase med i4'n (som elektrisk entusiastbil) og etter det finne en BMW/Alpina med forbrenningsmotor etterhvert. :) 

i4 til hverdags og en B4 Biturbo til kosekjøring 👍 Man kan mene hva man vil om elbilenes inntog i det norske bilmarkedet, men en hyggelig bieffekt er at salget av nye og brukte entusiastbiler også har eksplodert. Særlig kombinert med ganske romslige avgiftsletter på bruktimport av entusiastkjøretøy. Jeg ser bare i mitt lokalmiljø hvor mange husstander som nå har en elbil og en entusiastbil, jeg tenker liksom "wow, visste ikke at de folka der var bilfolk" fordi det plutselig står en Mustang i garasjen sammen med en e-tron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg tror jeg gjør det i en overgangsfase med i4'n (som elektrisk entusiastbil) og etter det finne en BMW/Alpina med forbrenningsmotor etterhvert. :) 

Er jo det som er så hærlig med elbil i Norge.  Man kan ha ny og "heftig" premium bruksbil til prisen av en rav 4, og frigjøre økonomi til noe gromt som en Alpina/M modell 😁 

Så må man ha en veteranbil, da både en toseter og en med plass til kidsa, så må man ha en bil man kan bruke til skogs, og en bil til ferier med vogn osv. 

Ærlig talt trenger man faktisk ikke mer enn 6-7 biler for og klare seg🥴😬

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skulebollen said:

Trenger ikke god økonomi for og kjøre M bil. Men det vil vere en stor fordel og ha god kunnskap på kjøp/salg og gjøre gode handler. Og man bør vere nevenyttig og ha litt pågangsmot. Det er dyrt og vere lat ;)

Ja, jo, nei. Du må nesten definere god økonomi. Det motsatte av god økonomi er dårlig økonomi og det er vel ikke oppskriften for å kjøpe en M-bil, men heller havne på luksusfellen? Bilen er da betydelig dyrere i innkjøp enn fisemotor-utgaven (la oss si 316d), du tar på deg (mer) lån eller binder opp (mer) egenkapital. Hvor bra man kommer ut av det vet man ikke før man har solgt. Tapspotensialet er også en del større om noe går galt. Man skal gjerne ikke kjøre den på vinteren heller, så da må man ha minst to biler.

Jeg er enig i at flere kan få en M-bil til å gå rundt om det er absolutt det de vil, men det krever nok både litt grunker i kassa, kunnskap, pågangsmot, tid til overs og litt flaks (som med en del andre biler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng: Er man etablert og har en gjennomsnittlig økonomi, kan man helt fint eige en M bil. Det vil kanskje gå utover feks. det årlige Reisebudsjettet, eller kanskje man må skru/ snekkere litt selv istedenfor og sette ting bort, feks. 

Man må selvsagt prioritere og eige en M bil, for og ha økonomi til det. Feks. kanskje kjøpe en 2 år gammel bruktbil istedenfor splitter ny? Eller reise en gang til syden istedenfor 3 ganger i året? 

Men det krever ikke det helt store var mitt poeng. Om man vil får man det til og lever godt med en gjennomsnittlig økonomi.

 

Jeg synes også det virker uendelig mye tryggere og kjøpe en M bil til 500k oppå huslånet, istedenfor og makse huslånet på hus. Det er verre og selge unna hus enn en bil. 

Forstår ikke alle som tørr makse sine lån. Slik at dagen man blir ufør/mister jobben må man selge huset

Edit 2:

Argumentet ditt ang. Innkjøpspris:

Prisdifferansen på en 316d vs en m3 er ikke nødvendigvis større på m3en ved salg igjen.. 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo det at en sånn enstusiast bil ikke behøver å koste allverden. Og er man litt lur så importerer man en bil fremfor å kjøpe i Norge, da kan man fort sitte igjen med en pen fortjeneste. Nå er det ikke noe voldsomme greier jeg har importert de siste åra, men jeg har tjent gode penger på alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Skulebollen said:

Edit 2:

Argumentet ditt ang. Innkjøpspris:

Prisdifferansen på en 316d vs en m3 er ikke nødvendigvis større på m3en ved salg igjen.. 

Ok, her har vi 2014 316i med ca. 100k km på telleren. 160kNOK: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=229157062

og her har vi da en M3 med ca. 100k km på telleren fra 2014, 780k NOK: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230644979

En differanse på 620k. La oss si at jeg valgte en alt for dyr M3 og en alt for billig 316i, så vi sier 500k. Pengene må enten lånes eller så binder du opp en god slump kapital og 500k i en M3 er kanskje ikke det som gir best ROI i kroner og øre, selv om bruksverdien og gleden helt sikkert er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...