Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, liffi skrev:

Aiai kaptein 👍🏻⚠️

9F2C1DA2-F86E-49AA-B812-22CC9A57A441.thumb.jpeg.67d3ad330c46ab2a8b3b04d95592908e.jpeg

Ang over her så tror jeg vi har gjort samme valget. Bestilt elbil som dama kan pendle med også har vi bensinbil til ellers andre utflukter. 

Si fra om du kjører gjennom lesja engang, x5m skulle jeg gjerne likt å opplevd😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Høres ut som kona di bestemmer en del hos dere 😅

Ja dette er sterke tall, men spørsmålet er om det holder seg slik. Slippet av Model Y og Ioniq 5 bidrar nok en del, samt priskrig mellom Model 3 og Polestar. Samt at det er leverings utfordringer på hybrider og rene fossiler. Er dette på elbiler også men disse har prioritet fremfor fossile/hybrider. Så er nok også mange redd for Støre momsen som kommer på elbiler over 600 000 kr. Mange av disse dyre bilene er det i dag kortere levering på. Greit nok at det ikke utgjør kjempe summer, men for overraskende mange så er momsfritaket en stor motivasjon til å velge el fremfor kanskje en ladbar hybrid.

Vi har et godt og balansert forhold, mer interessert i et godt samliv enn å pleie bilinteressen 100%. 😁

 

Klart det er mye som spiller inn. Skal man følge elbilforeningen (som jeg er fan av), så vil de utsette innføringen av moms lengst mulig. Der er jeg enig, for å fornye en stadig eldre, utrygg og klimauvennlig bilpark. På den andre siden: Jeg ser jo den at elbilister bør være med å betale for alle godene de også, så det er en fin knivsegg å balansere på. 
 

Og selvfølgelig er frafall av MVA kanskje den største faktoren for at folk velger EL i dag i stedet for relativt rene dieselbiler, men også fordi at de økonomiske gode er såpass mye bedre enn for tilsvarende ICE-biler. 
 

Selv måler jeg egentlig kjøreopplevelsen i smil pr mil osv, men som en familie på fire har det det siste halvannet året gått for litt mer bedagelig komfort og bedre plass enn noe annet. i4 er første skritt på veien til noe morsommere for meg og familien. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fupsaker skrev:

Vi har et godt og balansert forhold, mer interessert i et godt samliv enn å pleie bilinteressen 100%. 😁

 

Klart det er mye som spiller inn. Skal man følge elbilforeningen (som jeg er fan av), så vil de utsette innføringen av moms lengst mulig. Der er jeg enig, for å fornye en stadig eldre, utrygg og klimauvennlig bilpark. På den andre siden: Jeg ser jo den at elbilister bør være med å betale for alle godene de også, så det er en fin knivsegg å balansere på. 
 

Og selvfølgelig er frafall av MVA kanskje den største faktoren for at folk velger EL i dag i stedet for relativt rene dieselbiler, men også fordi at de økonomiske gode er såpass mye bedre enn for tilsvarende ICE-biler. 
 

Selv måler jeg egentlig kjøreopplevelsen i smil pr mil osv, men som en familie på fire har det det siste halvannet året gått for litt mer bedagelig komfort og bedre plass enn noe annet. i4 er første skritt på veien til noe morsommere for meg og familien. 😁

Siden du har hatt el en stund, hvordan blir dette nå framover med tanke på de høye strømprisene? Hva lader du snitt hver dag? :) 

Jeg kunne virkelig tenk meg å ha en i4M50 som en hverdagsbil og da M140i som kosebil. Men jeg klarer ikke helt å forsvare det med leveringstid og strømprisen pr nå. Hvis strømprisen går enda høyere, da klarer ikke jeg å se at el lønner seg noe mer enn diesel eller bensin. 

La oss si at strømprisen havner på 2kr pr kw. På vinteren så lader man på kvelden før neste dag. La oss si i snitt at man pumper inn 40kw for kun å lade bilen. 2*40=80kr, 80kroner dagen for strøm. i løpet av en uke koster det 560kr, som i løpet av en mnd blir 2240kr for en mnd for lading. Nå er strømprisen og mengden strøm BARE eksempler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis strømprisene er skikkelig høye og la oss si at kroner pr. kjørte kilometer er like høye på el som på fossil(målt i kun drivstoff: strøm/diesel/bensin) så sier det seg selv at akkurat dette ikke spiller stor rolle. MEN innkjøp derimot. Her er det mye. Og en skal kjøre opp en del diesel/bensin (hvis dette noen gang blir billigere enn strøm) før regnestykket går opp, les: praktisk sett aldri. Sett fra prisliste på bmw.no koster en 4-serie gc 420d 620000 startpris uten noe og i4M50 starter på 550000(500000 om man går for e40). Altså må en opp på 440i som starter på 930000 om en skal ha en bil med "samme" prestasjon som i4M50. Det er jo 400000,- opp i pris. Altså poenget er at om man legger samme sum på bordet så får man mer bil i en elbil. Enn sålenge. :) man får jo en iX50 til prisen av 440i(to vidt forskjellige biler uten nærmere sammenligning) :) 

Vedlikeholdskostnadene er også tema.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Men hvorfor må prestasjonen på bilen være lik, hvorfor ikke utstyrsnivå heller? Sett litt stort på det så er jo en 420d med sine 190 hester en ganske habil bil som bruker 0,5 på mila og vil gi deg en rekkevidde på 1100 km. Man bytter prestasjoner mot brukervennlighet og forutsigbarhet. Det dummeste jeg hører er når folk som alltid har kjørt sånne 130 hestere nå sitte å plapre om hvor viktig det er med prestasjoner (sikter ikke til noen altså, bare folk generelt). Man kan mene at en fossil drivlinje er gammeldags og håpløst utdatert, noe som jo er sant. Men hadde man kjøpt en ny 420d så tror jeg ikke at man hadde sitter å irritert seg over dette. Det er hva man er vant til. Jeg ser jo bare nedover i Europa, der går alle nye BMW med diesel og bensin. Var nesten rart å se en LCI G31 520d, en bil som for få år siden ville vært helt normalt her.

@ahj

Jeg vil tro at hvis strømprisen fortsetter å øke så vil nok også drivstoff prisene øke. Vi ser jo bare det så langt i år, strøm har blitt dyrt og drivstoffet har blitt dyrere. Men det er klart at det gapet i kostnader blir jo stadig mindre, og vil fortsette å gjøre det. Iallfall for oss som bor utenfor storbyene. Skulle jeg byttet ut min G30 mot en i4 M50 så hadde ikke besparelsene vært så store. Hadde spart inn 9600 ca i året på drivstoff/ transport (strømregninga hadde vel økt med noen tusenlapper, pluss det man lader ute). På service så hadde jeg part inn rundt 8000 grovt regnet samt 1500 på årsavgift. Men forsikringen på en i4 M50 ville kostet meg 2000 kr mer i året kontra G30. Så hadde jeg vel spart inn rundt 1500 på bom og parkering i løpet av året, er ikke mye bommer rundt her og jeg parkerer sjelden i sentrum. 

Drivstoff: 9600,-

Service: 8000,-

Årsavgift: 1500,-

Bom og parkering: 1500,-

Forsiknring: -2000,-

Ca besparelse i løpet av ett år: 18 600,-

Nå har jeg ikke tatt høyde for verditap da dette er litt vanskelig å uttale seg om, men i rent innkjøp så vil nok en i4 M50 være billigere enn hva jeg ga for min G30 540d når jeg kjøpte den 1 år gammel. Men verdifallet det første året vil nok normalt sett være større på en ny i4 og sånn sett så utlikner dette seg. Men besparelsen for meg ved å gå over til en elbil stilsvarende den jeg har er altså ikke stor. Å kjøre dieselbil i distriktene er stadig ganske gunstig. Også er jo mitt bruksområde ganske unormalt i forhold til nordmenn flest ettersom jeg liker å ta meg noen turer på kontinentet 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du ikke mer enn 9600 i året i diesel😳? Tanker for 5000-10000 i mnd jeg 🙈 ( sommerhalvåret ) og Fruen ligger vel på 3-4

 

Edit: Innsåg nettopp at jeg og samboer bruker rundt 100 i året på drivstoff 😳

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 misforstå meg rett. Jeg har overhodet ingenting imot en 2.0d, kjører jo en selv og trives med det… Men jeg mener at når man sammenligner bil så må det være på utstyr og spesifikasjon. Og nei, en 420d er ikke ille, det er en kjempebil. Selvfølgelig !!! :) Og for noen vil en 420d være et mer rett alternativ. Jeg håpte dette sa seg selv i forrige innlegg :) 

En elbil er ikke for alle, det er helt greit og åpenlyst, enten så vil man ikke eller så har man ikke mulighet. Men flere elbiler gir mye utstyr og presterer godt og er enn sålenge billigere enn tilsvarende fossil, så om viljen og muligheten er der, er ofte valget lett idag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Siden du har hatt el en stund, hvordan blir dette nå framover med tanke på de høye strømprisene? Hva lader du snitt hver dag? :) 

Jeg kunne virkelig tenk meg å ha en i4M50 som en hverdagsbil og da M140i som kosebil. Men jeg klarer ikke helt å forsvare det med leveringstid og strømprisen pr nå. Hvis strømprisen går enda høyere, da klarer ikke jeg å se at el lønner seg noe mer enn diesel eller bensin. 

La oss si at strømprisen havner på 2kr pr kw. På vinteren så lader man på kvelden før neste dag. La oss si i snitt at man pumper inn 40kw for kun å lade bilen. 2*40=80kr, 80kroner dagen for strøm. i løpet av en uke koster det 560kr, som i løpet av en mnd blir 2240kr for en mnd for lading. Nå er strømprisen og mengden strøm BARE eksempler. 

 

Jeg mener det skal mye til før det ikke lønner seg med elbil, så lenge man lader hjemme og til bortimot uansett strømpris.

Vi putter inn i gjennomsnitt ish 180kWh i måneden i vår I3 ifølge ladehistorikken i appen. Her i nord har vi akkurat nå lavere strømpris enn dere sørpå, men for å bruke 2kr/kWh så blir jo dette i vårt tilfelle 360kr på en måned. Noe som er uslåelig hvis man tenker kostnad til drivstoff isolert sett. Vi kjører ca 4 mil om dagen til jobb, 20 arbeidsdager, det blir 80mil. 80 mil på 360kr er jo et pent regnestykke.

Så har jeg jo mine entusiastbiler på siden av, som stort sett står i ro, blir skrudd på eller er på langtur. 545i som går på ca 1l på mila på langkjøring, og M3 som sikkert ligger på 1,2l på uøkonomisk kjøring. 

Jeg har forlengst konkludert med at man er nødt til å ha flere typer biler skal man få tilfredsstilt de forskjellige behovene vi som er litt interessert i bil har. Så kan det selvsagt diskuteres om mine per nå 4 biler (520d er til overs, til salgs..) er "nødvendig", her blir jeg aldri enig med meg selv. M3en er jeg for glad i til å selge enda, så da må jeg ha en til bil i tillegg til I3. Et evig dillemma. Har flere ganger tenkt at fy faen dette er galskap med alle disse bilene, men hvilken bil kan erstatte 545i og M3?? Til en normal pris?? Jeg tror jeg lander på F1x 550i eller G3x540i. Evt F01 750i. Men disse taper seg jo i verdi, i motsetning til M3 og til dels 545i. Nei jeg gir opp. :P 😛 

 

For øvrig mye interessant lesing i denne tråden, har ikke vært innom her noe særlig tidligere, artig :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Siden du har hatt el en stund, hvordan blir dette nå framover med tanke på de høye strømprisene? Hva lader du snitt hver dag? :) 

Jeg kunne virkelig tenk meg å ha en i4M50 som en hverdagsbil og da M140i som kosebil. Men jeg klarer ikke helt å forsvare det med leveringstid og strømprisen pr nå. Hvis strømprisen går enda høyere, da klarer ikke jeg å se at el lønner seg noe mer enn diesel eller bensin. 

La oss si at strømprisen havner på 2kr pr kw. På vinteren så lader man på kvelden før neste dag. La oss si i snitt at man pumper inn 40kw for kun å lade bilen. 2*40=80kr, 80kroner dagen for strøm. i løpet av en uke koster det 560kr, som i løpet av en mnd blir 2240kr for en mnd for lading. Nå er strømprisen og mengden strøm BARE eksempler. 

 

Vi kan gjerne utveksle erfaringer utenfor forumet, men det er interessant lesning for de fleste. I september har jeg ladet 166kW, dvs: 166,- før nettleie, 112,- i tillegg for dette. Da er totalkostnad 280,- for en måned med kjøring med denne. Det skal sies at min strømpris aldri overstiger 99 øre pr kW, derfor så rimelig. Vi lader når vi kan, ikke når vi må. Og siden prisen vår er låst er det irrelevant når på døgnet vi lader. Vi solgte eTron for to uker siden, men den hadde ladet 128kW hjemme og ingenting ute, så i snitt veldig hyggelig å være elbileier. 

 

Da vi hadde 330'n fylte jeg i snitt for 2400,- i mnd i bensin og hadde bomregninger på 1100 i snitt. Så konklusjonen for september er at vi bruker rundt 500 i mnd i lading og bompasseringer på rundt 100,- i snitt. Så det som tidligere var 3500 i mnd i driftsutgifter er nå 600,-. Det sier seg selv at regnestykket lønner seg. Og igjen: Flere nettselskaper opererer med låsing av øvre pris.

Eksempelet ditt er veldig godt, om man gjør slik lading til enhver tid er det kun driftsutgiftene og service som har høyere kost på en hverdagsbil. 

 

Som @Marius2002 sier: Det passer ikke for alle, men det er jaggu godt for hverdagsøkonomien for mange. Og nå også, selv om jeg som tidligere har skrevet heller kunne hatt en bensin-/dieselbil og vært like happy. Ellers er det også nevnt forvarming og effektivt varmeapparat som en fordel: Jeg hadde webasto på 330'en, like fint om vinteren. Men ikke like bra om sommeren for avkjøling. ;-) 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Skulebollen skrev:

Bruker du ikke mer enn 9600 i året i diesel😳? Tanker for 5000-10000 i mnd jeg 🙈 ( sommerhalvåret ) og Fruen ligger vel på 3-4

 

Edit: Innsåg nettopp at jeg og samboer bruker rundt 100 i året på drivstoff 😳

Ja, det baller fort på seg. Med 225XE lå jeg på maksimalt 100,- i måneden i strøm og mellom 200,- og 400,- i bensin(si snitt 300,- da det varierte mellom årstidene). ca. 4800,- brukte jeg da samlet på drivstoff i året på den. På dagens 220d xDrive går det ca. 800,- i måneden. Og vi er på 9600,- i året. Samme kjøring. Så en måned hos deg er ett år hos meg :lol: Men bare slike tinger er litt artig, det understreker jo de forskjellige bruksmønstrene og behov!  :) 

 

Edit: Mye innlegg siste par dagene, ligger på sykehuset med nyfødt og ser i taket og nileser finn.no, bimmers.no og noen biltester :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ja, det baller fort på seg. Med 225XE lå jeg på maksimalt 100,- i måneden i strøm og mellom 200,- og 400,- i drivstoff(si snitt 300,- da det varierte mellom årstidene). 4800,- brukte jeg da på drivstoff i året på den. På dagens 220d xDrive går det ca. 800,- i måneden. Og vi er på 9600,- i året. Samme kjøring. Så en måned hos deg er ett år hos meg :lol: Men bare slike tinger er litt artig, det understreker jo de forskjellige bruksmønstrene og behov!  :) 

 

Edit: Mye innlegg siste par dagene, ligger på sykehuset med nyfødt og ser i taket og nileser finn.no, bimmers.no og noen biltester :D 

Da er det på sin plass å gratulerer så meget på vegne av alle oss. :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El passer ikke for alle nei. 

Har firmabil til vanlig og den andre halvdelen kjører lite. Derfor går det 1 mnd på en tank på 5 serie dieselen. Kostnaden med å ta opp lån for å kjøpe ny elbil eller phev, for så å spare drivstoffutgifter på en bil som kjøres veldig skjeldent, ser jeg ikke på som forsvarlig økonomi. 5 serien er der at den taper seg 50k de neste årene, thats it. En ny phev taper seg mer. Serviceutgiftene er et ferdig kapittel håper jeg. Så sitte på 8k mnd i lån på en i4m50, selv om det er en fabelaktig bil, er ikke for alle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Skulebollen skrev:

Bruker du ikke mer enn 9600 i året i diesel😳? Tanker for 5000-10000 i mnd jeg 🙈 ( sommerhalvåret ) og Fruen ligger vel på 3-4

 

Edit: Innsåg nettopp at jeg og samboer bruker rundt 100 i året på drivstoff 😳

Jeg bruker noe mer enn 9600 i året i diesel på G30en, men på drivstoff posten i regnestykket så har jeg trukket fra ca hva strømregningen hadde økt med og hva jeg hadde brukt på utelading. Så den totale besparelsen i drivstoff hadde vært ca 9600,- ved å erstatte G30en med f eks en i4. Har ikke tatt med kostnaden for E34en da dette er en bil jeg hadde beholdt uansett.

28 minutter siden, fupsaker skrev:

Vi kan gjerne utveksle erfaringer utenfor forumet, men det er interessant lesning for de fleste. I september har jeg ladet 166kW, dvs: 166,- før nettleie, 112,- i tillegg for dette. Da er totalkostnad 280,- for en måned med kjøring med denne. Det skal sies at min strømpris aldri overstiger 99 øre pr kW, derfor så rimelig. Vi lader når vi kan, ikke når vi må. Og siden prisen vår er låst er det irrelevant når på døgnet vi lader. Vi solgte eTron for to uker siden, men den hadde ladet 128kW hjemme og ingenting ute, så i snitt veldig hyggelig å være elbileier. 

 

Da vi hadde 330'n fylte jeg i snitt for 2400,- i mnd i bensin og hadde bomregninger på 1100 i snitt. Så konklusjonen for september er at vi bruker rundt 500 i mnd i lading og bompasseringer på rundt 100,- i snitt. Så det som tidligere var 3500 i mnd i driftsutgifter er nå 600,-. Det sier seg selv at regnestykket lønner seg. Og igjen: Flere nettselskaper opererer med låsing av øvre pris.

Eksempelet ditt er veldig godt, om man gjør slik lading til enhver tid er det kun driftsutgiftene og service som har høyere kost på en hverdagsbil. 

 

Som @Marius2002 sier: Det passer ikke for alle, men det er jaggu godt for hverdagsøkonomien for mange. Og nå også, selv om jeg som tidligere har skrevet heller kunne hatt en bensin-/dieselbil og vært like happy. Ellers er det også nevnt forvarming og effektivt varmeapparat som en fordel: Jeg hadde webasto på 330'en, like fint om vinteren. Men ikke like bra om sommeren for avkjøling. ;-) 

Jeg tror dette handler veldig om hvor i landet man bor og kjører. Mitt regnestykke hadde f eks sett helt annerledes ut om jeg daglig hadde passert ett par bommer. Jeg kjører ikke så langt i måneden heller, i tilegg har jeg en til to biler til som jeg bytter på. Kostnaden for disse har jeg ikke tatt med da dette er biler jeg ville beholdt uansett om jeg hadde hatt elbil eller ikke. Men på å bytte ut G30 alene så hadde jeg spart inn ca 18 000 kr i året...noe jeg ikke synes det er verd. Men om jeg f eks hadde fått endret bruksmønster, altså at jeg måtte pendlet til Kristiandsand for jobb så er ting annerledes. Da hadde jeg fort kjørt 600 km i uka, og da ville elbil lønt seg veldig.

Heldigvis er mitt bruksmønster sånn at det kan svare seg økonomisk å fortsette å kjøre fossilbil. Er nok derfor jeg i det store og hele ofte kan ha en "anti elbil" holdning når dette temaet stadig diskuteres her inne. Man ser ofte ikke lenger enn sin egen nesetipp 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...