Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, fupsaker skrev:

Hva slags? :D 

Ikke noe superspennende, men har sett litt på Z4.

1 time siden, E.C. skrev:

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Som bonus får du inn ALT du trenger å putte inn i importkalkulatoren på samme side.

Takk. Fant ut at carfax-greiene kostet penger, men fant noen alternative tilsvarende sider, og så ikke ut som om den hadde salvage title e.l. Uansett så er jeg redd det blir for kostbart selv med 91% bruksfradrag, og i tillegg vil ikke en USA-bil være like ettertraktet, slik at det spørs om det lønner seg kontra å kjøpe en europeisk.

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Her er det noen som har gått på noen smeller fordi det er ikke alltid at det svenske vognkortet opplyser om førstegangs registrert i utlandet. Viser det svenske vognkortet derimot første gangs reg i utlandet så skal det ikke være noe probem.

En bekjent importere en SL600 fra Tyskland som var første gangs reg i 2000 i USA og importert til Tyskland i 2005. I det tyske vognkortet sto kun første gang reg i Tyskland og da ville biltilsynet regne engangsavgift for denne bilen som en 2005 modell....selv om vin og alt annet tilsa at bilen var 2000 modell. Men han tok kontakt med Amcar (han er medlem der) og de fremskaffet orginal title (vognkort) fra USA slik at bilen kunne regges på 20 års regelen 😀

Takk for tips, det er slike ting man fort kan gå på en smell på. I kjent svensk stil er jo informasjonen minimal, men ser førstegangsregistrering er oppgitt på "vegvesen"-siden, så da bør det være greit. Ser også at den er importert i 2018, så da kunne det fort blitt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener slikt er ekstremt overdrevent, å kalle det et samfunnsproblem.. Jeg ser stort sett kun smil når jeg har gitt på med mine biler. At noen kjører forbi hus/mennesker/biler i 5 sekund med litt lyd er vell ikke et sammfunnsproblem. 
 

https://dinside.dagbladet.no/motor/naer-halvparten-av-motorsykler-braker-ulovlig-hoyt/74267539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg mener slikt er ekstremt overdrevent, å kalle det et samfunnsproblem.. Jeg ser stort sett kun smil når jeg har gitt på med mine biler. At noen kjører forbi hus/mennesker/biler i 5 sekund med litt lyd er vell ikke et sammfunnsproblem. 
 

https://dinside.dagbladet.no/motor/naer-halvparten-av-motorsykler-braker-ulovlig-hoyt/74267539

Nja, er en del her hvor jeg bor som kjører lettsykkel med antagelig fri eksos. Er ikke så kult når de passerer i ti elleve tiden på kvelden(hver kveld) og de drar på ut av lyskrysset. Tror hele området til tider hører den ene. Og når han da tømmer tre/fire gir så er det ekstremt mye lyd. Ja det er bare 30sekunder per sykkel, men det er flere av dem. 

Jeg stod på Sætertorget på Nordstrand her om dagen da det kom en inn mot rødlys. Da var det å sette sykkelen i fri og ruse dritten ut av den. Det var da ikke mulig å snakke med andre personer på torget de ti/femten sekundene. 
 

titt litt på engelske youtube kanaler og en del av gutta i london. Alarmer går i butikken osv når en del av de kjører forbi. Tror ikke det er så jævlig kult å høre på kveld etter kveld.

Jeg er av typen som digger kul motorlyd, men det betyr ikke at lyden må være på lydnivå med topfuel dragstere under pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, flobben skrev:

Nja, er en del her hvor jeg bor som kjører lettsykkel med antagelig fri eksos. Er ikke så kult når de passerer i ti elleve tiden på kvelden(hver kveld) og de drar på ut av lyskrysset. Tror hele området til tider hører den ene. Og når han da tømmer tre/fire gir så er det ekstremt mye lyd. Ja det er bare 30sekunder per sykkel, men det er flere av dem. 

Jeg stod på Sætertorget på Nordstrand her om dagen da det kom en inn mot rødlys. Da var det å sette sykkelen i fri og ruse dritten ut av den. Det var da ikke mulig å snakke med andre personer på torget de ti/femten sekundene. 
 

titt litt på engelske youtube kanaler og en del av gutta i london. Alarmer går i butikken osv når en del av de kjører forbi. Tror ikke det er så jævlig kult å høre på kveld etter kveld.

Jeg er av typen som digger kul motorlyd, men det betyr ikke at lyden må være på lydnivå med topfuel dragstere under pådrag.

Du har absolutt gode poeng og alt med måte selvsagt, men synd at alt skal strupes fordi noen idioter styrer på. Da burde vi slutte med alkohol tvert for det er virkelig et samfunnsproblem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg mener slikt er ekstremt overdrevent, å kalle det et samfunnsproblem.. Jeg ser stort sett kun smil når jeg har gitt på med mine biler. At noen kjører forbi hus/mennesker/biler i 5 sekund med litt lyd er vell ikke et sammfunnsproblem. 
 

https://dinside.dagbladet.no/motor/naer-halvparten-av-motorsykler-braker-ulovlig-hoyt/74267539

Det er dessverre mange motorsykler som bråker så mye at det gjør vondt i ørene. Det er ikke kult, det er støy. Motorlyd, eksosanlegg, popsogbangs eller hva det kalles er støy for de aller fleste utenom en selv. Det er nok fakta. Jeg setter pris på god motorlyd, men det går en grense hvor godlyd går over i støy. Og som @flobben over skriver er det ikke kult når det kommer en motorsykkel eller bil sent på kveld i nabolaget med frieksos og høyt turtall og ungen bråvåkner og står å skriker i sengen…

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er dessverre mange motorsykler som bråker så mye at det gjør vondt i ørene. Det er ikke kult, det er støy. Motorlyd, eksosanlegg, burp(?) eller hva det kalles er støy for de aller fleste utenom en selv. Det er nok fakta. Jeg setter pris på god motorlyd, men det går en grense hvor godlyd går over i støy. Og som @flobben over skriver er det ikke kult når det kommer en motorsykkel eller bil sent på kveld i nabolaget med frieksos og høyt turtall og ungen bråvåknet og står å skriker i sengen…

 
646738B4-56C6-4F7F-A796-67A57E24A8B3.thumb.jpeg.50b6b16343de91b3f17cd1015c1f796a.jpeg

Jeg har flere ganger opplevd høy motor lyd fra både bil og sykkel utenfor med oss. Folk som har burnet osv, ingen av ungene har noen gang våknet og de holder sjeldent på lenge av gangen, jeg personlig synes dette blir overdrevent. Bare se på bilene, nye M5 er jo det ikke lyd i fra. M2 competition høres ut som en støvsuger kontra M2 med N55,  jeg synes denne utviklingen er trist. 
 

Jeg burde utdypet litt mer ved første post, å ruse motor i byer/tettbygde strøk vil aldri bli kult. Og det jeg egentlig tenkte mest på er biler som er strupet for lyd (nei jeg snakker ikke om pops and bangs), Beklager dårlig formulert innlegg.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 jeg tenker vi er stort sett enige :) Lyden av en skikkelig rekkesekser er fantastisk, og så kan et godt eksosanlegg gjøre susen og få frem prikken over i’en. Som f.eks. ACS eller Akrapovic, med mer. Men frieksos høres aldri bra ut og en god del anlegg er så modifisert at lyden er overdrevet og da blir det bare dumt.
Og så er det en god del sykler som har et så modifisert eksosanlegg at det gjør vondt. 

 

Dette her er for eksempel helt dust, joda, lyden er knallbra helt til han slipper gassen og dermed ødelegger alt:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Snagg30 jeg tenker vi er stort sett enige :) Lyden av en skikkelig rekkesekser er fantastisk, og så kan et godt eksosanlegg gjøre susen og få frem prikken over i’en. Som f.eks. ACS eller Akrapovic, med mer. Men frieksos høres aldri bra ut og en god del anlegg er så modifisert at lyden er overdrevet og da blir det bare dumt.
Og så er det en god del sykler som har et så modifisert eksosanlegg at det gjør vondt. 

 

Dette her er for eksempel helt dust, joda, lyden er knallbra helt til han slipper gassen og dermed ødelegger alt:

 

 

Ja det var nokke bare en dårlig post av meg, ble mye rot. Som du nevner en fin lyd av en sekser eller V8 osv i forbi farten er bare gøy :) 
 

Den filmen du linket til her gjør meg små flau, jeg kunne aldri kjørt rundt i noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn smelling har jeg ikke skjønt meg på! Er jo bare flaut 😂 min "smeller" ved manuell giring opp mot rødsona eller nada. 

Søkt mye på eksos til disse å må si org eksosen er mer en bra nok. Kan liksom ha den i comfor og er "lydløst» inni bilen :) 

Endret av liffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykler med bråkete eksos er sinnsykt irriterende spør du meg, og er ett samfunnsproblem slik jeg ser det. Det er lydforurensing, finnes ikke noe fint eller kult med lyden av sånt spetakkel. Ingen liker det og alle vil se på deg som en kuk når du drar igjennom sentrum på en skamdau Harley Davidson som bråker som ett helvete. Det samme vil jeg si om sånn "Pops and bangs" på en del performance biler, særlige de firesylindrede. Når ble lyden av feiltenning kult? Rulla forbi meg en sånn Focus RS, det rumla og smalt som ett dårlig fyrverkeri...

En feit motorlyd derimot har jeg ikke noe i mot, selv om det bråker. Men det må som sagt være fra en skikkelig motor, ikke en sånn "fart box" som britene så passende kaller sånne firesylindra GTI biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at man vil ha litt lyd i sykkelen sin med tanke på kjøring i kø, men at man skal høre den samme sykkelen flere mil unna det er unødvendig. 

Siden vi snakker om bråkete biler og sykler. På et lagerbygg rett ved meg var det et treff. Greit nok det, de ligger såpass skjult at man ikke hører noe fra det. Men når Politiet hekter på helikopteret for å ta en, da vekker man ikke bare de på treffet men 400 boliger også. https://www.rb.no/her-blir-ranerne-jaget-vekk-av-politiet-luktet-svidd-gummi/s/5-43-1645098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-beholde-navarende-bensin-og-dieselbiler-til-de-er-klare-for-a-skrotes/o/5-95-306145

Hvis han her er inne på noe så er jo min E34 520i fra 1994 en skikkelig miljøvennlig bil, eller bærekraftig bil er vel kanskje rette ordet. @sveigis vi slår faktisk ett slag for miljøet med å kjøre disse gamle bilene våre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2021 den 0.21, Fredrik 90 skrev:

Motorsykler med bråkete eksos er sinnsykt irriterende spør du meg, og er ett samfunnsproblem slik jeg ser det. Det er lydforurensing, finnes ikke noe fint eller kult med lyden av sånt spetakkel. Ingen liker det og alle vil se på deg som en kuk når du drar igjennom sentrum på en skamdau Harley Davidson som bråker som ett helvete. Det samme vil jeg si om sånn "Pops and bangs" på en del performance biler, særlige de firesylindrede. Når ble lyden av feiltenning kult? Rulla forbi meg en sånn Focus RS, det rumla og smalt som ett dårlig fyrverkeri...

En feit motorlyd derimot har jeg ikke noe i mot, selv om det bråker. Men det må som sagt være fra en skikkelig motor, ikke en sånn "fart box" som britene så passende kaller sånne firesylindra GTI biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...