Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Snagg30 skrev:

Gode nyheter for folk som liker forbrenningsmotor enda, har aldri hørt om "E-fuel" før denne artikkelen heller.

https://www.tv2.no/broom/14257536/

 

Tyskerne har jo prøvd seg på syntetisk drivstoff før de. https://no.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-prosessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er da ingen som fyller diesel når pumpeprisen er 17 kr litern? Jeg klarer å fylle ned på 13 tallet.

Ellers så ser jeg prisdifferenen ved å kjøre elbil stadig blir mindre. Var jo dette vi satt å sa for en 7-8 år siden, når mange nok kjøper disse bilene så blir det langsomt dyrere. Vi kjøpte en elbil i 2014, da var det jo så si gratis å kjøre, eie og parkere. Kosta jo nesten ingenting å ha i tillegg til F10en og E34en.

Sjeldent den er nede under 15kr/l for diesel her i området nå. Ligger på rundt 16-17 uka rundt, et par ganger i uka bikker den vel ned på 15.50 eller noe rundt det. Og det kommer nok ikke til å bli billigere :) Men det gjør jo ikke strømmen heller forsåvidt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er da ingen som fyller diesel når pumpeprisen er 17 kr litern? Jeg klarer å fylle ned på 13 tallet.

Vel, du har kanskje rett i dette enda. :) 13-tallet er sjeldent jeg ser, ligger stabilt rundt 15 her, detter ned til 14 og opp til 16 av og til. Og skikkelig ille en sjelden gang opp til 17, men okei. 
Men jeg kan gjøre om tallene til Motor til 14,- pr. liter :) :

1,5kWt/mil - 5,8 kr/kWt
1,7kWt/mil - 4,9 kr/kWt
2kWt/mil - 4,2 kr/kWt
2,3 kWt/mil - 3,6 kr/kWt


Edit: Ved lading på ladepunkt langs vei er statistikken litt interessant :) I snitt er det i juni 2021 19 biler pr. ladepunkt(antall elbiler fordelt på antall offentlige ladere i Norge). Denne statistikken er litt villedende da eksempelvis Alta har 12 biler pr. ladepunkt og Skien har 50. Men utbyggingen går fort, i utgangen av 2018 var det 10865 ladepunkt i Norge, mens utgangen av 2020 var det 17850. Men grunnet økning i elbiler fra 195000 til 340000 i samme periode så økte det fra 18 til 19 biler pr. punkt :) 

kilde: ssb

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite sannsynlig at vi ender opp med en strømpris på 6kr samtidig som prisen på diesel står stille. Energipriser er ikke helt upåvirket av hverandre. I tillegg kan man også med strøm handle der/når det er billigst. Hadde selv 26.9 øre sist vinter og er nå på en 12 måneders avtale på 49 øre som varer til sommeren 2022, da blir prisen 1kr med nettleie/avgifter her jeg bor

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hpi skrev:

Det er lite sannsynlig at vi ender opp med en strømpris på 6kr samtidig som prisen på diesel står stille. Energipriser er ikke helt upåvirket av hverandre. I tillegg kan man også med strøm handle der/når det er billigst. Hadde selv 26.9 øre sist vinter og er nå på en 12 måneders avtale på 49 øre som varer til sommeren 2022, da blir prisen 1kr med nettleie/avgifter her jeg bor

Riktig. Jeg var vel oppi 1,50 kr i et par timer noen døgn når det stod på som værst. Snittet lå kanskje på 50-60øre i fjor vinter og i sommer på 25øre, helt til det ble for tørt Jeg bruker likevel 1kr som utgangspunkt når jeg regner for meg selv. I skrivende stund sier tibberappen min at jeg er på 64 øre. Nå har jeg kanskje selv en vei å gå når det gjelder energiforbruk, jeg liker det komfortabelt. :) 

Uansett, det er viktig å påpeke for å unngå antagelser at dette var kun informasjon som kan være interessant for noen, så får de som føler det uinteressant se en annen vei. En som kjører 40/50i/d, M-ett-eller-annet osv. har selvsagt ikke disse kjøretøyene for å ha en mest mulig drivstofføkonomisk hverdag. Så en må sette seg inn i en hverdag hvor dette regnestykket er relevant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Gode nyheter for folk som liker forbrenningsmotor enda, har aldri hørt om "E-fuel" før denne artikkelen heller.

https://www.tv2.no/broom/14257536/

 

Det er syntetisk drivstoff som blir det neste i Formel 1. Fungerer det der når Audi og Porsche kommer på banen så lover det veldig godt for alle entusiaster verden over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Gode nyheter for folk som liker forbrenningsmotor enda, har aldri hørt om "E-fuel" før denne artikkelen heller.

https://www.tv2.no/broom/14257536/

 

Jeg så en dokumentar om Porsche 911 og der satt Porsche sjefen selv å sa at hvis det er sånn at fossilmotoren skulle fases helt ut, altså 100% så skulle 911 være den siste fossilbilen som lages. Men nå skal heldigvis ikke fossilmotoren fases helt ut, teknologien går videre også her. I hverdagsbilene så må vi kanskje akseptere at fossilmotoren lever videre i ladbare hybrider, men det finnes en del biler jeg aldri kan tenke meg blir elektriske. Ladbare hybrider kommer ikke til å være en mellomløsning, dårlig på begge deler som noen sier. Hva er det X5 45e gjør dårlig? En Outlander fra 2014 er dårlig på både strøm og bensin, liten rekkevidde og høyt forbruk. Sånn vil ikke fremtidens PHEV biler være.

Nå ligger det jo an til at en del lavserie produsenter (bla Alpina) skal få dispensasjon fra EU sine strenge krav, så kan man jo sikkert utnytte gråsonene her. Sett at BMW skiller ut M avdelingen som en egen produsent, og at AMG gjør det samme. Seat gjør det med Cupra, Citroen med DS og Dodge med RAM så hvorfor ikke om det må bli nødvendig?

Det er en del innpå her som spår fossilmotorens brå død, selvsagt for å bygge opp under eget behov for å overbevise seg selv om at overgangen til elbil var det riktige valget. Slik ensporethet man må man som petrolhead bare overse og ta med en klype salt. Men man må også som petrolhead ta inn over seg at ting vil ikke bli som før, men det er ikke noe vinn eller forsvinn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøre på både metanol og etanol, funker fint det. Høye oktantall og ren forbrenning. Må fylle litt ofte da. Problemet er heller at det er lite populært å bruke planter fra matjord til å lage drivstoff når man har folk som sulter enkelte steder. Ikke så mye teknisk det går på. Kan ikke ete raffinert råolje eller strøm, så der går det mer under radaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg fornærmer noen nå, men synes denne OLED greia har gått litt for langt.

FB_IMG_1633096848512.thumb.jpg.97df9d47377aed61fcfa50d7f3e0aae6.jpgFB_IMG_1633096853455.thumb.jpg.ab80336e8bbd1ab8f65386ef3fd25ec7.jpg

Hele greia som gjorde dem spessielle etter min mening, var hvor eksklusive de var. Å ha lamper til nesten 100 000 kr er sinnsykt. 

Jeg personlig har alltid likt LCI lampene på F3x/F8x karosseriet, men OLED lampene har jeg likt kun pga eksklusiviteten som nevnt, ikke nødvendigvis fordi de ser så mye penere ut.

Nå som folk monterer billige versjoner på modeller som aldri kom med slike lys fra fabrikk synes jeg det ødelegger hele greia med det som gjorde GTS/CS bakenden spesiell. 

Kan også legge til at jeg er langt ifra noen originalpolizei, men synes rett og slett de originale OLED lampene ikke er like spesielle/kule lenger pga "alle" har det på bilene sine. For hvermansen i gata, så er det jo samme lampe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, E.C. skrev:

Problemet er heller at det er lite populært å bruke planter fra matjord til å lage drivstoff når man har folk som sulter enkelte steder. Ikke så mye teknisk det går på. Kan ikke ete raffinert råolje eller strøm, så der går det mer under radaren.

Hadde alle nasjoner tatt de milliardene de budsjetterer til klima og miljø, men heller brukt de til å bekjempe fattigdom og sult så hadde ikke mange gått sultene rundt på kloden. Det hele handler om vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///M-ini95 Dette er vel ikke noe lampe-problem sånn sett? Prisene går ned og tilgjengeligheten går opp etterhvert som tiden går. Plutselig er dette den nye normalen. F.eks. LED-baklamper i sin tid eller flatskjerm-TV for den saks skyld. Kjipe kopier er dessverre en del av gamet, dette gjelder egentlig alt mulig der det er penger å tjene. Mange sketchy bildeler generelt i omløp.

For øvring mener jeg også at de originale lampene er veldig kule og at kopiene er klart dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Fredrik 90 said:

Hadde alle nasjoner tatt de milliardene de budsjetterer til klima og miljø, men heller brukt de til å bekjempe fattigdom og sult så hadde ikke mange gått sultene rundt på kloden. Det hele handler om vilje...

Handler vel heller at det ligger i menneskelig natur å være tilbøyelig for korrupsjon i ulike former, slik at svære prosjekter med masse penger i omløp i stor grad ender opp alle andre steder enn tiltenkt. Samt at det å endre på folks levesett ikke er gjort i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Godt eksempel med TV teknologien. Tror nok det som plager meg mest er at det er litt for tilgjengelig 😅

Folk skal såklart få lov til å gjøre hva de vil med bilene sine, (ref F10 med kopi OLED lamper fra M4 CS), men synes bare det ikke ser bra ut. Blir litt som F90 M5 kopi frontfangere som nå kan kjøpes til F10, noe jeg bare synes ser rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...