Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002

Med mindre man er på langtur så kan man nok fint kjøre på med klima eller varme. Jeg tenkte mest på de med litt mindre/eldre elbiler som hutter og fryser seg igjennom vinteren. Nå kjørte jeg Mach-e Long Range i hele sommer og jeg kjørte den bilen som jeg kjørte BMWen. Full blås på ACen og 130 km/t på motorveien til Oslo, gikk fint det. Men nå er jo dette en elbil med ganske habil rekkevidde 😅 Men i går, så kjørte jeg spontant etter jobb direkte fra Arendal til Lørenskog for å hente rustfrie E34 dører. Kjørte hjemmefra med tre kvart tank (690 km) 130-140 km/t på motorveien i tre timer. Hente dører hos hyggelig fyr, pit stop i Oslo sentrum for en kebab og bånn gass hjem til Sørlandet igjen. Da var det digg med diesel, så kan jeg selv bestemme tempo og når/hvor jeg kan stoppe.

Men vi lager ikke noen stor diskusjon videre nå om hva elbil kan eller ikke kan kontra fossilbil. Folk blir så krenket og sure av det. Jeg kjører fossilt fordi jeg bare gidder ikke å være avhengig av lading, andre kjører elbil fordi de gidder ikke betale mer enn de må for å bruke bil. Er selvsagt mange andre grunner også til å kjøre det ene eller det andre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for alles skyld at ingen blir krenket over andres personlige preferanser :lol: Både den ene og andre veien. Diskusjon er sunt det, men elbildiskusjonen sklir ofte ut fordi det går over i det usaklige og det kommer påstander som ikke holder mål. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk elbilist ( les; firmabilist ) med Hyundai Ioniq 5 så må jeg si at jeg trives forbausende godt med den i hverdagen. Suveren å kjøre og alltid full tank hver morgen, nå pusher jeg sjeldent/aldri 40mil om dagen så sånn sett ingen overraskelse. Kjørte likevel tur retur Halden-Lillestrøm i forbindelse med Oslo motorshow i helgen. Kom hjem med 15% batteri, men kjørte da som jeg alltid gjør - cruise på 120-130kmt. I tillegg regna det godt hele veien hjem. Brukte 33% batteri på vei inn og over 50% hjem i regn 😂 

Spent på langturer, men med habil ladehastighet er det greit for meg med et kvarters stopp etter 35mil uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil diskusjoner tar av overalt ! 
 

vi har løst det greit her. Dama bruker batteri bilen til skole / barnehage å jobb så har vi bensinsuger’n til lengere turer. Og hvis man kjører el å plutselig får litt lite rekkevidde så bare lader man litt 🤓 

 

kjørte første ordentlige tur med I3’n i dag. Ski - Nesodden.. gikk helt fint det, men lite lyd / drag 😂 men fin konebil er det 78299357-9C96-47FB-BEE5-916746E997E2.thumb.jpeg.8749bccd1447095b0a7e6bf7ee5a0121.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, scoot skrev:

Spent på langturer, men med habil ladehastighet er det greit for meg med et kvarters stopp etter 35mil uansett. 

 

Ioniq 5 er som Mach-e en veldig bra elbil med tanke på rekkevidde og motorvei forbruk. Når jeg kjørte fra Arendal til Oslo så hadde jeg 38% batteri igjen. Spør meg ikke om kw og forbruk, jeg kan liter per mil og ikke noe mer. Jeg ladet på en 11 kw lader i p hus i sentrum i ca 3 timer. Da fikk jeg 79% prosent, det holdt til å kjøre hjem i det tempo som jeg ville holdt med BMWen. I det daglige er det jo riktig så digg å kjøre elbil, kvikk aks, kan gønne på med kald motor, stille og behagelig. Men i lengda med Mach-e så synes jeg det ble litt kjedelig, litt av hverdags kjøregleden ble litt borte for meg når alt er så stille og generisk. Jeg hadde jo V8ern i E60en, rekkesekseren i E34 og dieselsekser i G30en og disse motorlydene er liksom det lille krydderet som setter smak på ellers kjedelig hverdagskjøring. Jeg skjønner at elbil er en befrielse om man har kuska rundt med firesylindret diesel, den ser jeg.

Men tilbake til rekkevidde....når man kommer utenfor Norges grenser så holder ikke noen elbiler mål slik jeg ser det for min del. Da blir hastigheten såpass høy at batteriet tømmes fort. Så klart kan man kjøre i 120 km/t å komme bra langt før man trenger å stoppe. Mener Tesla bjørn har noen tester som viser at de elbilene med lengst rekkevidde sjelden klarer noe særlig mer enn 350 km ved konstant 120 km/t. Men jeg gidder ikke å ligge i 120 km/t når grensa er 130 eller fri fart. Så kan man si at man kan kjøre av motorveien for å se litt mer, det kan man selvsagt. Men å kjøre på bilferie uten å bruke motorveier krever at du setter av mye tid. Men i Norge så passer det jo flott for de fleste, så fremt man har elbil med rekkevidde på rundt 500 km eller mer.

For min del så synes jeg ladbar hybrid er ett helt genialt konsept. Da ser jeg for meg at jeg kan kjøre en normal bil, altså en tradisjonell modell og ikke noe nytt og uvant (liker ikke forandringer). Så kan jeg kjøre på strøm i hverdagen, det er like gunstig som elbil og man slipper å bekymre seg for småkjøring og tette partikkelfilter. Så har jeg friheten og forutsigbarheten til å kjøre fossilt når jeg er på tur, jeg kan kjøre så langt jeg vil, så fort jeg vil og stoppe hvor jeg vil. Jeg ser den at for noen kan ladbar hybrid virke som en halvveis løsning, men for sånne som meg så er denne teknologien kjærkommen. Har ikke noe i mot elbil, men jeg har noe i mot å ikke få kjøre med den bilen jeg vil og som passer meg best. Jeg vil aller helst kjøre diesel eller bensin, men vi må bli mer miljøvennlige. Greit, jeg er villig til å inngå ett kompromiss...ladbar hybrid i hverdagen og lov å kjøre entusiastbil på si. Ingen andre enn meg selv er best egnet til å vurdere hvilket bilbehov jeg har, og da blir jeg rett ut forbanna når jeg hører "vi skal alle over på elbil"....da tenker jeg at det skal vi nå se på i mitt tilfelle 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på hodelykter her? :) 

Jeg kunne tenkt meg ei god turlykt som lyser godt opp, ikke ei lita lett joggelykt. Jeg ser på diverse på rundt 2000lm, men de aller fleste så går lyskurven slik at en har bare 2000lm i ca. 1 min før den faller ned til ca. 600lm og er ca. der noen timer(er jo dalende, men ikke mye) før batteriet dør ut. Da er det jo mye forvirring på lykter da de opererer med maks effekt. Justering av lysbilde er også viktig. Idag har jeg en billig 150,- sak som har 250lm, men lysbildet er konsentrert og ikke justerbart så den egner seg dårlig(god til vedlykt/arbeidslykt). :) Får tak i Suprabeam M6xr til en grei pris, men der igjen 2000lm i 1 min før det detter til 600lm. Mulig 600 er nok, men 🤷🏼‍♂️ Hjelp! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Marius2002 said:

Noen som har peiling på hodelykter her? :) 

Jeg kunne tenkt meg ei god turlykt som lyser godt opp, ikke ei lita lett joggelykt. Jeg ser på diverse på rundt 2000lm, men de aller fleste så går lyskurven slik at en har bare 2000lm i ca. 1 min før den faller ned til ca. 600lm og er ca. der noen timer(er jo dalende, men ikke mye) før batteriet dør ut. Da er det jo mye forvirring på lykter da de opererer med maks effekt. Justering av lysbilde er også viktig. Idag har jeg en billig 150,- sak som har 250lm, men lysbildet er konsentrert og ikke justerbart så den egner seg dårlig(god til vedlykt/arbeidslykt). :) Får tak i Suprabeam M6xr til en grei pris, men der igjen 2000lm i 1 min før det detter til 600lm. Mulig 600 er nok, men 🤷🏼‍♂️ Hjelp! :D 

Hadde akkurat samme problemstilling som deg for noen uker siden. Prøvde først en Hikebeam by Beltlamp men til løping var den totalt ubrukelig. Fikk levert den inn igjen uten problem. Så vurderte jeg litt forskjellige basert på tester, og leste litt i Norsk Ultra (ultraløpergrupper på Facebook) på erfaringer med hodelykter som fungerer over lengre tid. Endte til slutt opp på norskproduserte Bright As Day 800 lumen norske Moonlight. Sjekk de ut, det er et realt kvalitetsprodukt, og de holder 800 lm hele batteritiden pga kjølesystemet. Ikke utskiftbare batterier, men oppladbare. Har prøvd den på en løpetur og ble ganske så imponert! Sitter stabilt på hodet og hele lykta kjennes som den er svært godt laget - rett og slett en lykt laget for å vare lenge. Får de for øvrig fra 800 til 4000 lm, men til løping i skog og mark er 800 mer enn nok ser jeg - kommer også fra en 200 lm lykt (Black Diamond Spot). Til skikjøring og kanskje terrengsykkel der det går litt fortere kan det nok være fordelaktig med litt mer. 
B23A1E60-7816-4027-8EBC-36411C1CE4CB.thumb.jpeg.f4dc861930af0528fe43b1d3eae5cd32.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm angående vin dekoder her.

Har sett på noen biler som fatter mine interesser på Finn ,men er litt som skurrer .

Bla annet så står det at bil kom ut med sportsratt og solbeskyttelse på siderutene (Sånn utrekkbar),men det finnes ikke på bil noe av dette.

Kan det da være noe med bil ,eller er det vin dekoder som tar feil?

Når jeg nevner noe med bil ,så tenker jeg at om noe kan ha skjedd feks kollisjon ,karroseribytte osv.

For bilen ser jo meget fin ut og urørt liksom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Et spm angående vin dekoder her.

Har sett på noen biler som fatter mine interesser på Finn ,men er litt som skurrer .

Bla annet så står det at bil kom ut med sportsratt og solbeskyttelse på siderutene (Sånn utrekkbar),men det finnes ikke på bil noe av dette.

Kan det da være noe med bil ,eller er det vin dekoder som tar feil?

Når jeg nevner noe med bil ,så tenker jeg at om noe kan ha skjedd feks kollisjon ,karroseribytte osv.

For bilen ser jo meget fin ut og urørt liksom .

Har opplevd flere ganger at det er feil på VIN dekoderne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...