Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Fahad skrev:

Skjønner hva du mener når det gjelder Panamera, men Taycan er uansett en bil mange ikke har råd til. Hadde lett valgt en Taycan fremfor Panamera..synes designet på den holder på å bli litt utdatert. 

Ser man på pris så velger de fleste Taycan fremfor Panamera, fordi sistnevnte plasserer seg i en helt annen prisklasse. Designmessig så synes jeg Panamera holder seg best, den ser veldig bra ut fra alle vinkler. Mens Taycan har noen vinkler hvor proposjonene ikke stemmer helt, særlig i sideprofil ser den litt merkelig ut. Men uansett to veldig lekre biler om man snakker design 😀

Jeg vurderer/har vurdert Panamera som etterfølger til G30en, var derfor jeg prøvekjørte. Men jeg synes ærlig talt det blir for mye penger for en bil som er like gammel som bilen jeg ønsker å erstatte den med. I tillegg er teknologien bedre i BMWen, og jeg fikk litt VAG smak i munnen av noen detaljer i Panameraen. Så jeg blir nok med BMW, totalpakka der er vanskelig å komme forbi selv om merket ikke lenger er så spesielt som det pleide å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kjøpe meg de felgene her til X3M’n vi har men etter tips fra @papertiger ble det ikke kjøp da dette hadde sett rart ut på bilen. Så om noen her med X3 eller kanskje iX3 som ønsker seg vanlige felger så kan man kjøpe de her for 11.000kr inkludert Pirelli dekk :)

https://www.bildemontering.no/bilinfo.aspx?f=159&bnr=36025

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2021 den 19.31, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at ett Porsche kjøp skal være litt spesielt, men mye av glansen til Taycan har forsvunnet nå som det går så inni granskauen mange av dem. Du ser alle slags folk i de bilene der, selv folk som egentelig ikke bryr seg om bil kjører rundt i en gørrmøkkete Taycan men en gammal takboks på taket. Da synes jeg en Panamera er langt mer eksklusiv, da er man i mine øyne litt mer dedikert i sitt bilvalg. Å kjøpe Taycan bli liksom litt for lett, alle andre gjør det jo... Jeg prøvekjørte en 2018 Panamera e-hybrid og en Taycan Turbo rett etterhverandre. Kom i kontakt med en utrolig kåt Porsche selger som "levde av å konvertere BMW entusiaster" som han flåsete sa det. Taycan er helrå, sitter så sykt på veien at du vil ikke tro det...og det sparker så du får voldt i kroppen. Men...Panameraen får deg til å føle deg spesiell, som en utvalgt som får lov å kjøre en sånn flott bil. Og som jeg har gjentatt mange ganger, lyden gjør hele kjøreopplevelsen. Selv om jeg kjørte hybriden så er det ikke tvil som at dette er en ekte sportsbil når man setter den i Sport modus.

Når det er sagt, om jeg ble tvunget til å kjøpe elbil i dag så hadde jeg nok valgt Taycan...iallfall frem til BMW kommer med noen normalt utseende elbiler med bra rekkevidde.

Jeg synes ikke at det blir helt riktig å bruke mot Porsche (eller mer spesifikt modellen Taycan) at det er solgt mange av den og at alle slags typer kjører modellen. Jeg forstår hva du mener, men dette gjelder helt klart mange andre premium biler også. Spørsmålet er vel heller hva slags forventninger man har til bilen og stilen/imaget som følger med den.

Jeg har drøftet dette tidligere, men etter min mening er det ikke lenger en sammenheng mellom bil og kjøper slik det som regel var før i tiden. Hvis vi f.eks går tilbake til slutten av 80-tallet da E32 kom på markedet var det sjelden at man så at bilen og sjåføren ikke passet sammen for å si det på den måten. Det krevde et visst format for å eie eller ha tilgang til en såpass kostbar bil. I dag kan nær sagt hvem som helst med en fast inntekt lease eller ta opp et lån og på den måten få tilgang til en slik bil.

Ellers er jeg helt enig i hvordan du beskriver forskjellen på kjøreopplevelsen mellom Taycan og Panamera. Lyden er uten tvil en viktig del av denne opplevelsen, men (og det er et stort men) med tiden vil dette avta og dermed bli mindre viktig ettersom yngre mennesker ikke får det samme forholdet til sammenhengen mellom lyd og kjøreopplevelser.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straum:

Bor i et rekkehus på 120m2 med fjernvarme fra Lyse på egen måler (70graders vann rett inn i huset). Dette brukes til oppvarming via dumme viftekonvektorer (termostat med on/off relé), samt gulvvarme på badene. Har én panelovn i huset på poden sitt soverom. 

Ingen smarte funksjoner på oppvarming. Det meste av lys er LED. 

Har spotprisavtale med inntil 1,35 øre påslag per kWh, 0 kr i fast månedsavgift.
Lurer på å bytte til Tibber, men følgende taler i mot:

- har per i dag spotprisavtale med opp til 1,35 øre/kWh påslag, 0 kr fastbeløp i mnd. 
- Tibber har 39kr/mnd i fastbeløp + inntil 1 øre påslag per kWh. 
- Bruker ca 5500kWh i året på den vanlige strømmåleren (AMS) og 12000kWh/år på fjernvarmemåleren. 
- majoriteten av forbruket ligger i fjernvarme som ikke kan gjøres smart uten større investeringer slik jeg ser det, og der jeg er tvunget til å være kunde hos Lyse. 
- fjernvarmemåler har ikke HAN-port for sanntidsmåling med Tibber Pulse såvidt jeg vet (ikke AMS-måler).

Taler for:

- Tibber Pulse for måling av strømforbruk i sanntid (største forbrukere vil være type oppvaskemaskin, vaskemaskin, tørketrommel, 1kW varmeovn på soverom) koster meg 99kr og kan brukes til å se peaker i forbruk. Ser nå ligger jeg på maks 3,5kWh i forbruk på peak.
- tech-geeken i meg liker gadgets.

Noen innspill som kan legges til på «pros»-listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker (og digger - all den tid man kan si det om et strømselskap) Tibber, og kunne ikke tenkt meg noe annet selskap igjen. Først og fremst får jeg og den man inviterer 500kr hver i bonus som kan brukes i Tibber Store på smarte duppedingser, elbillader m.v. Fremfor mange forskjellige apper av alle slags varianter, kan Tibber appen brukes til å styre varme, elbillading m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Byttet til Tibber i februar, og har Tibber pulse (få noen til å verve deg, så får du 500,- å bruke i nettbutikken, dekker ca. en pulse, pip på om du trenger verv :lol: ). Om strømmen er billigere vet jeg ikke, ingen sammenligningsgrunnlag da jeg kun har hatt det ett år og prisene har vært generelt unormalt høy. Greit å følge med på forbruk, får også varsel om tidspunkt på dag hvor det er unormal høy strømpris. Det med å følge med på forbruk dabber av litt etterhvert, en må jo vaske klær og slikt og jeg lar ikke hvitevarer så å gå på natta. Det er iallefall veldig forutsigbart på strømregning, minuset er to regninger, en fra Tibber og en fra strømselskapet(nettleie). Jeg bruker å ligge på 7% bedre enn snitt, men med nyfødt så er vi på snittet. Unormal høy strømpris og -10 til -15 grader gjør at vi ligger på 150,- dagen nå siste 3 dager og strømregningen har derfor økt med 450,- på særdeles kort tid.

0F743FCC-4958-4192-B694-A1475ADB9026.thumb.jpeg.45966c4410b5b6a9decaadfce5757cb0.jpeg6C967FDB-0D2E-49F4-94A0-EDA286876DBE.thumb.jpeg.030fc224cfb6fea729099a4f8aa7befe.jpeg
 

Og fin graf over måneden og dagsforbruk i kr.

86D0D1B9-56F3-4061-A6DA-B333646A64A3.thumb.jpeg.cb1831f0ad4509662429a0aae9235997.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg heter awt og er en strømoholiker.

I dag har det vært helt sinnsykt ekstremt, og det er ikke morsomt lengre. Månedsforbruket her snuser på årsforbruket til @papertiger🙄

Har forøvrig også Tibber, og er fornøyd med det. Burde nok derimot holdt på å shoppe diverse avtaler med prismatch og slikt, men tror ikke det er så ekstremt å spare der for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke såååå mye opp i dette strømgreiene men satt meg på Gudbrandsdalen energi for tid tilbake å låst pris på 135øre ink påslag uansett. Tenkte det var "safe" i vinter. Mulig dem endrer den avtalen men en så lenge står den. Er dyrere når strømmen er billig men nå slipper jeg å tenke så mye på ting når først prisene blir ekstreme 

 

brukt hittill i nov 3448kwt 

bregnet faktura på appen er på 6375,- 

føler ikke jeg bruker såå mye strøm, men gammelt hus å 2 elbiler som lader så det trekker sitt. Fyrer å med ved 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det vært hos meg siste måneden, snitt på 20-30 øre før hoppet, og landet på 6 øre idag 😁

bruker lokale leverandøren eidefoss som er medeier i alle kraftanlegg i nordalen.

bruker cirka 1500-2000kwh, forrige faktura var på 1500kr for 1500kwh med nettleie

D35312D1-821E-43C8-AB60-4F1E200B8552.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tibber uten noen som helst av de smarte dingsene (enda). Spot er billigst over tid, slik som det er med flytende rente. Klart man kan få bedre deals hvis man låser prisen og har litt flaks, men det er da veldig greit å slippe å administrere sin strømavtale hele tiden for å ikke havne på en drittavtale som man automatisk settes over. Man ser også selskaper som prøver å vri seg ut av fastpris når de blør penger. Fraværet av dette maset er nettopp fordelen med Tibber. 

@Marius2002: bor du Sør i landet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.C. skrev:

Fakturaen din var litt feil vei, flere kwh enn kroner 😂

Mye mulig 🤷🏼‍♂️😂 Trodde Tibber var lik landet rundt, men tydeligvis ikke! Uansett fornøyd med selskapet, de sender også ut god informasjon ved jevne mellomrom. For de som virkelig vil er det store muligheter for å spare strøm og gjøre tiltak fordi alt er forutsigbart, jeg er ikke helt der, jeg vil ha det komfortabelt og enkelte ting må bare gå sin gang(vaske klær, varmepumpe/kabler, oppvaskmaskin, matlaging osv.). Men idag drøyet jeg faktisk 1 time med oppvaskmaskina og prisen falt med 2kr på den timen 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg sverget til Tibber siden 2018 er det vel, men nå med større hus, flere rom, to elbiler etc så lukter jeg på fastprisavtale med noe til rundt 0,79,- pr kW. Pluss fastledd og nettleie selvfølgelig, men et forbruk nå i snitt på 80kWt daglig vil det lønne seg over tid, all den tiden strømmen vår blir eksportert til markeder med 3-5x så dyre priser som oss. Følgelig går også prisen vår opp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...