Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Her var det engasjement! @Marius2002 det var en kollega som vervet meg, så nå har jeg signet opp for Tibber og kjøpt Pulse til drøye 100-lappen. Så får vi se. Det er mest fordi jeg liker konseptet Tibber. Utfordringen min er jo at nærmere 70% av forbruket mitt gjennom året er på fjernvarme, og det er knyttet til en dum strømmåler som ikke kan leses av med f.eks. en Pulse. Og viftekonvektorene er dumme, så det krever en del investering for å gjøre de "smarte" - en investering jeg egentlig ikke vil ta all den tid vi nok kommer til å selge huset innen et år eller to uansett.

@awt du har jo et slott å varme opp da, men hvor mye bruker du i mnd ca? Jeg har et snitt i mnd på 1400-1500kWh inkl fjernvarme og strøm (to separate målere). 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slått fra meg tanken om smarte duppeditter i nybygget, men har fått øynene opp for blant annet Tibber. Litt lyst til å kunne styre både varme og lys remote. Burde la seg gjøre med heatit termostatene, philips hue og daikin, Mitsubishi, Samsung varmepumpe osv. fant jo fort ut at «smarthjem» er ett ganske stort område. Wifi, BT, zigbee, z wave og 433mhz protokoller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig får jeg litt hodepine av alle de forskjellige leverandørene av produkter nå om dagen. Tibber i seg selv er ganske smart, men jeg valgte en annen løsning hjemme når vi bygde nå. Lys og varme er delt i to forskjellige system ( les; apper ) med produkter jeg liker og har god erfaring med. 

Per nå bruker jeg CTM Lyng mTouch til varmestyring, denne løsningen støtter effektregulering direkte mot AMS-måler ( kjekt etter nyttår når det gjelder å holde timesforbruket nede ). Har testet litt nå i høst, og setter jeg effektgrense til 10kWh per time så fikser systemet resten selv. Det viktigste når man skal spare strøm ved oppvarming er effektiv senk og hev av temperaturer etter min erfaring, merker stor forskjell i forbruk hvis jeg skrur av alle tidsfunksjoner på varmesystemet. Bruker i snitt 500kWh mindre strøm enn naboen med tilsvarende nytt hus med samme oppvarmingskilde, da forskjellen er at jeg har full styring av hele huset og han ikke. Fornøyd med det :)

Til lys bruker jeg Plejd, et system jeg hittil synes er overlegent det meste annet jeg har testet når det kommer til lys. Ufattelig enkelt, stabilt og responsivt.

Skal nevnes at jeg ikke orker Alexa, Google Home og masse dritt - jeg er nok litt gammel til sinns. 

Det eneste jeg savner og evt. kunne ønske meg Tibber til er smartlading av firmabilen, når det er sagt så er det ikke noe problem å "smartlade" analogt. Det er jo snakk om å time lading til natten, da treffer du stort sett alltid blink på billigst strøm - og dette kan jo programmeres både i bilen og i easee-boksen. 

Til info brukte vi nå ca 1600kWh i November, huset er 250m2 med varmekabler i alle gulv :) 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@scoot her var det mye god info jeg skal ta med meg. Vi er på husjakt, og vurderer tomt og bygge hus fremfor totalrenovering. Bortskjemt med å ha hatt nytt hus siden 2013. Regner med dette er noe du har lagt inn selv, eller finnes det elektrikerfirma som pusher slike system også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, papertiger skrev:

@scoot her var det mye god info jeg skal ta med meg. Vi er på husjakt, og vurderer tomt og bygge hus fremfor totalrenovering. Bortskjemt med å ha hatt nytt hus siden 2013. Regner med dette er noe du har lagt inn selv, eller finnes det elektrikerfirma som pusher slike system også?

Jeg er elektroinstallatør! :-) Dette er produkter godt kjent i bransjen, så jeg blir overrasket hvis din lokale elektroinstallatør ikke kjenner til disse navnene. Det er litt av grunnen til at jeg havnet på det, at det er produkter vi "pusher" ofte og opplever lite trøbbel og reklamasjoner på. 

Det skal nevnes at CTM planlegger oppgradering av sitt system Q1 2022, noe vi venter spent på :) Det har vært litt trøbbel med delay mellom enheter der, men varme-delen er ikke noe du fikler med hele tiden - du finner en "sweet spot" som passer de daglige rutinene når man gjør seg kjent med huset ila året. Jeg er inne og justerer kalenderen maks hver 14. dag. Bortsett fra dette tilbyr systemet en effektregulering som faktisk er justerbar og funker, og det er det ikke så veldig mange som gjør - derfor "lever jeg" med å pushe et system som kanskje oppleves noe treigt, fordi funksjonen er såpass god til tross.

Lysstyring derimot skal gå raskt, og det skal helst være 0 delay - der er Plejd helt rått. Når jeg står og vrir på dimmeren hjemme så ser jeg "slide-baren" i appen hopper opp og ned i takt. Og omvendt når man slider så justeres lysnivå omgående. Scenariofunksjonen med Natt-modus bryter ved senga slår av alt lyset i hele huset vårt med 0 delay, og på dagen etter med 0 delay. Alle brytere kan ha scenariofunksjon ved dobbeltklikk etc etc. Kjempesystem for lys - men det er også begrenset til lys foreløpig :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

@awt du har jo et slott å varme opp da, men hvor mye bruker du i mnd ca? Jeg har et snitt i mnd på 1400-1500kWh inkl fjernvarme og strøm (to separate målere). 

Jeg ligger på rundt 4000kwh i måneden for tiden. Bassenget står for en stor del av dette, og med prisene som er nå regner jeg med det går mot en vinterstengning av det. Det er vanskelig å forsvare slike summer rett og slett.

Varmepumpen i garasjen ble også avslått nå, det blir liksom litt unødvendig.

Vedr. abonnement (Tibber eller ei), vil det mest hensiktsmessige normalt å være påslag på kwh ved lavt forbruk og månedlig avgift ved høyt forbruk. Derfor spørs det om Tibber vil være det beste valget for det rent økonomisk, men noen enorme summer er det uansett ikke snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@scoot vet du om ctm lyng kan integreres i f.eks homey eller Home assistent. Regner med det er zigbee protokoll ? Eller benytter de z wave?

skrekken min er produkter som f.eks SG. Som benytter zigbee meg bekjent, men som ikke ønsker å legge til støtte for produktene sine i f.eks homey eller Home assistent. Er deilig å kunne ha alt i en og samme app. Satt litt på spissen hvis SG hadde gått konkurs og støtte for appen hadde gått til helvete, så er det kjipt og ikke kunne benytte en annen valgfri app. Dette som er fint med elko, philips hue, heatit, Mitsubishi, Samsung, Apple osv. De har støtte for å benytte eller utvikle til valgfri app. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tennbrikket skrev:

@scoot vet du om ctm lyng kan integreres i f.eks homey eller Home assistent. Regner med det er zigbee protokoll ? Eller benytter de z wave?

skrekken min er produkter som f.eks SG. Som benytter zigbee meg bekjent, men som ikke ønsker å legge til støtte for produktene sine i f.eks homey eller Home assistent. Er deilig å kunne ha alt i en og samme app. Satt litt på spissen hvis SG hadde gått konkurs og støtte for appen hadde gått til helvete, så er det kjipt og ikke kunne benytte en annen valgfri app. Dette som er fint med elko, philips hue, heatit, Mitsubishi, Samsung, Apple osv. De har støtte for å benytte eller utvikle til valgfri app. 
 

Nei, per nå kjører CTM lukka system - men oppgraderingen neste år går på nettopp dette. Husker ikke om hvem av Z`ne de skal over på i farta :)

 

Jeg er enig og litt uenig, for min egen del syns jeg det er helt okei hvis et system er lukket for seg selv så lenge de har en fyldig portefølje som løser det jeg ønsker å løse. Jeg ville også egentlig ha alt i en app, men endte som nevnt på to separate system da jeg ikke fant produktene jeg ønsket å bruke som funket på en av Z`ne. ( Jeg er ingen fan av Heatit f.eks, og er ganske kresen på installasjonsmateriell. Naturlig nok vil nok noen si ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, scoot skrev:

Nei, per nå kjører CTM lukka system - men oppgraderingen neste år går på nettopp dette. Husker ikke om hvem av Z`ne de skal over på i farta :)

 

Jeg er enig og litt uenig, for min egen del syns jeg det er helt okei hvis et system er lukket for seg selv så lenge de har en fyldig portefølje som løser det jeg ønsker å løse. Jeg ville også egentlig ha alt i en app, men endte som nevnt på to separate system da jeg ikke fant produktene jeg ønsket å bruke som funket på en av Z`ne. ( Jeg er ingen fan av Heatit f.eks, og er ganske kresen på installasjonsmateriell. Naturlig nok vil nok noen si ). 

Mulig du får noen PM av meg i fremtiden 😛. Elektrikeren som skal utføre alt hos meg benyttet seg av SG. Jeg fikk litt bismak etter og ha lest litt. Virket ikke som de ønsket å ha integrasjon mot andre «hubs». Jeg personlig mener dette er å gå ett steg tilbake. Basert på «Feedback» så var heller ikke applikasjonen til SG noe å skryte av for noen år siden. Synd man ikke får benytter valgfri app. Apple HomeKit støtte hos SG hadde plutselig bare forduftet i en 6 måneder også. Alt dette kombinert ga meg litt bismak av SG. 
 

Skal dog ta en nærmere titt på CTM. Heatit ser jo ganske gunstig ut mtp valgfriheten man har av apper. Homey, Home assistent, Tibber osv. jeg har ingen hands down erfaring, så mulig produktet i sin helhet faller gjennom.

Er fint med noe som bare fungerer også, men jeg liker litt friheten til å benytte meg av de produktene som scorer best i sitt felt. Fått koblet sammen alle disse produktene i en og samme app er jo drømmen. Kommer det ett nytt produkt som er bedre enn Y produkt, så kan man bare bytte å koble opp. Uten å tenke på at produktet kjører sitt eget lukket system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å følge opp tidligere svar: Ser ut til at vi denne måneden vil betale ca 3600,- i strøm for ca 2700kWt. Med fastpris på 79 øre hadde vi vært nede i 2100,-. Fortsetter det slik i vinter går det mye ekstra penger i strøm. Som igjen gjør at jeg antakelig bytter ut Tibber til fordel for en av de andre leverandørene i fremtiden. Vi skal også ha utleie, da hjelper fastpris på strøm veldig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker norske FutureHome til styring av lys og varme.  Har lagt opp til en rekke tidsinnstillinger som fungerer bra i hverdagen.  Ved siden av utgangsdøren og ved siden av sengen er det en liten boks med fire brytere som f.eks. skrur av alt lyset og starter nattsenking av varmen.

Smarthus i fremtiden burde kunne styre flere funksjoner, her er et eksempel:

På jobb på morgenen kommer det beskjed på mobilen om at husets alarm er skrudd på.  Det vil si at resten av familien har reist og hunden er i hundegården.  (Sistnevnte kan jeg sjekke med en app til kameraet i hundegården, samme app sender uansett varsel med en gang det er bevegelse der.  Greit å ikke trigge alarmen mens hunden er innendørs).

Futurehome skrur av alt lys og senker varmen noen minutter senere.

Via mobilen kan jeg bytte fra helsikring til skallsikring, skru på alt lyset og sette i gang støvsuger-roboten.  Denne kommuniserer med vaskeroboten i samme app, og sender stafettpinnen videre.  Når gulvene er ferdig vasket så kommer det varsel fra iRobot-appen, og jeg kan bruke FutureHome til å skru av alt lys igjen og alarm-appen til å bytte fra skallsikring til helsikring.

Disse appene burde kunne snakke med hverandre, slik at det kreves en eneste aksjon fra brukeren istedenfor flere aksjoner spredt over tid som beskrevet over.

Hvordan FutureHome er i forhold til andre systemer skal jeg ikke begi meg inn på, hadde samme bekymring som enkelte andre om å låse seg til et system som kan bli ubrukelig om noen år men det ser ut til at hardware kommer fra kjente selskaper og at systemet støtter bl.a. Z-Wave.

Uansett, som flere har vært inne på så er det to stykk elbil-ladere som dominerer strømforbruket men vi sparer i allefall der vi kan på varme og lys med smarthus-styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Mulig du får noen PM av meg i fremtiden 😛. Elektrikeren som skal utføre alt hos meg benyttet seg av SG. Jeg fikk litt bismak etter og ha lest litt. Virket ikke som de ønsket å ha integrasjon mot andre «hubs». Jeg personlig mener dette er å gå ett steg tilbake. Basert på «Feedback» så var heller ikke applikasjonen til SG noe å skryte av for noen år siden. Synd man ikke får benytter valgfri app. Apple HomeKit støtte hos SG hadde plutselig bare forduftet i en 6 måneder også. Alt dette kombinert ga meg litt bismak av SG. 
 

Skal dog ta en nærmere titt på CTM. Heatit ser jo ganske gunstig ut mtp valgfriheten man har av apper. Homey, Home assistent, Tibber osv. jeg har ingen hands down erfaring, så mulig produktet i sin helhet faller gjennom.

Er fint med noe som bare fungerer også, men jeg liker litt friheten til å benytte meg av de produktene som scorer best i sitt felt. Fått koblet sammen alle disse produktene i en og samme app er jo drømmen. Kommer det ett nytt produkt som er bedre enn Y produkt, så kan man bare bytte å koble opp. Uten å tenke på at produktet kjører sitt eget lukket system.

Bare å sende PM, så skal jeg forsøke å svare så godt som mulig :)

Smarthus er ikke "der det bør være" enda. Det virker på meg som at det har med å gjøre at bransjen både nasjonalt og internasjonalt ikke klarer å bli helt enige om protokoller osv. Tror det vil ta en stund til vi er der vi ønsker, på nåværende tidspunkt virker det som alle er for opptatt av å ha sin egen app.

(PS; jeg er enig angående SG sin løsning, den er ikke spesielt bra - denne har vi bevisst unngått) 

Så enn så lenge så velger jeg heller produkter jeg stoler på og som funker som de skal, men jeg er forberedt på å måtte bytte en god del utstyr i fremtiden når ting snakker litt bedre sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål vedr. M sport understell code 704 på F20 1-serie (VIN E919473):

Jeg regner med M sport understell har andre dempere enn standard-understell? 
På Realoem får jeg kun opp forskjellige delenummer som følger:
For vehicles with Adaptive M suspension S2VFA=No - 31316873721
For vehicles with Automatic transmission S205A=Yes - 31316873762
For vehicles with M Sports suspension S704A=Yes - 31316873723
Er det øverste for biler med standardunderstell da mon tro? 

Men i Sachs sin WebCat skilles det ikke på sports/standard suspension i delenummer:
Suspension: for vehicles with standard suspension - 319 733
Suspension: for vehicles with sports suspension - 319 733
Lager ikke Sachs dempere til M sport understell?

Bilen har gått drøye 140k km og det ene topplageret fremme begynner å bli dårlig, så da bør vel begge byttes. Da koster det ikke noe mer enn delekost å bytte demperne også, i stedet for å få den kostnaden 10 000 km nede i veien.

Bremsene bak må også byttes før EU neste år, så da kan en jo spørre seg om en ikke bør bytte dempere bak også samtidig, og da kan en jo også bytte til senkefjører også samtidig... baller fort på seg her :P 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...