Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, papertiger skrev:

Spørsmål vedr. M sport understell code 704 på F20 1-serie (VIN E919473):

Jeg regner med M sport understell har andre dempere enn standard-understell? 
På Realoem får jeg kun opp forskjellige delenummer som følger:
For vehicles with Adaptive M suspension S2VFA=No - 31316873721
For vehicles with Automatic transmission S205A=Yes - 31316873762
For vehicles with M Sports suspension S704A=Yes - 31316873723
Er det øverste for biler med standardunderstell da mon tro? 

Men i Sachs sin WebCat skilles det ikke på sports/standard suspension i delenummer:
Suspension: for vehicles with standard suspension - 319 733
Suspension: for vehicles with sports suspension - 319 733
Lager ikke Sachs dempere til M sport understell?

Bilen har gått drøye 140k km og det ene topplageret fremme begynner å bli dårlig, så da bør vel begge byttes. Da koster det ikke noe mer enn delekost å bytte demperne også, i stedet for å få den kostnaden 10 000 km nede i veien.

Bremsene bak må også byttes før EU neste år, så da kan en jo spørre seg om en ikke bør bytte dempere bak også samtidig, og da kan en jo også bytte til senkefjører også samtidig... baller fort på seg her :P 

Skal du bytte bak også hvis du skal bytte foran? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ahj said:

Skal du bytte bak også hvis du skal bytte foran? :) 

Ser ut som det blir bytte av dempere framme med tilbehør, er kun originale dempere som er å oppdrive til M sport (til rundt 2100kr/stk med GS-rabatt), topplagere framme, samt bremser foran og bak. M sport understellet er egentlig såpass fint at jeg tror ikke jeg kommer til å bytte til noe senkesett på denne.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Ser ut som det blir bytte av dempere framme med tilbehør, er kun originale dempere som er å oppdrive til M sport (til rundt 2100kr/stk med GS-rabatt), topplagere framme, samt bremser foran og bak. M sport understellet er egentlig såpass fint at jeg tror ikke jeg kommer til å bytte til noe senkesett på denne.

Det høres ut som en god plan. :) Bare vær obs på at du kan merke at demperne bak er mykere enn de som er foran, ble slik når jeg byttet på E91 jeg hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nord nord for Oslo tar oss selv i å le litt av mediene hvert år. Det varsles om snøkaos og idag kunne Dagbladet melde hele 25cm snø! 25cm, det er nærmest det jeg har måket hver dag i noen dager nå, og det er nok de som har det enda værre.

D515C6C2-8686-4D33-9771-7BCBDD50915B.thumb.jpeg.0a2a39e5cf7265c54421c5789ccef807.jpeg

Vel, en skal ikke sitte lenge på sin høye hest. For uhell skjer. Idag ble en kollega kjørt/sklidd inn i siden på arbeidsbilen av en taxi og gjorde arbeidsbilen ukjørbar, samtidig er lokalavisen full med uhell og hjem fra jobb kjører jeg sikk sakk mellom biler og lastebiler som har spunnet seg fast. Molde er en stor skråning og alle kryss hvor man stopper opp er i nedover/oppover-bakke. Altså om man ser vekk fra sentrum. Jeg kan ikke takke nok for xDrive som bare lar meg stoppe opp på holka i bratt oppoverbakke og peile meg forbi alle som sliter uten antydning til hjulspinn. Idag ble den ikoniske Atlanterhavsvegen stengt idag, vogntog på tvers midt på brua.

D4DBBE4B-F687-42E2-BFC7-992C3C416B7F.thumb.jpeg.b0c5b68481ee602a695cfcfca49ab9e9.jpeg32204FB4-5D85-4947-9392-5BAB2103266B.thumb.jpeg.c715e88d2d70744b09315d460bc38445.jpeg

At jeg lover å ikke le for alltid kan jeg ikke garantere, for det er jo litt morsomt at det er avisoppslag for bare 25cm, men med alt som skjer så er det en påminnelse om at shit happens like mye i Bodø, Oslo og Molde. 🤷🏼‍♂️
 

Kjør pent i vinter og ha for guds skyld gode dekk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002


Vi har hatt snøkaos her på Sørlandet også, biler og lastebiler lå strødd og alt var kaos. Utfordringen her var at det gikk fra regn til mange minus grader og masse snø. Arendal er heller ikke flatt, veldig bakkete og ulendt terreng over hele kommunen egentelig. Stort sett kommer vinteren i Januar og varer noen uker, tror ikke jeg kan huske så lave temperaturer og varig snø på denne tiden. 

Men oppi alt dette så må jeg si det var godt med xDriven. Du kommer fram der andre står fast, jeg kjørte hjem fra Telemark når det snødde som verst. G30en pløyde seg sporsikkert gjennom snøen på E18, stabil og trygg...og god og varm. Ikke noe kødd med at ting fryser igjen, eneste er at det danner seg litt is på lyktene. Den bilen gir meg egentelig en veldig trygghetsfølelse, særlig man er ute i sånt føre med ett lite barn som sover i stolen sin bak. Du vet at den tar deg og dine trygt hjem 👍

Har sagt det før, men for meg så er 5-serie med sekssylindra diesel og xDrive en av verdens beste allround biler. Den tikker de fleste boksene for meg 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med mediene og dette snøkaos greiene, og "slossingen" mellom landsdelene. 

Fakta er vel at det er fryktelig mye mer mennesker i Oslo området en noe annet sted, så bare en av hendelsene referert til over skaper helt sinnsykt kaos. Det går enormt mye dårligskodde lastebiler rundt omkring i Norge og en del av de kjører igjennom Oslo og skaper kaos. 

I tillegg så er jo folk hjernedøde fortiden og tror at det funker godt å kjøre med utslitte sommerdekk hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, flobben skrev:

Artig med mediene og dette snøkaos greiene, og "slossingen" mellom landsdelene. 

Fakta er vel at det er fryktelig mye mer mennesker i Oslo området en noe annet sted, så bare en av hendelsene referert til over skaper helt sinnsykt kaos. Det går enormt mye dårligskodde lastebiler rundt omkring i Norge og en del av de kjører igjennom Oslo og skaper kaos. 

I tillegg så er jo folk hjernedøde fortiden og tror at det funker godt å kjøre med utslitte sommerdekk hele året. 

Riktig :) Det er mye mer folk sørpå og klart det skjer mer uhell i antall, men prosentvis på innbyggertall så er det nok nogen lunde likt vil jeg tro. Men en må få le av mediene og litt rivalisering landsdelene i mellom er gøy :) 

Tirsdagen så kom jeg over en strøbil på tverra, sjåføren lå på alle fire og monterte kjetting oppi bakkene!

Så igjen, kjør pent og ha gode dekk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Siden jeg bor 10 min NORD for Oslo er jeg helt enig i med alt du sier (sarkastisk på en fredag)😂

Men må si at vinteren har satt seg godt fast her Nord for Oslo. minus 15 nå, 5 cm snø. Null salting på småveiene med passe nok is til at Ruth på 90 år har en heidundrende tur til og fra butikken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj det er godt du tar humoren med deg inn i helga :D Var -15 her i morrest å, -10 i skrivende stund. En meter pluss eller så med snø. Og kjøring i julerushet er ikke gøy, folk tar sjanser overalt og bryter vikeplikt oftere enn jeg bytter sokker. Hjerte i halsen hver dag. Så første innlegget i debatten her var ment som slag i trynet mot oss "nord for oslo", for de som ikke skjønte den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snøkaos ..... ble vinterdekk på X5’n i går da sommerdekka ble noe glatte i all denne snøen.🥶 trodde ikke man måtte bytte dekk når man har 4 hjulstrekk da folk E3DB3AC6-8FC0-4D6F-B528-17DFF2748E1F.thumb.jpeg.1962f3a90814a4d7873e903a0bf08a07.jpeg

 

like artig med disse snøkaos overskriftene 😂 hadde skjønt det med 40-50cm over natta men knappe 10-20cm er da ikke mye å rope for, men sol nevnt så er folk evneveike og dårlig skodd til tider men vinteren kommer hvert år så snart må folk lære men er ven for vandt og kjøre på tørre / våte ihjelsaltet veier så for dem panikk når det er lit glatt / snø.
 

skulle ønske folk lærte seg og kjøre på snøføre som før... snødekte veier er mye bedre en slaps / is som det blir mye av ila vinteren med alt dette saltet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, liffi skrev:

Ja snøkaos ..... ble vinterdekk på X5’n i går da sommerdekka ble noe glatte i all denne snøen.🥶 trodde ikke man måtte bytte dekk når man har 4 hjulstrekk da folk 

 

like artig med disse snøkaos overskriftene 😂 hadde skjønt det med 40-50cm over natta men knappe 10-20cm er da ikke mye å rope for, men sol nevnt så er folk evneveike og dårlig skodd til tider men vinteren kommer hvert år så snart må folk lære men er ven for vandt og kjøre på tørre / våte ihjelsaltet veier så for dem panikk når det er lit glatt / snø.
 

skulle ønske folk lærte seg og kjøre på snøføre som før... snødekte veier er mye bedre en slaps / is som det blir mye av ila vinteren med alt dette saltet 

Jeg har ikke vinterdekk på X5. Men det er kun pga den har stått 3 uker på verksted nå :lol: Kjører Agila med piggdekk til og fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...