Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, E.C. skrev:

Apple: la oss lodde på 1 ekstra pin på RAM-brikkene dine, slik at det er kun våre egne som kan brukes. Våre koster forresten 2-3x mer enn normal markedspris for samme specs. "Vi gjør det for å beskytte deg". + "La oss bytte ladeplugg hele tiden så du må kjøpe ladere". Det er så mye sleipe ting fra den leiren at grunnen til at jeg ikke ønsker å kjøpe deres produkter har mer med deres image å gjøre enn produktene i seg selv.

OK og hvor kommer så BMW inn i denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutes ago, Fredrik said:

OK og hvor kommer så BMW inn i denne historien?

Det kommer ikke inn noe sted. Det startet med en diskusjon av telefoner og det var mitt bidrag til å få Daniel til å styre unna iphone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.C. skrev:

 

Det kommer ikke inn noe sted. Det startet med en diskusjon av telefoner og det var mitt bidrag til å få Daniel til å styre unna iphone :)

Greit nok og du har et poeng ved at Apple også gjør urent trav forretningsmessig, men når det gjelder sikkerhet er det ingen tvil om at Apple vekter dette mer enn Android (Google). Som jeg var inne på handler dette ikke om hvordan operativsystemet er konstruert iom. at de begge er basert på Linux, men om hvordan selskapene forvalter systemene. Apple har en restriktiv politikk i denne sammenhengen og dette viser seg på andre områder også. Jeg har f.eks en gammel iPhone 5S som kom på markedet i 2013 og den får stadig iOS oppdateringer (siste versjon er 12.5.5 som kom i september i år). Oppdateringene i dag for iPhone telefoner eldre enn 6S/SE handler kun om sikkerhet, men allikevel... Apple gir oss disse 9 år senere fordi det er viktig og selvfølgelig fordi temmelig mange stadig bruker disse telefonene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har inntrykk av med iPhone er at de tåler svært lite. Har sett betraktelig flere iPhone med knust glass (og da mener jeg knust, ikke én sprekk) enn jeg har sett andre telefoner.

Kan absolutt se det med at iOS er mer sikkert enn Android og alt det andre som blir nevnt, og det gir jo da mening at f.eks BMW favoriserer de, selv om det er kjipt for oss som ikke har det. Spesielt når det gjelder noe "simpelt" som Spotify.

Men om dette er nok til å få meg til å "bytte side" tror jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel. skrev:

En annen ting jeg har inntrykk av med iPhone er at de tåler svært lite. Har sett betraktelig flere iPhone med knust glass (og da mener jeg knust, ikke én sprekk) enn jeg har sett andre telefoner.

Nå har jeg hatt en iPhone 8 Plus i snart 3 år og såvidt jeg vet er dette den fysisk største iPhonen så langt (altså den største skjermen). Med litt fornuftig bruk overlever man uten skader på skjermen. Jeg vet ikke hva folk gjør for å ødelegge skjermen, men jeg bruker telefonen helt normalt.

Noe helt annet er batteriet. Dette har på 8 Plus en kapasitet på 2691 mA·t (eller litt større enn på iPhone XS) og er OK selv med mye bruk av telefonen. Utfordringen er at kapasiteten går ned relativt fort etterhvert som batteriet blir eldre. Jeg har derfor byttet mitt batteri med et nytt originalt batteri fra Apple (ca. 600 NOK).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det telefonen og bilen skal kommunisere så mye om som trenger høy sikkerhet? Noe konkret dere kan vise til?

Jeg bruker BankID på android og har åpnet teslaen med app fra android. Min e-post (det viktigste man har) er også på android. Tror at sanger fra spotify og lyd (som også sendes til alle slags trådløse propper, etc) skal gå fint. Samme med telefonbok.

Jeg tror at bmw går for apple pga premium image og at android fortsatt innehar noe "nerd"-stempel, eller i alle fall hadde det da man valgte hvilken plattform man skulle satse mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, E.C. skrev:

Hva er det telefonen og bilen skal kommunisere så mye om som trenger høy sikkerhet? Noe konkret dere kan vise til?

Konkret hva som er årsaken til at BMW holder igjen med Android vet jeg ikke utover sikkerhetsaspektet. BMW er ikke alene om dette og det er en velkjent sak at Android har en litt for lemfeldig tilgang til hva de tilbyr i deres appstore. Dette handler ikke om at Android (Google) ikke har en teknisk kapasitet til å gjøre noe med dette, men ganske enkelt at de ikke ønsker dette av hensyn til markedet og/eller utbredelsen av operativsystemet. Jeg tenker at det handler om en kalkulert risiko. BMW ønsker ikke å være en del av dette og det har jeg forståelse for uten å vite mer enn jeg gjør med mine snart 30 år innenfor IT-strategi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Daniel. skrev:

Men når alt dette er sagt så er jeg fortsatt ikke klok på hva jeg skal velge 😂

Nei, det begynner å bli heftige priser på telefoner. Ikke bare begynner, men har vært lenge. Hadde selv et avbrekk mellom iPhone med Huawei P10 og den fungerte godt, skikkelig bra Leica kamera og etter to år med den kjøpte jeg 6s som også varte to år før ungen fikk tak i den og den levde ikke mer etter det. Nå har jeg stadig XS som takler oppgraderingene bra og er helt up to date på det meste. For å bevare mobil har jeg deksel med flip og gummifeste inni til mobilen som kanten på stikker høyere opp enn skjermen. Alltid berget meg i uhell(utenom 6s som en 2-åring gikk berserk med). Hva du skal velge er en smakssak, jeg stemmer fortsatt Apple. Jeg har også helt ny Apple-TV og Macbook fra 2014, det er så deilig at alt bare snakker sammen sømløst. Ingen fanboy overhodet, men holder meg til det som jeg synes funker bra :) Macbooken holder seg godt etter snart 8 år, er en Pro 13" med SSD og i5-ett-eller-annet. Aldri noe tull, bare fungerer. Litt treigere oppstart med årene, men ikke irriterende treigt :) 

Huawei hadde nok jeg gått for om ikke Apple var tilstede. Den P10 jeg hadde lever enda godt etter ei jeg jobbet med arvet den.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marius2002 skrev:

Nei, det begynner å bli heftige priser på telefoner. Ikke bare begynner, men har vært lenge. Hadde selv et avbrekk mellom iPhone med Huawei P10 og den fungerte godt, skikkelig bra Leica kamera og etter to år med den kjøpte jeg 6s som også varte to år før ungen fikk tak i den og den levde ikke mer etter det. Nå har jeg stadig XS som takler oppgraderingene bra og er helt up to date på det meste. For å bevare mobil har jeg deksel med flip og gummifeste inni til mobilen som kanten på stikker høyere opp enn skjermen. Alltid berget meg i uhell(utenom 6s som en 2-åring gikk berserk med). Hva du skal velge er en smakssak, jeg stemmer fortsatt Apple. Jeg har også helt ny Apple-TV og Macbook fra 2014, det er så deilig at alt bare snakker sammen sømløst. Ingen fanboy overhodet, men holder meg til det som jeg synes funker bra :) Macbooken holder seg godt etter snart 8 år, er en Pro 13" med SSD og i5-ett-eller-annet. Aldri noe tull, bare fungerer. Litt treigere oppstart med årene, men ikke irriterende treigt :) 

Huawei hadde nok jeg gått for om ikke Apple var tilstede. Den P10 jeg hadde lever enda godt etter ei jeg jobbet med arvet den.

Ja, ser jo at flere av toppmodellene til diverse produsenter fort bikker 10 lapper og vel så det.. 😅

P20en jeg har nå kjøpte jeg faktisk brukt (svært lite da), og har i grunn ikke noe problem med å kjøpe neste mobil brukt også. Ser f.eks det er noen i nærheten som selger OnePlus 9 og Oneplus 9 Pro til greie priser og lite brukt. Men klarer ikke ble HELT klok på om Pro versjonen er verdt de ekstra kronene.

En ting jeg merker, er at enkelte telefoner begynner å bli ganske store. 😅 Det er faktisk grunnen til at begge de to over er til salgs. Reagerte egentlig på det samme når jeg gikk fra Galaxy S7 til P20 Pro. Men nå er jeg jo vant til den, så mulig det blir det samme med neste? 🤔

9 Pro er pittelitt større enn standard 9, som igjen er pittelitt større enn P20 Pro.

9 Pro er og litt kurvet i kanten, noe jeg ikke er sikker på om jeg liker 🤔

Har egentlig vært ganske heldig med telefonene mine. Gått sjeldent i bakken. S2en var jeg dog ganske uheldig med og mast den ut av lommen og rett ned på en tribune av betong med mye skarpe kanter. Men ble kun et lite hakk + en tilhørende sprekk. Var ikke noe til bry i det hele tatt hverken funksjonelt eller visuelt.

P20en har jeg bare hatt et gjennomsiktig tynt gummi lignende deksel utenpå.

Jeg har egentlig ikke så mye greier som "må" snakke sammen, så for min del så fungerer ting greit "as is".

Har aldri vært noe med i denne Apple hypen så har aldri hatt et eneste Apple produkt 😂

Huawei utgår vel for mange nå når de ikke har tilgang til Google Play lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er litt urettferdig å bruke mot Apple, Tesla, Porsche - eller hva det nå er bare fordi produktene de fremstiller er populære. Jeg kan forstå inflasjonsfaktoren, men det er en grunn til at disse produktene er populære. Jeg mener folk som kan kjøpe disse temmelig kostbare produktene er jo ikke dumme. Det nye er bare at det er temmelig mange av dem og med sosiale medier hører vi også mye fra dem (med alt hva dette betyr i dagens kontekst).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daniel. skrev:

Ja, ser jo at flere av toppmodellene til diverse produsenter fort bikker 10 lapper og vel så det.. 😅

P20en jeg har nå kjøpte jeg faktisk brukt (svært lite da), og har i grunn ikke noe problem med å kjøpe neste mobil brukt også. Ser f.eks det er noen i nærheten som selger OnePlus 9 og Oneplus 9 Pro til greie priser og lite brukt. Men klarer ikke ble HELT klok på om Pro versjonen er verdt de ekstra kronene.

Om du har mulighet til å handle med DNB Mastercard har de supertilbud i ny og ne, da får du opptil 20% rabatt.
Det hender du kan handle da med rabatt på Teleoutlet.no som er alt fra nye til brukte telefoner. En del av dem de selger er "angrefrist" telefoner. Så disse er kun åpnet fra esken så og si. Det hender de har noen gode tilbud der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Om du har mulighet til å handle med DNB Mastercard har de supertilbud i ny og ne, da får du opptil 20% rabatt.
Det hender du kan handle da med rabatt på Teleoutlet.no som er alt fra nye til brukte telefoner. En del av dem de selger er "angrefrist" telefoner. Så disse er kun åpnet fra esken så og si. Det hender de har noen gode tilbud der.

Det har jeg dessverre ikke 😅 Men takk for tipset uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener eneste android telefonen som er verdt å gå for er oneplus. 8t syns jeg er fint priset om dagen, alt etter budsjett. Samsung bruker møkka exynos brikkesettet sitt i Norge som regel. Huawei har utdatert skjerm. Jeg har hatt oneplus 7t i over 2 år med 90hz skjerm, før dette hadde jeg oneplus 6 i nesten 2 år. Beste android opplevelsen jeg har hatt. De nye 120hz skjermene er helt nydelig i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...