Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med selskapet, men de opplyser at prisene er inkludert toll/moms.  

Jeg har også god erfaring med Sonic verktøy. 

Har aldri selv opplevd problemer med PostNord, men ser jo i media at folk sliter av og til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars89 skrev:

Har ikke erfaring med selskapet, men de opplyser at prisene er inkludert toll/moms.  

Har kikket rundt på siden der uten å finne noe info om mulig toll.. Takk for at du sjekket og bekreftet det :)

2 minutter siden, Lars89 skrev:

Jeg har også god erfaring med Sonic verktøy. 

Det høres bra ut, da ser jeg frem til å teste det merket når det kommer frem.. Til nå har jeg mest brukt Biltema, Teng Tools og noe Draper Tools. Blir spennende :D

3 minutter siden, Lars89 skrev:

Har aldri selv opplevd problemer med PostNord, men ser jo i media at folk sliter av og til. 

 

Ja er akkurat det jeg har sett også, og er jo litt skeptisk pga det. Men det går nok bra da.. Så jeg satser på at de kan gjøre godt inntrykk nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et ganske få varer det er toll på og jeg mener (uten å gjøre oppslag) at verktøy er det ikke toll på. Moms må du uansett betale på ting du handler, både i Norge og fra utlandet. Du tenker sikkert på fortollingsgebyret som noen ganger dundrer inn sammen med momsen fra Posten eller Postnord. I de aller fleste tilfellene så tar butikkene som opererer med "mva. inkludert" denne jobben for deg og da betaler du kun det som står på nettet. Så hvis det står at det inkluderer moms hadde ikke jeg forventet noen ekstra regninger ifm. bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, E.C. skrev:

fortollingsgebyret

Først, takk for et veldig bra svar :)

Ja var det jeg tenkte på.. Er litt nedtur når man må betale for "forenklet tollbehandling" og x antall kr i fortollingsgebyr.. Det har skjedd noen ganger. Like surt hver gang

En gang fikk jeg en pakke med DHL, trodde ikke det var noe fortollingsgebyr men så en liten stund etterpå så fikk jeg ei regning i posten der de ville kreve inn disse pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å spore av i4-tråden:

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kvalitet veier ekstra vet du, panelglipper veier jo ingenting siden det bare er luft 😅 Model 3 har jo ikke støyisolering, interiør av tynn billig plast og nesten ikke lakk så det er jo ikke rart den er lettere 😀

Hvis du ikke er så glad i Tesla så liker du nok denne:  

Verden hadde ikke vært den samme uten finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dette litt tid og bruk litt saklige argumenter når alt kommer til alt. Det kommer nok reparasjons- og bytteløsninger for høyspentsystemer med tiden. Model S er tross alt den første bilen der du kunne dra over lengre distanser på vinteren med varme i kupeen og ikke 3 lag med pledd, full bekledning og en klut i hånda for å tørke av frontruta innvendig. Nissan Leaf var årets bil i 2011, husk det. Vi skal ikke mange poster tilbake der det ble diskutert at BMW's flaggskip 7-serie med V8-ere ikke greier mer enn 100k km før motoren må byttes. Dette er da biler til over det dobbelte av 700k og fra en produsent som har holdt på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, E.C. skrev:

Gi dette litt tid og bruk litt saklige argumenter når alt kommer til alt. Det kommer nok reparasjons- og bytteløsninger for høyspentsystemer med tiden.

Verkstedet som satser på dette burde kanskje bli et satsingsområdet for Enova-støtte eller noe lignede. Å få elbiler til å vare utover 150 000-200 000km må jo være et ganske bra miljøtiltak etterhvert som det kommer flere og flere elbiler på veien. Kanskje Tesla som sålangt har vært ganske innovative og litt annerledes etterhvert tør satse på egne serviceprogram og garantiordninger som gjør at folk tør eie elbiler som har høy km-stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe hehe, Enova ja. De er egentlig ganske håpløse når man ser på formålet de skulle eller burde tjene. Støtte til avanserte dyre tiltak der man skal prøve å klemme ut de siste prosentene med effektivitet. Enhver person med realfaglig bakgrunn vet at det er de siste prosentene som koster flesk, måtte det være renhet, hastighet eller effektivitet. Hadde Enova tatt mer av regninga for de enkle tiltakene så hadde man som samfunn spart mer. Når man da gir 150k til oppussing av en funkyshus som skal bruke enda mindre strøm så kunne man ha støttet 12 luft til luft varmepumpeinstallasjoner med 50%. Rimelig sikker på at dette både hadde spart mer kwh i det lange løp, samt redusert trykket på strømnettet, men neida. Som deres talsperson sa: "tiltakene er ikke for alle", noe som er meget rart når alle er med på å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Gi dette litt tid og bruk litt saklige argumenter når alt kommer til alt. Det kommer nok reparasjons- og bytteløsninger for høyspentsystemer med tiden. Model S er tross alt den første bilen der du kunne dra over lengre distanser på vinteren med varme i kupeen og ikke 3 lag med pledd, full bekledning og en klut i hånda for å tørke av frontruta innvendig. Nissan Leaf var årets bil i 2011, husk det. Vi skal ikke mange poster tilbake der det ble diskutert at BMW's flaggskip 7-serie med V8-ere ikke greier mer enn 100k km før motoren må byttes. Dette er da biler til over det dobbelte av 700k og fra en produsent som har holdt på en stund. 

Ja gi det tid, det er det alle sier om bærekraften til elbiler...gi det tid så løser nok alt seg. Vi skyver problemene foran oss også håper vi at ting løser seg, det "kommer nok" en løsning sier så mange. Hele poenget her er jo at hvem gidder å koste opp en 10 år gammel Tesla når bilen ikke er noe å ha, fordi teknologien for lengst har løpt i fra bilen. Igjen, dette blir litt som med mobiltelefoner...hvem gidder å bruke tid å penger på å holde liv i første generasjon iPhone når du bare kan gå å kjøpe en ny til kosten av å holde liv i den gamle. Det snakkes varmt om bytteløsninger og reperasjonsmetodder...tror dere ærlig talt på dette? Det kommet aldri til å bli så billig som en overhalt girkasse eller byttemotor til en fossilbil. 

Jeg ser du trekker inn F01 med N63 motoren som ikke holder så lenge. Forskjellen på en 9 år gammel 750i og en like gammel Model S er at byttemotor til 750en koster brøkdelen av nytt batteri eller liknende i Teslaen. Og guess what...da er den 750en like god som ny igjen. Teslaen er fortsatt bare en utdatert gammel elbil som bare venter på at neste komponent skal ryke for å avskrive hele bilen nok en gang. Har du sett på Hoovies Garage? Han har kjøpt seg en tidlig Model S...de skulle på tur og da endte han opp med å taue den på henger. Hva med softwaren i bilen? Tesla vil ikke ha noe med de bilene å gjøre når garantien på batteriet går ut ved 8 år. Og de lager ett helvette for alle som forsøker å gå inn å fikse ting selv, det har jo mange You Tubere vist oss som har kjøpt kondemnerte Teslas. Og nei, F01 750i kostet ikke det dobbelte av en Model S...de kosta faktisk ca det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja gi det tid, det er det alle sier om bærekraften til elbiler...gi det tid så løser nok alt seg. Vi skyver problemene foran oss også håper vi at ting løser seg, det "kommer nok" en løsning sier så mange. 

Det er jo ikke en enkel nøtt å løse klimautfordringene vi har i dag, men å gå over til elbiler virker på meg som noe sannsynligvis er litt mindre "å skyve problemene foran oss" enn å ikke endre noe, selv om jeg gjerne skulle kjørt bensin og dieselbiler ubekymret i 20 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du sitter med de elskverdige forbrenningsmotorene dine i dag er en direkte konsekvens av at noen for over 100 år siden laget noen helt ræva forbrenningsmotorer som gikk dass, luktet og bråka som et helvete og som var meget upraktiske. Det var ikke alle som var begeistret for å bytte ut hesten eller dampmotoren den gang heller. Fikses hele tiden måtte de også og i motsetning til grass for hesten som fantes overalt (det ryktes om at det kommer rett opp fra bakken) så var det ikke bensinstasjoner på hvert hjørne. De som banet vei for disse motorene så litt mer av helhetsbildet den gang og måtte i tillegg krangle med din tipp-oldefar på krogen etter jobb vedr. hvorfor hestens dager var talte.

Utgavene av motorene du sitter med i dag har kommet seg et stykke på vei kan du si. Kompleksiteten har også økt betydelig i løpet av 100 år, du får tross alt 4 turboer i en stasjonsvogn om dagen (ekstremt imponerende, men også noe skummelt å eie om du ikke kjøpte 100 bitcoin i 2012 ved en glipp). Det er klart man har et skifte der enkelte modeller blir fort utdaterte, men det er litt vanskelig å hoppe over dette steget i en utviklingsprosess. Sånn var det med de første hjemme-PC-ene også. De var svindyre til å begynne med og ikke verdt å reparere etter en stund, men det ble vel ikke akkurat de som beholdt skrivemaskinene som ler mest i dag og som kan hevde å ha fått rett? Det er nettopp derfor så mange sier "på sikt" og det faktumet at du kaller det som i 2014 var den desidert beste elbilen (som faktisk ga en reell alternativ til fossilt) en utdatert maskin i 2022 peker nettopp på at det bare blir verre for fossile biler, som tross konstante forbedringer kan sies å ha stagnert litt. Med reelt alternativ for "folk flest" mener jeg  faktisk folk flest, så de som ukentlig kjører med en hestehenger med 2 hester på slep fra Tromsø til Kristiansand og tilbake med kun én toalettpause på 10 minutter er ikke omfattet her.

Jeg har sett et par episoder av youtuberen du refererer til og hovedbudskapet er vel at det koster masse penger å ha en premiumbil som en gang var dyr og som nå er billig, så den der "ny motor i en 750 og det er ikke lengre mulig å bli ruinert" hadde ikke jeg satset mine penger på. Hele kanalen hans omhandler kjøp av "drittbiler" og BMW var dessverre på tronen der lenge før Tesla kom inn i bildet. Jeg skjønner godt at det genererer klikk for han, men det er intet nytt under solen at dyre komplekse biler som ikke blir vedlikeholdt vil koste mye penger å vedlikeholde. 

Jeg ønsker gjerne noen kilder som viser at 750i og Model S kostet det samme. Jeg fant kun de offisielle prislistene hos Skatteetaten (tok 2014, ca. 8 år gammelt), men du besitter kanskje noe annet? Her er et lite utdrag og en link, så får du selv avgjøre hvor godt du treffer med dine estimater kontra meg.

image.png.5bc00d5a4f4342c8c3857986a044156e.png

image.png.af4477a0ed5e9d7841e7483f1a03480c.png

https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bilpriser-2014.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det nesten er mer kritikkverdi at BMW, som kanskje verdens mest ledende motorprodusent, har produsert flere makkverk av noen motorer. Man trenger vel ikke nevne at N13, N20, S85, S65, N62 osv. er noen kostbare saker å holde i live. Det vil finnes både dårlige el-, bensin- og dieselmotorer, og slik vil det alltid være.

Hva gjelder pris er det nok riktig å sammenligne en Tesla Model S sin veiledende pris mot en 750i sin pris uten avgifter. I 2011 kostet f.eks en 750i fra ca 800 000,- uten avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...