Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er ikke lenge siden jeg leste en artikkel om et høggeri som hadde solgt en motor til en el-bil, jeg vet ikke merket men den fikk de tilbake igjen. Det viste seg at motoren var kodet til chassisnummeret og kunne ikke brukes i en annen tilsvarende bil, fabrikanten ville ikke hjelpe til. Det måtte bli en ny motor. Det blir ikke mye sirkulærøkonomi av å drive på den måten.

Der har du kjernen i det jeg mener ved å holde disse bilene på veien ut over garantitiden. Hvorfor skal produsenten hjelpe til med å sette inn en brukt motor når de kunne kjøpt en ny ifra dems eget reservedelslager, ingen er interessert i sånn dårlig butikk.

2 minutter siden, Ron788m skrev:

En 2012 730d har vel en og annen styreenhet som fint kan gå føyken den også - forskjellen til f.eks Tesla er at veldig få har tatt seg bryet (les verksted eller hugger) til å samle kunnskap eller deler til å fikse det pga mengden biler.

Men verden er i utvikling, og jeg tipper det var en og annen stressa smed den tiden bilen kom og hesten ikke trengte fullt så mye sko. 😄

Forskjellen er at en styringsenhet til en 2012 730d kan kjøpes brukt eller overhalt fra Koed eller eBay for en brøkdel av prisen. Også må folk forstå at fossilbiler og elbiler er bygget opp på to helt forskjellige måter. Det er ikke bare å bytte en styringsenhet eller "lære seg å fikse dette med tiden". Elbilene er så uhyre mye mer komplekse i teknologien, og mange lag av systemer er avhengige av hverandre for å fungere. Og dette er på toppen av det hele under konstant utvikling, så det du lærte deg i går det er noe helt annet enn det du står ovenfor i dag. Og lets face it, det er nok elbiler på veien til at folk har hatt mulighet til å bli gode på det så jeg synes egentelig ikke det er en unnskyldning lenger 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen om at bilfabrikanten ikke vil bidra til brukte deler er like gjeldende enten bilen går på atomkraft, ved, kull, elektrisitet, diesel eller bensin. Man kan jo f.eks reise til BMW med en bil med brukte styreenheter, der ISTA klikker i vinkel og nekter å gjøre noe før bilens originale deler (eller nye, blanke deler) er montert. BMW vil omtrent ikke ta i bilen om det er brukt brukte deler, og de vil i alle fall ikke være med på å oppgradere batteripakke fra 60Ah til 94Ah på i3. Er det likevel mulig? Ja. Blir det gjort? Ja. Kommer dette til å skje med komponenter på elbil også? Ja. Kan man montere VIN-låste deler og fortsatt få bilen feilfri til ISTA? Ja. Konklusjon - alt går, enten det er elbil, dieselbil eller bensinbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Fredrik 90 said:

Forskjellen er at en styringsenhet til en 2012 730d kan kjøpes brukt eller overhalt fra Koed eller eBay for en brøkdel av prisen. 

Du må gjerne prøve å møte opp hos BMW med en slik ECU og få den tilpasset bilen. Grunnen til at dette er mulig er at BMWs programvare har blitt piratkopiert og er tilgjengelig for allmenheten. Dette er altså ikke drevet fram av BMW selv, men heller av den enorme kundemassen som var dritt lei av å ikke kunne fikse bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel @E.C. - systemene jeg (og de fleste) bruker for å gjøre en slik jobb (ECU - DDE) har ingenting med BMW sin software å gjøre, og har heller aldri hatt. Dette har også generelt lite med BMW å gjøre, men er et tiltak (for alle biler) for å gjøre det vanskeligere å drive butikk på å stjele og slakte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. @Saltkjelen

Går man til BMW med brukte deler så får man selvsagt ikke noe hjelp, men det er da nok av folk som klarer å kode inn dette uten hjelp av BMW sine systemer. Dette er jo fordi teknologien i en fossilbil er langt simplere enn i en elbil. Elbilmenigheten liker å påpeke at det er så få bevegelige deler i en elbil, men det går jo så klart på bekostning av noe annet. Og dette blir det som kjent ikke mindre av med årene, så den revolusjonen av "gjøre det selv" fiks som spås for gamle elbiler tror jeg vi skal ta med en klype salt. Det sagt så blir det helt sikkert verre å holde liv i fossilbiler også på sikt, blir jo en del teknologi i disse også med årene. Men så lenge man kan overhale en motor, girkasse eller annen vital del så er man på god vei til ett enklere bilhold når bilen blir gammel 😀 Det hjelper litt at bilen er avhengig av kun en styringsenhet for å gå forover, i stede for 16 systemer som skal kommunisere sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig at cabrioleter (spesielt E36 M3) er noe man sliter med å få solgt videre av en eller annen grunn, mens coupe er høyt på lista over hva folk ønsker..

E36 (M3) cab ser da helt greie ut og har greie ytelser bortsett fra at de er cabs og har litt annerledes karosseri (og chassi?), så bortsett fra at de antakeligvis "krenger" lettere og slipper inn mer luft kan jeg ikke helt se hvorfor E36 cab er så lite populært

Jeg kan skjønne at en coupe med soltak er litt attraktivt, og at det er biler man kan kjøre nokså heftig uten spesielle utfordringer da S50(B30/B32)-motoren er så og si skuddsikker har jeg forståelsen av. Noe á det samme med cab

Når man skaffer seg en høy-ytelsesbil er det vel ofte med tanke om å lufte denne på bane, men om man ser bort fra det og tenker mest på cruising og motorveier, er da cab også rimelig kurant. Så jeg tror cab vil bli mer populært en gang men det lar vente på seg

Noen her som har noen mening om coupe vs cab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra et uavhengig verksted som har reparert Tesla siden 2012. Gruber Motors. Jeg følger de og ser litt hva fremtiden vil bringe på verkstedgulvet. I denne videoen demonterer de et model 3  batteri for å finne ut hvorfor det har kommet fukt inn i det. Det har det gjort pga at skruene på batterilokket har rustet. Blant annet dette problemet vil jeg vedde på at vi vil få høre mye om når garantien går ut om 8 år og kundene må betale selv. Denne bilen er fra San Francisco som meg bekjent bare har sjøluft og ikke kraftig salting på veiene som her til lands...

 

 

 

I denne videoen få fylles motor/inverter med kjølevæske pga en lekk pakning. Og jeg som har fått meg fortalt at en elektromotor ikke kunne gå istykker 😁  Ikke bare registerkjeder som gir kostbare reparasjoner.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab: var en cab-diskusjon nylig et sted her, prøv å ta et søk. Det var egen tråd.

@TRF: vel, både og. Det spørs hvilket nivå man ser på. Noen av bilene er nok på veien kun fordi det eksisterer muligheter til å bytte litt moduler og få kodet disse inn mye billigere enn etter produsentens spesifikasjoner. Jeg har for så vidt en Launch-enhet som kan utføre en del koding som da er å anse som legit vare, men jeg har en følelse av at de fleste tenker at jeg er litt merkelig som har svidd av såpass med penger og ikke bare bruker "gratis" NCS.

@540is: nja, det er vel ikke så mange som sier at de ikke kan gå i stykker. Man har også gått opp i "risiko" med å gå vekk fra selvpustende bensinmotorer uten HT-systemer til biler som har flere turboer og dyre HT-systemer. Kompleksiteten går alltid oppover, vedrørende feilraten på elmotorer og den gjennomsnittlige reparasjonskostnaden per kjørte km får man først se etter litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 540is skrev:

Nå har jeg jobbet i verkstedbransjen i en god del år og vil påstå at det er ikke det å skifte motorer og girbokser en gang hvert skuddår vi tjener penger på, det er på understell og bremser. Og sist en Tesla s-x-3 var på bukken så var ikke understellet noe unikt, men en kopi av BMW F10 eller MB 212, bare med dårligere kvalitet. Og for å justere hjulstilling på en Tesla må man fjerne masse deksler rundt understellet for å komme til justeringene. En enkel jobb kan man tro, men etter et par vintrer så sitter de 30-40 skruene så fast at det går fort over en time ekstra motså samme jobben på en F10. Blant annet det å skifte bremseskiver og klosser rundt om på en Tesla s kan ta opptil en dag pga at det er mangestemplede kalippere som har gått i saltsuppa.(låsepinner i stål som gror fast i aluminium) Dette har og BMW sine M modeller, men de er sjelden vinterbiler og ikke en hverdagssliter.

Om det en gang blir slutt på oljeskift og registerreimer så jeg vil tro at jeg vil tjene såpass på batteribilene at jeg har til å fylle drivstoff på min M62 en god del år til.

Selvfølgelig er det service og vedlikehold på elektriske biler også, men generelt ikke mer enn på en vanlig bil hvis vi ser bort fra motor og drivverk. At understelet på bl.a Model S er en kopi (eller i alle fall kraftig inspirert at Mercedes-Benz W212 (E-klassen i perioden 2009-2016) er ikke så merkelig. På dette tidspunktet eide Daimler Benz AG ca. 10% av aksjene i Tesla Motors Inc. (jeg mener at også Toyota hadde en aksepost på ca. 10%) og bidro bl.a med en større kapitalinnsprøytning (ca. 800 millioner dollar) i Tesla for å redde selskapet fra konkurs etter finanskrisen i 2008. Model S kom som kjent på markedet i 2012 (USA) og hadde/har en rekke komponenter fra Mercedes-Benz.

Såvidt jeg vet solgte Daimler-Benz og Toyota deres aksjeposter i Tesla noen år senere i en felles forståelse av at det var best å selge aksjene fordi Tesla etterhvert hadde blitt en seriøs konkurrent når det gjaldt markedet for elektriske biler - ergo unngikk de å bli mistenkt for prissamarbeide/markedsmanipulering jmf. bl.a antitrustlovgivningen i USA.

Vedr. dekslene rundt understelet på bl.a Model S bidrar disse til en bedre flow av luft og var/er viktig for å få en best mulig rekkevidde. Biler som f.eks Citroën C5 fra den samme tiden (og helt tilbake til 2001) har tilsvarende deksler selv om disse bilene ikke er elektriske.

Ellers har du etter min mening et godt poeng vedr. hvordan hverdagsslitere bør konstrueres vs. mer spesielle biler som f.eks BMW's M-modeller. På den annen side er Tesla's modeller først og fremst bygget for amerikanske forhold med alt hva dette innebærer av utfordringer i andre deler av verden (som f.eks falkevingedørene på Model X). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg litt av skadefryd til de mange tusen Model 3 på norske veier begynner å merke hvordan det er med tynn lakk i norsk klima. Vi ser jo på Volkswagen og de utfordringene de har hatt med rust de senere årene, disse bilene har langt bedre lakk enn Tesla. Jeg har en kamerat som jobber i bilpleie bransjen og han sier det er helt vilt hvordan Tesla har slurvet med lakken. Enkelte plasser dekker faktisk ikke lakken grunningen, og noen andre plasser mangler klarlakk. Og det verste er at disse stedene ofte er plasser hvor salt og skitt legger seg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg gleder meg litt av skadefryd til de mange tusen Model 3 på norske veier begynner å merke hvordan det er med tynn lakk i norsk klima.

Det er selvfølgelig ikke bra at Model 3 er konstruert på en mindre langtidsholdbar måte, men at du gleder deg av skadefryd i relasjon til de mange tusen som har kjøpt en Model 3 forstår jeg virkelig ikke. Alt de fleste av disse har gjort er å kjøpe en elektrisk bil som vi andre evt. har kjøpt en alminnelig bil. De aller fleste er ikke en del av "Tesla vs. røkla" greia som florerer blandt kidsa på internett.

Når dette er nevnt er det ingen tvil om at Model 3 vil få flere og mer alvorlige problemer med rust enn f.eks Model S og X. Betydelig mer bruk av stål (istedenfor aluminium av kostnadshensyn) vil sørge for dette.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Selvfølgelig er det service og vedlikehold på elektriske biler også, men generelt ikke mer enn på en vanlig bil hvis vi ser bort fra motor og drivverk

Vedlikehold på el vs fossilbil når man utelukker drivverk er i grunnen likt foruten bremser som må repareres oftere på en elbil. Når det gjelder motor så har drive unit på elbil også ofte skifteintervall på girolje og kjølevæske, uten at det behøver å være så store kostnader.Drivakslinger og slikt er det samme problemene med. Det jeg prøver å gå imot er den hypen fra de elbilreligiøse og uvitende fossilbileiere som vurderer elbil om at elbiler er vedlikeholdsfrie og nesten kostnadsfrie å eie. Jeg har hatt kunder inne på verkstedet med sin fossilbil som har sett at det har hengt en elbil på bukken. "Åhh, skrur dere elbiler?? går det an og må det til ?"  Se under denne elbilen og så under din egen, ser du noe forskjell foruten denne svære batteripakken på 4-500kg? Har jeg svart de

Plater under bil for å få rett luftgjennomstrømning er et fint tiltak det som "alle" merker har nå ,men Tesla har spart inn på kvaliteten på festemateriellet så det ikke tåler en norsk saltvinter. Når da disse bilene er satt opp fra fabrikk så de gnager bort innsiden av dekkene etter 5-600 mil så blir det skruing på disse platene for å justere hjulstilling. 

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...