Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, E.C. skrev:

Noen tips til kjøresimulator og pedaler/ratt? Bane/rally/drifting. Kom på at jeg prøvde noe Colin McRae for rundt 10 år siden og at det egentlig var ganske artig. Realisme i kjørefysikken er et pluss. 

Jeg holdt på å handle meg både stol/ratt/pedaler fra Fanatec i fjor, dette skal vist vær helt der oppe når det kommer til realisme og feedback fra ratt. Så har man feks Assetto Corsa Competizione som skal vær veldig bra, dette har jeg prøvd såvidt med håndholdt kontroll men man må nesten ha skikkelig oppsett for at det skal vær noe brukbart.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.

Prøvd litt forskjellig, og Assetto Corsa er det nærmeste man kommer "ekte kjørefølelse" i spill. Ting som å legge bilen bredt føles mye mer ekte ut i Assetto Corsa enn mange andre simulator spill. Stort modding comunity også, så er man interresert nok kan man finne og laste ned forskjellige baner og biler og andre modifikasjoner som påvirker spillet.

Hadde Assetto Corsa hatt grafikken til f.eks Project Cars serien, da hadde vi snakket om et nesten 100% perfekt simulator spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ett bilspill i VR for endel måneder siden. Kamerat som hadde skikkelig setup med stol, ratt, girspak og håndbrekk. Du verden jeg ble imponert over innlevelsen. De gangene jeg dro ut av banen så kjennes det ut som kroppen fulgte med stolen ut. Skikkelig rar, men gøy opplevelse.

 

Dog så ble jeg skikkelig VR-syk. Dette fina det mange oppskrifter på. Anbefalt å kun ha små økter i starten til kroppen blir vandt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at det kanskje blir Assetto Corsa da, er beleielig med tilbud på Steam også. Sete får jeg se an litt mtp. rommet hvor det skal stå, men vil sjekke ut Playseat Challenge og Fanatec. G29 virker å være et greit startratt.

Takk for alle innspill!

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. - uten at jeg er veldig inne i prisdifferanse akkurat her og nå vil jeg slå et slag for Thurstmaster T300 om man er i kategorien "g29". Jeg er ikke noe sim racer, men guttungen kjører litt "bilspill" nå som det ikke er sesong for karting. Jeg personlig syntes t300 var merkbart mye bedre enn g29/g27, og min forsåelse er at de koster omrtent det samme?

Neste steg opp er nok Fanatecs DD ratt, men de har jeg ikke prøvd selv.

 

Forøvrig så har pedalene på guttungens t300 sluttet å fungere, har ikke enda funnet ut om det bare er en kabel som har fått kjørt seg eller noe mer. Likevel dette rattet har levert upåklagelig i lang tid. For de som bryr seg om sånt så kan man jo her også velge ratt, så vi har også et "Ferrari F1 ratt" (som sjeldent eller aldri brukes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å lnevne, det finnes litt forskjellige pedaler ute å går. Min har hatt en av de enkleste, men vil egentlig anbefale noe sånt som de nyere "T-LCM" som har lastcelle. Tror ikke du får disse med T300 som standard, men ser ikke noen grunn til å betale mer for pedaler mellom billigste og T-LCM. God bremsefølelse er nok viktig for å kunne modulere mer "riktig", og da er det motstand/lastceller som er riktig fremfor vandring/posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pedalene så ganske bra ut, men er litt kjipt å kjøpe ratt + pedaler som kit for å bytte pedalene rett ut. Utsolgt hos de som har best pris også, så jeg får se litt. Kanskje det kommer opp noe brukt på finn.

Var tilbud på Svive D1 hos komplett så gikk på en smell der og bestilte. Blir spennende dette, kan bruke oppsettet til å kjøre en halvtime til og fra hjemmekontoret i fremtiden 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett pent brukt Thrustmaster t500 på Finn for 3-4000. Bedre pedaler og ratt enn t300. Noen hakk over g29. 

Jeg bygde riggen selv i treverk med restemateriell, og med en e34 m5 stol. 

Det som koster er PC. Jeg har også oppgradert til 3 skjermer nå. Så jeg har Komplett.no PC til 16k og skjermer til 6k.. Pcen klarer ikke drive Acetto på maks med 3 skjermer. Så bør vel helst ha pc til nærmere 20k.. 

 

Beste spillet syns jeg uten tvil er Acetto corsa Competition. "Problemet" der er at man mangler Nurburgring, og at det kun er GT3 ( og 4 ) cup biler. 

Acetto Corsa funker også bra, og der får man Touristfart med BTG tid 😎 

Ellers er vel iRacing den beste simulatoren iforhold til online biten. ( Strides litt om hvem som har best kjørefysikk ) 

Men iRacing er kostbart, krever litt interesse og kompetanse for data, og med mnd. Abb så "må" man nesten kjøre aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen: Hvilket skjermkort har du og hvilken oppløsning kjører du på dine 3 skjermer? Jeg har RTX 2060 i min og ønsker egentlig ikke å oppgradere med de prisene som er nå. De fleste skjermkortene har doblet seg i pris de to siste årene, uaktuelt å kjøpe før prisene dropper. 

I tillegg til stolen gikk jeg på enda en smell med DFHD 49" skjerm med 3840 x 1080 i oppløsning. Jeg har uansett en 49" curved på vei som arbeidsskjerm med enda høyere oppløsning, men den over bør være bra nok for sim og da blir det ikke noe poeng med 3 skjermer når den er såpass stor og bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den midterste skjermen din curved? 49" curved er jo perfekt mtp. synsfeltet og er vel det mest praktiske mtp å være noenlunde kompakt. Hadde vel blitt sjøsyk om jeg hadde puttet 3 skjermer på enden av stolen 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Er den midterste skjermen din curved? 49" curved er jo perfekt mtp. synsfeltet og er vel det mest praktiske mtp å være noenlunde kompakt. Hadde vel blitt sjøsyk om jeg hadde puttet 3 skjermer på enden av stolen 🥴

1 skjerm er og forblir 1 skjerm uansett buing.. Hjelper selvsagt litt men ikke i nærheten av 3 skjermer med 60° vinkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...