Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Nei, det er ikke bare deg. Touch er forferdelig i en bil og burde aldri vært tillatt. Død over vedkommende som mente dette var en god idé. 

Det er form over funksjon, der design/utseendet trumfer brukervennlighet.

Dette er noe av det jeg syns var attraktivt med G08, den var moderne «nok», som nevnt også gjelder E70.

Etter siste SW oppdatering har iX3 blitt mer brukerstyrt med hjelp av AI, brukt riktig kan maskinlæring høyne brukeropplevelsen, men det er en hårfin linje mellom mas og overstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte forleden om det er flere som samler på bilvoks :)

Nå har jeg tatt bilder av to av de mest spesielle jeg har, kan vel likesågodt poste dem her

200ml Dodo Juice Skall Candy #000 oppdaget jeg helt tilfeldig til salgs på eBay en gang, det var en auksjon. Måtte ha den, så betalte vel kanskje litt mer enn jeg hadde tenkt men den er min og jeg er happy. Det eksisterer visst 4 (?) 200ml krukker med Skull Candy, men jeg tror det kun eksiterer én International Top Reseller krukke

30ml Dodo Juice Skull Candy #003 kjøpte jeg også for en liten stund siden på eBay, disse er vel egentlig fortsatt rimelig priset (£30-40) og absolutt verdt pengene. Det ble 666 laget av dem, til halloween 2010

 

20220104_123513.jpg

20220104_123533.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert en tråd om dette, men denne tråden er så genial og alle er innom så da lurer jeg på følgende - sommerdekk;

X3n skal ha nye og den har 245/40-20 og 275/35-20 originalt.

Alt 1: Michelin Pilot Sport til ca 13000,-

Alt 2: Hankook Ventus S1 til ca 9500,-

Alt 3: Toyo Proxes Sport til ca 8500,-

Priser fra Dekkonline, så pålegg osv kommer i tillegg.

Førstnevnte er jo stjernemerket, men 245/40 og 275/35 vil aldri bli likt uansett?

Det blir ingen banekjøring med denne, med mindre det blir en Nürburgring-tur i år, noe som er lite aktuelt mtp andre prosjekter.

Så bruken er melk og brød kjøring med fokus på comfort.. Skal ikke ha runflat.

Hva tenker folket? Noen erfaringer? BMW selger jo Hankook på flere nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige 245/40 og 275/35 gir et avvik, men når dekket er stjernemerket er det laget slik at det ikke blir avvik. Dvs. at et stjernemerket 245/40-dekk i realiteten kan være "241/37", mens 275/35 kan være "278/36" - og at dekkene da gir 100% perfekt match. Det første tallet i dimensjonen er dekkets bredde i millimeter, mens det andre tallet er dekkets høyde i prosent av dekkets bredde.

Uavhengig stjernemerking, ville jeg nok uansett valgt Michelin Pilot Super Sport av dekkene du nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha stjernemerket, samtidig skal du også støtte din lokale dekksjappe("bakgårdssjappene", ikke alltid de store kjedene) som garantert kan gi deg samme pris som på nett ferdig montert. Erfaringsmessig her er iallefall at min lokale kan pushe kvalitetsdekk til rimeligere enn på nett og det ferdig montert. Leverer bilen før jobb og henter etter. Kvalitet og service! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et annet viktig element av det @Marius2002 er inne på her, er at eventuelle reklamasjoner på dekk kjøpt på nett blir vanskeligere og mer tidkrevende for deg som forbruker. Dersom det viser seg at dekkene du har kjøpt har høydekast, må du selv betale for å få de reklamerte dekkene av og så betale for ny montering (du har i dette tilfellet betalt for omlegging tre ganger). Dette er selvsagt kostnader du kan kreve tilbake igjen til det første salgsleddet (i dette tilfellet Dekkonline), men det er ikke alltid det er like lett å få dekket og veien dit kan være tung. Det ender derfor stort sett opp med å bare bli plunder og heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips, og jeg var faktisk ikke klar over at stjernemerkingen gikk på tvers av dimensjoner.

Aldri kjøpt dekk fra Dekkonline tidligere, men er en enkel måte å sammenligne dekkprisene. Har som prinsipp at jeg handler lokalt på sånne ting blant annet.

Da er vel matten enkel - Michelin med stjerne fra lokale forhandleren it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ron788m skrev:

Mange gode tips, og jeg var faktisk ikke klar over at stjernemerkingen gikk på tvers av dimensjoner.

Aldri kjøpt dekk fra Dekkonline tidligere, men er en enkel måte å sammenligne dekkprisene. Har som prinsipp at jeg handler lokalt på sånne ting blant annet.

Da er vel matten enkel - Michelin med stjerne fra lokale forhandleren it is.

Jeg har flere ganger brukt Dekkonline, til å sjekke priser på Michelin dekk og har alltid fått samme tilbud fra min lokale forhandler, da ferdig på bil til samme pris som Dekkonline kunne levere for. 

Kjøp lokalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg spurte forleden om det er flere som samler på bilvoks :)

Nå har jeg tatt bilder av to av de mest spesielle jeg har, kan vel likesågodt poste dem her

200ml Dodo Juice Skall Candy #000 oppdaget jeg helt tilfeldig til salgs på eBay en gang, det var en auksjon. Måtte ha den, så betalte vel kanskje litt mer enn jeg hadde tenkt men den er min og jeg er happy. Det eksisterer visst 4 (?) 200ml krukker med Skull Candy, men jeg tror det kun eksiterer én International Top Reseller krukke

30ml Dodo Juice Skull Candy #003 kjøpte jeg også for en liten stund siden på eBay, disse er vel egentlig fortsatt rimelig priset (£30-40) og absolutt verdt pengene. Det ble 666 laget av dem, til halloween 2010

 

 

Jeg slutter aldri og forbauses over hva folk samler på, synes det er utrolig fascinerende. Før du brakte det på banen så kunne det aldri falt meg inn at folk samlet på bilvoks.

Men jeg skal kanskje ikke snakke for høyt. Har bl.a tilnærmet komplett med Fantomet fra 1983 og til det siste som kom ut. Har også veldig mange utgaver med Norsk motorveteran og det svenske bladet classic motor. Kan jo ikke kaste slikt noe.

Men det særeste som jeg samlet på engang i tiden var strømforsyninger til eldgamle datamaskiner. Hadde bl.a en svær kladd stående i mange år som hadde sittet i en Norskdata Nor10 fra 1970. Den kunne levere 5volt i 150 ampere. Det er slike ting som er kjekt og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter gjerne lokal sjappe om det går, men noen av disse driver ikke med kun dekk (vanlig verksted) og har egentlig ikke de beste avtalene selv. Som han jeg la om hos sist sa så tjente ikke han noe særlig på at jeg kjøpte via han, så han sa at det var helt greit at jeg kjøpte på nett. Differansen ble vel på 50% opp, men sånn blir det gjerne når man skal ha nøyaktig det og det dekket og ikke bare "bra sommerdekk", etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det om man får 100% av kjøpesummen refundert på eBay nå? Det er jo nye greier med hvem som håndterer pengene der nå (PayPal kan fremdeles brukes da) så da tar det lenger tid før man kan se det er i orden?

Altså, tar det flere dager før det vises som refundert på Purchase History? Tidligere mener jeg å huske det ble vist nokså fort med ei vridd pil på dollarmerket men det skjer ikke nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GreenE36Cab skrev:

Hvordan er det om man får 100% av kjøpesummen refundert på eBay nå? Det er jo nye greier med hvem som håndterer pengene der nå (PayPal kan fremdeles brukes da) så da tar det lenger tid før man kan se det er i orden?

Altså, tar det flere dager før det vises som refundert på Purchase History? Tidligere mener jeg å huske det ble vist nokså fort med ei vridd pil på dollarmerket men det skjer ikke nå?

Jeg bestilte et iDrive-hjul derfra i starten av oktober, med forventet ankomst 23. desember, den 27. desember var det enda ikke ankommet og jeg varslet eBay som igjen varslet selger(slik auto-greier). Fra eBay stod det at jeg ville få igjen pengene hvis ikke dette løste seg. Selger svarte den 28. desember om at han beklaget så mye og ville refundere hele beløpet. Da kom det opp på eBay at det var refundert samtidig og pengene var på konto den 30. Altså tok det to dager fra det stod at det var refundert til pengene kom. Dette med PayPal, som har vært sømløst for meg i alle år. :) 

A83E4602-A5CA-4F8A-AE0B-D83EA1332CCD.thumb.jpeg.7703ba370ad18e62d3bf6bf09882a5dc.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron788m skrev:

Mange gode tips, og jeg var faktisk ikke klar over at stjernemerkingen gikk på tvers av dimensjoner.

Aldri kjøpt dekk fra Dekkonline tidligere, men er en enkel måte å sammenligne dekkprisene. Har som prinsipp at jeg handler lokalt på sånne ting blant annet.

Da er vel matten enkel - Michelin med stjerne fra lokale forhandleren it is.

Jeg kjøpte faktisk nevnte dekk (i samme dimensjon) fra Dekkonline for to år siden. Fikk for gamle dekk, klagte, fikk samme på ny osv. Hadde til slutt ti(!) stk. Michelin PSS liggende i garasjen.

29B9A20B-B165-42F3-9013-088A81DEBEED.thumb.jpeg.d8d15dc4480995a81098af3ee340cea3.jpeg

Da fikk jeg nok, så alt ble returnert og jeg gikk til min lokale Dekkmann. Måtte vente litt, da Michelin-fabrikken var koronastengt, men fikk ferske dekk til slutt.

Skal nevnes at jeg har handlet en god del fra Dekkonline tidligere uten problem, og at kundeservicen forsåvidt var grei i denne saken også, men jeg ble bare drittlei til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Selger svarte den 28. desember om at han beklaget så mye og ville refundere hele beløpet. 

Kipt når det tar så lang tid med sending/ frakt, da.. Det er vel litt i overkant lang tid med oktober til slutten av desember.. Men bra det ordnet seg til slutt :)

Ok for selger sa tidligere i dag at jeg hadde fått hele summen refundert (at det vil ta opptil 5 dager før pengene er tilbake) men jeg hadde ventet å se den vridde pila på dollartegnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...