Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg var ikke så interessert i grep, gikk rett på soloer 🤣

Ok for bortsett fra RG770DXVM (Violet Metallic) tror jeg Candy Apple skal være en av de "mest uvanlige", så kult at du har en med den fargen da :)

😆 

Kult, det var jeg ikke klar over. Må få satt den i stand igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstemann i huset fikk for 3-4 år siden da han var rundt 15 år gammel plutselig lyst til å lære å spille bassgitar. Han fikk først en ganske billig, men overraskende bra (til prisen) bass fra Gear4music (in house Fender Precision look alike). Det tok imidlertid ikke lang tid før han spilte såpass bra at Far kjøpte en ekte ny Fender Precision bass (Maple Neck Tidepool).

Han gikk deretter et år på efterskole (en slags folkehøyskole) med musikk som studieretning og nå går han på vidergående med musikk som studieretning. Han har blitt en temmelig habil bass gitarist på relativt kort tid og spiller uten videre etter hukommelsen låter som f.eks Hotel California (Eagles) og Sweet Child O' Mine (Guns N' Roses) + selvfølgelig flere mer moderne låter. Sist har han kastet seg over Pink Floyd og dette blir for min del veldig interessant å følge.

Det har vært utrolig artig å følge hans progresjon som spiller fra da han knapt visste hvordan han skulle holde gitaren til i dag å spille semi-profesjonelt. Ingen andre i familien spiller et instrument selv om vi selvfølgelig hører mye på musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Slavearbeider'n said:

Alcantara hele veien!

Hadde det vært en M5 bil det skal på så kanskje 😛 

Passer ikke helt på en daily driver med bare 2.5l motor syns jeg. Taktrekket og stolpene derimot kunne jeg gjort i alcantara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Sweet Child O' Mine (Guns N' Roses)

Vil bare først si at da er han veldig dyktig :)

Også vil jeg si at for meg, som er mest intr i el-gitar, så var soloen (ikke introen) i Sweet Child O Mine noe av det første jeg lærte (via tabs på ultimate-guitar tror jeg det var, samt se på musikkvideo av den). Det er veldig delte meninger om hvor dyktig Slash er, men spør du meg, er har en av de beste gitaristene noensinne 👍

Nå tenker du kanskje, Ibanez RG og Guns N Roses? Må da ha Les Paul med kraftigere hals og tykkere strenger? Nei, da kan jeg si at det fungerer fint med tynn hals og feks et sett D'Addario 9-42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik skrev:

Yngstemann i huset fikk for 3-4 år siden da han var rundt 15 år gammel plutselig lyst til å lære å spille bassgitar. Han fikk først en ganske billig, men overraskende bra (til prisen) bass fra Gear4music (in house Fender Precision look alike). Det tok imidlertid ikke lang tid før han spilte såpass bra at Far kjøpte en ekte ny Fender Precision bass (Maple Neck Tidepool).

P-bass er gode greier, og selv de billigste Fender modellene er veldig bra. Spiller litt bass selv og har en American Standard jeg aldri skal kvitte meg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vegard_ skrev:

Hadde det vært en M5 bil det skal på så kanskje 😛 

Passer ikke helt på en daily driver med bare 2.5l motor syns jeg. Taktrekket og stolpene derimot kunne jeg gjort i alcantara.

Skal ha alcantara i min 328, så joda. Motor er ingen begrensning😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Vil bare først si at da er han veldig dyktig :)

Også vil jeg si at for meg, som er mest intr i el-gitar, så var soloen (ikke introen) i Sweet Child O Mine noe av det første jeg lærte (via tabs på ultimate-guitar tror jeg det var, samt se på musikkvideo av den). Det er veldig delte meninger om hvor dyktig Slash er, men spør du meg, er har en av de beste gitaristene noensinne 👍

Nå tenker du kanskje, Ibanez RG og Guns N Roses? Må da ha Les Paul med kraftigere hals og tykkere strenger? Nei, da kan jeg si at det fungerer fint med tynn hals og feks et sett D'Addario 9-42

Takk for det og det er liten tvil om at han er ganske dyktig i forhold til hvor lenge han har spilt. Han har definitivt funnet ut at øvelse gjør mester, men det hjelper også å ha et visst talent.

Det er klart at en progresjon som musiker går igjennom flere faser. Først er det stort å bare kunne spille noe sånn nogenlunde korrekt. Deretter merker man seg små detaljer som f.eks timing og pitch (noe som selvfølgelig er veldig viktig i rytmeseksjonen med bass og trommer). Det vanskeligste er kanskje følelse der man tilfører det lille ekstra og evt. legger inn en "signatur" som passer inn uten at det forstyrrer helheten. 

Jeg snakket forøvrig litt med ham nå og det er det siste han fokuserer mest på i dag og i den sammenhengen har denne låten med BB. King og Eric Clapton blitt viktig for ham. Han mestrer låten samt timingen/pitch perfekt, men øver på følelsen så at han kan spille låten live slik låten skal spilles profesjonelt for et kresent publikum. Blues er jo en litt ekstra øvelse i den sammenhengen.

@hemperen Enig, selv de billigste Fenderne er meget bra. Jeg tror objektivt egentlig ikke at det er så stor forskjell (før man evt. snakker mer spesialiserte bass gitarer) og selv store musikere/band spiller først og fremst på instrumentene de liker (f.eks Squier som er Fenders billigmerke).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Skal ha alcantara i min 328, så joda. Motor er ingen begrensning😅

Hvor slitesterkt er det for en daily driver egentlig? Hvis det holder seg i et tiår med uregelmessig rens så ser jeg ikke noe grunn til å ikke gå for det 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vegard_ skrev:

Hadde det vært en M5 bil det skal på så kanskje 😛 

Passer ikke helt på en daily driver med bare 2.5l motor syns jeg. Taktrekket og stolpene derimot kunne jeg gjort i alcantara.

Jeg har alcantara e39 m5 ratt i min e36 fra trekkomdittratt faktisk. Veldig greie å handle med, og veldig fint arbeid. Anbefaler derimot ikke alcantara i bruksbil, angra nesten med en gang i e36n da den var hverdags. Kjøper du vanlig skinn så har jo du ratt i 10-15 år, kan også farges opp om det blir slitt.  Alcantara taper seg fort en hel del på 2 år med hverdagsbruk med mindre du er veldig nøye med håndvask. Klart litt fra person til person hvor klam man blir på henda, men det er ett problem uansett hvor du snur og vender på det. Må også være litt mere obs når du svinger bl.a at du ikke drar henda over rattet når det retter seg opp igjen. Andre tingen er jo dette med litt skitne hender, er du sånn som meg og roter med forskjellig enten det er oppussing eller mekaniske ting så er jo det fort gjort å lempe på ting og så hive seg i bilen. Har jo våtservietter i alle biler, men alikevell så er det liksom enklere å dra over rattet en gang i måneden enn å være helt 100% petimeter hver gang du skal sette deg inn. Får rens til alcantara også, men det blir ikke sånn det var.  

Er også forskjellige typer alcantara, vil ikke si den typen i prisområdet til trekkomdittratt er noe spesielt bedre grep på enn vanlig skinn egentlig. Org bmw sport evo rattet jeg har i e30 m3n blir vell omtalt som alcantara det og, men det er langt mere "sticky" enn noe ettermarkedsratt jeg har kjent på noen gang ivertfall. Mange som kjøpte de SE ratta til e30 utover 2000 når dem var tilgjengelige og ok prisa, så er mange som har dem i dag. Ser derimot de som blir brukt står seg ganske så dårleg... det er ikke fint med fettete/slitt alcantara. 

Syns ikke alcantara trenger å stå i stil med motor, liker du det så kjør på :)  prisen dem trekker om for er jo også så rimelig at det er jo bare å trekke om igjen når det er slitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Marius2002 skrev:

En nyhet fra LEGO til alle gitarfans 😎

https://lekekassen.no/lego-ideas-21329-fender-stratocaster

Det skal iallefall kjøpes her!

113C9BD0-50C3-434F-8368-272704F61E51.thumb.jpeg.f07b083d1b9e279d00551ed9d747f6f9.jpeg

Det gir jo ny mening til å "bygge gitar" 🤣

Men kult at LEGO gir ut noe slikt, er nok mange som er intr i den der.. Poster du bilde av det ferdige produktet når du har satt den sammen?

Min første gitar var en rød billig-Fender (Squier), som så ut omtrent som den der, så det er jo kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Også vil jeg si at for meg, som er mest intr i el-gitar, så var soloen (ikke introen) i Sweet Child O Mine noe av det første jeg lærte (via tabs på ultimate-guitar tror jeg det var, samt se på musikkvideo av den). Det er veldig delte meninger om hvor dyktig Slash er, men spør du meg, er har en av de beste gitaristene noensinne 👍

Nå tenker du kanskje, Ibanez RG og Guns N Roses? Må da ha Les Paul med kraftigere hals og tykkere strenger? Nei, da kan jeg si at det fungerer fint med tynn hals og feks et sett D'Addario 9-42

Dette ble litt vel mye nerding for min del og mine kunnskaper om hva musikere sliter med (jeg spiller som tidligere nevnt ikke selv et instrument), men jeg vet at junior har testet ut veldig mye forskjellig når det gjelder strenger. Han blir åpenbart aldri 100% tilfreds :)

Vedr. Slash tenker jeg at han er sabla dyktig, men hvorvidt han er en av de beste gitaristene noen sinne har jeg mine tvil. På den annen side er en slik "konkurranse" rimelig meningsløs. Slash spiller utvilsomt enormt bra og der ender egentlig den objektive diskusjonen.

Når det gjelder bass gitarister og mine favoritter så er en av de aller beste igjennom alle tider Derek Forbes den gangen da det skotske bandet Simple Minds kom ut med platen New Gold Dream i 1982. Forbes spiller helt utrolig på akkurat denne platen.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...