Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Shattered enig i at det ser rart ut. Men det kan ha årsak i at man glemmer det(hvordan det er mulig vet jeg ikke) eller skal videre til neste butikk og ikke har flere munnbind. Tar man borti det er det vel egentlig moden for søpla(?) og man derfor velger å ha det på. Selv kjøpte jeg en slik 50-pk med engangs som ligger i døra i bilen fast 🤷🏼‍♂️ 

Enig. Tar jeg det av nesa, så er det kast. Men jeg har ordnet for oss på jobb, men jeg bomma litt med bestillingen. Så istedenfor å få 200 munnbind, så fikk vi 2000. Hva gjør man hvis man sitter igjen med 1000 munnbind når alt dette er greiene er over? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel alltid hjelp/tips på Bimmers, og her har jo folket meninger om alt😅 så prøver meg med dette og 😁 

 

Har ønske om og invistere i noe annet enn bil for og sløse litt mindre😅, derfor eigendom. Er opptatt av og ha nytte av ting jeg har penger i, derfor utgår kjøp av leilighet for utleige osv. 

Funderer dog på leilighet ved Hafjell/Hemsedal el. som forhåpentligvis kan driftes noenlunde av utleieinntekter, men som jeg kan ha glede av selv. 

Siden jeg er tømrer og full av arbeidslyst ( 😬 ) er jeg på jakt etter leilighet/hytte som ikke tar skade av litt modernisering, slik at "risken" ved og handle iforhold til om pris går videre opp eller ned reduseres med egeninnsats av oppussing. 

Har sett litt på denne: 

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=242391209

 

Hva menes med at den etter neste sesong må være tilgjengelig for utleie 9 mnd. ? Er det bare en annen måte og skrive at det ikke er godkjent som fast bosted? 

Andre her med erfaring ang. Utleie osv. På slike utfartsplasser? For under 2 mill koster det ikke fryktelig mye og betjene ett slikt lån, så burde vel i teorien kunne gå og drifte i nesten 0? Og samtidig kunne ha litt glede av den selv

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel pålagt å leie den ut (ha den tilgjengelig for utleie) 3/4 av året. Det er ikke uvanlig med slike klausuler på fjelldestinasjoner, kommunene som setter slike krav ifbm. godkjenning av utbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Skulebollen skrev:

Får som regel alltid hjelp/tips på Bimmers, og her har jo folket meninger om alt😅 så prøver meg med dette og 😁 

 

Har ønske om og invistere i noe annet enn bil for og sløse litt mindre😅, derfor eigendom. Er opptatt av og ha nytte av ting jeg har penger i, derfor utgår kjøp av leilighet for utleige osv. 

Funderer dog på leilighet ved Hafjell/Hemsedal el. som forhåpentligvis kan driftes noenlunde av utleieinntekter, men som jeg kan ha glede av selv. 

Siden jeg er tømrer og full av arbeidslyst ( 😬 ) er jeg på jakt etter leilighet/hytte som ikke tar skade av litt modernisering, slik at "risken" ved og handle iforhold til om pris går videre opp eller ned reduseres med egeninnsats av oppussing. 

Har sett litt på denne: 

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=242391209

 

Hva menes med at den etter neste sesong må være tilgjengelig for utleie 9 mnd. ? Er det bare en annen måte og skrive at det ikke er godkjent som fast bosted? 

Andre her med erfaring ang. Utleie osv. På slike utfartsplasser? For under 2 mill koster det ikke fryktelig mye og betjene ett slikt lån, så burde vel i teorien kunne gå og drifte i nesten 0? Og samtidig kunne ha litt glede av den selv

Hafjell er en destinasjon som vil betale seg selv med utleie. Ekstreme mengder dansker og andre europere, sommer som vinter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Man er vel pålagt å leie den ut (ha den tilgjengelig for utleie) 3/4 av året. Det er ikke uvanlig med slike klausuler på fjelldestinasjoner, kommunene som setter slike krav ifbm. godkjenning av utbyggingen.

Men må den faktisk ligge for utleie på Feks Finn 9 mnd. I året? Eller holder det at man er der maks 3 mnd. I året?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen , @Saltkjelen er en rakett på slikt. Jeg må ærlig innrømme at hele opplegget her virket som et stort stressmomemt. Lastet ned salgsoppgaven og leste. Du må selv inn å booke hytten til deg selv når du vil dra, selv om du "eier" den, det vil si at du sjelden til aldri kan ta deg spontanturer og du risikerer at den er booket når du vil dra. For meg virker også denne type salg til privatpersoner som lureri. Og alle forpliktelsene som medfulgte var for meg iallefall humbug. Aldri satt penger i slikt. For kun næring så hadde det vært annerledes. Du kan fint kjøpe ei hytte uten slike forpliktelser og leie ut, finnes mange firma også som tar på seg drift av utleie osv. om en ønsker :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo en interessant eiendom (på godt og vondt). Først og fremst fremgår det av reguleringsplan og seksjoneringsbegjæring at eiendommen skal brukes til næring/utleie. Skal du i det hele tatt ha håp om å bruke eiendommen selv (uten utleie), må du 1) få omregulert eiendommen (kostbart, tidkrevende og ingen garanti for at du får dette gjennomført) og 2) reseksjonert eiendommen (kostbart). Du må booke egen tid (og følge tiden for inn- og utsjekk) for å bruke eiendommen, bestille utvask på samme premisser som leietakere og stille eiendommen til utleie/disposisjon. Om du unnlater å stille eiendommen til utleie (selv etter at Skistaravtalen er utløpt) strides kjøpet med regulering og seksjoneringsbegjæring, og det kan/vil begjæres tvangssalg av enheten. Personlig hadde jeg dyttet pengene mine i andre prosjekter enn dette. Som tømrer ville jeg heller kjøpt en hyttetomt og/eller en hytte, der jeg hadde laget én til to utleiedeler i ny/eksisterende hytte for langsiktig (f.eks åremål) og kortsiktig utleie, men dette fordrer jo en helt annen form for tilgang til kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen takk for grundig svar!

Vil ikke binde stort mer kapital enn ett par mill, har flere prosjekter "hjemme", og ikke lyst og "binde" meg til å alltid feriere på Hemsedal 😅 Derfor er det kun noe ala dette som er av interesse.. 

Når leieavtalen med Skistar går ut, er det ikke da mulig og drive utleie selv via feks. AirBNB? Eller er ikke dette godt nok iht. Reguleringsplanen? 

Og eige "hytte", men måtte booke tid for inn og utsjekk osv. Hver gang virker jo helt tragisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Hafjell er en destinasjon som vil betale seg selv med utleie. Ekstreme mengder dansker og andre europere, sommer som vinter. :) 

Det er da fader meg nok dansker i Hafjell, nå skal du dra inn enda flere 😅 Cirkle K i øyer må være den stasjonen på østlandet som selger mest kjetting. Tror det går mer av kjetting enn bolle(r) når danskene kommer innom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at det en en ekstrem betalingsvilje for hytteleie nå fortiden. leste i DN her om dagen at folk betaler over 100k, for en uke. Antar da at det er ganske stor hytte og plass til flere familier, men allikevel. 

Ut i fra rask titt på finn og utleie på fjellet nå så ligger prisene på mellom alt fra 5000-50 000 for en uke. Bygger man stort med tanke på utleie så havner man sikker i øvre siktet der. Men da drar nok prisen på hytta seg opp også. Tenker man privathytte med noen utleie dekker vel utleien driftskosten og litt til, men du får fortsatt en del kost i måneden.  

Kona og jeg har tenkt i flere år på at det hadde vært hyggelig med hytte, men ser jo at tiden ikke strekker veldig til. Blir mer og mer aktiviteter i helgene på ungene. Hytta koster fort en god del lapper i måneden, og sitte og kjenne på dårlig samvittighet for at man ikke får brukt den og føle på at man må dit i ferier osv i stedet for f.eks. syden. gjorde at vi har lagt det på is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...