Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, flobben skrev:

Ser jo at det en en ekstrem betalingsvilje for hytteleie nå fortiden. leste i DN her om dagen at folk betaler over 100k, for en uke. Antar da at det er ganske stor hytte og plass til flere familier, men allikevel. 

Ut i fra rask titt på finn og utleie på fjellet nå så ligger prisene på mellom alt fra 5000-50 000 for en uke. Bygger man stort med tanke på utleie så havner man sikker i øvre siktet der. Men da drar nok prisen på hytta seg opp også. Tenker man privathytte med noen utleie dekker vel utleien driftskosten og litt til, men du får fortsatt en del kost i måneden.  

Kona og jeg har tenkt i flere år på at det hadde vært hyggelig med hytte, men ser jo at tiden ikke strekker veldig til. Blir mer og mer aktiviteter i helgene på ungene. Hytta koster fort en god del lapper i måneden, og sitte og kjenne på dårlig samvittighet for at man ikke får brukt den og føle på at man må dit i ferier osv i stedet for f.eks. syden. gjorde at vi har lagt det på is. 

Det er just samme tankegang som jeg har.. Vil ikke "miste" mulighet for og reise rundtomkring istedenfor og bruke hytta..

Derav en billig leilighet som kanskje kunne betalt seg selv, så har man mulighet til noen helgeturer i ny og ne, og ikke minst mulighet for pitstop en natt for og halvere turen om man skal sørover en tur.. ( bor i SogF )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Saltkjelen takk for grundig svar!

Vil ikke binde stort mer kapital enn ett par mill, har flere prosjekter "hjemme", og ikke lyst og "binde" meg til å alltid feriere på Hemsedal 😅 Derfor er det kun noe ala dette som er av interesse.. 

Når leieavtalen med Skistar går ut, er det ikke da mulig og drive utleie selv via feks. AirBNB? Eller er ikke dette godt nok iht. Reguleringsplanen? 

Og eige "hytte", men måtte booke tid for inn og utsjekk osv. Hver gang virker jo helt tragisk.. 

Nei, det er forståelig. Jeg er usikker på hvilke klausuler som ligger til grunn her, men mer vil nok fremkomme av å lese tinglyste erklæringer og/eller kontraktene som foreligger i salgsoppgaven. Ser det refereres til tre parter her, herunder Skistar, Skogstad Hotell og Mølla/Mølleparken (som er sameiet denne leiligheten er en del av). Etter hva jeg forstår (ved raskt overblikk), leies boligen p.d.d. ut via Skistar sine hjemmesider via Skogstad Hotell (Skogstad står for den "daglige driften" med nøkler, betaling, utvask osv.). Om Mølla fortsatt er bundet opp mot Skogstad etter at Skistaravtalen er jeg dog usikker på, men tviler. Ser sameiet har tatt opp Skistaravtalen og veien videre til diskusjon på generalforsamling, men her finner jeg ingen referat (mulig generalforsamlingen ikke har vært ennå). Her kan det jo f.eks bli vedtatt å inngå ny Skistaravtale, kollektiv avtale med Skogstad Hotell eller liknende (krever 2/3 flertall). Dersom Skistar/Skogstad helt og holdent er ute etter at avtaleperioden er utgått, er det Airbnb og Finn.no som typisk vil være utgangspunktet for videre utleie, men eiendommen må i all hovedsak leies ut jf. regulering/seksjonering.

Ser forresten i reguleringsplanen at det legges opp til at Mølla kan deles opp i 30/70, dvs. 30% næring og 70% privat. Av reguleringsplankartet fremgår det at boligrekken du ser på allerede er delt inn i 30/70. Det vil derfor kreve en omregulering (noe som er lite trolig å få igjennom) for å endre bruken av denne leiligheten.

102976922_Skjermbilde2022-01-12kl_13_19_51.thumb.png.8f827cd61665e2b7ee51c6ec76980132.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, flobben skrev:

Ser jo at det en en ekstrem betalingsvilje for hytteleie nå fortiden. leste i DN her om dagen at folk betaler over 100k, for en uke. Antar da at det er ganske stor hytte og plass til flere familier, men allikevel. 

Ut i fra rask titt på finn og utleie på fjellet nå så ligger prisene på mellom alt fra 5000-50 000 for en uke. Bygger man stort med tanke på utleie så havner man sikker i øvre siktet der. Men da drar nok prisen på hytta seg opp også. Tenker man privathytte med noen utleie dekker vel utleien driftskosten og litt til, men du får fortsatt en del kost i måneden.  

Ja, leieprisene på hytter i de mest attraktive periodene har blitt dyrt. Her er det riktignok verdt å merke seg at det er luksus (ski in/out, jacuzzi, mange sengeplasser osv - ikke hytter som ligger i bunn av dalen inntil en hovedvei, i fotenden til et skianlegg - altså en utpreget utleiehytte med dertilhørende standard) som oppnår prisene du henviser til, og det er i alle fall viktig å se på hvilket segment det aktuelle utleieobjektet sikter seg mot. Store hytter med plass til mange (som gjør at leiekostnaden blir "overkommelig" per hode) gir solid inntjening. "Fylleleiligheter"/2-romser/hytter med "ok" standard har sitt begrensede kundegrunnlag uansett, og i alle fall et tak for hvor høy leiepris man kan ta. I dette tilfeller er jo også leiligheten bundet av Skistar (enn så lenge) sine priser, og det er således ingen anledning til å kunne "dra til" med leieprisene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen jeg vet ikke hvor i landet du bor, men må det være et skisted? (Alt er interessebasert såklart). Her i området er det suksess med hytte/rorbu ved sjø/ på ei øy. Vet om flere som leier ut privat, tyske turister er gjengangere. Trenger ikke være store hytten. Minuset er at det er rolig aktivitet om vinteren, men både høst og vår er det mye utleie :) Minuset er vedlikeholdet, saltvann er ikke bygningsmassens beste venn :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, leieprisene på hytter i de mest attraktive periodene har blitt dyrt. Her er det riktignok verdt å merke seg at det er luksus (ski in/out, jacuzzi osv. - ikke hytter som ligger i bunn av dalen inntil en hovedvei, i fotenden til et skianlegg) som oppnår prisene du henviser til, og det er i alle fall viktig å se på hvilket segment det aktuelle utleieobjektet sikter seg mot. Store hytter med plass til mange (som gjør at leiekostnaden blir "overkommelig" per hode) gir solid inntjening. "Fylleleiligheter"/2-romser/hytter med "ok" standard har sitt begrensede kundegrunnlag uansett, og i alle fall et tak for hvor høy leiepris man kan ta. I dette tilfeller er jo også leiligheten bundet av Skistar (enn så lenge) sine priser, og det er således ingen anledning til å kunne "dra til" med leieprisene her.

Dette er et område som vi her i Danmark har ganske mye erfaring med når det gjelder sommerhus på spesielt vestkysten av Jylland. Det er de store sommerhusene med 12+ sengeplasser og alt av faciliteter som genererer mest leieinntekter (av samme årsaker som du nevner). Markedet er stort med spesielt tyskere, nordmenn og svensker som gjester.

Utfordringen er imidlertid at du ikke vil ha hvem som helst som gjester. 3-4 vennepar i begynnelsen av 20 årene uten barn kan fort generere større utgifter enn inntekter (for å si det på den måten) og selv om forsikringen dekker evt. skader så tar det tid og tapte leieinntekter å reparere skadene. Jeg har hørt lignende historier fra Frankrike og Spania når det gjelder spesielt russere på heisatur (les: fyllekalas).

Når det gjelder danskene og skiferier så er det nesten bare hytter ved skibakker som er interessante. Langrenn er normalt en for vanskelig disiplin når man kun står på ski 1-2 uker i året. Østerrike er mest populært, men også Frankrike og Sverige er det mange dansker som drar til. Norge kommer litt lenger ned på listen pga. generelt høyt prisnivå og mindre attraktive skianlegg spesielt i forhold til Østerrike.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter absolutt å dytte penger i eiendom, men jeg tror nok jeg skulle regnet godt på denne her, altså. Kikket grovt over det. Leiligheten er leid ut kun (?) seks perioder fra og med nå (åtte om vi hadde regnet med jul- og nyttår, samt uken før denne). Ser prisene på Skistar ligger i området kr. 5-6 000,- for en uke og la oss doble denne for påsken. Hittil er det dermed leieinntekter på kr. 30 000,- (5x6000) og 12 000,- (1x12000), dvs. totalt kr. 42 000,- så langt for 2022. I en tid hvor vi har større mulighet til å reise til fjells og i en høysesong. Det er lite trolig at leie etter sesongslutt i bakken genererer de store inntektene, og anlegget åpner trolig ikke igjen før desember 2022. Blir kjøpesummen kr. 1 700 000,- inkl. dokavgift (for å gjøre det enkelt) og du bruker kr. 400 000,- i egenkapital, har du et månedlig terminbeløp på kr. 5 300,- ved nedbetaling over 30 år. I tillegg får du månedlige felleskostnader på kr. 763,- og månedlige kommunale avgifter på kr. 752,- (9020/12). Legg så på kr. 200,- for innboforsikring og kr. 800,- i strøm og nettleie (du kan doble denne i disse tider). Da har du en månedlig kostnad på ca. kr. 7 250,-. Totale årlige kostnader blir derfor kr. 87 000,- (ikke medregnet vedlikeholdskostnader og eventuelle renteøkninger). Med Skistar og Skogstad som skal ha sin cut av kr. 42 000,- og fortsatt snevre leieinnteker for år 2022, sier vel regnestykket sitt. Tror det skal jobbes bra hardt for at denne investeringen skal lukte bedre enn sokkene etter endt arbeidsdag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Det er da fader meg nok dansker i Hafjell, nå skal du dra inn enda flere 😅 Cirkle K i øyer må være den stasjonen på østlandet som selger mest kjetting. Tror det går mer av kjetting enn bolle(r) når danskene kommer innom. 

Si ifra når du er der, så kan vi møtes og le av de! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bil med danske skilter og når vi er på fjellet i Norge er det ofte ganske kult å være nordmann i "forkledning". Jeg kan selvfølgelig kjøre på vinterføre og unngår derfor de mest åpenbare feilene som mange dansker gjør. Når vi så kommer opp på hytteområdet uten piggdekk (eller nordiske piggfrie vinterdekk) og kjetting kommer ofte andre danske gjester bort for å spørre hvordan jeg klarte det. Overraskelsen er ganske stor når jeg så på norsk forteller at det er da ingen sak. De siste årene har jeg forøvrig kjørt på helårsdekk (winter biased) og dette fungerer også fint bare man kjører passivt og er oppmerksom.

Forskjellen på helårsdekk (winter biased) og såkalte kontinentale vinterdekk er minimal. Gummiblandingen er litt endret for å bedre klare sommertemperaturer, men dekket ellers inkl. mønsteret er som regel det samme (forutsatt samme produsent).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shattered - Jeg hadde også Ibanez RG550MXX-RF, som var en av 1987 produsert (i tre farger, var nok ca 500 røde). Dette var også en god gitar, og passet fint i "samlingen" sammen med 770en og et par andre billigere RG350er og en demontert Squier Strat

RG550en hadde "matchende" farge på kasse, og flere "RG 20th" plektre bla mener jeg å huske. Veldig artig og spesiell gitar fra 2007

 

RG550MXX_RF.jpg

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...