Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Walkabout skrev:

Har vært litt involvert i den saken du nevner, og det er ikke nødvendigvis riktig at han aldri ser den igjen eller truer med advokat "til ingen nytte". Det pågår flere søksmål for å få dette stoppet, blant annet fra leasingselskapene som bærer betydelig risiko ved en slik praksis. Lovligheten av dette er ventet å prøves helt opp til dansk høyesterett, og også EMD ved behov.

Mange land har tilsvarende praksis hvor det inndras og beslaglegges biler knyttet til narkotikarelaterte forbrytelser. Enkelte beslaglagte biler blir brukt til ymse av myndighetene i landet også.

Norge har også praksis på at biler ombygd til å brukes til smugling f.eks, blir beslaglagt til fordel for statskassen. I praksis for å dekke tauing og lagring. Men dette kjenner du jo sikkert til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at den danske lovgivningen på dette punktet ikke nødvendigvis etterkommer proporsjonalitet mellom lovbruddet og straffen.

Å kjøre i 110 km/t i 50-sonen kan argumenteres for å berettige inndragelse av en sliten Mondeo til 20 000 kroner, men å inndra en Lamborghini til 3 MNOK fordi man kjører 205 km/t i en 130-sone gir i mine øyne ikke proporsjonalitet mellom lovbrudd og straff. 

I tillegg vil det skape store utfordringer for finansieringsforetak som yter lån med pant/sikkerhetsstillelse i motorkjøretøy - dette vil ha null verdi dersom myndighetene kan beslaglegge og selge bilen uten at verken eier eller panthaver får en krone. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjøretur til 14.000.000 kroner

Liker du å kjøre fort, men synes fartsbøter er grisedyrt i Norge? Det er ingenting mot hva du kan oppleve i Nederland eller Sveits.

Dette er fra Nederland, beslag av bil, fra 2010.

 

https://dinside.dagbladet.no/motor/kjoretur-til-14000000-kroner/61756240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Ok så når man ikke selv har utstyret som skal til for å gjøre det, så er jo "Selvvask" en grei løsning for å få ordnet det

Jeg snakker altså naturligvis om det som kalles underspyling av bilen, noe jeg føler egentlig tar godt av det som evt har bygget seg opp under der når man har kjørt bilen i saltlake og sand og allslags sørpe en stund..

Men selvom det ikke er noen mirakelkur så liker jeg å tenke at det gjør sitt for å holde bilen "ren" og fri for ting som kan forårsake rust under. Konklusjon er at jeg tenker at å gjøre dette en gang jevnlig, er en bra ting :)

Underspyling er ett must vinterstid, både for å fjerne salt men også gjørme og møkk som holder på fuktighet og gir grobunn for rust. Om vinteren så spyler/vasker jeg bilen en gang i uka, da spyler jeg godt under bilen og bare med det kommer det mye gjørme ned på bakken. 

Jeg har også en Karcher understell vasker som jeg bruker under bilen en gang i måneden for å komme til der jeg vanligvis ikke får spylt. På toppen av det, hver vår så fjerner jeg litt plater under bilen og vasker. Er litt ekstremt men så ser også G30en ut som ny under etter tre år på norske vinterveier 😀

 

2 timer siden, Walkabout skrev:

Har vært litt involvert i den saken du nevner, og det er ikke nødvendigvis riktig at han aldri ser den igjen eller truer med advokat "til ingen nytte". Det pågår flere søksmål for å få dette stoppet, blant annet fra leasingselskapene som bærer betydelig risiko ved en slik praksis. Lovligheten av dette er ventet å prøves helt opp til dansk høyesterett, og også EMD ved behov.

Akkurat, det var noe sånt jeg kunne tenke meg. Det høres for lettvint ut at Danske myndigheter bare kan ture frem som de vil. Vi har ganske mange rettigheter også, såpass langt har man kommet. Skal bli spennende å følge dette 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Walkabout skrev:

Har vært litt involvert i den saken du nevner, og det er ikke nødvendigvis riktig at han aldri ser den igjen eller truer med advokat "til ingen nytte". Det pågår flere søksmål for å få dette stoppet, blant annet fra leasingselskapene som bærer betydelig risiko ved en slik praksis. Lovligheten av dette er ventet å prøves helt opp til dansk høyesterett, og også EMD ved behov.

Interessant. Jeg tenker at med mindre du er vedkommendes advokat eller i en annen sammenheng er direkte involvert i den aktuelle saken vet du like lite som oss andre. Det jeg vet basert på opplysninger som er offentlig tilgjengelig på Retsinformation er at det foreligger et par høyesterettsdommer som berører de aktuelle lovparagrafene. Ingen av tilfellene har falt ut til fordel for de tiltalte. Såvidt jeg forstår er den eneste forskjellen bilens verdi og akkurat dette har ingen eller svært få sympati med.

Jeg tenker også at det på godt dansk er ganske flabet (frekt) å bruke store ressurser på en sak som denne. Det er ingen tvil om at hastigheten medførte ubetinget frakjennelse av førerkortet og det er heller ingen tvil om at den aktuelle lovparagrafen på samme tid var dansk lov. At konsekvensene er alvorlige for den tiltalte er det ingen tvil om, men dette burde han ha visst før han kjørte i langt over 200 Km/t på en vei der 130 Km/t er maksimal lovlig hastighet. 

Såvidt jeg forstår på informasjon som er tilgjengelig via danske medier vil den danske staten strekke seg temmelig langt for å vinne frem selv om den europeiske menneskerettskommisjonen skulle bli involvert. Jeg tenker at de burde ha betydelig mer viktige saker å bruke tiden på i Strasbourg enn akkurat denne. Jeg tror uansett utfall at det vil gå temmelig lang tid før den aktuelle Lamborghinien kommer på veiene igjen om noen gang.

Et annet poeng vedr. lovproporsjonalitet jmf. straff og økonomisk konsekvens. Dette er faktisk ikke helt uvanlig. For eksempel Finland har i mange år hatt lover som fastsetter bøter reelt etter hvor mye man tjener. Man kan f.eks få en brutto månedslønn som bot. Det er klart at dette vil medføre en betydelig økonomisk forskjell avhengig av om man tjener 40K i måneden eller 150K i måneden.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har også en Karcher understell vasker som jeg bruker under bilen en gang i måneden for å komme til der jeg vanligvis ikke får spylt.

Hvordan er disse egentlig? Leste litt om dem tidligere men aldri skaffet meg dette.. Og bruker du den kun med (lunkent) vann eller har du i noe såpe?

Kan jo absolutt tenke meg at det er litt bedre å ha en slik og kunne gjøre det hjemme enn å måtte dra til en "selvvask" hver gang man skal spyle under bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Hvordan er disse egentlig? Leste litt om dem tidligere men aldri skaffet meg dette.. Og bruker du den kun med (lunkent) vann eller har du i noe såpe?

Kan jo absolutt tenke meg at det er litt bedre å ha en slik og kunne gjøre det hjemme enn å måtte dra til en "selvvask" hver gang man skal spyle under bilen :P

Jeg synes den er helt genial, litt keitete å sette sammen men som sagt så bruker jeg den ikke ved hver vask. Kan bruke varm eller kaldt vann, det man har tilgjengelig i utekrana. Jeg har begge deler men får ikke lov av kona å vaske bilen i varmt vann, der gikk vist grensa. Men jeg har tilgang på vaskehall med varmt vann så jeg klarer meg 😅

Først har jeg skumsåpe og litt Prickbort i denne beholderen her…

578BE413-A779-432A-B2AE-A3BA7C8683C3.thumb.jpeg.fbc379b4bdeab00e367902f32f6f8965.jpeg

Sauser inn hele understellet med denne…lar det så og renne av seg i 5 minutter.

97346218-8A67-4C33-A690-F56A8A50D5B9.thumb.jpeg.70a71d9e08dbbf008c0f7af34dcdff7f.jpeg

Så setter jeg på selve "spyleren", denne har to dyser som spinner rundt når vann settes til

3885FEE7-FE65-4F49-8FB5-8A02DF9B5664.thumb.jpeg.100a2277ffa70a224b653eadf9a6a085.jpeg

Så kjører jeg godt under hele bilen fra hekk til front, med fokus langs kanaler og bakstilling da det er her det legger seg.

0DF622BF-4CC1-4D10-94FC-6CC847E8B995.thumb.jpeg.0dda1406d9d5e27f94f12a8a50998e25.jpeg

Veldig fornøyd og kan absolutt anbefale en slik løsning. Jeg vil argumentere for at dette er bedre enn understells behandling…så fremt man har fokus på å gjøre dette jevnlig i tillegg til annen underspyling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har demontert såpass mye gammal bil at jeg vil tørre vedde imot deg ang. At dette er en bedre løsning enn understellsbehandling.. 

Det er helt ekstremt hvor mye dritt det legger seg i krinkler og kroker, spesielt på eldre biler.. Som man ikke klarer fjerne Uansett hvor mye man bruker en spyler under. En seig blanding av grus sand løv osv. Som gjør til at vann får samle seg. 

 

At det hjelper er godt mulig, selvom jeg har mine tvil på det også, når det gjelder en bil som daglig brukes på feks. Vestlandet her vi kjører på saltete veier ca 97% av tiden fra oktober til april.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Veldig fornøyd og kan absolutt anbefale en slik løsning. Jeg vil argumentere for at dette er bedre enn understells behandling…så fremt man har fokus på å gjøre dette jevnlig i tillegg til annen underspyling. 

Takk for en bra post, det svarer bra på det jeg lurte på.. En slik underspyler ville absolutt vært verdt pengene så må nå en tur i tenkeboksen.. Men helt klart noe som ville vært greit å ha tilgjengelig :)

 

19 minutter siden, Skulebollen skrev:

Jeg har demontert såpass mye gammal bil at jeg vil tørre vedde imot deg ang. At dette er en bedre løsning enn understellsbehandling.. 

Når man spyler bilen under, så får man jo bort mye av det som har samlet seg der.. Men kanskje ikke nok? Jeg liker å tro at det iallfall tar "det verste" av saltet og annet som kan skape problemer under der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å drepe gleden så føres ikke den Kärcher underspylervaskeren lengre. Det finnes andre alternativ, men Kärcheren er genial. Grunnlaget for å avslutte produksjon var rett og slett dårlig marked/lite salg. Joda, det gikk greit unna i Norge hvor vi salter veiene, men det stoppet for det meste der. Norge var for lite marked til at det var lønnsomt/vits i å ha den i produksjon. Heldig de som har og de som fikk tak i på billigsalg, gjerne fler. Joda, jeg vet om dere her som har en i backup :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

For å drepe gleden så føres ikke den Kärcher underspylervaskeren lengre. 

Akkurat ja.. Men det er jo litt nedtur :(

Finnes vel kanskje noe sted det er noe restlager eller noe muligens, men sjansen for å få tak i det der er vel heller liten da..

Uansett, jeg føler jo at bilen blir renere under "bare" med den underspylingen som er på "selvvasken", men klart det kan jo bli renere.. Det kan det jo nesten uansett hvor rent det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Akkurat ja.. Men det er jo litt nedtur :(

Finnes vel kanskje noe sted det er noe restlager eller noe muligens, men sjansen for å få tak i det der er vel heller liten da..

Uansett, jeg føler jo at bilen blir renere under "bare" med den underspylingen som er på "selvvasken", men klart det kan jo bli renere.. Det kan det jo nesten uansett hvor rent det er :P

Nei, du finner ingen restlager. Null nada med mindre det selges brukt eller plutselig det dukket opp en støvete eske bak en palle som ikke har vært rørt på 7 år.  Det er vel 4-5 år siden den gikk ut. Og restlagrene ble tømt på no-time. Du kunne være heldig om de hadde en igjen oppi gokk noen måneder senere, men det er lost case nå. Jeg jobbet den gang da i en forretning som forhandlet Kärcher og tro meg, den ene vi hadde skulle jeg ha etter jeg fikk vite at det var slutt, men en kollega solgte den selv om jeg ga beskjed da jeg var på ferie (🤬) og jeg holdt på med Kärcher i månedsvis i håp om at en "butikk i gokk" hadde. Null håp. I etterpåklokskapen skulle man handlet når en først vurderte 🤷🏼‍♂️ Uansett, det er kommet alternativer på markedet uten å vite merke, ikke så geniale, men greit nok sikkert? :)🤷🏼‍♂️

0CA90CBB-E22F-4D1D-A089-1B5580D545BF.thumb.jpeg.3a03b14ce5f40486befab302629ae612.jpeg
Skal iallefall vente til jeg finner en patent mer lik karcher sin :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...