Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, ahj skrev:

@sveigis det med Volvo kjenner jeg veldig godt igjen fra tidligere vennegjeng. Av 15 stk var det en som ikke hadde Volvo og det var meg. 

Det med motor navn og hvem av de som var best henger fortsatt igjen hos meg. De snakket jo ikke om annet en den B230 motoren. 

Da har du sikkert og hørt at verdens beste girkasse heter m46 og 😊😊

Volvos kasse med overdrive ,dog skal sies at når du dro på i 100 og oppover og trykket på knappen ,så skjedde der virkelig noe og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg ble med på et vors engang da jeg var 18 år. Fyren som hadde festen var Volvo til de grader, og hadde laget stuebord av en Volvo rekkefemmer motor med glassplate. Jeg visste jo at han var Volvokjær, men klarte ikke dy meg, så det første jeg sa var: "Fint Audi-bord" :D Måtte bare nøye meg med medbrakt den kvelden, ble glatt hoppet over når vorsarrangøren fyrte opp drinker. 🤷🏼‍♂️ Sårt tema den femmern der ja :D 

Jeg kan se det for meg. Med en slik kommentar hadde jeg lett spandert drikke på deg. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sveigis skrev:

Da har du sikkert og hørt at verdens beste girkasse heter m46 og 😊😊

Volvos kasse med overdrive ,dog skal sies at når du dro på i 100 og oppover og trykket på knappen ,så skjedde der virkelig noe og .

Når jeg tenker etter så nevnte dem aldri det. Det de snakket om var manuell kasse fra e39 530d, for den tålte mye juling. De skal jo ha det, uten turbo på den motoren så skal det mye til for å kille den. Han ene kjørte den bilen som han hadde stjålet den, full pinne på iskald motor. Aldri noe galt med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@GreenE36Cab

Neste gang vi skal ha noe BMW treff eller samling her på Sørlandet så skal enten jeg eller @sveigis sende deg en PM. Du bor jo ikke så langt unna hvis du bor rundt Kristiansand 😀

Blir nok alltids noe hos meg ,bruker å ha en gjeng hos meg somregel .

Så ja bare å komme på prat og titt av biler noe som bare er gøy .🥰

Har hatt besøk av mange Bimmers folk her og alle er velkomne hos meg .

Flotte mennesker som er bare kjempegreie og koslige .

Jeg og @Fredrik 90 er mye sammen  og skal prøve i år og ha et Sveigis meet på lekeplassen hos meg i år .

Hadde det for noen årsiden og jaggu kom der folk og biler til alle naboers glede .😊.

Ser forøvrig det har blitt diskutert vennskap og Volvo her i mengder uten at det har sklidd ut med krangling og pokkerskap ,det kan jeg like .😊

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GreenE36Cab skrev:

Slikt gjør man kanskje med sin første bil :P

Men det er da et stort no no å gjøre det.. Skal vel vanligvis resultere i skadde viktige deler og metallspon i oljen

Det jeg sa til han å. Men bilen lever den dag i dag. Så den der B230 motoren tåler mye juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sveigis skrev:

Har hatt besøk av mange Bimmers folk her og alle er velkomne hos meg .

Flotte mennesker som er bare kjempegreie og koslige .

Det er en bra innstilling, og kjempekult at du er med som en "pådriver" for dette.. Mener å huske jeg så noen bilder i det jeg tror det var E34-tråden din av et møte en gang der det var nokså fullt i tunet der?

23 timer siden, sveigis skrev:

Jeg og @Fredrik 90 er mye sammen  og skal prøve i år og ha et Sveigis meet på lekeplassen hos meg i år .

Ja har fått forståelsen av at dere to er rimelig gode venner ja.. Og det er jo artig :)

På lekeplassen faktisk.. Blir det grilling? :D

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg tenker at det tydeligvis er mange som ikke har mange "nære venner", noe man ser stadig i media og på div forumer egentlig.. Men det er liksom ikke bare å gå ut og "få seg venner" heller.. Noe som høres veldig lett ut å gjøre "på papiret" men det er ikke det. Og igjen dette handler ikke kun om meg men jeg tenker det kan være en gjenganger :)

Jeg har tenkt en del på dette i forbindelse med mine egne barn som er hhv. 28 og 18 år gamle. Som man kan se skiller det 10 år mellom dem, men det kunne like gjerne ha vært 25 år når man ser på hvordan de forholder seg til venner og ikke minst hvem de kaller venner. Eldstemann minner i så måte mye mer på meg selv og min oppvekst enn yngstemann og akkurat dette tror jeg ikke er helt tilfeldig.

Det var først da eldstemann var litt eldre at f.eks bruken av sosiale medier eksploderte. Hun opplevde derfor mye mer fysisk kontakt med sine venner og bekjente enn yngstemann gjør. I tillegg kommer selvfølgelig de to siste årene med nedlukking og avstandsregler.

Vi hører og leser om folk som stort sett har deres sosiale liv på nettet. Noen har sogar kjærester på nettet som de ikke har møtt fysisk. Dette gjelder ikke for yngstemann, men han forteller at det ikke er så vanlig å møtes fysisk i dag fordi det er så mye lettere å bare gå på nettet. Der kan man ha kontakt 24/7 så på den måten er venner og bekjente mye nærmere enn før.

Allikevel lurer jeg litt på hva en slik distansert kontakt gjør med hvordan de opplever et vennskap og hva de forstår med et vennskap. Et godt vennskap er faktisk litt spesielt for det forutsetter bl.a en gjensidig loyalitet og vilje til å tenke mindre på seg selv. Man har mer å vinne på å tenke igjennom vennens ståsted enn seg selv og er derfor villig til å gjøre dette for å gjøre vennskapet sterkere. Akkurat dette tror jeg er veldig vanskelig å oppnå hvis man kun har kontakt på nettet. Hva som er et vennskap vil utvilsomt endre seg og jeg er ikke så sikker på om denne utviklingen er helt heldig i et bredere perspektiv.

Selve fenomenet vennskap får et annet innhold og blir sannsynligvis mer kynisk fordi man har mindre å tape, men også mer å tjene på først og fremst å tenke på seg selv. Tolleransen til den annen part blir mindre og det blir mindre attraktivt å ofre seg (tenke mindre på seg selv). Det sosiale limet blir svakere og erstattes av en mer kynisk og uforpliktende tilgang til andre mennesker. Når det gjelder parforhold (som også er en form for vennskap eller i det minste bør være dette) er en slik utvikling selvfølgelig ganske tragisk (spesielt hvis det er barn involvert).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har tenkt en del på dette

Det med sosiale medier og måten det har "forandret samfunnet" er egentlig en merkelig ting. De fleste har da "behov for" menneskelig kontakt og en skjerm kan vel umulig erstatte det å sitte og med noen over en kopp kaffe og snakke shit. Det er jo en del av det å være menneske, kan man vel si. Å snakke med noen, ha øyekontakt og ha en opphetet diskusjon som ender med et vennskapelig klapp på skuldra

Ang det å bruke sosiale medier, selv har jeg aldri hatt instagram eller twitter feks, hadde snapchat og facebook en kort periode men slettet det også så de eneste "sosiale mediene" jeg bruker har vært div forumer, akkurat nå er det egentlig mest Bimmers. Men skjønner andre kan ha glede av å bruke feks instagram, men selv ser jeg ikke hva som er attraktivt med det

Ang hva det å hovedsaklig "møtes på nett" gjør med en person og hva man definerer som vennskap, det er nok veldig individuelt. Slik som her på Bimmers igjen så har jeg ikke møtt noen ennå, kun "møtt dere" via poster men noen her virker da veldig som potensielle venner om man kan si det slik @sveigis - Altså det virker jo lovende med noen gryende vennskap her :)

Noen ganger bruker jeg meg selv som eksempel for å få frem et poeng. Feks at det å definere kontakt via nettet uten å ha møttes, som vennskap, det er vel en slags gråsone. Men jeg tror, at man ofte kan få en slags connection uten å ha møttes og at man kan til en viss grad vite om personlighetene går overens osv. Men det er bare tanker egentlig, ikke fakta

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig gjerne legge til at jeg har vært medlem i litt over 1mnd nå, nå blitt godt tatt imot.. Og det er jo helt topp. Jeg vet jeg kan ha en tendens til å skrive ting som kan oppfattes litt på kanten om man kan si det slik, men som jeg har sagt noen ganger så mener jeg ikke noe vondt med det

Så trives jeg godt her på forumet, og å kunne ha samtaler gående med likesinnede når det gjelder bil / BMW. Og det er flott. Men igjen, noen føler man man at man får en bedre connection eller dialog er kanskje et bedre ord med enn andre. Derfor trakk jeg frem @sveigis i forrige post, har jo mast litt på ham i tråden hans men han er alltid like positiv. Og det smitter :)

Så har vi jo de andre medlemmene her, slik som @Fredrik og @Fredrik 90 som skriver en bok omtrent hver gang de poster, noe som er artig og man får jo et innblikk i deres tanker gjennom dette. Her er vel litt av problemet mitt, de skriver nye og interessante ting, mens jeg gjentar vel ting og ofte skriver som sagt ting jeg ikke hadde trengt å skrive siden det ikke er så poppis eller bare unødvendig

Men jeg ser iallfall frem til fremtidig(e) BMW-møte(r) i år, og muligheten til å vise frem caben min som kunne vært i bedre stabd og hatt mer motor sikkert.. Og se andre medlemmers biler. Det skal bli bra, så er det jo dette med å ikke bare snakke om sin egen bil da, noe jeg fort kan gjøre om jeg blir litt gira. Tenker uansett at om alle er trivelige så går vel praten mye av seg selv og det er null stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2022 den 18.05, tennbrikket skrev:

Noen som har erfaring med lysplan? Sitter og titter litt på downlights til nye boligen, og kjenner hode begynner allerede å surre bare av tanken på hvor alt skal plasseres for å få mest optimalt lys. Selvsagt kan sikkert elektrikere være til god hjelp, men det kan kanskje være lurt å ha en tredjepart som ser på alt fra ett litt annet perspektiv, og som ikke minst har erfaring og kunnskap med plassering. Hvorvidt dette er verdt de ekstra kronene er vel subjektivt, men er vel kanskje ikke dette som velter lasset i totalsammenheng.

 

@scoot benyttet du noe slikt? Du er vel en mann av strøm som både har vært innom og sett løsninger, samt plassert ut litt lys? 
 

har vel egentlig siktet meg inn på elko smart produkter også. De satser fult ut på matter. Forhåpentligvis kommer det mye godt ut av dette i framtiden. Prisen er litt stiv, men de skryter av at dimmerne skal klare lav last uten problemer så.  De har vel hatt ett så som så rykte for produktene sine frem til de nye kom, men innen denne verden, så har vel de fleste leverandører gått på noen smeller.

Vi bruker sjeldent noen form for lysdesignere/tredjepart til vanlig, men har vært borti at enkelte kunder henter inn denne tjenesten eksternt. Vi pleier å anbefale plassering/antall basert på erfaring :) Men enig, det kan være tricky - så det kan nok være smart og få noen som virkelig kan det til å se over. Alternativt kan ofte leverandører av lysutstyr lysberegne for deg, det hender det at vi gjør for å kunne vise frem hvordan vår løsning vil se ut. 

 

Angående Elko Smart - greie produkter, ikke noen big fan personlig. Skal du ha varmekabler? I så fall ville jeg sjekket ut termostaten til Connecte ( https://www.connecte.no/smarthus ). Connecte har også dimmere, dimmepille, smartstikk ( denne er faktisk skikkelig lekker, Elko har prøvd på noe av det samme men bommet totalt i mine øyne ). Alle produktene går på Zigbee 3.0 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Vi bruker sjeldent noen form for lysdesignere/tredjepart til vanlig, men har vært borti at enkelte kunder henter inn denne tjenesten eksternt. Vi pleier å anbefale plassering/antall basert på erfaring :) Men enig, det kan være tricky - så det kan nok være smart og få noen som virkelig kan det til å se over. Alternativt kan ofte leverandører av lysutstyr lysberegne for deg, det hender det at vi gjør for å kunne vise frem hvordan vår løsning vil se ut. 

 

Angående Elko Smart - greie produkter, ikke noen big fan personlig. Skal du ha varmekabler? I så fall ville jeg sjekket ut termostaten til Connecte ( https://www.connecte.no/smarthus ). Connecte har også dimmere, dimmepille, smartstikk ( denne er faktisk skikkelig lekker, Elko har prøvd på noe av det samme men bommet totalt i mine øyne ). Alle produktene går på Zigbee 3.0 :)

Betydelig mer hyggelig pris på de produktene, likte også designet. Skal jeg se nærmere på! Dog så tror jeg trikker’n kommer til å slå ett slag for produktene han er vandt til. Ser for meg en rimelig frustrert kar hvis spottere begynner å flimre med en «ukjent» dimmer. Var visst skikkelig greit med SG, der tok han en telefon så fikk han tilsendt ny strakt.

blir varmekabler i gangen og begge våtrom. Hvis budsjettet tillater det så blir det vel kanskje noe varmefolie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tennbrikket skrev:

Betydelig mer hyggelig pris på de produktene, likte også designet. Skal jeg se nærmere på! Dog så tror jeg trikker’n kommer til å slå ett slag for produktene han er vandt til. Ser for meg en rimelig frustrert kar hvis spottere begynner å flimre med en «ukjent» dimmer. Var visst skikkelig greit med SG, der tok han en telefon så fikk han tilsendt ny strakt.

blir varmekabler i gangen og begge våtrom. Hvis budsjettet tillater det så blir det vel kanskje noe varmefolie også.

Ja, og jeg står jo vanligvis i samme skoa som din trikker så jeg skjønner greia. Det er mye enklere for oss i bransjen og "stå på vårt" når det kommer til produsenter vi VET ordner opp hvis noe går galt. SG har også meget gode produkter, bare synd de på død og liv skal kjøre sin egen BT-protokoll.

Plejd er det desidert beste lys-styringssystemet jeg har prøvd hittil. Stort pluss er også at det kan integreres i f.eks Homey via utvikler-app, slik at Plejd kan kombineres med andre enheter på de store Z-protokollene ( med noe færre funksjoner enn i Plejd-appen dog ).

Elko sine produkter er jo velkjente og utprøvde, men jeg syns de bommer på design med smarthus serien sin. Ikke er den spesielt billig heller, og utseende høyst middelmådig. 

Connecte syns jeg treffer bra med design og funksjon på produktene sine, det er nesten sånn at jeg vurderer å bytte ut alle 19(!) termostatene jeg har hjemme allerede - selv om det er under ett år siden jeg monterte dem......så fin er den termostaten faktisk. Bransjeskadet? Definitivt. 

7 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg har også lagt merke til Connecte sine smartstikk med Zigbee 3.0 - ser for meg at disse er noe jeg skal ha i neste hus. "alt" integrert i en boks.

Jepp, denne har de rett og slett truffet innertier med. Den ser ut som en helt vanlig stikkontakt, men ett av uttakene er smarte. Kanonprodukt. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...