Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, danskiii skrev:

Noen her med Sony Xperia Z5 Premium som har hatt problemer med AUX forresten? Sender nå min tilbake på reklamasjon for 3 gang og hever kjøpet etter nesten 1 år.

Har i alle år hatt Android, men nå går jeg over til Apple. Er så lei av diverse småfeil, bugs, treig telefon, varm telefon, osv osv.. Er ingen fanboy av noen av delene, men skal si jeg har delvis vært en Apple motstander i alle år. Så vi får se nå, spent på hvordan dem fungerer. Blir en Iphone 7 plus siden den er ca samme størrelse som Z5 og liker mer og mer de større skjermene.

Jepp, både AUX, skjerm som døde og batteri som este ut og knakk opp bakdeksel.
Absolutt verste mobilen jeg har hatt. Fikk ny til slutt og solgte den tvert.

Kjøpte meg en Xiaomi Redmi Pro fra Kina, og har aldri vært mer fornøyd :) 
Kostet med 1700kr ferdig levert. Ikke fikk jeg moms på den heller.

 

Over til bilpraten, som tok mer av enn jeg hadde trodd :lol:

Mye gode forslag her! Det er jeg som skal bruke den ja, og jeg er jo så klart bilinteressert.
E46 kan virke som det forslaget som traff best, evt en Colt/406 med diesel.

Citroen tørr jeg ikke, mtp hvor mange av de som står til salgs her står med defekt motor. Lover jo godt.

E39 er kanonbiler, men litt høyt forbruk for en studentbil.

Må prøve meg en 406 før jeg uttaler meg, da det sitter virkelig langt inne å kjøpe en Peugeot.. :lol: 
Får følge med på markedet litt og se hva som ender opp med best bang for the bucks.

Takk for alle tips folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hvor har du det fra at Citroën C5 er kjent for ikke å være bra og holdbar? Dette er jo direkte feil når det gjelder Mrk. II/III, men også en ganske tvilsom fordom når det gjelder Mrk.I. Det er noe småplukk, men ikke mer enn man finner på en gjennomsnitlig BMW. Det viktigste er å unngå modellene med hydraulisk fjæring. Ikke fordi systemet er dårlig, men når det først feiler er det relativt dyrt og komplisert å reparere.

Jeg er ellers enig med deg at det er forskjell på å velge en bil ut fra om den bare skal kjøre og holde eller om man ønsker noe mer ut fra andre preferanser. De fleste er i større eller mindre grad merkesnobber, men i denne prisklassen bør man forsøke å unngå dette fordi det alltid koster ekstra... både i innkjøp og i vedlikehold.

Jeg har hatt ganske mange franske biler og hvis det er én ting som preger disse så er det at de nesten alltid tilbyr litt ekstra kjøreglede og/eller komfort i forhold til konkurrentene. Norge skiller seg som vanlig ut i denne sammenhengen med ekstra mange fordommer mot franske biler, men i resten av Europa selger faktisk de franske bilprodusentene enormt mange biler og ikke uten grunn. Tyske biler er bra, men de er også temmelig dyre og mye av den høye prisen skyldes ikke nødvendigvis ekstra kvalitet, men fordi markedet aksepterer de høye prisene (forøvrig ikke ulikt Tesla i USA vis a vis f.eks BMW)... :)

Peugeot 406/407/508 og Citroën C5 Mrk.I/II/III samt langt på vei C6 er forøvrig teknisk nesten identiske bortsett fra den hydrauliske fjæringen på enkelte C5 modeller samt C6.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gammel bmw kan være svært så driftsikker. Selvom den sannsynligvis bruker litt bensin, veies det opp i billig og lett deletilgang. Glem heller ikke hvor mange som villig deler av sine erfaringer med feilsøking og youtubevideoer.

Dessuten tåler de fint 350-400km hvis de får rett stell, inkludert at man tar rusten før det blir for ille, noe mange beklageligvis mange e39er lider sjebnen av, selvom bilene ellers er i grei stand.

For min del har jeg kjørt peugeot de siste 35000km/to årene. Forbruket og forsikring er nok halvparten av en 520i, og den har kostet meg rundt 1500kr inkludert oljeskift og en eu kontroll hittil. jeg fikk nylig et turbohavari som følge av tett dpf, og disse bilene har også mange andre typiske feil som er dyre hvis man må ha bilen på verksted, men kan man skru selv, slipper man billig unna.. 

fredrik er vel litt mer frankofil enn gjennomsnittet og har åpenbart ikke hatt som oppgave å bytte typiske deler som ryker på disse bilene til en billigst mulig penge selv. Feks hvor mye informasjon finnes det på nett om hvordan man bytter speedo eller kupevifte på franskmennene? Svært lite skal jeg innrømme. Og det er da e39/e46 kommer til sin rett. Eneste er at dv6 motoren er utrolig utbredt, og lite komplisert å skru på, men de har myye problemer som gir følgefeil i bøtter og spann. For ikke å snakke om elektronikk og feilkoder. Franske biler er skikkelig bra når de virker, og er en potensiell katastrofe når noe går i stykker.

Med bmw er det bare å bytte det som er defekt. Det er alltid privatpersoner som har delebiler stående, og alt av info og deler finnes lett tilgjengelig. Holder man dekk og forsikring utenom (siden det er individuelt hva man må betale i forsikring og hvor dyre dekk man velger å ha) skal jeg klare å holde en e39 på veien for under 2kr pr km, og da regner jeg 1kr/km i bensin.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... skrur man selv er det helt klart mer hjelp å hente på nettet når det gjelder BMW enn f.eks Citroën. På dette området er BMW ganske så imponerende i forhold til hva eierne legger ut av informasjon. Det finnes imidlertid bra fora når det gjelder franske biler også, men de er ikke like bra som når det gjelder BMW.

Jeg vet ikke om jeg har vært heldig med mine franske biler (som teller 8-9 stk.), men i forhold til hva jeg hører fra venner og bekjente samt uttalelser på div. fora er det generelt ikke flere problemer med disse bilene idag enn f.eks BMW. Det virker som om de franske bilprodusentene skjerpet kvaliteten betraktelig på midten-slutten av 90-tallet. Rust ble f.eks nesten ikke et problem på de franske bilene omtrent samtidig som rustproblemet nærmest eksploderte på de tyske bilene. Hvordan dette kunne skje lurer jeg stadig ganske mye på.

Jeg liker franske biler... ingen tvil om dette, men jeg har minst like mye erfaring med dyrere tyske biler så jeg mener at jeg er istand til å kunne vurdere bilene fra flere sider. BMW bygger imponerende biler, men de har blitt for dyre i relasjon til f,eks Peugeot og Citroën. Så mye bedre er ikke BMW idag og dermed betaler man mye ekstra for merket i seg selv + kanskje ekstra effekt og teknikk som man ikke helt har bruk for, men som er kjekt å ha... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er noe info å hente om franske biler, men det er ofte ikke på engelsk. I relasjon til ny(ere) bil gir franskmennene (men også ford og opel) utvilsomt mye bil for pengene, spesielt sammenlignet med premiumtyskerne når man gjerne skal ha litt utstyr også.

Jeg mener man likevel må sammenligne epler og pærer i denne diskusjonen- da budsjettet er i nedre del av markedet (det er stortsett kun en ting som gjelder i dette segmentet, og det er nylig eu godkjent, uten for mye feil og bruksmerker utover dette) hvor alder spiller liten rolle. Det er altså snakk om biler som potensielt kan avgå med døden ved neste eu kontroll, fordi den er nesten utrangert. Da har det liten betydning å sammenligne erfaringer med bilene før de var gått 200-250. Spørsmålet handler vel kort og godt om "hvilken bil gir mest mulig komfort pr krone i innkjøp, men som samtidig kan holdes billigst mulig på veien". I det spørsmålet, mener jeg rust (så lenge den er ufarlig) ikke er så nøye (så e39 preface og e46 gode valg) fordi overflaterusten lett kan stoppes og utbedres for noen hundrelapper. 

Når det kommer til rustproblematikken, gjorde franskmennene noe lurt ved å galvanisere karosseriene. Kanskje de såg at det fungerte på e34? (Som dessverre kun er delgalvanisert på de siste årsmodellene)

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig så de heller på Audi som var helgalvanisert allerede på tidlig 80-tallet. Porsche begynte forøvrig med galvanisering allerede i 1977 (tror jeg det var), men kun opp til speilene. Audi har alltid vært det store forbildet for franskmennene ved at VAG med merket viste at selv ganske alminnelige biler (bilmerke) kunne bli premium med den rette kvaliteten og markedsføringen. Franskmennene har prøvd flere ganger med Citroën på 70-tallet, Peugeot på 80-tallet og igjen Citroën på 90/2000-tallet. Idag prøver de med DS, men om de vil lykkes er vel litt usikkert. Bilene de bygger feiler egentlig intet, men som jeg har vært inne på tidligere betyr et godt image nesten alt idag hvis du vil ta deg godt betalt for et produkt. Tesla har i den grad lykkes med dette i spesielt USA og kan derfor ta seg bedre betalt enn BMW for bilene de bygger (og sogar med under halvparten av produksjonskostnadene). Er dette vel fortjent? Tja... det kommer an på hvem du spør... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste tysker billigbil må ha vært en Opel Vectra A jeg hadde i sin tid. Kjøpt for den nette sum av 8000 i tipp topp stand. Liten lekasje i luka, men litt sicaflex fikset dette lett. Noen små slitedeler som gikk, men du kan jo bygge en hel opel på biltema så det var ingen problem. 2.0L med 8 ventiler, røk regreima en gang påvei til Sørlandet en kveld. Skiftet reim og vannpumpepakning, og den var god som ny. Gikk som et dass men var billig i innkjøp, billig i drift, i deler og du får tak i deler over alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg lært litt i dag og Fredrik:)

Skal man ta premiumpris, så må man levere et premium produkt også. Ferdig snakka.

Tesla klarte dette med Model S. (Selvom vi kan være uenig i mye angående tesla her inne på forumet, har det tross alt vært en suksess, så markedet mener tesla er gode greier- hvertfall frem til bilen står på tunet og feilene kommer)

Jeg mener, skal man levere et premium produkt, så er det premium man må levere. Forskjellene fra feks Audi til Hyundai er ikke så store, før man går bilen nærmere i sømmene. I en hyundai, er det mange detaljer som ikke er helt 100%, hvor Audi nettopp leverer godt. I en porsche får man enda mer av disse detaljene. Da snakker jeg om hvordan knapper kjennes ut, hvordan dørmekanismen føles i hånden, støy, linjer på dashbord og bilen generelt fra alle mulige vinkler.. Bmw (og sikkert flere) har egne lyddesignere som skreddersyr de ulike lydene for å varsle om manglende belte, lav utetemperatur osv. Både fordi det skal høres behagelig ut, men også for å bygge egen branding fra modell til modell. 

Opel, til en motsetning, leverte de samme blinklyshendlene osv både i combo som i zafira, og selvfølgelig også i den plastikkvaliteten man forventer fra billigkroken på europris.. Med andre ord, ikke akkurat premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Hvor har du det fra at Citroën C5 er kjent for ikke å være bra og holdbar? Dette er jo direkte feil når det gjelder Mrk. II/III, men også en ganske tvilsom fordom når det gjelder Mrk.I. Det er noe småplukk, men ikke mer enn man finner på en gjennomsnitlig BMW. Det viktigste er å unngå modellene med hydraulisk fjæring. Ikke fordi systemet er dårlig, men når det først feiler er det relativt dyrt og komplisert å reparere.

Jeg har hatt ganske mange franske biler og hvis det er én ting som preger disse så er det at de nesten alltid tilbyr litt ekstra kjøreglede og/eller komfort i forhold til konkurrentene. Norge skiller seg som vanlig ut i denne sammenhengen med ekstra mange fordommer mot franske biler, men i resten av Europa selger faktisk de franske bilprodusentene enormt mange biler og ikke uten grunn. Tyske biler er bra, men de er også temmelig dyre og mye av den høye prisen skyldes ikke nødvendigvis ekstra kvalitet, men fordi markedet aksepterer de høye prisene (forøvrig ikke ulikt Tesla i USA vis a vis f.eks BMW)... :)

Jeg er redd diverse statestikker ikke er helt enig med deg her Fredrik. Det er klart at du som kun har kjørt helt nye biler har gode erfaringer, har også forstått det slik at du ikke har hatt så mange BMW i 25 000 kr klassen heller. Jeg vet egentlig ikke hvilket grunnlag og erfaring du legger til grunn for dine påstander. Men en ting er sikkert og det er at de mytene og fordommene folk har mot franske biler har de av en grunn, de har velfortjent dårlig rykte. 

ADAC har ingen franske biler på sin statestikk over de mest driftsikkre bilene. Her går det i tysk premium:

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=9&pstatid=8&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4He2_

Dekra har ingen franske biler blandt de 30 beste, de franske bilene finner man nok av helt i bunnen av lista. På toppen er det tysk premium...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/her-er-de-beste-bruktbilene/a/23436687/

Ikke er eiere av franske biler særlig fornøyde heller, på toppen er det tysk premium...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/stor-naf-oversikt-her-er-de-beste-bruktbilene/a/10058721/

Mener du fortsatt at det kun er fordommer blant folk? Eller kan det være at de av oss som ønsker å betale litt ekstra for tysk premium også får noe tilbake i form av kvalitet, teknologi og driftsikkerhet. Franske biler er greie for de som overhode ikke har interesse for bil, de som kun ønsker en kjønnsløs og uinspirerende boks på fire hjul. At de tilbyr mye bil for pengene skal jeg være enig i, men du får også kvalitet og driftsikkerhet deretter. Jeg synes du er svært lite objektiv i denne saken, det at du videre ikke har eid gammel franskmann eller tysker gjør ikke saken bedre. Det er greit å mene noe om ting men det gjør dem ikke automatisk til en sannhet, den glorifiseringen av franske biler er helt feilslått. Når det da hevdes at de er på nivå med BMW så synes iallfall jeg at det blir litt komisk, heldigvis har man fakta som tilsier noe annet :) 

Ellers er det riktig det Hawkon88 sier ang delgalvaniseringen av E34. Dette ble gjort fra og med modellår 1994, men ikke videreført på E39. Min bil er en 1994 modell og det er nok nettopp derfor den har klart seg så bra, det er ingen rust i bunn og det var kun overflate i kanalene (det er borte nå). Jeg har alltid stusset på at min E34 ikke rustet på de vanlige E34 stedene, samt at den er hel og fin i bunn og kanaler. Det er derfor jeg mener at en ryddig E34 518i eller 520i ikke er noe dumt valg, tross at de begynner å bli gamle og sjeldene. Dette er enkle og analoge biler, delene finnes over alt og de er lette og skru på. Også er det jo en E34, en bil bygget like solid som ett bankhvelv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88Jeg er personlig helt enig med deg, men det er dessverre ikke helt slik markedet fungerer idag og Tesla er et godt eksempel på dette. Tesla er uten tvil en suksess, men Model S/X er langt fra å være like premium (i relasjon til velbygget og solid) som f.eks 7-serien og heller ikke 5-serien. Hva er det da som skjer når Tesla faktisk kan ta seg bedre betalt for Model S i USA enn BMW kan ta seg betalt for både 5 og 7-serien?

Det handler om hva markedet tror at Model S er i relasjon til premium og det handler om hva markedet legger i selve begrepet premium. På den samme måten som f.eks Citroën feilet med C6 som et reelt alternativ til f.eks 5 og 7-serien tiltross for at den kunne tilby vesentlig bedre komfort og f.eks like bra motorer oppfatter markedet i USA Model S som mer premium enn 5 og 7-serien tiltross for at Model S tilbyr en vesentlig dårligere opplevd kvalitet og er langt fra like velbygget.

En vesentlig side ved dette fenomenet er selvfølgelig at Model S er 100% elektrisk og at den såkalte "dieselgate" saken ganske sikkert i USA har har vekket manges oppmerksomhet rundt miljøsaken. Det at Model S/X er miljøriktig har dermed blitt en viktig del av premium begrepet og da spiller det liten rolle at 5 og 7-serien objektivt er bedre biler. Det at 5 og 7-serien ikke er elektriske teller med andre ord negativt for BMW når det gjelder image. Citroën på sin side klarte aldri med C6 å overkomme markedets bevissthet om at kvaliteten på deres biler historisk har vært relativt flimsete. Historien ødela for C6 tiltross for at bilen ellers på mange måter var bedre enn 5-serien da den kom på markedet (5-serien på dette tidspunktet var E60).

Det er denne utviklingen spesielt VAG frykter mest av alt. Volumet på deres bilproduksjon er enormt og selv små endringer i hvordan folk flest oppfatter deres image vil få enorme økonomiske konsekvenser. Hvis VAG for alvor blir synonymt med "dieselgate" i folks oppfatning vil deres image som et tysk kvalitetsprodukt lide alvorlig skade og dette må på alle måter forhindres. Derfor har de nå hastverk med å legge om til elektriske biler. BMW på sin side har heller ikke andre alternativer enn å komme med en 100% elektrisk Model S konkurrent.   

@Fredrik 90 Vi er helt enige om at E34 er en fantastisk fin historisk BMW. Resten lar vi ligge for vi blir aldri enige uansett... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er redd diverse statestikker ikke er helt enig med deg her Fredrik. Det er klart at du som kun har kjørt helt nye biler har gode erfaringer, har også forstått det slik at du ikke har hatt så mange BMW i 25 000 kr klassen heller. Jeg vet egentlig ikke hvilket grunnlag og erfaring du legger til grunn for dine påstander. Men en ting er sikkert og det er at de mytene og fordommene folk har mot franske biler har de av en grunn, de har velfortjent dårlig rykte. 

ADAC har ingen franske biler på sin statestikk over de mest driftsikkre bilene. Her går det i tysk premium:

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=9&pstatid=8&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4He2_

Dekra har ingen franske biler blandt de 30 beste, de franske bilene finner man nok av helt i bunnen av lista. På toppen er det tysk premium...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/her-er-de-beste-bruktbilene/a/23436687/

Ikke er eiere av franske biler særlig fornøyde heller, på toppen er det tysk premium...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/stor-naf-oversikt-her-er-de-beste-bruktbilene/a/10058721/

Mener du fortsatt at det kun er fordommer blant folk? Eller kan det være at de av oss som ønsker å betale litt ekstra for tysk premium også får noe tilbake i form av kvalitet, teknologi og driftsikkerhet. Franske biler er greie for de som overhode ikke har interesse for bil, de som kun ønsker en kjønnsløs og uinspirerende boks på fire hjul. At de tilbyr mye bil for pengene skal jeg være enig i, men du får også kvalitet og driftsikkerhet deretter. Jeg synes du er svært lite objektiv i denne saken, det at du videre ikke har eid gammel franskmann eller tysker gjør ikke saken bedre. Det er greit å mene noe om ting men det gjør dem ikke automatisk til en sannhet, den glorifiseringen av franske biler er helt feilslått. Når det da hevdes at de er på nivå med BMW så synes iallfall jeg at det blir litt komisk, heldigvis har man fakta som tilsier noe annet :) 

Ellers er det riktig det Hawkon88 sier ang delgalvaniseringen av E34. Dette ble gjort fra og med modellår 1994, men ikke videreført på E39. Min bil er en 1994 modell og det er nok nettopp derfor den har klart seg så bra, det er ingen rust i bunn og det var kun overflate i kanalene (det er borte nå). Jeg har alltid stusset på at min E34 ikke rustet på de vanlige E34 stedene, samt at den er hel og fin i bunn og kanaler. Det er derfor jeg mener at en ryddig E34 518i eller 520i ikke er noe dumt valg, tross at de begynner å bli gamle og sjeldene. Dette er enkle og analoge biler, delene finnes over alt og de er lette og skru på. Også er det jo en E34, en bil bygget like solid som ett bankhvelv :) 

Ifølge de fleste statistikker som dukket opp når jeg googlet, så var det Mercedes benz e klasse som er totalt overlegen. Statistikker kan man også ta med en klype salt, da en rekke personer kan ha innvirkning på dette. Snakket med en som driftet IT system til SSB, og de kan lage statistikker som passer usedvanlig bra i forhold til hva som er reelt sant i det store løp. Vanvittig mange faktorer som de som lager statistikker kan utelukke, for å framstille enkelte ting bedre enn det kanskje er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk kan man forme som man vil og statistikk kan til og med være bestillingsarbeide. Jeg tør også påstå at dagens journalister ofte produserer artikler som de vet passer med folkeoppinionen og generelle myter. Dette selger flere aviser må vite... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...