Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Marius2002 said:

En bil som jeg vet er billig i drift og glemte er Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Aygoen ligger nok litt høyere i pris av uviss grunn. Dette er samme bilen alle 3. De alle har 1.0L 3syl Toyotamotor på 68hk og har registerkjede, ingen racerbil dette, men duverden for et billig bilhold :) Forsikring er nesten ingenting, bruker ikke noe drivstoff. Her får du 2007-modeller billig, og av utstyr så har den AUX-inngang. Turteller og hanskerom er ekstrautstyr(er ei hylle til vanlig), jeg ettermonterte hanskerom på min og jeg hadde turteller originalt 8) Skikkelig morsom bil på bare 800kg +-... Hadde min i ett år.

IMG_2727.JPG

Jeg har en Polo med 1.2 3cyl motor på omtrent den effekten og det er sluker bensin :D Gassen er mer eller mindre en knapp man skrur på før man triller ut av tunet og av igjen når man parkerer på disse så jeg får ikke noe billig drift på den. Poloen min går på 0.5-0.6, men det gjør en 3liter diesel bmw også selv om den har 4-5x effekten. Alt annet er skambillig da sammenlignet med bmw. Deler og forsikring er jo noe man må spørre to ganger om for å sjekke at det ikke mangler en null på når man skal betale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg i 2013 solgte vår 10 år gamle E46 318d Touring med 340000 Km på telleren (der vi kjørte ca. 324000 Km) har vi hatt to biler... først en VW Up med 75 HK i ca. et år og deretter en Citroën C4 Cactus med 100 HK dieselmotor som vi stadig har. Begge bilene er ekstremt billige å drifte, men Cactusen er faktisk den billigste. Up'en var en fin bil som jeg absolutt kan anbefale for alle som vil ha en liten og billig bil. Vi kjørte den bl.a til Hamburg uten problemer og selv på Autobahn klarte den seg fint (den klarer fint 150-155 Km/t uten at det blir for masete). Cactusen er nok for litt mer spesielt interesserte, men den er også en fin bil som lett går ned mot 0,35 liter/mil. Så langt har vi kjørt rundt 65000 Km med bilen uten problemer av noe slag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Studentbil til rundt 25k? :) 

Hva ville dere anbefalt?
Mest mulig komfort, lavest mulig driftsutgifter, noenlunde ok utseende 

lavest mulig drifsutgifter, er ett punkt, i tillegg til komfort og utseende. Jeg vedder på at du garantert fikk kastet penger etter deg som student på måten du skriver. Har en kamerat som er akkurat samme, mens vi gikk på skolen og kjørte biler vi hadde råd til, så raste han rundt i sportsbiler, og kunne ikke skjønne hvorfor vi kjørte 1.6 modell golf 4 fra 2000 tallet. Vær så snill å prøv og tenk deg litt om før du skriver.

 

Jeg kunnegodt anbefalt en golf 4er 1.6. Selv om den ikke har best kvalitet på alle statistikker så kostet den meg nesten ingenting å eie hadde det selv mens jeg gikk på skole, bilen brukte 0.5 på mila, og eneste jeg bytta på ett år var en coil. Jeg har kostet på e46en vanvittig større summer enn det, til tross for at det også bare har vært slitedeler som  dynamo, bremseslanger, bremser og støtdempere (som jeg har byttet flere ganger).

For all del kjøp en e46 318i, hvis man finner en til god pris og er i god stand, men sjansen for å kanskje finne noe billigere som er greit å vedlikeholde er ganske mye større. Det fins mer ett bilmerke hvis du ikke var klar over det? (begynner nesten å lure)

 

Greia her er at "mest mulig komfort", "lavest mulig drivstoff utgifter" og "ok utseende" veldig sjelden går sammen når man har 25 000 kr å handle bil for. Så da må man prioritere, synes man at det høye bensinforbruket til en E39 er verd komforten så har man ett lett valg. Synes man ikke dette så må man fire på de andre krava, sånn er det bare. 

Nå har jeg ikke studert noe etter videregående, jeg har heller ikke fått ett eneste øre av mine foreldere til bil. Jeg startet med en Passat som 18 åring og jobbet meg oppover derifra, så den "gutta på gulvet" talen din kan du legge bort. Jeg har jobba og slitt (jobber fortsatt mye), har prioritert bil ganske høyt og har da gått veien om min første BMW (en E39) via to Audier og enda noen BMWer til bilen jeg har i dag. Og jeg skal jobbe og prioritere helt til jeg en vakker dag sitter med den ultimate drømmebilen min i garasjen..

Golf 4 har jeg god erfaring med, vi har hatt noen i familien og jeg har hatt mange venner (og en dame, nå eks) med Golf 4. Veldig kjekke og greie biler, overraskede gode å kjøre og bruker lite. Men jeg synes man må gi mye for dem, nettopp fordi det er en populær bil. Jeg solgte nettopp en 2000 mod Golf 1,6 for min bestemor, Sportline som var gått 155 000 km for 35 000 kr. Den var teknisk grei men hadde litt kosmetiske skader. Problemt med disse bilene er at de sliter foringer og bærearmer som bare det, noe som gjør dem vinglete å kjøre. Videre har du det vanlige problemet med flexibendet til eksosen som nå er feil på EU. Så har du registerreim som må byttes på disse....Legg så til at dette er knotete biler å skru på og delene koster like mye som tilsvarende BMW deler.

48 minutter siden, [space] skrev:

Nei, det er klart :)

Var bare for å understreke at e39 ikke er den wow-bilen det en gang var.

Jeg ville nok helt mot noe billig japansk tenker jeg.

Men jeg synes det er en wow bil til 25 000,-.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Greia her er at "mest mulig komfort", "lavest mulig drivstoff utgifter" og "ok utseende" veldig sjelden går sammen når man har 25 000 kr å handle bil for. Så da må man prioritere, synes man at det høye bensinforbruket til en E39 er verd komforten så har man ett lett valg. Synes man ikke dette så må man fire på de andre krava, sånn er det bare. 

Nå har jeg ikke studert noe etter videregående, jeg har heller ikke fått ett eneste øre av mine foreldere til bil. Jeg startet med en Passat som 18 åring og jobbet meg oppover derifra, så den "gutta på gulvet" talen din kan du legge bort. Jeg har jobba og slitt (jobber fortsatt mye), har prioritert bil ganske høyt og har da gått veien om min første BMW (en E39) via to Audier og enda noen BMWer til bilen jeg har i dag. Og jeg skal jobbe og prioritere helt til jeg en vakker dag sitter med den ultimate drømmebilen min i garasjen..

Golf 4 har jeg god erfaring med, vi har hatt noen i familien og jeg har hatt mange venner (og en dame, nå eks) med Golf 4. Veldig kjekke og greie biler, overraskede gode å kjøre og bruker lite. Men jeg synes man må gi mye for dem, nettopp fordi det er en populær bil. Jeg solgte nettopp en 2000 mod Golf 1,6 for min bestemor, Sportline som var gått 155 000 km for 35 000 kr. Den var teknisk grei men hadde litt kosmetiske skader. Problemt med disse bilene er at de sliter foringer og bærearmer som bare det, noe som gjør dem vinglete å kjøre. Videre har du det vanlige problemet med flexibendet til eksosen som nå er feil på EU. Så har du registerreim som må byttes på disse....Legg så til at dette er knotete biler å skru på og delene koster like mye som tilsvarende BMW deler.

Men jeg synes det er en wow bil til 25 000,-.... 

solgte min golf 4er 2002 1.6 med 200 000km på tellern til 18k, sportline med det mest av utstyr, var til og med 99.5% rustfri, med minimalt med steinsprut, og hadde blitt kjørt de siste årene på usaltede veier. Dette var november 2014, så den som endte opp med denne fikk mye bil for penga. Denne bilen brukte jeg siste året på videregående, vanvittig lite utgifter som sagt, solgte den da jeg begynte som lærling og kjøpte e46 320D, e46en er tightere, men jeg hadde ikke hatt penger til å tatt like nøye vedlikehold på den som jeg hadde på golfen. I tillegg var forsikringen veldig mye billigere på golfen i forhold til e46en. Angående forstilling så hadde jeg ikke noe problemet på golfen jeg hadde, eneste som ble byttet var en coil, olje, filter og dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er mye rimeligere på disse symaskinene også. Skal skifte registerkjede på 1.2'n nå snart og jeg ga 1000kr for et kitt som inkluderer føringer og alt som skal til inkl frakt og toll :D Nå ser det jo ut som et sykkelkjede riktignok, men det gjenspeiler litt prisnivået på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, danskiii skrev:

Kommet ut allerede?

Vil vel være noe kvalitetstap på serien, en typ lærekurve for de nye produsentene osv. Likte veldig godt episode 1 selv, men merker de "prøver" å vise seg, å være bedre enn Top Gear var.

Ja episode 2 kom på Torsdag. Kommer nye episoder på Amazon.com hver torsdag :) 
Episode 1 var veldig bra, men episode 2 hadde nærmest ingenting bil relatert innhold, og bar preg av å repetere mye av innslagene fra episode 1, bare dårligere. Gutta har sikkert hatt det kjekt med å spille inn episode 2, men det var nok gøyere for de enn for seerene :/ 
Har amerikansk Amazon konto btw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, DanielStance skrev:

Hva med 520D? Eventuelt 525D.

Kan vurderes, men syns E39 begynner å få for mye feil. Det var kontinuerlig noe med madammen sin 528i.. :)

22 timer siden, Marius2002 skrev:

Et annet viktig spørsmål er hvor lenge du tenker å ha bilen? :) 

3.5 år ca :) 

C1(og resten) er gode forslag. Får prøve meg en sånn og se om jeg kan klare å ha en slik så lenge :lol:
Vanskelig når man er over gjennomsnittet glad i bil og vil ha mest mulig for pengene, selv når man ikke har pengene.

Blir spennende uansett. Prøve noe helt nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Julianv skrev:

Kan vurderes, men syns E39 begynner å få for mye feil. Det var kontinuerlig noe med madammen sin 528i.. :)

3.5 år ca :) 

C1(og resten) er gode forslag. Får prøve meg en sånn og se om jeg kan klare å ha en slik så lenge :lol:
Vanskelig når man er over gjennomsnittet glad i bil og vil ha mest mulig for pengene, selv når man ikke har pengene.

Blir spennende uansett. Prøve noe helt nytt!

Hva skjer med e61? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

En facelift er uansett gammel den også. Gamle biler blir det problemer med. 

Nei sier du det du? :) Han nevnte 528i, derfor jeg sa det jeg sa. Tidlig E6x er gammel også.

Kan ikke si jeg hadde mye problemer E34en min da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...