Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke noe i veien med å ha gamle biler altså, men det er greit å ha en realistisk tilnærming til en bil sin alder. Som student så ville ihvertfall mitt fokus vært å ha noe som er forutsigbart og gamle biler med etterhvert høy km stand er ikke forutsigbare selv om noen eksemplar kan være omtrent som å ha ny bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens anbefaling til mat :)

Kjøp:

Loff (vi bruker spiralloff fordi da blir alle skiver like)

Olje

Pesto

Pepper

Grovsalt

Mozzarella(slik ball i pose)

Spekeskinke

Sett ovnen på 180 grader.

Legg loffskivene på et bakepapir på ei rist. Bland så en dæsj olje med litt pepper i en bolle. Så tar man ca. 1 spiseskje av blandingen og fordeler den på loffskiven. Når alle har fått sin dose går man over med grovsalt i en passe mengde. Deretter smører man pestoen i et medium tykt lag over skivene. Skjær så mozzarellaballen opp i skiver og fordel de på loffskivene. Sett dette i ovnen i 8-10 min(alt etter hvor sprø man ønsker loffen). Når den har godgjort seg der legger man en spekeskinke på hver og voila :)

Se under for bildeserie:IMG_2743.JPGIMG_2739.JPGIMG_2740.JPGIMG_2741.JPGIMG_2742.JPGIMG_2744.JPGIMG_2745.JPGIMG_2746.JPGIMG_2747.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, DanielStance skrev:

Nei sier du det du? :) Han nevnte 528i, derfor jeg sa det jeg sa. Tidlig E6x er gammel også.

Kan ikke si jeg hadde mye problemer E34en min da :)

E60 kom på markedet i 2003, men de første E39 modellene er 7 år eldre og for ikke å snakke om de eldste E34 modellene som er hele 16 år eldre. Problemet... eller skal vi si det fine med såpass gamle biler er at man kan være heldig å finne en bil som stort sett ikke har problemer, men etter så mange år på veiene er dette unntaket som bekrefter regelen. De aller fleste opplever relativt mange problemer med såpass gamle biler som E34 og E39.

En liten digresjon... jeg har skrevet i dette forumet siden 2003 og før det i BMWCCN's forum siden rundt 2000. Allerede den gangen for 15-17 år siden diskuterte hvor kult det ville være å finne originale og godt vedlikeholdte E30 og E34 modeller (spesielt med stor motor). Disse bilene var med andre ord godt brukt allerede den gangen, men noen har selvfølgelig blitt mer eller mindre restaurert og/eller overvintret i garasjer hos entusiaster så helt umulig er det ikke å finne gode eksemplarer idag. Lett er det imidlertid ikke... :)    

@Marius2002 Jummy!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg også slik at det er begrenset hva som kan gå i stykker på en gammel bil. Som regel er det komponenter som ikke krever utstyr for å bytte batteri, at motoren har peilepinne, og at det går an med enkelhet å fikse feilene selv. Feks partikkelfilter og forskjellige systemer som må kalibreres for å bytte rute er potensielt svært fordyrende.

det ligger faktisk en 2001 520d med kilometerstand på rett over 200 til salgs nå for 20 lapper. Et par småfiks for at den skal gjennom eu, og man har en kjempe god bil i mange år.

poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis forbruket og forsikringspremien som gjør om bilen er billig å eie, men det er hvor lett den er å holde i stand. En polo, golf4 eller yotota er kanskje enda billigere, men de ser ikke bra ut og er langt i fra så komfortable som e39 (eller e46). Ac for eksempel eller cruisecontrol er hvertfall viktig for meg.. og det mangler i det meste annet enn premiummerkene i den aktuelle priskategorien. For ikke å snakke om støy, plastikk og vonde seter. Mulig passat 3b kan være et alternativ, en highline 1.9tdi burde mulig være grei nok? Men pen er de ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik skrev:

E60 kom på markedet i 2003, men de første E39 modellene er 7 år eldre og for ikke å snakke om de eldste E34 modellene som er hele 16 år eldre. Problemet... eller skal vi si det fine med såpass gamle biler er at man kan være heldig å finne en bil som stort sett ikke har problemer, men etter så mange år på veiene er dette unntaket som bekrefter regelen. De aller fleste opplever relativt mange problemer med såpass gamle biler som E34 og E39.

En liten digresjon... jeg har skrevet i dette forumet siden 2003 og før det i BMWCCN's forum siden rundt 2000. Allerede den gangen for 15-17 år siden diskuterte hvor kult det ville være å finne originale og godt vedlikeholdte E30 og E34 modeller (spesielt med stor motor). Disse bilene var med andre ord godt brukt allerede den gangen, men noen har selvfølgelig blitt mer eller mindre restaurert og/eller overvintret i garasjer hos entusiaster så helt umulig er det ikke å finne gode eksemplarer idag. Lett er det imidlertid ikke... :)    

@Marius2002 Jummy!... :)

Igjen, det var facelift E39 jeg snakket om, men ble fort hysjet ned fordi bilen er fortsatt gammel. Nevnte bare da at tidlig E6x også er gammel da siste E39 og første E60 er fra samme tiden. :)

Kan ikke akkurat si jeg hører så forferdelig mye om problemer med E34, men ok. Gammel betyr jo problemer etter hva dere forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E53 begynner også å bli en gammel bil. Vår er 15år gammel, og har stadig bruk for litt småfiks, men i løpet av de 50 000km vi har kjørt den, har den ikke kostet mer enn 7-8000kr i deler. Og da snakker vi diverse foringer, overhalt (istedet for å bytte) kalipper, dørlåser++Inkludert dynamoen som jeg byttet børster i for en sum av 42kr. Hadde jeg levert den på verksted, ville nok regningen på dynamoen alene vært 8-10 000 med arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Hawkon88 skrev:

E53 begynner også å bli en gammel bil. Vår er 15år gammel, og har stadig bruk for litt småfiks, men i løpet av de 50 000km vi har kjørt den, har den ikke kostet mer enn 7-8000kr i deler. Og da snakker vi diverse foringer, overhalt (istedet for å bytte) kalipper, dørlåser++Inkludert dynamoen som jeg byttet børster i for en sum av 42kr. Hadde jeg levert den på verksted, ville nok regningen på dynamoen alene vært 8-10 000 med arbeid..

Sparer fort penger om man er litt nevenyttig, evt har greie familiemedlemmer/venner som er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DanielStance skrev:

Igjen, det var facelift E39 jeg snakket om, men ble fort hysjet ned fordi bilen er fortsatt gammel. Nevnte bare da at tidlig E6x også er gammel da siste E39 og første E60 er fra samme tiden. :)

Kan ikke akkurat si jeg hører så forferdelig mye om problemer med E34, men ok. Gammel betyr jo problemer etter hva dere forklarer.

Selv E39 facelift er 16 år gammel (de eldste er fra 2001) og bortsett fra nye motorer var faceliften stort sett kosmetisk. Misforstå meg ikke... E39 er for meg en av de aller fineste BMW modellene, men en gammel bil er en gammel bil (generelt vurdert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at det er noe bilhold som er så billig som å eie en 10-20k bil som er i relativt god stand om man kan ta vedlikehold selv. Om worst-case er ute så kan man ta motor/gir bytte på en helg til under 5000kr ellers er det stortsett småting som skjer. Men er man avhengig av bil og forutsigbarhet så må man avveie dette også. Er man uheldig og mye skjer samtidig på en slik bil og må leie inn folk til det så flyr frogner tiere fort! På en premium bil som bmw, enda fortere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil byr også på problemer.

Hvilken rolle spiller det om bilen har gått 140 eller 280 000? En m54b20 koster 3-5000kr med girkasse og man kan bytte den selv på en helg hvis man er så uheldig at motoren ryker og feilene ikke kan byttes med enkelhet.

skal du være "trygg" kan ikke bilen ha gått over 100 000km og da koster selv en micra langt over budsjett.

bestekompissen min hadde caravelle t3 i 8år fra han var 18. Bilen solgte han nettopp. Bilen var en 89modell, og det som ble gjort av vedlikehold var av billigste sort. Vi snakker eksospasta, ølbokser og slangeklemmer for å fikse eksoslekkasje. En båttank i bagasjen når det ble hull i bensintanken.. Riktig nok frem til han fant billige nok brukte deler til å gjøre jobben ordentlig. Den bilen tjente han penger på.. og med et forbruk på 1liter, tror jeg likevel er det billigste bilholdet jeg har hørt om.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Selv E39 facelift er 16 år gammel (de eldste er fra 2001) og bortsett fra nye motorer var faceliften stort sett kosmetisk. Misforstå meg ikke... E39 er for meg en av de aller fineste BMW modellene, men en gammel bil er en gammel bil (generelt vurdert).

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg skulle fram til så det får bare være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med innsats og vilje er det ikke noe problem. Utfordringen er at de fleste har en bruk og kast mentalitet, ikke tørr å forsøke nye ting, og går lei når de møter motstand. Det er tross alt en grunn til at det finnes mange biler med enkle feil til salgs på finn. For et motorbytte på e39 trenger man ikke mer enn noen støtter, velsortert pipesett og litt annet smått verktøy.

for å sveise kanaler holder det med et apparat til 2000kr, vinkelsliper, stål på biltema, sparkel, lakk og noen timers sveisetrening på forhånd.

begge deler er arbeid folk skyr som pesten.. men de færreste opplever en bedre timesbetaling kontra å kjøpe en ny bil..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DanielStanceJoda... jeg forstår utmerket godt hva du vil frem til, men jeg mener stadig at E39 nå begynner å bli en gammel bil med alt hva dette innebærer. Ikke dermed sagt at E39 ikke kan fungere som en fin bruksbil, men risikoen er dessverre relativt høy for at noe kan gå galt med bilen og hvis budjettet er lite er dette ikke det beste som kan skje. Kan man skru selv stiller saken seg naturligvis annerledes, men selv da må man være forberedt på at det som i utgangspunktet var en billig bil ikke blir så billig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...